Pen Pen skrev:
Det är nog enklare att dämpa ljudet akustiskt om man störs av det. En kort krökt luftkanal med någon form av ljuddämpande klädsel kanske kan minska det tillräckligt. Men jag är ingen akustikexpert.

Nej, temperaturkortet kan inte driva den stora fläkten.
Okej.. Innan hade jag fläkten kopplad direkt till solceller. Då skötte den sig automatiskt.. Desto mindre sol desto lägre temp desto lägre varvtal
 
Pwm frekvensen går upp till 5000 Hz på enheten. Går det byta ut någon komponent så att den går upp 20 000 Hz?
 
  • Elektronikkomponenter och deras beteckningar för byggprojekt, inklusive dioder, motstånd och kondensatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretsen går att köra upp till 400kHz. Men det finns andra begränsningar - t.ex. att MOSFET transistorns förlusteffekt i princip ökar med rätt linjärt med frekvensen (antal switchningar per sekund). Jag kanske kan kolla lite mer i morgon.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
Du kan prova att höja frekvensen till 20kHz och samtidigt koppla in en filterinduktans i serie med lasten:

Byt C3 (nu 100nF) mot en keramisk kondensator på 22nF. Köp även en på 10nF för att kunna gå lite högre än 20kHz om det skulle behövas.
https://www.electrokit.com/produkt/keramisk-22nf-50v-y5v-5mm/
https://www.electrokit.com/produkt/keramisk-mlcc-10nf-50v-x7r-5mm/

Sätt in en induktans på 100uH och 10A i serie med lasten (fläkten). Du sätter den företrädelsevis i lastens negativa ledare för att även få bästa radioavstörning.
https://www.electrokit.com/produkt/toroidspole-100µh-29mohm-10a/

Att räkna ut vilka effektförluster du får genom att höja frekvensen är omfattande, så jag föreslår att du provar och mäter temperaturen på transistorn T2 (kylflänsen) och dioden D4 i samband med att du ökar frekvensen i steg. Fingrarna kan användas för en grov uppskattning (jämför med hur länge du kan hålla dem innan du bränner dig före och efter ändringen).

Induktansen gör att funktionen inte blir lika beroende av motorns interna egenskaper. Dels kan det bidra till att sänka effektförlusten, dels kan det minska momenripplet (och därmed ljudet) i motorn. Induktansen 100uH bör garantera högst 3A rippel i motorströmmen vid halva varvtalet. Notera att detta endast gäller efter det att frekvensen har ökats till 20kHz.

Jag gissar att du saknar oscilloscope eller annat instrument för att mäta frekvensen. Därför bör du först prova den större kondensatorn på 22nF eftersom det ger en bit under 20kHz när potten står i ändläge - då vet du så att säga vad frekvensen är även när du inte kan höra den längre. Med den mindre kondensatorn på 10nF så är det möjligt att skruva upp frekvensen ända till 40kHz.

Skulle det fungera bra så föreslår jag att du sedan köper ytterligare en induktans och sätter i lastens andra ledare och ser hur det påverkar värmeförlusten.
 
Redigerat:
  • Gilla
VildaVillan och 2 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Du kan prova att höja frekvensen till 20kHz och samtidigt koppla in en filterinduktans i serie med lasten:

Byt C3 (nu 100nF) mot en keramisk kondensator på 22nF. Köp även en på 10nF för att kunna gå lite högre än 20kHz om det skulle behövas.
[länk]
[länk]

Sätt in en induktans på 100uH och 10A i serie med lasten (fläkten). Du sätter den företrädelsevis i lastens negativa ledare för att även få bästa radioavstörning.
[länk]

Att räkna ut vilka effektförluster du får genom att höja frekvensen är omfattande, så jag föreslår att du provar och mäter temperaturen på transistorn T2 (kylflänsen) och dioden D4 i samband med att du ökar frekvensen i steg. Fingrarna kan användas för en grov uppskattning (jämför med hur länge du kan hålla dem innan du bränner dig före och efter ändringen).

Induktansen gör att funktionen inte blir lika beroende av motorns interna egenskaper. Dels kan det bidra till att sänka effektförlusten, dels kan det minska momenripplet (och därmed ljudet) i motorn. Induktansen 100uH bör garantera högst 3A rippel i motorströmmen vid halva varvtalet. Notera att detta endast gäller efter det att frekvensen har ökats till 20kHz.

Jag gissar att du saknar oscilloscope eller annat instrument för att mäta frekvensen. Därför bör du först prova den större kondensatorn på 22nF eftersom det ger en bit under 20kHz när potten står i ändläge - då vet du så att säga vad frekvensen är även när du inte kan höra den längre. Med den mindre kondensatorn på 10nF så är det möjligt att skruva upp frekvensen ända till 40kHz.

Skulle det fungera bra så föreslår jag att du sedan köper ytterligare en induktans och sätter i lastens andra ledare och ser hur det påverkar värmeförlusten.

Jag har beställt delarna.. Återkommer :) tack igen
 
Nu har jag installerat de nya komponenterna. Nu är temperaturstyrningen borta. Den lilla fläkten får jag inte att snurra om jag inte vrider upp rv2 eller rv1 mot max. Pipet är borta om jag vrider rv3 till max. Kylflänsen blir aldrig varm. Har jag kopplat något fel?
 
  • Öppet elektroniskt kretskort och en liten fläkt inuti en svart låda, trassliga kablar och potentiometrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pen Pen skrev:
Du kan prova att höja frekvensen till 20kHz och samtidigt koppla in en filterinduktans i serie med lasten:

Byt C3 (nu 100nF) mot en keramisk kondensator på 22nF. Köp även en på 10nF för att kunna gå lite högre än 20kHz om det skulle behövas.
[länk]
[länk]

Sätt in en induktans på 100uH och 10A i serie med lasten (fläkten). Du sätter den företrädelsevis i lastens negativa ledare för att även få bästa radioavstörning.
[länk]

Att räkna ut vilka effektförluster du får genom att höja frekvensen är omfattande, så jag föreslår att du provar och mäter temperaturen på transistorn T2 (kylflänsen) och dioden D4 i samband med att du ökar frekvensen i steg. Fingrarna kan användas för en grov uppskattning (jämför med hur länge du kan hålla dem innan du bränner dig före och efter ändringen).

Induktansen gör att funktionen inte blir lika beroende av motorns interna egenskaper. Dels kan det bidra till att sänka effektförlusten, dels kan det minska momenripplet (och därmed ljudet) i motorn. Induktansen 100uH bör garantera högst 3A rippel i motorströmmen vid halva varvtalet. Notera att detta endast gäller efter det att frekvensen har ökats till 20kHz.

Jag gissar att du saknar oscilloscope eller annat instrument för att mäta frekvensen. Därför bör du först prova den större kondensatorn på 22nF eftersom det ger en bit under 20kHz när potten står i ändläge - då vet du så att säga vad frekvensen är även när du inte kan höra den längre. Med den mindre kondensatorn på 10nF så är det möjligt att skruva upp frekvensen ända till 40kHz.

Skulle det fungera bra så föreslår jag att du sedan köper ytterligare en induktans och sätter i lastens andra ledare och ser hur det påverkar värmeförlusten.
Nu har jag bytt till 22nf och satt på toroidspole. Men nu har temperaturjusteringen via lilla kortet slutat fungera. Vad kan vara fel?
 
Är inte helt klar på vad som fungerar och inte fungerar. Behövs lite klargöranden.

När du säger att "lilla fläkten" inte fungerar, menar du då att den lilla CPU fläkten som sitter direkt på temperaturmodulen inte fungerar längre? Och att den fungerar endast om RV1 eller RV2 vrids upp? Den delen har du ju faktiskt inte ändrat.

Eller har du satt dit en liten fläkt även på PWM-modulens utgång och menar att det är denna som inte fungerar om inte RV1 eller RV2 vrids upp? Fungerar i så fall fläkten som sitter på temperaturmodulen korrekt?

Eller sitter den stora fläkten på PWM-modulens utgång. I så fall, drar den också igång om du vrider upp RV1 eller RV2?

Edit: Ser lite skumt ut på de röda tåtarna mellan modulerna vid anslutningen till ingången på PWM modulen - kardelerna syns - sitter de ordentligt på plinten? Men så enkelt kan det väl inte vara?
 
Redigerat:
Pen Pen skrev:
Är inte helt klar på vad som fungerar och inte fungerar. Behövs lite klargöranden.

När du säger att "lilla fläkten" inte fungerar, menar du då att den lilla CPU fläkten som sitter direkt på temperaturmodulen inte fungerar längre? Och att den fungerar endast om RV1 eller RV2 vrids upp? Den delen har du ju faktiskt inte ändrat.

Ja den lilla cpu fläkten fungerar endast om jag vrider RV1 eller RV2 rätt högt. Lilla cpu fläkten startar senare än stora


Eller har du satt dit en liten fläkt även på PWM-modulens utgång och menar att det är denna som inte fungerar om inte RV1 eller RV2 vrids upp? Fungerar i så fall fläkten som sitter på temperaturmodulen korrekt?

Nej


Eller sitter den stora fläkten på PWM-modulens utgång. I så fall, drar den också igång om du vrider upp RV1 eller RV2?

Den stora sitter på PWM utågen. Den går igång tidigare än den lilla cpu fläkten

Edit: Ser lite skumt ut på de röda tåtarna mellan modulerna vid anslutningen till ingången på PWM modulen - kardelerna syns - sitter de ordentligt på plinten? Men så enkelt kan det väl inte vara?
Tempkortet har alltid varit beroende av att RV1 eller Rv2 har varit rätt lågt ställda. ställer ja dessa för högt spelar det ingen roll hur hög eller låg volt det är på styrströmmen. då snurrar fläkten max oavsett input från DC controll
 
  • Internt av elektronisk temperaturkontroll till chassifläkt med justerbara komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag kan försöka filma imorgon för att visa hur den beter sig.

Jag kan tex ställa RV2 som är max volt på lägsta men ändå få fläkten att snurra 100% genom att vrida upp RV1 " min volt "
 
Mm. Fast just det är ju precis så som det är avsett. Med RV1 (min) ska man kunna ställa ett minvarvtal på fläkten som ska hållas även när RV2 (max) står i min-läge eller när inkommande signal är 0. Så just det är inget fel. Däremot är det ju fel att temperaturen inte påverkar det hela alls. Och ännu mera fel om det nu är så att inte ens fläkten som sitter direkt på temperaturmodulen snurrar längre.

Men du får återkomma med en film i morgon så blir det klarare vilka fläktar som snurrar eller ej.
 
Så är det kopplat nu, om jag kopplat nått fel
 
  • Skiss av elektrisk koppling med enheter märkta "Sensor", "Chassi", "DC CONTROL" och kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju rätt ut.

Om jag fattar dig rätt så kan du med RV1 reglera hastigheten på den stora fläkten till höger från 0 till 100% varvtal. Men däremot står den lilla fläkten till vänster still oavsett temperatur och den stora fläkten påverkas inte heller av temperaturen. Är det rätt uppfattat?
 
Pen Pen skrev:
Ser ju rätt ut.

Om jag fattar dig rätt så kan du med RV1 reglera hastigheten på den stora fläkten till höger från 0 till 100% varvtal. Men däremot står den lilla fläkten till vänster still oavsett temperatur och den stora fläkten påverkas inte heller av temperaturen. Är det rätt uppfattat?

Ja det stämmer . lilla fläkten går igång dock när nån av RV är i högt uppskruvad men då bara på halva varvet typ
 
Kan man vända toroidspolen åt fel håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.