hsd
Vanligt sunt förnuft och man kan utnyttja revisorerna till hur olika detaljer bör skötas

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om du inte ens går dit så ska du inte heller gnälla på besluten som tas. Demokrati kräver att man engagerar sig lite också.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag tänker inte gå på mötet
Väljer du att inte gå på mötet så är du uppenbarligen en del av problemet. Alla de som lägger ner sina röster och låter en dålig styrelse bli vald är delaktiga i att situationen blir som den blir.

Man behöver inte tjafsa och kriga, men man måste åtminstone gå och rösta på den lösning man vill ha.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
H
Jag tänker inte gå på mötet.
Jag tycker du ska gå. Ingen minns en fegis.

Redigerat:
  • Gilla
HeyJon och 3 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå situationen, men givet hur mycket energi du och din sambo lagt på situationen förstår jag inte om ni inte vill påverka när det väl gäller.

Det minsta ni kan göra för den sida ni tror på är att lämna en fullmakt så att en annan medlem kan företräda er.

Det är för övrigt ett råd ni i ”oppositionen” bör tänka på även om just du skulle gå. Att se till att alla medlemmar som tycker ungefär likadant är närvarande eller företrädda genom fullmakt.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kommer väldigt långt med sunt förnuft i en Brf styrelse. Det finns liksom inga krav på någon speciell kunskap.
Nej så klart, men om det nu är ett svårt läge i deras Brf med div kostnader som drar så är kompetens iaf inte en nackdel.
Är ju ändå ett rätt stort " företag" som ska drivas

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att förstå situationen, men givet hur mycket energi du och din sambo lagt på situationen förstår jag inte om ni inte vill påverka när det väl gäller.

Det minsta ni kan göra för den sida ni tror på är att lämna en fullmakt så att en annan medlem kan företräda er.

Det är för övrigt ett råd ni i ”oppositionen” bör tänka på även om just du skulle gå. Att se till att alla medlemmar som tycker ungefär likadant är närvarande eller företrädda genom fullmakt.
Jag hade gärna gått om det förs en demokratisk dialog men den förhoppningen finns inte. Vi har mottagit hot och det är interna strider på varje nivå. Min hälsa tillåter inte fortsätta. Jag lämnar gärna fullmakt men på vad? Häxan som sitter med i valberedningen har ändrat sin kandidatlistan minst 5 gånger "sparkar" och "lägger till" folk som det behagar henne utan motivering. Hon har redan förstört allt arbete inget förtroende kommer ges till en valberedning som ändrar sig. Hon brukar dessutom bara berusad på stämman. Styrelsen tänker göra allt för sitta kvar och hänga ut folk är deras specialitet. Alla har egna dolda agendor även nya kandidater man trodde var bra verkar nu (3 styck) fäktas om vem ska få ordförande rollen.

Min slutsats flytta långt härifrån.

K
Jag har dragit mig ur det här dramat och anlitat advokat. Föreningsliv verkar vara för pensionärer, ingen följer ens det ni skriver och hittar på egna regler.

Så trött på hela bunten, blev påhoppad av en granne som anser jag är mesig hon bara "du är ung och vågar inte ens bråka". Sen avsluta hon med att hon är en fighter och kommer ställa till en scen på mötet. Jag tänker inte gå på mötet folkar verkar rustar upp för krig. Senaste stämman svimma en person och då ansåg man haft en mild ton.
går du inte på mötet har du ingen rätt att komma och gnälla sen. Orkar du inte med det är det bättre att bara flytta. Livet är för kort för att slösas bort på sån här skit

• Gilla
  • Älska
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
Jag har dragit mig ur det här dramat och anlitat advokat. Föreningsliv verkar vara för pensionärer, ingen följer ens det ni skriver och hittar på egna regler.

Så trött på hela bunten, blev påhoppad av en granne som anser jag är mesig hon bara "du är ung och vågar inte ens bråka". Sen avsluta hon med att hon är en fighter och kommer ställa till en scen på mötet. Jag tänker inte gå på mötet folkar verkar rustar upp för krig. Senaste stämman svimma en person och då ansåg man haft en mild ton.
Självklart skall du gå dit!!!

Det är nästan en skyldighet att gå på föreningens årsmöten. Ang. att det bara är för pensionärer. Jag är visserligen nu nära pensionsåldern, men det var jag inte när jag hamnade i styrelsen för bostadsrättsföreningen. Idag bor jag inte i bostadsrätt, men räknar med att göra det i framtiden (vill inte bli gammal i ett för stort hus). Då kommer jag att delta i möten osv, men kanske undvika att hamna i styrelsen. Känner att jag har gjort min andel av det här i livet.

Den som inte går och röstar lägger i praktiken sin röst på det man INTE vill ha.

OM det nu är så att vissa kommer att hålla en onödigt hård ton, så kan man välja att inte stämma in i den tonen. Men man kan ändå rösta på de alternativ man vill.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Lämna fullmakter till din advokat eller annat ombud som ska gå på stämman. Om det inte framgår av stadgarna kan ni lämna många fullmakter till en och samma ombud.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lämna fullmakter till din advokat eller annat ombud som ska gå på stämman. Om det inte framgår av stadgarna kan ni lämna många fullmakter till en och samma ombud.
Det brukar inte vara tillåtet med mer än en fullmakt per ombud. Och ombudet skall vara medlem i föreningen. Möjligt att det är olika skrivet i olika stadgar, men har för mig att det finns i bostadsrättslagen.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Om du slutar att kalla folk för häxa och uppför dig som en vuxen individ skulle det vara en bra start. Du behöver inte föra någon dialog på mötet om du inte vill. Men gå dit och rösta på de alternativ du finner rimligast. Gör du inte det ska du inte gnälla på att de individer du tycker är olämpliga har makt.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Självklart skall du gå dit!!!

Det är nästan en skyldighet att gå på föreningens årsmöten. Ang. att det bara är för pensionärer. Jag är visserligen nu nära pensionsåldern, men det var jag inte när jag hamnade i styrelsen för bostadsrättsföreningen. Idag bor jag inte i bostadsrätt, men räknar med att göra det i framtiden (vill inte bli gammal i ett för stort hus). Då kommer jag att delta i möten osv, men kanske undvika att hamna i styrelsen. Känner att jag har gjort min andel av det här i livet.

Den som inte går och röstar lägger i praktiken sin röst på det man INTE vill ha.

OM det nu är så att vissa kommer att hålla en onödigt hård ton, så kan man välja att inte stämma in i den tonen. Men man kan ändå rösta på de alternativ man vill.
Jo men du kommer iså fall bli en skön pensionär :).

Egentligen spelar inte ålder någon roll menar bara dom som sitter där nu har detta som huvudsyssla och inte bisyssla, så det kommer röra upp mycket känslor. Men ja ni alla här får mig tänka om ska kanske gå dit trots allt...

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
[Hon] som sitter med i valberedningen har ändrat sin kandidatlistan minst 5 gånger
Spelar ingen roll. Valberedningen som helhet har lämnat ett förslag. Sen har det ingen större betydelse heller – vem som helst kan lämna förslag på stämman.

Och det är ju just den här situationen ni inte vill hamna i. Ni borde skärpa er allihop, acceptera en dräglig styrelse och låta den konstituera sig själv i tysthet utan en stor offentlig debatt.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Jag vill rätta mitt eget inlägg lite.
Stadgarna styr en del gällande ombud med fullmakter på stämman.

Ombud – vad gäller?

Ett ombud på föreningsstämman ska ha med sig en skriftlig fullmaktshandling i original och med datum. Den gäller i ett år från undertecknandet. Fullmakten behöver inte vara bevittnad. Endast medlemmens maka/make, sambo eller en annan medlem i samma förening får vara ombud, om inte annat anges i föreningens stadgar. Det är vanligt att i stadgarna ta upp andra personkategorier som kan vara ombud.
Ett ombud får enbart företräda en medlem per stämma, om inte annat anges i stadgarna

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.