Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jo men inte i alla möten någon möte för att följa med i styrelsens arbete för att pejla in vilka frågor den arbetar med och vilket engagemang de olika styrelseledamöterna bidrar med. Så man kan bedöma samarbetet det är i slutändan valbredning som ska kunna sätta ihop en grupp som samspelar blir omöjligt om man inte vet hur samarbetet går som i ex vår förening.
Du har verkligen ingen koll på hur föreningar fungerar.
Valberedningen är ALDRIG med på styrelsemöten, det är endast styrelserepresentanter som är med där.
Gissar att du försöker få in din sambo på styrelsemötena?

Det är bättre att du läser på lite om hur föreningar fungerar innan du får ännu mer konflikter.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Min tjej är och eftersom vi två ser varandra som kompletterande halvor så i förlägningen är jag med :)
Vad ni två anser i det fallet är helt irrelevant.

Att få förtroendeuppdrag är personligt och gäller bara den invalda personen. Om din sambo involverar dig i sitt förtroende uppdrag, så kan hon mycket väl bli av med förtroendet och därmed uppdraget.

Att sitta i valberedningen är ett viktigt uppdrag (också).

Hur kommer det sig att du själv inte får något förtroendeuppdrag? Du verkar ju engagerad minst sagt…

Fairlane
Min tjej är och eftersom vi två ser varandra som kompletterande halvor så i förlägningen är jag med :)
Om en av er skulle bli invald i styrelsen, kommer ni båda gå på styrelsemöten då?

Nissens Nissens skrev:
Valberedningen är ALDRIG med på styrelsemöten, det är endast styrelserepresentanter som är med där.

Det är bättre att du läser på lite om hur föreningar fungerar innan du får ännu mer konflikter.
Inte enligt den här artikeln under "Arbeta kontinuerligt"
https://akademssr.se/fortroendevald...bbar-valberedningen-fran-arsmote-till-arsmote

Nissens kan du vara på min sida :cry:

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har suttit i ett antal styrelser genom åren, både BRF och andra typer av föreningar. Jag kan inte på rak arm påminna mig om ett enda tillfälle där valberedningen suttit med på ett styrelsemöte.

Däremot är det vanligt att valberedningen pratar med ledamöter, enskilt för att höra hur stämningen är, hur arbetet fungerar och fördelas, om någon dominerar, etc.

Sen håller jag helt med Daniel, du är inte med i valberedningen. Du och din tjej kan sitta och diskutera hemma, men det är knappast du som ska övertala någon annan i valberedningen hur den ska agera.
Håller med ska ligga lågt

Valberedningen är i normala fall inte med på styrelsemöten. Däremot finns det inget som hindrar att de bjuds in av styrelsen för att diskutera kommande omval vid ett möte, det kan ju ske på styrelsens eller valberedningens alternativ.
Om styrelsen bjuder in bör det ju gälla hela valberedningen, sedan kan den ju välja att skicka bara en representant. Valberedningen deltar isf endast vid den aktuella punkten för kommande val, inte vid hela mötet.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Inte enligt den här artikeln under "Arbeta kontinuerligt"
[länk]

Nissens kan du vara på min sida :cry:
Det där var rätt mycket bra tips på hur en valberedning kan jobba, men som sagt, jag har aldrig varit med om att valberedningen sitter med på styrelsemöten. Det finns en massa saker som diskuteras där som inte är offentligt.

När jag tänker efter så har faktiskt en representant från valberedningen (sammankallande) varit adjungerad på ett styrelsemöte jag jag på för många år sen. Hen var där under en punkt, för att presentera lite hur valberedningen arbetar (inga namn) och presentera sig för styrelsen ledamöter då föreningen var så stor så alla inte visste vilka alla andra var. Sen fick hen lämna rummet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Svarwt kan vara så enkelt som att årsmötet har valt tar välja en annan revisor, det kan också var så att sittande revisorer har avgått 3 år i rad.

Om det är fallet är frågan intressant att fundera över.

Fairlane Fairlane skrev:
Har ni redan fått revisionsberättelsen?
Revisorn har mycket riktigt tystnadsplikt, så det ni kan förvänta er att få detaljer, särskilt inte långt i förväg. Revisorn ska reagera om något är fel. Hur reaktionen är blir kan variera-

Det här är väldigt märkligt. Svaret på varför revisorn bytts ut tre år i rad är ju helt enkelt att årsmötet har valt en annan. Vilket svar skulle nuvarande revisor kunna ge om det tänkte du?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oj. Nu bler jag ju fundersam. Måste vara något parallellt liv som jag lever, eftersom valberedningen i minst ett tiotal föreningar jag varit involverad i deltagit i styrelsemöten. Detta även i HBS brf och ideella föreningar.

Men jag måste ha drömt, eftersom det aldrig sker.

Om man bortser från att det aldrig sker är det vanligt att valberedningen bjuds in under ett eller flera styrelsemöten som en del av deras arbete.

De har däremot ingen rättighet om inte styrelsen vill ha dem där. Om inte stadgar säger annat.

Nissens Nissens skrev:

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Oj. Nu bler jag ju fundersam. Måste vara något parallellt liv som jag lever, eftersom valberedningen i minst ett tiotal föreningar jag varit involverad i deltagit i styrelsemöten. Detta även i HBS brf och ideella föreningar.

Men jag måste ha drömt, eftersom det aldrig sker.

Om man bortser från att det aldrig sker är det vanligt att valberedningen bjuds in under ett eller flera styrelsemöten som en del av deras arbete.

De har däremot ingen rättighet om inte styrelsen vill ha dem där. Om inte stadgar säger annat.
Det var märkligt, jag har aldrig någonsin varit med om att någon ur valberedningen varit med på några styrelsemöten. Och jag har varit med i ett antal styrelser under många år.

Kan du berätta lite om vilka uppgifter valberedningen hade i styrelsearbetet i de olika föreningarna detta hände, det skulle vara intressant att veta.

Normalt har valberedningen ingen rätt att delta på styrelsemöten i de stadgar jag sett.

Stadgarna brukar vara utformade så att styrelsen skall ha arbetsro att göra sitt arbete, vilket granskas av revisorerna för att sedan bedömas på årsstämman.

Valberedningen har ett helt annat uppdrag, så det är nog du som lever i den parallella världen du nämner…

Om du menar att styrelsen får ha med vem den vill på styrelsemötena så stämmer det förstås, de kan bjuda in jultomten om de vill, men det påverkar inte valberedningens rätt att vara med.

För det jag skrev var att valberedningen inte har rätt att vara med på styrelsemötena, och det går att tolka det som att du menar det också, men i så fall undrar man ju vad syftet var med ditt inlägg…

Redigerat:
Nissens
Styrelsen hörde också precis av sig bara till henne inte till oss som också sitter i valbredning "för bjuda in henne till styrelsemöte där styrelsen ska tillsammans diskutera vilka som vill ställa upp för omval och vem ska leda arbetet nästa år". Jag är skit förbannad det här är valbrednings ansvarsområde, vi har blivit blockera att delta på styrelsen möten sen årets start så det varit omöjligt att utvärdera samarbetet. Nu helt plötsligt hör dom av sig två dagar efter hotbreven, det här är ju fan utpressning och hon går på det!!! Jag tänker inte ens det finns en anledning fråga dom för omval när medlemmar efterfrågar ny styrelse, dom får söka som alla andra när vi skickar ut vår enkät... eller?

Förresten förstod jag det rätt att valbredning föreslår hur stämmomötet ska ske, för vi har haft ordförandet som leder mötet och även bestämmer dagordningen. Han gör i princip allt.
Men du sitter ju inte i valberedningen… du kan ju inte agera som om du har ett förtroendeuppdrag om du inte har det.
Du gillar det Anna skrev, men du verkar ju inte ta till dig det som står där…

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nej, valberedningen är aldrig med, var vad du sa. Aldrig är inte ibland under vissa förutsättningar.

Nissens Nissens skrev:
Det var märkligt, jag har aldrig någonsin varit med om att någon ur valberedningen varit med på några styrelsemöten. Och jag har varit med i ett antal styrelser under många år.

Kan du berätta lite om vilka uppgifter valberedningen hade i styrelsearbetet i de olika föreningarna detta hände, det skulle vara intressant att veta.

Normalt har valberedningen ingen rätt att delta på styrelsemöten i de stadgar jag sett.

Stadgarna brukar vara utformade så att styrelsen skall ha arbetsro att göra sitt arbete, vilket granskas av revisorerna för att sedan bedömas på årsstämman.

Valberedningen har ett helt annat uppdrag, så det är nog du som lever i den parallella världen du nämner…

Om du menar att styrelsen får ha med vem den vill på styrelsemötena så stämmer det förstås, de kan bjuda in jultomten om de vill, men det påverkar inte valberedningens rätt att vara med.

För det jag skrev var att valberedningen inte har rätt att vara med på styrelsemötena, och det går att tolka det som att du menar det också, men i så fall undrar man ju vad syftet var med ditt inlägg…

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Men om vi lägger åt sidan vad stadgarna säger (för nu gör dom inte det i vårt fall). Är det inte bra om valbredningen är med i något möte för bedöma hur samarbetat fungerar, hur nya bli emottagna och utvärderar att arbetat fungerar.

För jag känner nu (utan att prata juridik eller vad som är rätt/fel) det är ju väldigt sårbart om ingen får ha insyn i styrelsen arbete, revisorn får inte uttala sig om något och styrelsen behöver inte svara på något. Ja då kan det bli korruption som ingen kan upptäcka eller påverka? Tycker det låter helt orimligt det här är inget privatägt företag det är medlemmarnas pengar vi pratar om. Nä nissen nu får du vara snäll mot mig jag heter ju snällkyckling :oops:

Fairlane
Jag kan tycka attd et är direkt olämpligt att icke-styrelsemedlemmar sitter med generellt på styrelsemöten, där det kan avhandlas saker av känslig natur. Icke-styrelsemedlemmar blir svårt att utkräva ansvar av om de pratar om saker som sagts på mötet, som inte borde komma ut allmänt.
I just detta specifika fall, verkar det dessutom tydligt att information från mötet skulle spridas utanför den av årsmötet valda gruppen i valberedningen. Kanske är det en anledning till att inte hela valberedningen bjuds in.

Om man ska bjuda in utomstående till styrelsemöten anser jag att det dels ska vara tydligt protokollfört och att de utomstående endast får delta på specifika punkter.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Nej, valberedningen är aldrig med, var vad du sa. Aldrig är inte ibland under vissa förutsättningar.
Du svarade aldrig på min fråga, vilka uppgifter hade då valberedningen i styrelsearbetet?
Min erfarenhet är som sagt att de aldrig är med i styrelsearbetet, har aldrig sett några stadgar som stöder det heller.

Som jag skrev innan kan självklart styrelsen bjuda in vem de vill, de kan bjuda in jultomten till sina möten om de vill, men det jag syftade på var självklart att valberedningen aldrig kan räkna med att vara med på några styrelsemöten.

Rätt märkligt att du varit med om det många gånger i olika föreningar. Trots all erfarenhet jag har av styrelsearbete har jag inte ens hört talas om att valberedningen är med på det viset ts beskriver. Alltså att de följer styrelsearbetet för att se hur styrelsen fungerar. För mig låter det mycket märkligt minst sagt.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.