Kretsen enligt schemat ovan kräver rätt häftiga kylare på transistorn då den måste bränna bort upp till halva effekten. Knappast något du klarar utan fläkt på kretskortet också.

Jag skulle rekommendera att du som nybörjare köper en byggsats med PWM styrning, t.ex.
https://www.electrokit.com/produkt/dc-till-pwm-modul/
Den är precis på gränsen att klara din fläkt, men det kan gå.

Du behöver dessutom en termistor och potentiometer precis som i schemat ovan men kopplar det då till ingången på PWM styrningen.

Edit: Det blev inte helt korrekt kanske - värsta effekt som behöver brännas bort är en fjärdedel av fläktens märkeffekt (utom vid starten). Det infaller när fläkten också styrs ut till en fjärdedel av märkeffekten och då bränner man alltså bort precis halva effekten.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Kretsen enligt schemat ovan kräver rätt häftiga kylare på transistorn då den måste bränna bort upp till halva effekten. Knappast något du klarar utan fläkt på kretskortet också.

Jag skulle rekommendera att du som nybörjare köper en byggsats med PWM styrning, t.ex.
[länk]

Du behöver dessutom en termistor och potentiometer precis som i schemat ovan men kopplar det då till ingången på PWM styrningen.
Kan jag styra en "dum" kylarfläkt med pwm

Pen Pen skrev:

[länk]

Ah den gör om DC till pwm.. Ska jag köpa bara den och modifiera den? Isf hur.. Jag är en novis

Den kräver en styrspänning för varvtalsregleringen. Denna spänning måste du få från något annat "system" där spänningen är relaterad till temperaturen.

Ja i princip. Byggsatsen har enligt dess schema har ingen avstörning så jag vet inte om det blir så "compliant" vad gäller radiostörning. Använd så kort ledning som möjligt mellan kretskort och fläkt.

Jag vet inte hur känslig du vill ha styrningen, men den ska väl inte vara superkänslig för då blir det liksom on/off ändå. Schemat i tråden ger relativt sett mycket högre känslighet än att bara koppla termistorn till PWM lösningen. Beroende på önskemål så kan det eventuellt bli svårt att hitta en termistor som är tillräckligt känslig. Men väljer du att gå på PWM så kan jag väl kolla vad som finns.

Edit. Oops - nu var det många som hann före mig innan inlägget blev klart.

Så om jag löder enligt första förslaget så behövs bara kylning??

Inget behöver vara så exakt Och inte så känsligt.. Kanske i 4 steg.. Vill att fläkten inte går 100 % när termostater slår till

Det första förslaget har ingen PWM-styrning. Där fungerar transistorn bara som ett varierbart motstånd.
Ska det bli bra bör du gå på byggsatsen.
Som sagt, till den kommer sedan något som kan ge lämplig styrspänning i förhållande till temp.

G gnsmk skrev:
Ska jag köpa bara den och modifiera den? Isf hur.. Jag är en novis
Som sagt, kanske det blir för okänsligt med enbart termistor. Då behövs det något som förstärker mellan termistor och spänningsstyrning som etompau påpekar. Och ja, det är i princip rätt lätt att modifiera byggsatsen så att den får mycket högre förstärkning (den är satt till 1 nu, men kan höjas betydligt) men jag skulle nog inte rekommendera det om du är nybörjare.

En enkel lösning kunde vara att du ställer in grundvarvtalet med en extern spänning, sedan låter du termostaten ändra varvtalet till en inställd och lämplig nivå genom att förbikoppla ex. en spänningsdelare.
Low tech, men enkelt och genomförbart.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Jag vill att tex : termostater "som jag redan har" går igång på 25 grader då snurrar fläkten på 50% vid 30 grader snurrar fläkten 100%..fungerar det med första förslaget ska vara så enkelt som möjligt

Med två termostater bör det vara genomförbart.
Skulle starkt rekommendera byggsatsen om det ska bli bra.
En termostat sköter till/från vid temp. över 25 grader.
Fläkten startar och går med inställt grundvärde, ex 50%.
Nästa termostat är inställd på 30 grader och ändrar styrspänningen till PWM-modulen och fläkten går upp i fullvarv.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Ett alternativ (eftersom du har 5 fläktar) kanske är att köra "antalet fläktar" stegvis? Dvs. alltid full flås, men bara en fläkt vid låg temperaturökning, och sedan stegvis, en fläkt till i taget?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett alternativ (eftersom du har 5 fläktar) kanske är att köra "antalet fläktar" stegvis? Dvs. alltid full flås, men bara en fläkt vid låg temperaturökning, och sedan stegvis, en fläkt till i taget?
Anledningen till att jag vill styra den stora fläkten är att den låter mycket och jag vill spara på strömmen då allt är kopplat till bilbatteri /solcell

Kommer ditt förslag spara på elen då volt går ner?

Mitt första förslag sparar noll ström, eftersom den (som @Pen påpekar) låter en del av strömmen bli värme. Har du dessutom bygget inuti växthuset så ökar det snarare behovet eftersom det värmer upp luften ännu mer. Dåligt förslag egentligen.

Det andra förslaget (med PWM-styrning, PulseWidthModulation) styr varvtalet genom att pulsa spänningen "av/på". Det borde rimligtvis spara en del ström.

Att styra luftmängden med "antal fläktar" lär ju också minska behovet, men det är ju svårt att säga vad som är bäst ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.