A A-Man_08 skrev:
Vilka är "dom" som meddelar att dom avgår och ej ställer upp för omval?
Revisorn
 
Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja imorgon är stämman och alla verkar ha rustat upp för krig.

  • KPMG väljer trots alla bevis bevilja styrelsen ansvarsfrihet och nämner inget i revisionsberättelse, istället meddelar dom idag att dom avgår och ställer ej upp för omval?
  • Valberedningen sagt upp sig pga häxan som är kvar där, och hon ändrade hela kandidatlistan, tog bort rollen lekmannarevsior och kandiderar själv för omval.
  • Samma häxa attackerar mig tolv på natten och jag får ringa polisen för desarmera henne.
  • Bolagsverket skickar en skrivelse att vi bör söka juridisk hjälp.
  • Brev delas flitigt ut till hela grannskapet med olika anklagelser bl.a. skrev en granne att styrelsen läckt integritetskränkande information om honom att han är dömd.
  • Jag har anlitat advokat, stämt styrelsen på skadestånd och inte hört ett smack!

Jag kommer dessvärre inte närvara imorgon pga för mycket drama.
Hur kan du tro att en revisor kan ge styrelsen ansvarsfrihet? Om du skall engagera dig i föreningsarbetet så bör du ju läsa in dig på hur en förening fungerar, det är ingen rocket science direkt.

Vad menar du att du stämt styrelsen för? Om de nu får ansvarsfrihet lär det vara meningslöst. Om föreningen behandlat dig felaktigt så är det den du skall stämma, inte styrelsemedlemmar.

Om du tycker att styrelsen gjort något felaktigt så är det på årsstämman du skall ta upp det - innan stämman beslutar om ansvarsfrihet.
 
Fairlane
Ja stämningen av styrelsen låter märklig. Är det verkligen en advokat som är anlitad?
Att man inte hört något från de som stäms låter helt naturligt, vad skulle de svara och varför?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Lycka till idag! Hoppas ni får ett stort valdeltagande på stämman och att en rimligt vettig styrelse väljs.

Tomma tunnor skramlar mest, så är situationen så illa som beskrivits och ”oppositionen” skött sina kort relativt väl blir det väl lite ståhej på årsmötet, varefter frågan dör ut med en ny styrelse som fokuserar framåt istället för på gamla oförätter.

Om jag tror att det blir så? Nej, det låter inte så.
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja imorgon är stämman och alla verkar ha rustat upp för krig.
Spännande. Några följdfrågor.

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
KPMG väljer trots alla bevis bevilja styrelsen ansvarsfrihet och nämner inget i revisionsberättelse, istället meddelar dom idag att dom avgår och ställer ej upp för omval?
KPMG lämnar alltså en ren revisionsberättelse men väljer ändå att avsluta samarbetet med föreningen. Har jag uppfattat det rätt? Varför vill de ej fortsätta? Och hur kommer det sig att du känner till detta? För du satt väl inte med i styrelsen, eller?

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
tog bort rollen lekmannarevsior och kandiderar själv för omval.
Vad säger era stadgar om revisorer? Ska det finnas en extern "proffsrevisor" och en föreningsvald lekmannarevisor eller vad står det? Valberedningen kan inte "ta bort" några roller.

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Bolagsverket skickar en skrivelse att vi bör söka juridisk hjälp.
Vad mer konkret står det i denna skrivelse och hur kan du känna till den?

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag har anlitat advokat, stämt styrelsen på skadestånd och inte hört ett smack!
Vilken skada har du lidit, vad kräver du i skadestånd och vad förväntar du dig att få höra från styrelsen?

Många frågor men jag har lite svårt att förstå hela bilden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi känner ju till TS. Inte helt osannolikt finns det fler föreningen som är på revisorn med orimliga krav. Så det är väl inte helt utan anledning den inte vill ha kvar uppdraget.
 
  • Gilla
  • Haha
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
Vår förening begärde in offerter från revisionsbyråer och det verkar som att många inte vill ha å göra med just bostadsrättsföreningar.
 
  • Wow
SnällKyckling
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
KPMG lämnar alltså en ren revisionsberättelse men väljer ändå att avsluta samarbetet med föreningen. Har jag uppfattat det rätt? Varför vill de ej fortsätta? Och hur kommer det sig att du känner till detta? För du satt väl inte med i styrelsen, eller?
Korrekt uppfattat! KPMG lämnar en ren revisionsberättelse men samtidigt väljer avsluta samarbetet utan förklaring, detta meddelar dom så sent som förrgår.

Jag känner till detta för information läcker jämnt från styrelsen.

E-post med svartade delar, svenska, nämner KPMG, revision av 2023 års räkenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alfredo Alfredo skrev:
Vad säger era stadgar om revisorer? Ska det finnas en extern "proffsrevisor" och en föreningsvald lekmannarevisor eller vad står det? Valberedningen kan inte "ta bort" några roller.
Enligt stadgarna § 15 utses minst 1 och högst 2 revisor av Brf. Det nämns ingen tydlig arbetsbeskrivning eller rekommendationer på vad som skall vara intern/extern. Valberedning föreslog i kallelsen röstning om val av lekmannarevisor till bakgrund av de ekonomiska skador som Siemens luftlösning 6 MSEK samt förvaltning av föreningen och dess lokaler som hyrdes ut utan lokalförmedling där hyresgästen nu inte betalat hyra i över halvår, för att inte sådant upprepar sig. Valberedning hade även förberett en kandidat till detta om frågan blir aktuell.

Men efter att 2 av 3 i valberedningen sa upp sig så valde den kvarstående personen ta bort hela det förslaget och kandidaten med en ny kallelse efter en veckas intervall, för hon har en personlig vendetta mot föreslagen kandidat.

Personligen förstår jag inte hur man kan se dåligt på att ha någon som granskar ett arbete, speciellt att föreslagen kandidat arbetat som revisor för finansinspektionen och var en mycket lämplig person, åtminstone låt medlemmarna rösta? Det som skett bakom kulisserna är att styrelsen av oförklarliga skäl använd diverse påtryckningsmedel för att få den som sitter kvar i valberedningen att ta bort hela förslaget.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad mer konkret står det i denna skrivelse och hur kan du känna till den?
Med bakgrund till att styrelsen ändrat stadgar utan stämmobeslut samt förfalskat protokoll (förfalskning i min mening är att; man i efterhand ändrat protokoll och lagt till stadgeändringar vi inte diskuterat, samt inte tagit med någon som av dom som reserverade sig vid röstning), så kontaktade flera grannar bolagsverket varav svaret var att söka juridisk hjälp. Detta beror på stadgarändringar har skett i smyg utan information, även i vår föreningssida är det gamla stadgar där än till idag trots att dessa ändrats under januari utan information.

Jag känner till detta, av samma anledning som innan, information läcker i hela föreningen.

Text på svenska om juridiska åtgärder, beslut och kontaktinformation till Bolagsverket, med svart rektangel över sensitiv information.

Alfredo Alfredo skrev:
Vilken skada har du lidit, vad kräver du i skadestånd och vad förväntar du dig att få höra från styrelsen?
Relevant fråga! Mitt ärende (tråden) som snart firar 1000 inlägg började med att styrelsen förklara krig mot mig och försökte vräka mig. Man skickade en rättelseanmaning och kontaktade Stockholm Stad.

Min renovering lade man sig i mitt underhållsansvar och jag fick inkomma med alla orimliga krav. Till sist fick jag styrelsen tillstånd, fick intyg utfärdat på fackmannamässigt arbete och trots det bekostade även styrelsen byggnadens förvaltare på tillsyn ("besiktning") å deras vägnar och denne var nöjd men senare ändrade sig för begära att jag bekostar ytterligare inspektioner. Jag ska inte behöva bekosta styrelsen förvaltning och även hotas med kronofogden, osv. Ni i tråden förklarade för mig att styrelsen har inte lagrum att "godkänna" något efter en renovering, de hade sin chans när de gav tillstånd.

Jag fick även lite lösa hot med jämna mellanrum; hot att dom tänker ställa till det vid en försäljning och kontakta både mäklare och säljare för att informera dem att min renovering inte är godkänd. Hot om skadestånd för hela förening om OVK inte går igenom.

Allt ovan har varit ett av dom hemskaste upplevelsen jag haft i mitt liv, och önskar ingen att behöva gå igenom. För mig som är väldigt ung och kan inte alla detaljer om regelverket så har jag blivit skit rädd varje gång dom hotat mig. Om det inte var för denna tråd enorma stöttning och expertis, hade jag hamnat i ett helt annat utläge idag - så TACK! Sen måste jag jobba på sluta kalla folk olika namn. Jag stämmer dom för hela denna särbehandling, det är en riktigt advokatfirma jag anlitat och en dyr sådan, men om man räknar med alla onödig förvaltning jag jämnt får bekosta från styrelsen så blir det samma kostnad. Jag kommer dra tillbaka stämningsansökan så fort ny styrelse tillträder det här är mer för att markera för dom lämna mig ifred. Vill inte lägga upp juridiska dokument här men kan klistra in några stycken. Styrelsen har gömt sig och inte ens svarat på skrivelserna, men socialnämnden svarat att dom stängt ner hela ärendet om vräkning då den saknar grund.
Juridiskt dokument, textutdrag, hänvisning till störning och bostadsrättslagen, advokat, svartvita blockeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Svensk juridisk text med svart överstrykningar för att dölja sensitive information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Vadå inte låta medlemmarna rösta? Det är medlemmarna som väljer. Det finns inget alternativ till det.
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Men efter att 2 av 3 i valberedningen sa upp sig så valde den kvarstående personen ta bort hela det förslaget och kandidaten med en ny kallelse efter en veckas intervall, för hon har en personlig vendetta mot föreslagen kandidat.
Det är inte valberedningen som väljer poster. Det gör medlemmarna på mötet. SÅ det är fritt fram för andra att lägga fram förslag på lekmannarevisor för omröstning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
@SnällKyckling gå nu på mötet å rösta men framförallt så du har kolla på vad som togs upp.
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Korrekt uppfattat! KPMG lämnar en ren revisionsberättelse men samtidigt väljer avsluta samarbetet utan förklaring
Av ren nyfikenhet skulle jag ringa den revisor som gjort årets revision och fråga varför de inte vill vara kvar. Kanske det ger något. Eller så ger det inget. Men det kostar bara ett telefonsamtal. Du skriver "utan förklaring" men det kan ju vara så enkelt att du bara inte vet förklaringen.

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Enligt stadgarna § 15 utses minst 1 och högst 2 revisor av Brf.
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Men efter att 2 av 3 i valberedningen sa upp sig så valde den kvarstående personen ta bort hela det förslaget och kandidaten
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
föreslagen kandidat arbetat som revisor för finansinspektionen och var en mycket lämplig person, åtminstone låt medlemmarna rösta?
Fast om valberedningen har ett förslag till revisor eller ej är en helt annan fråga än huruvida val av revisor ska ske. Rimligen finns det en punkt i era stadgar som talar om vilka frågor som ska behandlas på ordinarie föreningsstämma. En av dessa punkter bör vara val av revisor. Om inte styrelsen manipulerar den normala dagordningen kommer ett val av revisor att ske på stämman och stämman är fri att välja en valbar kandidat helt oavsett vad valberedningen eventuellt föreslår. Har ni en så bra kandidat som du skriver så välj denne är mitt förslag. Vad valberedningen föreslår kan ni helt ignorera, speciellt om den inte föreslår någon revisor trots att val av revisor sannolikt är en obligatorisk fråga för den ordinarie föreningsstämman.

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Detta beror på stadgarändringar har skett i smyg utan information,
Jag vänder mig lite mot denna formulering. Har inte stadgarna ändrats på korrekt sätt är de inte ändrade! Möjligen kan förfalskade stadgar finnas i omlopp och möjligen även vara registrerade hos Bolagsverket. Men det är en annan fråga.

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag stämmer dom för hela denna särbehandling, det är en riktigt advokatfirma jag anlitat och en dyr sådan
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt vilken skada du lidit, alltså vilken ekonomisk skada som du söker skadestånd för. Men det är egentligen en helt annan fråga som kanske inte behöver behandlas här.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Hela styrelsen blev sparkad och nekad ansvarsfrihet.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Frunihuset20 och 12 till
  • Laddar…
Grattis, antar jag!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Grattis!

Jag skulle nu rekommendera återhållsamhet från TS sida. Släpp konflikterna med föreningen och dess f.d. företrädare. Låt saker bero och gå vidare. Ni vann.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.