Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En förening kan inte trakasseras. Ska vi fortsätta märka ord, eller ville du mig något utifrån om du förstod/inte förstod vad jag nenade?
Hmm, känns mer som att du inte vill förstå vad jag menar. Visst kan en förening trakasseras, de förtroendevalda är bara människor också. Ts har ju berättat hur han krävt att få insyn i än det ena än det andra på regelvidriga sätt. Sådant kan bli väldigt bökigt i längden. De förtroendevalda jobbar i regel ideellt och skall inte behöva stå ut med sådant.

Så TS har knappast engagerat dig i föreningen i vanlig mening, han har enligt honom själv inget förtroendeuppdrag, och är då en vanlig medlem med de begränsningar och de möjligheter det innebär.

Är du med nu?
 
Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag kanske var otydligt men vet någon svaret på min fråga måste stadgarändringar ske på två sammanhängande möten eller inte? Försöker tolka denna raden från bolagaverket

"måste man ha två på varandra följande föreningsstämmor"
Ja, jag har aldrig varit med om något annat än att man skall ha två på varandra följande stämmor som röstar igenom ändringen. Kanske kan det vara olika, men detta är det absolut vanligaste skulle jag tro.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Men samtidigt så om man är ung och kanske köper sitt första boende så borde man väl få fråga styrelsen om det ena och det andra utan att få hot om vräkning (eller va det var kycklingen fick) från jurist?
Tycker de flesta trådar om BRFer så svarar de som varit i styrelse att man som medlem ska engagera sig, men inte nu

Sen har vi ju bara ena sidans version och kycklingen verkar ju (förlåt) inte vara världens smidigaste :D
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har aldrig varit med om något annat än att man skall ha två på varandra följande stämmor som röstar igenom ändringen. Kanske kan det vara olika, men detta är det absolut vanligaste skulle jag tro.
Tack då vet jag :)
 
Nissens
nino nino skrev:
Men samtidigt så om man är ung och kanske köper sitt första boende så borde man väl få fråga styrelsen om det ena och det andra utan att få hot om vräkning (eller va det var kycklingen fick) från jurist?
Tycker de flesta trådar om BRFer så svarar de som varit i styrelse att man som medlem ska engagera sig, men inte nu

Sen har vi ju bara ena sidans version och kycklingen verkar ju (förlåt) inte vara världens smidigaste :D
Nja, ts krävde ju insyn på styrelsemöten, att få se protokoll etc. Detta har man som vanlig medlem inte rätt att kräva. Det är stor skillnad på det och att ”ställa frågor”.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, ts krävde ju insyn på styrelsemöten, att få se protokoll etc. Detta har man som vanlig medlem inte rätt att kräva. Det är stor skillnad på det och att ”ställa frågor”.
Jo men samtidigt om man tycker saker verkar konstiga så vill man ju kanske kolla upp det, får man då bara kalla handen så blir det väl naturligt att man "kräver" att få se, man är ju trots allt medlem och har lagt ofta en betydlig summa för boendet.
Sen är det väl inte alla som tar sig tiden att kolla upp vad man får och inte får säga/gör i en förening.
Jag äger min 3de lägenhet och har inte varit på ett möte, har ingen aning om nåt i den senaste föreningen.
Har aldrig satt mig in i nåt alls om vad jag får och inte får...
Skulle jag få reda på att ordföranden hade satt sprätt på nån miljon utan att det tillför föreningen något värde så skulle jag nog också börja kräva saker, nu får jag väl inte reda på sånt då jag aldrig är med på nåt möte :oops:

Om jag som sittande i styrelsen skulle få frågor så får man ju förklara hur det ligger till och vad som gäller och vad man som medlem kan göra om man är missnöjd
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Jo men samtidigt om man tycker saker verkar konstiga så vill man ju kanske kolla upp det, får man då bara kalla handen så blir det väl naturligt att man "kräver" att få se, man är ju trots allt medlem och har lagt ofta en betydlig summa för boendet.
Sen är det väl inte alla som tar sig tiden att kolla upp vad man får och inte får säga/gör i en förening.
Jag äger min 3de lägenhet och har inte varit på ett möte, har ingen aning om nåt i den senaste föreningen.
Har aldrig satt mig in i nåt alls om vad jag får och inte får...
Skulle jag få reda på att ordföranden hade satt sprätt på nån miljon utan att det tillför föreningen något värde så skulle jag nog också börja kräva saker, nu får jag väl inte reda på sånt då jag aldrig är med på nåt möte :oops:

Om jag som sittande i styrelsen skulle få frågor så får man ju förklara hur det ligger till och vad som gäller och vad man som medlem kan göra om man är missnöjd
Du kan ju tycka vad du vill om det. Att bryta mot stadgarna är ingen bra idé. De finns av en anledning.

Att ställa frågor och vara intresserad av vad som händer i föreningen är sannolikt välkommet av alla, men att kräva sådant som bryter mot stadgarna är något helt annat.
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Nissen vet du vad som gäller när man ändrar stadgar krävs det två "sammanhängande" möten eller kan de köra ena 2021 sen stämman utan att nämna något för ta upp omröstningen igen höst 2022?
Lite osäker på hur du menar. Men för "normala" stadgeändringar som inte är akuta, så brukar man ta upp det först på en årsstämma, och sedan igen på nästa årsstämma. Förslaget om ändring måste finnas med som en punkt i kallellsen (precis som alla andra ev. förslag som skall tas upp).

Är det mer akut får man kalla till extrastämma.

Varianten att hantera detta på en enda årsstämma, om alla är överens har jag inte hört talas om, tveksamt om det gäller för bostadsrättsföreningar. Men oavsett så är det enligt citatet från bolagsverket formulerat som att samtliga medlemmar måste rösta för förslaget, alltså inte bara de som är närvarande på stämman. Om någon uteblir från stämman så är det i detta fall en nejröst.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, känns mer som att du inte vill förstå vad jag menar.
Vill och vill, jag tycker att du har fel. Är det så svårt att acceptera?

Nissens Nissens skrev:
Visst kan en förening trakasseras, de förtroendevalda är bara människor också.
Föreningen kan inte trakasseras. De förtroendevalda ör inte samma sak som föreningen.

Nissens Nissens skrev:
Ts har ju berättat hur han krävt att få insyn i än det ena än det andra på regelvidriga sätt. Sådant kan bli väldigt bökigt i längden.
Men han har också blivit undanhållen sådant han har rätt att veta. I sådana här fall tycker jag att det ligger ett pedagogiskt ansvar på styrelsen som de verkar ha misskött.

Nissens Nissens skrev:
De förtroendevalda jobbar i regel ideellt och skall inte behöva stå ut med sådant.
Stå ut med vad, frågor?. Är de så dåliga som de verkar borde de utbilda sig så att de lär sig göra rätt alternativt avgå. Är de relativt utan skuld ska de eventuellt även skyddas från enskildas övertramp, men jag misstänker att @SnällKyckling är relativt lätthanterad av en kompetent styrelse. Lite okvädningsord fram och tillbaka ska vi inte överreagera på.

Nissens Nissens skrev:
Så TS har knappast engagerat dig i föreningen i vanlig mening, han har enligt honom själv inget förtroendeuppdrag, och är då en vanlig medlem med de begränsningar och de möjligheter det innebär.
Han har engagerat sig genom att försöka förstå läget och göra sin stämma hörd. Även det räknas i min bok.

Nissens Nissens skrev:
Är du med nu?
Tydligen inte.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill och vill, jag tycker att du har fel. Är det så svårt att acceptera?


Föreningen kan inte trakasseras. De förtroendevalda ör inte samma sak som föreningen.


Men han har också blivit undanhållen sådant han har rätt att veta. I sådana här fall tycker jag att det ligger ett pedagogiskt ansvar på styrelsen som de verkar ha misskött.

Stå ut med vad, frågor?. Är de så dåliga som de verkar borde de utbilda sig så att de lär sig göra rätt alternativt avgå. Är de relativt utan skuld ska de eventuellt även skyddas från enskildas övertramp, men jag misstänker att @SnällKyckling är relativt lätthanterad av en kompetent styrelse. Lite okvädningsord fram och tillbaka ska vi inte överreagera på.

Han har engagerat sig genom att försöka förstå läget och göra sin stämma hörd. Även det räknas i min bok.


Tydligen inte.
Du vill väl inte förstå då, och då är det meningslöst att förklara.
Om du inte inser att en Brf leds av människor som i stort sett arbetar ideellt kan känna sig trakasserade av en medlem som kräver stadgevidriga saker som att vara med på styrelsemöten, få se protokoll med mera så är det ditt problem.

De som engagerat sig i Brf förstår detta.

Du kallar det märkligt nog för engagemang, vilket för de flesta är något annat, något positivt som att ställa sig till förfogsnde till förtroendeposter och om man får förtroendet arbeta i föreningen enligt de stadgar och lagar som finns.
 
Nissens Nissens skrev:
Du vill väl inte förstå då, och då är det meningslöst att förklara.
Om du inte inser att en Brf leds av människor som i stort sett arbetar ideellt kan känna sig trakasserade av en medlem som kräver stadgevidriga saker som att vara med på styrelsemöten, få se protokoll med mera så är det ditt problem.

De som engagerat sig i Brf förstår detta.

Du kallar det märkligt nog för engagemang, vilket för de flesta är något annat.
Om en medlem behöver ”jaga” en styrelse eller en ordföranden har någon/några misslyckats gravt med sitt arbete, med eller utan arvode …
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om en medlem behöver ”jaga” en styrelse eller en ordföranden har någon/några misslyckats gravt med sitt arbete, med eller utan arvode …
Något är helt fel om en medlem kräver att Brf skall bryta mot de stadgar som finns. Och en medlem behöver aldrig jaga en styrelse, det finns stöd i stadgarna för hur en styrelse skall granskas och stämman beslutar om ansvarsfrihet eller ej för styrelsen.
 
Nissens Nissens skrev:
Något är helt fel om en medlem kräver att Brf skall bryta mot de stadgar som finns. Och en medlem skall aldrig ”behöva” jaga en styrelse, det finns stöd i stadgarna för hur en styrelse skall granskas och stämman beslutar om ansvarsfrihet eller ej gför styrelsen.
Om TS har rätt och en eller flera ledamöter i styrelsen har agerat fel eller t.o.m. olagligt tycker jag han gör rätt som ligger på och samlar ihop fler medlemmar och försöker få stop på allt och byta ut vissa från styrelsen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om TS har rätt och en eller flera ledamöter i styrelsen har agerat fel eller t.o.m. olagligt tycker jag han gör rätt som ligger på och samlar ihop fler medlemmar och försöker få stop på allt och byta ut vissa från styrelsen
Du vill inte förstå helt enkelt. Om du tycker att stadgarna inte betyder något så kommer vi inte längre.
 
Nissens Nissens skrev:
Du vill inte förstå helt enkelt. Om du tycker att stadgarna inte betyder något så kommer vi inte längre.
Jag tror vi menar samma sak men du gillar inte TS agerande…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.