BirgitS
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Menar du att stadgarändringar som berör höjning av avgifter för pantavgift och årsavgift inget styrelsen behöver ta upp att rösta om under 2 möten?
I din bild i inlägg #639 finns det inget som handlar om årsavgiftens storlek.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja jag menade precis som du skrev, borde formulerat mig bättre. Nej vi krävde ingen votering trodde inte man räknade automatiskt alla röstar ja om några skriker nej?
Nej det ska man ju inte göra.
Men om du vill ha det protokollfört är det säkrast att begära votering. Då kan ingen komma i efterhand och påstå att de inte hörde några nej.
Iom det läget du hamnat i tror jag det är viktigt att du tänker över hur du kommunicerar med styrelsen.
De har ju i vissa fall använt jurist för att kommunicera.
Se till att det du skriver till dem är relevant, stringent och tydligt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att styrelsen och flera personer här anstränger sig för lite för att förstå TS. Jag tycker att det är lätt att förstå att TS menar att då de samlade avgifterna är så höga som de är så motsätter han sig alla former sv avgiftshöjningar. Är man inte säker på att det är så det resoneras reder man enkelt ut det med en kort motfråga.

Att avgifterna inte nödvändigtvis hänger ihop med varandra kan man också lägga en minut på att förklara om man har en förtroendeposition. Jag tror och hoppas att vi som har sådana i olika föreningar oftast sköter oss bättre mot någon som TS.

Men problemen här verkar ju gå djupare och bottna i annat. Att då lösryckt mena att TS kunde uttryckt sig lite mer precist – tja, det kan man ju tycka. Eller så tycker man att problemet verkar vara motparten.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att styrelsen och flera personer här anstränger sig för lite för att förstå TS. Jag tycker att det är lätt att förstå att TS menar att då de samlade avgifterna är så höga som de är så motsätter han sig alla former sv avgiftshöjningar. Är man inte säker på att det är så det resoneras reder man enkelt ut det med en kort motfråga.

Att avgifterna inte nödvändigtvis hänger ihop med varandra kan man också lägga en minut på att förklara om man har en förtroendeposition. Jag tror och hoppas att vi som har sådana i olika föreningar oftast sköter oss bättre mot någon som TS.

Men problemen här verkar ju gå djupare och bottna i annat. Att då lösryckt mena att TS kunde uttryckt sig lite mer precist – tja, det kan man ju tycka. Eller så tycker man att problemet verkar vara motparten.
Det som verkar lite konstigt är ju att enligt TS beskrivning så verkar ju varken styrelsen, kassören, revisorerna, protokollskrivare eller justeringsmännen eller ens valberedningen och bolagsverket göra sitt jobb.
Det låter lite för mycket faktiskt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Tja, det kan jag väl hålla med om, men är jag i så fall förvånad? Nej, inte särskilt.

Bolagsverket är känt som en registermyndighet. De registrerar det som sänds in men kontrollerar extremt lite. Jag har svårt att se att de gör något särskilt fel här.

Är räkenskaperna i ordning ska det ganska mycket till för att revisorerna hittar något i en BRF om det finns någon form av protokoll för saker och ting. TS hävdar förvisso att protokoll ändras och förvanskas, men det vet vi ju inte mer om än så.

Om ändringarna är att betrakta som justeringar som ordförande och justeringsmän gör före underskrift är det ju därtill i sin ordning.

Då är vi snart nere på en trepersonerskrets bestående av ordförande, sekreterare och kassör. Det krävs inte så mycket mer än att dessa tre har en gemensam linje för att saker ska kunna börja gå över styr och det kan lätt ta flera år innan det börjar ifrågasättas om inte någon är konträr.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, det kan jag väl hålla med om, men är jag i så fall förvånad? Nej, inte särskilt.

Bolagsverket är känt som en registermyndighet. De registrerar det som sänds in men kontrollerar extremt lite. Jag har svårt att se att de gör något särskilt fel här.

Är räkenskaperna i ordning ska det ganska mycket till för att revisorerna hittar något i en BRF om det finns någon form av protokoll för saker och ting. TS hävdar förvisso att protokoll ändras och förvanskas, men det vet vi ju inte mer om än så.

Om ändringarna är att betrakta som justeringar som ordförande och justeringsmän gör före underskrift är det ju därtill i sin ordning.

Då är vi snart nere på en trepersonerskrets bestående av ordförande, sekreterare och kassör. Det krävs inte så mycket mer än att dessa tre har en gemensam linje för att saker ska kunna börja gå över styr och det kan lätt ta flera år innan det börjar ifrågasättas om inte någon är konträr.
Javisst, så kan det vara. Om hälften av den här soppan stämmer så borde valberedningen styra upp det genom att föreslå lämpligare personer till styrelsen.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Javisst, så kan det vara. Om hälften av den här soppan stämmer så borde valberedningen styra upp det genom att föreslå lämpligare personer till styrelsen.
Exakt. Och den valberedningen är TS fru, som kommer föreslå styrelseproffset Snällkycklingen. Det ser ut att ordna sig för föreningen ändå.
 
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
När det kommer till Bolagsverket och andra myndigheters kontroll av att det faktiskt finns rött underlag blir jag inte förvånad om det stämmer, egen erfarenhet av beslutsfattande me shelly felaktigt underlag.

Även efter att de själva insett felet gick det inte att backa beslutet, utan vi fick vackert betala straffavgifter och annat, för att i ett senare skede överklaga och efter en längre process få tillbaks avgifterna och ett nytt beslut.

Men det felaktiga beslutet revs alltså aldrig upp, ett nytt fattades.

Nissens Nissens skrev:
Det som verkar lite konstigt är ju att enligt TS beskrivning så verkar ju varken styrelsen, kassören, revisorerna, protokollskrivare eller justeringsmännen eller ens valberedningen och bolagsverket göra sitt jobb.
Det låter lite för mycket faktiskt.
 
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
När det kommer till Bolagsverket och andra myndigheters kontroll av att det faktiskt finns rött underlag blir jag inte förvånad om det stämmer, egen erfarenhet av beslutsfattande me shelly felaktigt underlag.

Även efter att de själva insett felet gick det inte att backa beslutet, utan vi fick vackert betala straffavgifter och annat, för att i ett senare skede överklaga och efter en längre process få tillbaks avgifterna och ett nytt beslut.

Men det felaktiga beslutet revs alltså aldrig upp, ett nytt fattades.
Ok, ja allt behöver ju inte vara fel i ts story, kände bara att det blir lite för mycket när ingen överhuvudtaget sköter sin uppgift…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag bad en granne få fram protokoll från en styrelseledamot, de är vänner. Han säger då att ordförande ändrar protokollen efter möten trots de är signerade... :mad:
Lille vän
De är du som valt styrelse
Varför klagar du på de personer du valt in till Styrelsen
 
Fairlane
L lenaa skrev:
Lille vän
De är du som valt styrelse
Varför klagar du på de personer du valt in till Styrelsen
Lilla vän, man måste väl få klaga på en styrelse, vare sig man valt dem eller inte?
Kycklingen/Snällkyckling har knappast röstat på den här styrelsen, men även om han gjort det så måste man ju rimligtvis ha rätt att klaga om mötesprotokoll förfalskas.

Kycklingen har uppenbart delvis dålig koll på hur saker fungerar, men att man inte skulle få kritisera en vald styrelse vore mig främmande, och då har jag suttit i många styrelser. Lilla vän, hur tänkte du nu?
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Googla "Lilla vän eller "Lille vän" och härskar* så kommer det upp mycket läs/tänkvärt. :)
De gånger någon kallat mig lilla vän eller liknande förminskande uttryck har de fått ångra sig.
På ett årsmöte i en förening lade jag fram några saker man borde tänka på innan man röstade för eller emot en motion varpå kassören började sin kommentar med just lille vän. På det replikerade jag att eftersom han inte heller var någon intellektuell gigant så fanns det ingen anledning att bortse från vad jag anfört.
Och sen föll det en knappnål med ett brak :)
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Lille vän
De är du som valt styrelse
Varför klagar du på de personer du valt in till Styrelsen
Hej Lena! Kul att någon från styrelsen tittat in,kan du berätta lite mer ?
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej Lena! Kul att någon från styrelsen tittat in,kan du berätta lite mer ?
Hur menar du
Alla i Bostadsrättsföreningar SKALL gå på föreningens stämma och välja styrelse, gör man inte det så får man skylla sig själv och inte klaga.
 
L lenaa skrev:
Hur menar du
Alla i Bostadsrättsföreningar SKALL gå på föreningens stämma och välja styrelse, gör man inte det så får man skylla sig själv och inte klaga.
Och om man flyttar in i en förening med en dåre eller flera i styrelsen får man skylla sig själv ?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.