SnällKyckling SnällKyckling skrev:
(bilden leder till något ofint)
Detta meddelande var smått otroligt. Har det skickats till fler än dig och din tjej?

Det är ett ganska grovt rasistiskt påhopp avsändaren här gjort sig skyldig till, och har meddelandet dessutom gått ut till fler än er faller detta under hatbrott som utgör en försvårande omständighet.

Jag inser att det kan vara en övermäktig uppgift att börja polisanmäla sina grannar som kanske i många fall är gaggiga pensionärer som inte har något bättre för sig på dagarna än att skicka sådana här meddelanden, men någonstans får man ändå dra en gräns...

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man väljer att inte lämna något förslag så är enda föreslagna kandidater den befintliga styrelsen, såvida inte de som vill ta över anmäler ett eget intresse
På föreningsstämman kan vem som helst föreslå vilka valbara personer som helst till styrelseledamöter. Det behöver inte vara "de som vill ta över" som anmäler sig själva som kandidater, utan det kan exempelvis (snäll)kycklingen lika gärna göra.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Åtalad blir man av en åklagare, inte av föreningsmedlemmar.
Bara för ordningens skull måste jag påpeka att det även existerar något som kallas enskilt åtal.

Text om juridisk term "enskilt åtal" i brottmål, initierat av målsägande, inte åklagare.
Att detta sedan skulle komma att ha någon relevans här ser jag som extremt osannolikt.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
På föreningsstämman kan vem som helst föreslå vilka valbara personer som helst till styrelseledamöter. Det behöver inte vara "de som vill ta över" som anmäler sig själva som kandidater, utan det kan exempelvis (snäll)kycklingen lika gärna göra.
Korrekt. Jag tror mig varit tydlig i den frågan. Jag tänkte mer att om valberedningen drog sig ur nu så krävs just att folk anmäler sig själva på plats och jag tror att det är betydligt sämre än att valberedningens förslag framförs, även om det är oenighet i valberedningen. Tre personer valdes till valberedning. Ingen verkar ha någon erfarenhet av föreningsarbete sen innan vilket kan vara en nackdel när det är en förening som är så disharmonisk som denna. Är det dessutom personer som antingen söker konflikt överallt eller personer som gör allt för att undvika konflikt så är förutsättningarna katastrofala.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt. Jag tror mig varit tydlig i den frågan.
Ja absolut! I denna tråd är det nog bara det att jag ibland försöker vara övertydlig vare sig det behövs eller ej... :oops::surprised:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Detta meddelande var smått otroligt. Har det skickats till fler än dig och din tjej?

Det är ett ganska grovt rasistiskt påhopp avsändaren här gjort sig skyldig till, och har meddelandet dessutom gått ut till fler än er faller detta under hatbrott som utgör en försvårande omständighet.

Jag inser att det kan vara en övermäktig uppgift att börja polisanmäla sina grannar som kanske i många fall är gaggiga pensionärer som inte har något bättre för sig på dagarna än att skicka sådana här meddelanden, men någonstans får man ändå dra en gräns...
Hur får du in ras i det hela?

• Gilla
adron
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Hur får du in ras i det hela?
Håller med. Tror rasismen lever i betraktarens öga faktiskt.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Kycklingen om du bortser från allt skit som varit mellan dig och styrelsen, skulle du då kunna tänka dig att ha kvar den?
Kan du tänka dig att själv jobba i styrelsen och ta stora beslut som påverkar många människor och deras ekonomi och har du själv kunskapen, tiden och orken att själv sitta i styrelsen?

Man kan komma på kant med människor och dom kan behandla en illa men lik förbaskat så kan det vara så att dom gör det som dom tror att är bäst för den stora massan ( er Brf)

Jag har inte läst hela tråden ska jag väl villigt erkänna men skummat det mesta men kan ha missat viktiga grejer...

nino nino skrev:
Kycklingen om du bortser från allt skit som varit mellan dig och styrelsen, skulle du då kunna tänka dig att ha kvar den?
Nej av den anledning jag tror styrelsen gjort sitt yttersta men det har inte varit tillräckligt. Ekonomin har drivits till botten, det råder stor inkompetens och stora affärförluster orsakat av det. Investeringar i projekt vi inte efterfrågat.

nino nino skrev:
Kan du tänka dig att själv jobba i styrelsen och ta stora beslut som påverkar många människor och deras ekonomi och har du själv kunskapen, tiden och orken att själv sitta i styrelsen?
Nej jag har för lite kunskap.

Då är ju frågan om det finns rätt kunskap eller bättre kunskap i föreningen som dessutom vill ställa upp

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Hej Anna! Jag har rekommenderat valberedningen följa mycket av dina råd här och har en fråga gällande mötesordförande. Har valberedningen rätt att föreslå en person eller är det styrelsen som gör det? För det har kommit till min kännedom att styrelsen kommer ha en jurist från vår fastighetsförvaltare som ska leda mötet (det är samma person som skickar vildt anmodan mot oss medlemmar). Jag undrar också om valberedningen i sitt förslag får presentera en ny styrelseordförande eller endast kandidater som själva sen mellan sig själva väljer ordförande.
Det beror på hur det står i stadgarna, men normalt sett är det valberedningen eller stämman som föreslår mötesordförande, inte styrelsen. I en BRF är det i princip alltid "någon annan" som är mötesordförande, för att undvika problem i sådana situationer som ni har.

Observera att mötesordförande bara leder årsmötet/stämman. Det är inte samma sak som föreningens ordförande. Ser i dagordningen att punkten P står det inte ordförande mfl separat, kolla hur det står i stadgarna att styrelsen ska väljas.

Redigerat:
Vem som föreslår mötesordförande är tämligen oväsentlig. Det kan vem som helst göra. Det är mötet som väljer ordförande. Normalt är styrelseordförande mötesordförande fram tills den punkten är avhandlad. Styrelseordförande kan väljas även som mötesordförande.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag tror inte att det finns någon speciell ordning för hur mötesordförande föreslås. Min erfarenhet är att det föreslås på stämman av styrelsen. Men det är fritt fram att komma med andra förslag.

Eftersom det (i lite större föreningar) är vanligt att man kallar in någon med erfarenhet, så är det naturligt att styrelsen lägger fram förslag om den som anlitats.

På den tiden när jag själv var ordförande i en brf, anlitades jag ibalnd som mötesordförande i andra bostadsrättsföreningar. I vår egen stora förening brukade vi anlita "proffsordförande" till mötena. Men det är ju styrelsen som skaffar en extern mötesordförande, och därmed naturligt att förslaget komme rifrån styrelsen.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har dragit mig ur det här dramat och anlitat advokat. Föreningsliv verkar vara för pensionärer, ingen följer ens det ni skriver och hittar på egna regler.

Så trött på hela bunten, blev påhoppad av en granne som anser jag är mesig hon bara "du är ung och vågar inte ens bråka". Sen avsluta hon med att hon är en fighter och kommer ställa till en scen på mötet. Jag tänker inte gå på mötet folkar verkar rustar upp för krig. Senaste stämman svimma en person och då ansåg man haft en mild ton.

Redigerat:
Nissens
nino nino skrev:
Då är ju frågan om det finns rätt kunskap eller bättre kunskap i föreningen som dessutom vill ställa upp
Man kommer väldigt långt med sunt förnuft i en Brf styrelse. Det finns liksom inga krav på någon speciell kunskap.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.