Fairlane
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Vi har bestämt oss hälsan kommer först, min tjej har bestämt att avgå
Ska hon avgå innan årsmötet, eller vill hon inte bli omvalt till medlem i valberedningen?
Jag förstår att man inte orkar hur länge som helst, men nu har ni snart årsmöte och viker alla ner sig nu så lär ni bli sittande med samma styrelse i många år till och jag tror inte det kommer lugna ner sig.
Jag skulle rekommendera att hon går på årsmötet, presenterar sitt förslag (om hon är ensam om det. Är det två som är för byte av styrelse, kanske den andra kan presentera, beroende på vem som är mest lämpad) och sen meddelar att hon inte är intresserad av ytterligare en mandatperiod.

Dock, hälsan går först så fungerar inte det så ska hon såklart inte utsätta sig för det.
Räkna med att det kommer ta tid att få en harmonisk förening igen oavsett utgång, så kanske flytt ändå är på kartan för hälsans skull.
Min erfarenhet säger mig att låter man den gamla styrelsen sitta kvar i detta läge så kommer det bli en pyrande konflikt i många år. Byter man styrelse brukar det bli lite gnäll från vissa av de gamla styrelsemedlemmarna en stund, men det mattas ändå av relativt fort.

och jag kommer inte ha någon kommunikation mer med min brf och kontaktar dom mig så tar jag det via advokat.
Det låter dyrt och amerikanskt, men har du pengar att kasta på advokater för all kommunikation så kan du ju välja att göra det.

Därmed tror jag tråden kan stängas
Generellt ska inte trådar i forum stängas. Det finns nya infallsvinklar och folk kan använda äldre trådar för att få svar på nya frågor och lära sig mer. Om du inte längre vill vara med i tråden så skriv det och sluta bevaka.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska hon avgå innan årsmötet, eller vill hon inte bli omvalt till medlem i valberedningen?
Jag förstår att man inte orkar hur länge som helst, men nu har ni snart årsmöte och viker alla ner sig nu så lär ni bli sittande med samma styrelse i många år till och jag tror inte det kommer lugna ner sig.
Jag skulle rekommendera att hon går på årsmötet, presenterar sitt förslag (om hon är ensam om det. Är det två som är för byte av styrelse, kanske den andra kan presentera, beroende på vem som är mest lämpad) och sen meddelar att hon inte är intresserad av ytterligare en mandatperiod.

Dock, hälsan går först så fungerar inte det så ska hon såklart inte utsätta sig för det.
Räkna med att det kommer ta tid att få en harmonisk förening igen oavsett utgång, så kanske flytt ändå är på kartan för hälsans skull.
Min erfarenhet säger mig att låter man den gamla styrelsen sitta kvar i detta läge så kommer det bli en pyrande konflikt i många år. Byter man styrelse brukar det bli lite gnäll från vissa av de gamla styrelsemedlemmarna en stund, men det mattas ändå av relativt fort.

Det låter dyrt och amerikanskt, men har du pengar att kasta på advokater för all kommunikation så kan du ju välja att göra det.

Generellt ska inte trådar i forum stängas. Det finns nya infallsvinklar och folk kan använda äldre trådar för att få svar på nya frågor och lära sig mer. Om du inte längre vill vara med i tråden så skriv det och sluta bevaka.
Tack Fairlane! Nej hon vill avgå med omedelbar varken hon har mottagit hot idag om att bli polisanmäld och åtalad. Tanten i valberedningen, som har varken styrelse- eller arbetserfarenhet trakasserar oss dagligen på väldigt oprofessionell nivå, hon har skickat tre mail bara denna morgon och fortsätter argt tills man svarar.

Åker vi på semester skriver hon min tjej gör inget jobb och bör avgå. Dom har haft 7 möten bara senaste månaden det är inte normalt, hon ändrar sig flera gånger om dagen som jag förstod hade någon anmält sig i tisdags när intervjuer, urvalet, kallelsen vart klart. Då skriver tanten "Glenn ska in i listan peta bort Pelle". Sen skriver hon "Nej sorry Pelle kvar" sen skriver hon "Glenn in Rosa ut". Nu har valberedningen redan distribuerat sitt förslag som tanten själv godkänt skriftligt men ändå mailar hon till grannskapet och styrelsen att hon INTE GODKÄNNER. Varav min tjej bifogar kopia på hennes brev där hon bokstavligen skriver "vi är eniga om kandidaterna xy", tanten svarar då som ett fyllo "Nej det här får du stå själv för". Det tragiska är folk håller med henne, antar det är en grej med gamla backar gamla.

Japp men flytt är på sikt. Tänker mig förhoppningsvis lägga ut under sommaren. Så tänker advokaten kanske jag bara behöver om dom jävlas vid försäljningen :)?

J
Det kan inte vara något med bly i vattenledningarna som gör att alla i föreningen verkar topp tunnor galna? Det tog ju kål på romarna på sin tid...

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Låter som om det är dags för den gamla taktiken ”sluta svara”.

Valberedningen har gjort sitt jobb, säg åt sambon att en enda gång säga ”Vi har ju lämnat vårt förslag. Vill du ändra dig får du göra det på stämman.” Sen slutar hon svara.

Väl på stämman förväntar ni er sen att det gemensamma förslaget läses upp. Görs det inte det bryter du eller någon annan av och ställer en ordningsfråga och påpekar att förslaget inte stämmer med det som lämnats tidigare. Där kan du fylla i att din sambo inte närvarar pga. den dåliga stämningen men att hon dig veterligen inte ändrat sig.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Att notera är att styrelsen (om jag nu tittar på rätt förening i Sthlm) innehåller minst en jurist.
Därmed märkligt att man författar ett informationsbrev formulerat så här. Om jag var en "normal och ansvarskännande" medlem som inte var inblandad hade jag inte fått en positiv bild av styrelsen.
Det är fritt en styrelse att vädra sina bekymmer för framtiden, men inte på det här sättet.

Och hur mycket kostar det inte att printa ut två sidor med röd text till 150 medlemmar?
Det kostar inte så mycket i förhållande till vilka man vill nå ut.
Det är ett måste att skriva i röd text för folk läser inte och ibland inte ens det.

Det är standard att dela ut informationsbrev i brevlådorna även om det finns i elektronisk form.

A A-Man_08 skrev:
Det är ett måste att skriva i röd text för folk läser inte och ibland inte ens det.
Har man inget att säga måste det väl vara bättre att inte dra uppmärksamhet till det…

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter som om det är dags för den gamla taktiken ”sluta svara”.

Valberedningen har gjort sitt jobb, säg åt sambon att en enda gång säga ”Vi har ju lämnat vårt förslag. Vill du ändra dig får du göra det på stämman.” Sen slutar hon svara.

Väl på stämman förväntar ni er sen att det gemensamma förslaget läses upp. Görs det inte det bryter du eller någon annan av och ställer en ordningsfråga och påpekar att förslaget inte stämmer med det som lämnats tidigare. Där kan du fylla i att din sambo inte närvarar pga. den dåliga stämningen men att hon dig veterligen inte ändrat sig.
Ja det skulle också vara ett alternativ. Eller så bara skiter vi i det här? Det finns stor chans styrelsen byts ut tack vare valberedning (främst min sambo) fårr många inse ekonomin gått åt helvete. Nu känns det mer som tanten bråkar om vad som helst, det kan låta konstigt men jag tror hon vill min tjej ska avgå så hon tar "äran" på stämman att ha gjort allt. Hon är extremt bekräftelsesökande och kan inte jobbet. Så låt henne ta äran bara vi slipper det här dramat, ser ingen anledning att vi ska stå ut? Den tredje ur valberedning sa upp sig för hon stod inte ut, hon blev kallad av tanten för massa ord som byggahus lärt mig inte använda mer :)

(bilden leder till något ofint)

Skärmdump av e-postmeddelande, text med blå överstrykningar, länk nedtill, "Outlook för Android"-signatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
Ja det skulle också vara ett alternativ. Eller så bara skiter vi i det här? Det finns stor risk styrelsen byts ut då många inser ekonomin gått åt helvete så varför stå ut. Nu känns det mer som tanten bråkar om vad som helst, det kan låta konstigt men jag tror hon vill min tjej ska avgå så hon tar "äran" på stämman att ha gjort allt. Hon är extremt bekräftelsesökande och kan inte jobbet. Så låt henne ta äran bara vi slipper det här dramat? Den tredje ur valberedning sa upp sig för hon stod inte ut, hon blev kallad av tanten för massa ord som byggahus lärt mig inte använda mer :)

(bilden leder till något ofint)

[bild]
Jag tycker att ni skall ignorera henne, valberedningens förslag är ju redan klart.
Autosortera hennes mail så att de hamnar i en egen mapp så slipper ni se den. :)

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker att ni skall ignorera henne, valberedningens förslag är ju redan klart.
Autosortera hennes mail så att de hamnar i en egen mapp så slipper ni se den. :)
Hon mailar till en grupp på 40 styck och så vissa går då på oss och hotar.

@SnällKyckling Varför säljer ni inte och flyttar?
Jag tror det är det bästa alternativet.

A A-Man_08 skrev:
@SnällKyckling Varför säljer ni inte och flyttar?
Jag tror det är det bästa alternativet.
Du har helt rätt vi har beslutat nu att göra det! Till sommaren säljer vi då löper vårt bolån ut också.

Fairlane
Tack Fairlane! Nej hon vill avgå med omedelbar varken hon har mottagit hot idag om att bli polisanmäld och åtalad.
Jag förstår inte om hon blivit hotat eller inte, men det känns som ni knappt förstår hur samhället fungerar om ni är rätt för att styrelsen eller någon annan i föreningen ska åtala er. Åtalad blir man av en åklagare, inte av föreningsmedlemmar. Polisanmäla kan vem som helst göra om vad som helst. Jag kan polisanmäla dig för att du skriver dumma inlägg här och tvärtom. Vad kommer polisen göra med våra anmälningar? Avskriva direkt.
Om ni inte tuffar till er lite kommer folk alltid trampa på er. Det är som när någon hotar att skicka en räkning man är oense om till inkasso och folk är så rädda för inkasso att de direkt betalar.

Tanten i valberedningen, som har varken styrelse- eller arbetserfarenhet trakasserar oss dagligen på väldigt oprofessionell nivå, hon har skickat tre mail bara denna morgon och fortsätter argt tills man svarar.
Klart att det är på en oprofessionell nivå om hon inte är proffs. Jag tolkar det som att det är den i valberedningen som vill ha kvar den gamla styrelsen.
Hade det varit jag som fått mailen så hade jag svarat något i stil med följande:
"Vi är oense om vilka vi ska nominera till styrelsen. Det är helt i sin ordning och det får vi framföra på årsmötet. Vi kommer inte bli överens, så det är ingen poäng att älta den här frågan mer och jag betraktar härmed diskussionen som avslutat och kommer inte svara på fler mail."

Åker vi på semester skriver hon min tjej gör inget jobb och bör avgå.
Det är bara att meddela att man blivit vald av medlemmarna på föregående årsmöte och att man har för avsikt att fullgöra sitt företroendeval.

Dom har haft 7 möten bara senaste månaden det är inte normalt, hon ändrar sig flera gånger om dagen som jag förstod hade någon anmält sig i tisdags när intervjuer, urvalet, kallelsen vart klart. Då skriver tanten "Glenn ska in i listan peta bort Pelle". Sen skriver hon "Nej sorry Pelle kvar" sen skriver hon "Glenn in Rosa ut". Nu har valberedningen redan distribuerat sitt förslag som tanten själv godkänt skriftligt men ändå mailar hon till grannskapet och styrelsen att hon INTE GODKÄNNER. Varav min tjej bifogar kopia på hennes brev där hon bokstavligen skriver "vi är eniga om kandidaterna xy", tanten svarar då som ett fyllo "Nej det här får du stå själv för". Det tragiska är folk håller med henne, antar det är en grej med gamla backar gamla.
7 möten på en månad är verkligen inte normalt nej. Samma sak som ovan, säg bara att ni får vara oense och att förslaget gått ut. Om hon vill reservera sig och framföra ett eget förslag så är hon välkommen att göra det på årsstämman.

Japp men flytt är på sikt. Tänker mig förhoppningsvis lägga ut under sommaren. Så tänker advokaten kanske jag bara behöver om dom jävlas vid försäljningen :)?
Ja då hamnar det i ett annat läge.

Det finns stor chans styrelsen byts ut tack vare valberedning (främst min sambo) fårr många inse ekonomin gått åt helvete.
Jag är inte lika övertygad. Om inte valberedningen dyker upp och försvarar sitt förslag på mötet utan den enda som dyker upp från valberedningen är den som är av en annan åsikt, så riskerar ni ett kaos.

Jag hoppas verkligen att ni får en bra mötesordförande som kan sätta stopp för en massa dumheter på stämman, annars riskerar ni att sitta halva natten utan att få något utfört.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Hon mailar till en grupp på 40 styck och så vissa går då på oss och hotar.
Samma svar som jag hade på frågan jag nyss besvarade
"Vi är oense om vilka vi ska nominera till styrelsen. Det är helt i sin ordning och det får vi framföra på årsmötet. Vi kommer inte bli överens, så det är ingen poäng att älta den här frågan mer och jag betraktar härmed diskussionen som avslutat och kommer inte svara på fler mail.", skickas till alla.

Glöm inte att den som brusar upp oftast anses som förlorar i en diskussion.
Sen alla hot kan ni ju polisanmäla, om det nu är vad vi brukar kalla hot.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Samma svar som jag hade på frågan jag nyss besvarade
"Vi är oense om vilka vi ska nominera till styrelsen. Det är helt i sin ordning och det får vi framföra på årsmötet. Vi kommer inte bli överens, så det är ingen poäng att älta den här frågan mer och jag betraktar härmed diskussionen som avslutat och kommer inte svara på fler mail.", skickas till alla.

Glöm inte att den som brusar upp oftast anses som förlorar i en diskussion.
Sen alla hot kan ni ju polisanmäla, om det nu är vad vi brukar kalla hot.
Har framfört det hon ska formulera ett mail nu med allt det kloka du skrev. Hon väljer dock avgå och vi flyttar till sommaren. Jag ska försöka få lite sömn nu :)

Har man inte gjort något olagligt finns det ingen anledning att bli skrämd av ett hot om polisanmälan.

Jag håller med om föregående skribent. Har valberedningen lämnar ett förslag så har de. Har vissa medlemmar sedan ändrat sig så får det tas på stämman. Valberedningen har således redan gjort sitt jobb och det finns inget att avsäga sig ifrån.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.