Är du säker på att de inte bara missade en bokstav och att de egentligen menade defecator :D
Eller snarare att defekterat skulle varit defekerat.

• Haha
  • Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Är du säker på att de inte bara missade en bokstav och att de egentligen menade defecator :D
Eller snarare att defekterat skulle varit defekerat.
Inte osannolikt. Det förekommer ju en hel del skit bakom kulisserna i många föreningar ;)

Claes Sörmland
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Fullständigt kaos. En ledamot har "defekterat" berättar skräckhistorier. Ordförande startat smutskastningskampanjer mot olika grannar och menar vi har en personlig vandetta mot honom. Sett flera mejl där grannar protesterar. Jag har anlitat advokater orkar inte mer.
Stålsätt dig! Allt du behöver bidra med är en röst på rätt sida på stämman så att du blir av med denna ordförande.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stålsätt dig! Allt du behöver bidra med är en röst på rätt sida på stämman så att du blir av med denna ordförande.
Tack finaste Claes! Jag hoppas vi blir av med honom. Vet du vart eller om man kan på bolagsverket se stadgar på förening? För nu har de ändrat våra stadgar och infört avgifthöjningar på flera punkter trots att det togs på en stämma och de har inte fått med två tredjedelar av de som röstade.

Jag har påtalat detta men de ignorerar mig så vill dubbelkolla om det är verkligen ändrat. Stadgarna på vår föreningsida har man inte uppdaterat på flera år, även styrelseinformation där är flera år gammal.

Fairlane
Tack finaste Claes! Jag hoppas vi blir av med honom. Vet du vart eller om man kan på bolagsverket se stadgar på förening? För nu har de ändrat våra stadgar och infört avgifthöjningar på flera punkter trots att det togs på en stämma och de har inte fått med två tredjedelar av de som röstade.

Jag har påtalat detta men de ignorerar mig så vill dubbelkolla om det är verkligen ändrat. Stadgarna på vår föreningsida har man inte uppdaterat på flera år, även styrelseinformation där är flera år gammal.
Du har väl fått ut förslagen på stadgar?
Avgiftshöjningar i stadgar?
Vem har ändrat stadgarna?
Om det krävdes 2/3 på en stämma och ddet inte blev 2/3 eller mer där så gäller helt enkelt de gamla stadgarna, alldeles oavsett vad styrelse eller ordförande säger.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…

Mata in föreningens organisationsnummer här: https://sokarende.bolagsverket.se/soka/?soka
Där ser du när de nya stadgarna har skickats och registrerats. Om de inte är registrerade hos bolagsverket så gäller de inte.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I normala fall beslutar man inte avgiftshöjningar på en årsstämma. Det är upp till styrelsen att ta såna beslut baserat på deras budget.
Och i stadgarna hör de definitivt inte hemma.
Eventuellt kan man ha omröstning om en dyr och möjligen hos vissa impopulär åtgärd ska genomföras, om styrelsen känner att de behöver ha stöd för det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har väl fått ut förslagen på stadgar?
Avgiftshöjningar i stadgar?
Vem har ändrat stadgarna?
Om det krävdes 2/3 på en stämma och ddet inte blev 2/3 eller mer där så gäller helt enkelt de gamla stadgarna, alldeles oavsett vad styrelse eller ordförande säger.
Är det 2/3 delar av alla medlemmar i föreningen som måste rösta ja eller 2/3 som deltar i mötet?

Det är egentligen en gammal grej vi diskuterade här i tråden och ni hjälpte mig med. Inför höstmötet (november) så skickade styrelse ut stadgarändringar där de föreslog höja avgift för pantsättning, avgift för renovering, osv. Jag röstade nej på mötet där endast 20 av 150 grannar deltog. Jag minns ni sa här i forumet det måste ske på två möten i rad för få igenom stadgarna. Detta informerade jag styrelsen om samt skickade artikeln till bolagsverket.
https://www.bolagsverket.se/forenin...517556af9947c66721afb809f1832ae9d7be9883d3077

Jag fick aldrig svar, skickade påminnelse då fick jag svar från deras jurist om att de blir trakasserade. Nu när jag kollar på länken @cotillion lagt (tack) så står det att stadgarändringar har registrerats detta år. Men det står inte vad.

Hur ska jag tolka det här? Jag är så himla frustrerad :confused:
Skärmdump från Bolagsverkets ärendehanteringssystem, visar status för ändring av stadgar, registrering och hanteringsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kindvall skrev:
I normala fall beslutar man inte avgiftshöjningar på en årsstämma. Det är upp till styrelsen att ta såna beslut baserat på deras budget.
Och i stadgarna hör de definitivt inte hemma.
Eventuellt kan man ha omröstning om en dyr och möjligen hos vissa impopulär åtgärd ska genomföras, om styrelsen känner att de behöver ha stöd för det.
Det är nedan ändring och några fler de kallade till extra höst möte. Vi diskutera i tråden (sida 8) att det behövde två möten för få igenom sådana ändringar. Men jag kanske missuppfatta...

Idag kallas vi alla till extra stämma för just se över paragrafen ni diskuterat om den är laglig. Nu vill man göra det ännu värre och kräva oss medlemmar bekosta massa extra pengar till förvaltaren, vad är syftet med det? Förvaltaren är som tidigare nämnt en student som kan inget överhuvudtaget om bygg, vad är det för papper han behöver ta fram. Man skulle vilja tro att styrelsen gör detta för att vi medlemmar ska få stöd vid renovering - men jag har varit där och det är precis tvärtom. Dom kommer med alla orimliga krav och intyg och gör ens liv ett helvete pga deras inkompetens.

Vad tycker ni jag ska göra? Ringa boverket fråga om detta är lagligt?

[bild]

Det är ju de som är på mötet som röstar. Så om folk inte dyker upp och säger emot så blir det ju som styrelsen vill.
Just den där skrivelsen har ju så grova skrivfel att den inte borde gå igenom även om mötet håller med om intentionen. Men det förutsätter ju att mötet stoppar den.

Edit: Jag har för mig att du även tjafsade om en massa som du inte har med att göra också. Och det var därför du fick en varning. Se till att hålla dig till spelreglerna så går det bättre.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
:oops:
D Daniel 109 skrev:
Det är ju de som är på mötet som röstar. Så om folk inte dyker upp och säger emot så blir det ju som styrelsen vill.
Just den där skrivelsen har ju så grova skrivfel att den inte borde gå igenom även om mötet håller med om intentionen. Men det förutsätter ju att mötet stoppar den.

Edit: Jag har för mig att du även tjafsade om en massa som du inte har med att göra också. Och det var därför du fick en varning. Se till att hålla dig till spelreglerna så går det bättre.
Ja det är sant om jag tjafsa om annat men fick rätt i min sak haha IMY bötfällde föreningen och de rev ner kamerorna på en gång.

Fast stadgarändringar jag var på mötet och röstade nej, det var kanske ytterligare några till. Innebär det inte då att de inte har majoritet och måste ta det på två möten? Tyckte vi diskutera det i forumet och det var tydligt med att alla måste röstat ja annars två möten med minst 2/3 säger ja.

Inser nu jag kanske är en jobbig person :oops: men min farfar brukade säga "rätt ska vara rätt" och jag ska leva efter det!

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Får påminna dig om att du inte sitter i valberedningen. Du verkar tro att du har ett förtroendeuppdrag, men du är en vanlig medlem…
Har du något inspel om eländet som pågår! Jag måste agera!!

Nissens
Har du något inspel om eländet som pågår! Jag måste agera!!
Varför måste du det?

Du får väl spela enligt de spelregler (stadgar och lagar) som finns helt enkelt.

Som vanlig medlem är du begränsad i möjligheterna att påverka. Det är på årsstämman man som vanlig medlem utan förtroendeuppdrag har möjlighet att påverka mest vanligtvis.

Ett stalltips är att inte lägga dig i sådant som du inte har med att göra, tex hur de arbetar på styrelsemötena, valberedningens interna arbete etc.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Aktuella stadgar ska du ju få tag i.
Hur de har antagits bör de ju också kunna svara på.

stadgarändringar där de föreslog höja avgift för pantsättning
Det här finns det ju ett lagstadgat max på om 1 % av prisbasbeloppet, alltså en styv femhundring just nu. Och det är i allt väsentligt en administrativ avgift för föreningens handläggning.

Är det här verkligen nivån på saker ni bråkar om?

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.