Nissens Nissens skrev:
Du vill väl inte förstå då, och då är det meningslöst att förklara.
Om du inte inser att en Brf leds av människor som i stort sett arbetar ideellt kan känna sig trakasserade av en medlem som kräver stadgevidriga saker som att vara med på styrelsemöten, få se protokoll med mera så är det ditt problem.

De som engagerat sig i Brf förstår detta.

Du kallar det märkligt nog för engagemang, vilket för de flesta är något annat, något positivt som att ställa sig till förfogsnde till förtroendeposter och om man får förtroendet arbeta i föreningen enligt de stadgar och lagar som finns.
Om du uttryckligen inte tror dig nå fram kanske du ska sluta upprepa samma sak. Bådas våra positioner är nu kända i de frågorna.

Ditt problem, som jag ser det är att du är på tok för formalistisk och oförmögen att skilja ett formfel från ett problem. Ja, TS, har gjort fel, men det är i ärlighetens namn en bisak, inte sant?

Styrelsen har av vad som kan utläsas i tråden sannolikt begått rejäla fel, både formellt och sakligt, men du fastnar på att TS på fel sätt söker information om detta.

Varför?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tror väl ingen som misstänker att en styrelse begått grova fel först laddar ner stadgar och sätter sig att läsa igen dom först för att se vad man får och inte får
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi som läser här har nog inte all information, så ingen kan uttala sig säkert. Det finns regler för hur en bostadsrättsförening ska skötas i form av lagstiftning och stadgar. För medlemmar som är oroliga finns olika möjligheter att agera. Vid årsmötet redovisas revisorns bedömning och föreningens ekonomi. Det finns då möjlighet att ställa frågor och att agera genom att inte ge ansvarsfrihet. Om kritiska medlemmar vill agera under verksamhetsåret är ett verktyg att begära en extra föreningsstämma. Det krävs inte särskilt många röster för att få till detta, detaljer anges i stadgarna. Där kan man ta upp de punkter som är viktiga och även föreslå utbyte av hela eller delar av styrelsen. Denna möjlighet var uppe tidigt i tråden, men TS och andra i föreningen har inte gjort på detta sätt. I stället har TS valt att agera på andra sätt, som att till exempel kräva deltagande i styrelsemöten och tillgång till interna styrelseunderlag, vilket inte är förenligt med stadgarna. Om det dessutom är så att TS även bombat styrelsen med kommentarer av olika slag (som föreningens anlitade jurist skrivit) så närmar detta sig trakasserier. Styrelsens medlemmar gör ett viktigt arbete för att hantera föreningsfrågor, vanligen till låg ersättning. Om man då har medlemmar som väljer att gå till styrelsen med ett otal frågor i stället för att ta upp detta på föreningsstämman (den årliga eller en extra vid akut behov) riskerar man att det blir svårt att få kompetenta personer att ställa upp i framtiden.
 
  • Älska
Nissens
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vi som läser här har nog inte all information, så ingen kan uttala sig säkert. Det finns regler för hur en bostadsrättsförening ska skötas i form av lagstiftning och stadgar. För medlemmar som är oroliga finns olika möjligheter att agera. Vid årsmötet redovisas revisorns bedömning och föreningens ekonomi. Det finns då möjlighet att ställa frågor och att agera genom att inte ge ansvarsfrihet. Om kritiska medlemmar vill agera under verksamhetsåret är ett verktyg att begära en extra föreningsstämma. Det krävs inte särskilt många röster för att få till detta, detaljer anges i stadgarna. Där kan man ta upp de punkter som är viktiga och även föreslå utbyte av hela eller delar av styrelsen. Denna möjlighet var uppe tidigt i tråden, men TS och andra i föreningen har inte gjort på detta sätt. I stället har TS valt att agera på andra sätt, som att till exempel kräva deltagande i styrelsemöten och tillgång till interna styrelseunderlag, vilket inte är förenligt med stadgarna. Om det dessutom är så att TS även bombat styrelsen med kommentarer av olika slag (som föreningens anlitade jurist skrivit) så närmar detta sig trakasserier. Styrelsens medlemmar gör ett viktigt arbete för att hantera föreningsfrågor, vanligen till låg ersättning. Om man då har medlemmar som väljer att gå till styrelsen med ett otal frågor i stället för att ta upp detta på föreningsstämman (den årliga eller en extra vid akut behov) riskerar man att det blir svårt att få kompetenta personer att ställa upp i framtiden.
Jag svär på heder och samvete jag har INTE bombat styrelsen det är de som initierar kontakt gång på gång under min renovering och inkommit med diverse hot, skadestånd för ovk, böter för nedsmutsning bla bla och jag har då besvarat dessa anklagelser SOM deras jurist markerat är trakasserier.

Det är bara nu mot slutet jag börja ifrågasätta deras arbete och kanske skickade två mejl.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag svär på heder och samvete jag har INTE bombat styrelsen det är de som initierar kontakt gång på gång under min renovering och inkommit med diverse hot, skadestånd för ovk, böter för nedsmutsning bla bla och jag har då besvarat dessa anklagelser SOM deras jurist markerat är trakasserier.

Det är bara nu mot slutet jag börja ifrågasätta deras arbete och kanske skickade två mejl.
Betyder det att mycket av det skrivit i tråden att du gjort inte är sant?
För det du skrev nu stämmer inte med det du själv uppgett tidigare…
Tycker att den där ulven skymtar allt oftare.
 
  • Gilla
  • Haha
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du uttryckligen inte tror dig nå fram kanske du ska sluta upprepa samma sak. Bådas våra positioner är nu kända i de frågorna.

Ditt problem, som jag ser det är att du är på tok för formalistisk och oförmögen att skilja ett formfel från ett problem. Ja, TS, har gjort fel, men det är i ärlighetens namn en bisak, inte sant?

Styrelsen har av vad som kan utläsas i tråden sannolikt begått rejäla fel, både formellt och sakligt, men du fastnar på att TS på fel sätt söker information om detta.

Varför?
Det är minst två större saker som skiljer i våra åsikter, jag anser att stadgar är långt mer än formalia, och jag tror inte att det är hela sanningen vi får av ts. Det är allt för mycket som verkar tokigt för att det skall vara trovärdigt i hans beskrivningar. Läs gärna det längre inlägget ett par meddelanden upp från detta, den beskrivningen är huvet på spiken.

Du å din sida bagatelliserar stadgarna och liter stort på ts version.
 
Nissens Nissens skrev:
jag anser att stadgar är långt mer än formalia
Det är väl just denna inställning som utgör problemet i din argumentering. Din "åsikt" stämmer inte med lagen. Eller så blandar du ihop rättsverkan av stadgar i en Bostadsrättsförening med stadgar i icke lagstiftade former av föreningar, där stadgarna då får större rättsverkan.

Bostadsrättslagens 9 kap. 5 § uppställer tydliga formkrav för en bostadsrättsförenings stadgar. Så mycket mer än "formalia" eller "särskilda riktlinjer i vissa frågor" går inte att utläsa ur dessa lagstadgade formkrav.


Svensk text som listar krav för bostadsrättsförenings stadgar. Regelverk, organisation, ekonomi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
M Maijckel skrev:
Det är väl just denna inställning som utgör problemet i din argumentering. Din "åsikt" stämmer inte med lagen. Eller så blandar du ihop rättsverkan av stadgar i en Bostadsrättsförening med stadgar i icke lagstiftade former av föreningar, där stadgarna då får större rättsverkan.

Bostadsrättslagens 9 kap. 5 § uppställer tydliga formkrav för en bostadsrättsförenings stadgar. Så mycket mer än "formalia" eller "särskilda riktlinjer i vissa frågor" går inte att utläsa ur dessa lagstadgade formkrav.


[bild]
Ja, jag antar att du är ute efter att lagen överrider Brf stadgar, och självklart håller jag med om det. När jag skrev ”stadgar” så syftade jag på ”lagenliga stadgar”.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag antar att du är ute efter att lagen överrider Brf stadgar, och självklart håller jag med om det. När jag skrev ”stadgar” så syftade jag på ”lagenliga stadgar”.
Nej, jag avsåg förtydliga Bostadsrättslagens formkrav avseende stadgar. I bostadsrättslagens mening är stadgar inte mer än "formalia".

Att tillämpliga lagar har tolkningsföreträde över vad som eventuellt kan framgå i en förenings stadgar är en självklarhet. T.ex. är urkundsförfalskning ett brott enligt 14 kap. 1 § Brottsbalken med fängelse i straffskalan. Diskussionen om stadgarnas föreskrift om formkraven för stadgeändringar på en eller två stämmor blir alltså sekundär till ett eventuellt brott mot Brottsbalken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du å din sida bagatelliserar stadgarna
Nej, där missförstår du min position. Det jag bagatelliserar är att någon framför sin kritik på ”fel” sätt. Det är styrelsen som är förtroendevald, det är den som är satt att förvalta föreningen. Det innebär att den dels har högt ställda krav på sig att agera korrekt, dels i den bästa av världar ska guida medlemmarna att göra rätt, även när de klagar på styrelsen.

Här synes inte styrelsen ens nå upp till det första av de förväntningarna man kan ställa på den.

Det gör för övrigt att @klimts i stort kloka inlägg sannolikt missar målet. För även om han har goda poänger utifrån ett perspektiv att styrelsen sköter sig och gör så gott den kan, så leder en för långdragen tolkning av de tankarna till att skydda även de uslaste av styrelser.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, där missförstår du min position. Det jag bagatelliserar är att någon framför sin kritik på ”fel” sätt. Det är styrelsen som är förtroendevald, det är den som är satt att förvalta föreningen. Det innebär att den dels har högt ställda krav på sig att agera korrekt, dels i den bästa av världar ska guida medlemmarna att göra rätt, även när de klagar på styrelsen.

Här synes inte styrelsen ens nå upp till det första av de förväntningarna man kan ställa på den.

Det gör för övrigt att @klimts i stort kloka inlägg sannolikt missar målet. För även om han har goda poänger utifrån ett perspektiv att styrelsen sköter sig och gör så gott den kan, så leder en för långdragen tolkning av de tankarna till att skydda även de uslaste av styrelser.
Vi är nog i utkanten av vart man kan nå i denna diskussion utan att ha mer information, helst från båda sidor i denna konflikt. Jag har svårt att förstå vad som menas med att ”guida medlemmar att göra rätt även när de klagar på styrelsen.” För mig är det ett tveksamt krav på en styrelse. Jag vet inte vad som menas med en usel styrelse. Är det en styrelse som fattar beslut som vissa medlemmar inte uppskattar eller en styrelse som begår direkta felaktigheter? Styrelsen är förtroendevald och så länge den fattar korrekta beslut så får man som medlem accepter detta eller agera på det sätt som stadgarna möjliggör. Redan i november förra året (inlägg 148) framfördes möjligheten att begära en extra stämma, vilket inte gjorts av TS eller andra. Om styrelsen begår felaktigheter som att förfalska protokoll/stadgar eller ekonomiska oegentligheter så bör en revisor upptäcka detta och påpeka felaktigheterna. Detta kommer då troligen upp först vid årsmötet. De flesta föreningar har årsmöten nu i april eller maj, om det är så i detta fall så bör underlaget inför årsmötet vara klart. Kanske kan TS tydliggöra när årsmötet planeras att hållas och när underlaget förväntas. En möjlighet hade varit att tidigt begära en extra stämma för att reda ut problem, men detta har inte gjorts.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K klimt skrev:
Jag har svårt att förstå vad som menas med att ”guida medlemmar att göra rätt även när de klagar på styrelsen.” För mig är det ett tveksamt krav på en styrelse.
Min erfarenhet är att de flesta som lär sig föreningsdemokrati gör det praktiskt snarare än teoretiskt, alltså genom att ställa faktiska frågor och få svar om hur det förhåller sig, och varför. Ett flertal inlägg inte minst de senaste dagarna visar exempel på det. Bland annat @ninos.

Det är möjligt att det är för högt ställda krav att förvänta sig att en styrelse kan hantera det, men min erfarenhet säger att många styrelser trots allt gör det. Men visst, i värsta fall leder det till en felaktig, lag- och stadgevidrig kultur växer fram så man ska inte för mycket lita på den typen av traderad kunskap.

K klimt skrev:
Jag vet inte vad som menas med en usel styrelse.
Nej, det är förstås ett svårfångat begrepp och huruvida TS har med en sådan att göra är kanske klokast att inte spekulera i, men att ett förtroende kan missbrukas antar jag att vi är överens om.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En vettig styrelse kan säkerligen leda en vettig medlem rätt i regelverket. Men här verkar inte styrelsen särskit bra, och TS är på krigsstigen och inte alls mottaglig för vad styrelsen säger.
I det läget måste TS ta reda på fakta, då att det går att aggets korrekt. TS klavertramp kan inte skyllas på styrelsen. De kan snarare utnyttja dessa klavertramp för att manövrera undan TS. För TS har definitiv inte hanterat det här bra. Det ser man trotts att det enbart är den sidan vi hört.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS klavertramp kan inte skyllas på styrelsen.
Det är det heller ingen som gör. Det exempelvis jag säger är att en bra styrelse hade kunnat hantera frågan, även om den inte var ställd enligt konstens alla regler. Det är inte att lägga över ansvaret, det är bara att konstatera att den enes relativa okunskap kan kompenseras med den andres kompetens.

Sen tycker jag som sagt att styrelsen verkar vara ute på djupt vatten, men det är en annan sak. En sak som det för övrigt finns rätt starka indicier för exempelvis genom juristbreven.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, där missförstår du min position. Det jag bagatelliserar är att någon framför sin kritik på ”fel” sätt. Det är styrelsen som är förtroendevald, det är den som är satt att förvalta föreningen. Det innebär att den dels har högt ställda krav på sig att agera korrekt, dels i den bästa av världar ska guida medlemmarna att göra rätt, även när de klagar på styrelsen.

Här synes inte styrelsen ens nå upp till det första av de förväntningarna man kan ställa på den.

Det gör för övrigt att @klimts i stort kloka inlägg sannolikt missar målet. För även om han har goda poänger utifrån ett perspektiv att styrelsen sköter sig och gör så gott den kan, så leder en för långdragen tolkning av de tankarna till att skydda även de uslaste av styrelser.
Som sagt, du har för stor tilltro till ts version, och alldeles för lite tilltro till Brf stadgar och de lagar som finns att styra upp detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.