Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här finns det ju ett lagstadgat max på om 1 % av prisbasbeloppet, alltså en styv femhundring just nu. Och det är i allt väsentligt en administrativ avgift för föreningens handläggning.

Är det här verkligen nivån på saker ni bråkar om?
De har höjt till två basbelopp. Nej ska inte bråka om det.

Fairlane
Bryter det mot lagen så tycker jag det ska lyftas på kommande årsmöte. Om möjligt av någon annan eftersom det redan är en spänd stämning. Det kan ju faktiskt vara något som underlättar byte av styrelse, om folk ser att nuvarande styrelse inte har önskvärd koll på lagar.
Lämpligt att då ha med en tydlig referens till lagen, så att det inte blir en massa tjafs om det.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
De har höjt till två basbelopp. Nej ska inte bråka om det.
Jag var tvungen att kolla nu och det är tydligen inte lagkrav utan praxis att pantavgiften är max 1 % av pbb. Att ha dubbla praxisbeloppet utan vidare motivering känns minst sagt tveksamt.

Den lagreglering som finns är i 9 kap. 5 § 5 punkten BRF-lagen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ringde bolagsverket och handlägger säger "oj ser nu att jag missat efterfråga protokoll" men eftersom ärendet är godkänt kan hon inte "riva det", och eftersom det gått 3 mån kan man inte överklaga till hovrätten.

Men på vår föreningshemsida har inte stadgarna ändrats, och inget har kommunicerat hur ska vi veta det?

Vidare har styrelsen ljugit och tagit med alla stadgarändringar (även de som röstas ned) och sagt att dessa tagits upp på TVÅ möten vilket inte är sant. Det saknas protokoll eller röster från mötet, jag förstår inte hur det gå till så här :(.

Redigerat:
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Det låter ju som saker som är lämpliga att ta upp på nästa möte.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Har protokollet från mötet kommit er tillhanda?

Det saknas protokoll eller röster från mötet, jag förstår inte hur det gå till så här
Jag håller med, ni får skärpa er! Ni har ju trots allt en förening där ni alla har miljoner i värden investerade att förvalta.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ringde bolagsverket och handlägger säger "oj ser nu att jag missat efterfråga protokoll" men eftersom ärendet är godkänt kan hon inte "riva det", och eftersom det gått 3 mån kan man inte överklaga till hovrätten.

Men på vår föreningshemsida har inte stadgarna ändrats, och inget har kommunicerat hur ska vi veta det?

Vidare har styrelsen ljugit och tagit med alla stadgarändringar (även de som röstas ned) och sagt att dessa tagits upp på TVÅ möten vilket inte är sant. Det saknas protokoll eller röster från mötet, jag förstår inte hur det gå till så här :(.
Detta låter heelt galet…

Har ni inga revisorer?

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns det någon person i föreningen med lite naturlig auktoritet som står fri från styrelsens nätverk och gäng som kan ta upp detta på stämman istället för dig @SnällKyckling . Revisorerna?!

Jag tänker att eftersom kanske din konflikt med styrelsen är känd så kan grannar missa sakfrågan om kritiken kommer från dig. Så fort du öppnar munnen så stänger de av och tror att det handlar om en vendetta. Klassiskt beteende hos människor. Avsändaren är väldigt viktig i sådana här sammanhang. Folk är lata.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Protokollförare och justeringsman bör ju ha koll kan man tycka också.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Protokollförare och justeringsman bör ju ha koll kan man tycka också.
Ja, inte säkert att ts ger hela bilden.

Låter rätt otroligt att det skulle saknas protokoll från mötena. Det skulle vara intressant att höra någon annans version också, tex från någon av styrelseledamötena.

Det är långtifrån säkert att vi får hela bilden, men det är inte heller helt ovanligt att det sitter folk i styrelsen som tror att de kan göra lite som de vill. Oftast av ren okunskap, ibland tyvärr med kriminella baktankar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har protokollet från mötet kommit er tillhanda?
NEJ! :sweat:

Nissens Nissens skrev:
Detta låter heelt galet…

Har ni inga revisorer?
Ja kpmg men de granskar väl bara en gång om året?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det någon person i föreningen med lite naturlig auktoritet som står fri från styrelsens nätverk och gäng som kan ta upp detta på stämman istället för dig @SnällKyckling . Revisorerna?!

Jag tänker att eftersom kanske din konflikt med styrelsen är känd så kan grannar missa sakfrågan om kritiken kommer från dig. Så fort du öppnar munnen så stänger de av och tror att det handlar om en vendetta. Klassiskt beteende hos människor. Avsändaren är väldigt viktig i sådana här sammanhang. Folk är lata.
Ska göra så, du har rätt! Har från grannar att ordförande går runt och pratar om att jag har en personlig vandetta mot honom. :oops:

Nissens Nissens skrev:
Ja, inte säkert att ts ger hela bilden.

Låter rätt otroligt att det skulle saknas protokoll från mötena. Det skulle vara intressant att höra någon annans version också, tex från någon av styrelseledamötena.
Jag talar sanning du måste tro mig Nissen! Här är skärmbild från vår sida varken stadgar eller protokoll har uppdaterats sen 2021. Men ni ser från bilden bolagsverket stadgarna ändrats 2023. Så har det alltid varit att transparens saknas, mejlar man styrelsen får man svar att inte lägga sig i.

Textdokument med ordet "Stadgar" och datumet då stadgarna antogs: 2021-05-25. Lista med datum, informationbrev rubrik, blå text, vit bakgrund, punktlista, årtal 2020 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gillar inte lägga upp vad andra grannar skriver men här har fler bevis. :(

Fairlane
NEJ! :sweat:
Du eller kanske hellre din partner kan ju kolla med den som valdes till protokollförare och/eller den som valdes som justeringsman (eventuellt flera) om de har något.

Ja kpmg men de granskar väl bara en gång om året?
Risken är att de arbetar så, men då bör ni minst välja en lekmannarevisor på nästa årsmöte, någon som granskar lite löpande. Det borde även KPMG göra kan jag tycka.

Ska göra så, du har rätt! Har från grannar att ordförande går runt och pratar om att jag har en personlig vandetta mot honom. :oops:
Ja, då är det klart bättre om någon annan lyfter frågorna, om möjligt.
Om jag varit i din situation så hade jag försökt få någon annan att lyfta frågorna på kommande årsmöte och om ordförande på det mötet skulle slängt ur sig saker om mig så hade jag begärt ordet och förklarat att jag inte är intresserad av en personlig vendetta, utan att i ska följa stadgar och lagar, lugnt och sansat. Det är nästan alltid den som brusar upp och börjar anklaga andra som ses som förlorare.

Jag talar sanning du måste tro mig Nissen! Här är skärmbild från vår sida varken stadgar eller protokoll har uppdaterats sen 2021. Men ni ser från bilden bolagsverket stadgarna ändrats 2023. Så har det alltid varit att transparens saknas, mejlar man styrelsen får man svar att inte lägga sig i.

[bild] [bild]
Det där ser jag mer som en icke-underhållen webbsida. Föreningen måste ju inte hålla en webbsida levande även om det är ett bra sätt att förmedla information. Någon neutral person kanske kan maila styrelsen och fråga om stadgar och protokoll från senaste mötet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.