L lenaa skrev:
Hur menar du
Alla i Bostadsrättsföreningar SKALL gå på föreningens stämma och välja styrelse, gör man inte det så får man skylla sig själv och inte klaga.
Nu har väl @SnällKycklingens problem knappast varit att han engagerat sig för lite i föreningen, eller hur? Eller kommer du in med dina floskler utan att ens ha satt dig in i sakfrågan?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Lille vän
De är du som valt styrelse
Varför klagar du på de personer du valt in till Styrelsen
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej Lena! Kul att någon från styrelsen tittat in,kan du berätta lite mer ?
"Lena" styrelsen kommer bytas ut då grannarna fått nog och diskuterar öppet nu om investeringar och brister i er beslutsordning. Ni kan fortsätta trakassera mig och hota med vräkningen faktumet kvarstår att ni har drivit ekonomin till botten! :(

Jag vet att en grupp kommer kontakta revsiorn som whistleblowers utan tillstånd från styrelsen, er senaste handling om att manipulera protokoll för ändra stadgar och som bolagsverket bekräftar att de inte fått in handlingarna korrekt bör vara tillräckligt för driva ut er på gatan där ni hör hemma :mad:/BitterKyckling

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nåja, det ska väl ganska mycket till för att @lenaa ska ha något med det här att göra på riktigt. Men bra om ni byter ut en dysfunktionell styrelse. På sätt och vis är det ju i linje med lenaas ”råd”.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag vet att en grupp kommer kontakta revsiorn som whistleblowers utan tillstånd från styrelsen
Revisorn är medlemmarnas representant, absolut inte styrelsens. Medlemmarna behöver verkligen inte styrelsens godkännande för att tala med revisorn.

Jag blev vald till ordförande i en BRF för många år sedan och den blev den problem att hitta någon som ville vara revisor (mindre förening). Någon föreslog då att styrelsen skulle kunna ordna en revisor senare vilket många verkade tycka var en bra idé till jag förklarade att revisorns roll faktiskt är att granska styrelsen...

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har väl @SnällKycklingens problem knappast varit att han engagerat sig för lite i föreningen, eller hur? Eller kommer du in med dina floskler utan att ens ha satt dig in i sakfrågan?
Normalt så innebär ”engagera sig i en förening” att man har ett förtroendeuppdrag i den…
I detta fallet känns det mer som att föreningen trackaseras av en medlem som vill påverka föreningen på regelvidriga sätt…

Fairlane Fairlane skrev:
Revisorn är medlemmarnas representant, absolut inte styrelsens. Medlemmarna behöver verkligen inte styrelsens godkännande för att tala med revisorn.

Jag blev vald till ordförande i en BRF för många år sedan och den blev den problem att hitta någon som ville vara revisor (mindre förening). Någon föreslog då att styrelsen skulle kunna ordna en revisor senare vilket många verkade tycka var en bra idé till jag förklarade att revisorns roll faktiskt är att granska styrelsen...
Tack då kontaktar vi han direkt. Känns väldigt skönt nu är vi flera grannar ca 10 som driver det här så behöver inte göra allt själv. Stort tack Fairlane!

Nissens Nissens skrev:
Normalt så innebär ”engagera sig i en förening” att man har ett förtroendeuppdrag i den…
I detta fallet känns det mer som att föreningen trackaseras av en medlem som vill påverka föreningen på regelvidriga sätt…
Nissen vet du vad som gäller när man ändrar stadgar krävs det två "sammanhängande" möten eller kan de köra ena 2021 sen stämman utan att nämna något för ta upp omröstningen igen höst 2022?

Bolagsverket:
En förändring i stadgarna kan beslutas på endast enföreningsstämma om samtliga röstberättigade medlemmar är helt överens om förändringen. Om inte alla röstberättigade medlemmar är överens måste man ha två på varandra följande föreningsstämmor

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens
Nissen vet du vad som gäller när man ändrar stadgar krävs det två "sammanhängande" möten eller kan de köra ena 2021 sen stämman utan att nämna något för ta upp omröstningen igen höst 2022?

Bolagsverket:
En förändring i stadgarna kan beslutas på endast enföreningsstämma om samtliga röstberättigade medlemmar är helt överens om förändringen. Om inte alla röstberättigade medlemmar är överens måste man ha två på varandra följande föreningsstämmor
Vet inte varför du frågar mig och sedan själv svarar på frågan.
Jag har aldrig sagt att styrelsen gjort rätt, det jag säger är att ”engagera sig i en förening” normalt innebär att man får ett förtroendeuppdrag och arbetar utifrån det. Det du gör är något annat. Du har ju berättat att du gjort/krävt sådant som bryter mot stadgarna så de verkar ju bara vara viktiga för dig ibland…

Du får väl polisanmäla styrelsen om den gör något olagligt. Alternativet är ju att ta upp det hela på en årsstämma, det står i stadgarna hur det går till.

Att prata med revisorerna rådde jag dig till för längesedan i tråden, hur gick det med det?

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En förening kan inte trakasseras. Ska vi fortsätta märka ord, eller ville du mig något utifrån om du förstod/inte förstod vad jag nenade?

Jag kanske var otydligt men vet någon svaret på min fråga måste stadgarändringar ske på två sammanhängande möten eller inte? Försöker tolka denna raden från bolagaverket

"måste man ha två på varandra följande föreningsstämmor"

Jag kanske var otydligt men vet någon svaret på min fråga måste stadgarändringar ske på två sammanhängande möten eller inte? Försöker tolka denna raden från bolagaverket

"måste man ha två på varandra följande föreningsstämmor"
Svar JA!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar JA!
Inte riktigt Ja, om inte alla medlemmar samtidigt var enhälliga. Inte endast deltagande, utan ALLA. Då räcker det med ett möte. Man får tex se till att ta med sig fullmakter för upptagna medlemmar om man vill slippa en extra stämma om man snabbt vill rösta genom en förändring som alla är överens om. Nu lär ju inte det hända i hönsgården vi talar om ovan iofs.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle säga att det krävs två på varandra följande stämmor, så idag nu inte har något annat inskrivet i stadgarna, men det vet ju inte vi. Hur stadgarna ändras ska stå i stadgarna.
Stadgarna är föreningens motsvarighet till grundlagar.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Kycklingen förening låter rätt stor med tanke på att man. Har tagit in en revisor från en av de stora drakarna, det brukar kosta en slant.

Om stadgarna tillåter (och det vet endast den som har stadgarna) skulle jag rekommendera att man även väljer en lekmannarevisor. Denne har möjlighet att följa upp mer regelbundet och kostar inte 3000 kr/h. Den personen kan också vara den som tar emot frågor från medlemmarna. Om varje medlem hör av sig till den auktoriserade revisorn så kommer det kosta fruktansvärt mycket pengar.

Fairlane Fairlane skrev:
Stadgarna är föreningens motsvarighet till grundlagar.
Nej, bostadsrättslagen är föreningens motsvarighet till grundlagar. Föreningens stadgar motsvarar sedan vanliga lagar som måste hålla sig inom BRF-lagens ramar.

/Analogipolisen

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, bostadsrättslagen är föreningens motsvarighet till grundlagar. Föreningens stadgar motsvarar sedan vanliga lagar som måste hålla sig inom BRF-lagens ramar.

/Analogipolisen
Jag håller delvis med dig, delvis inte.
Stadgarna är för att skapa stadga, och därför vill man oftast ha de så att det ska vara "jobbigt' att ändra, men jag är med på hur du menar, lagen trumfar stadgarna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.