8 600 läst · 81 svar
9k läst
81 svar
Styra hastighet på fläkt
Jag får det inte att funka. Jag har kopplat temp regulatorn på DC control voltage tillsammans med en fläkt för att en last på regulatorn. Fläkten går upp och ner i hastighet när det blir varmare /kallare. Men jag får inte load utgången att hastighet på fläkt
Har du någon last på load när du mäter där? Du bör belasta med något - t.ex. en liten 12V glödlampa eller så. Helt utan last kan det nog bli skumma värden. Det är inte heller säkert att ett mätinstrument överhuvudtaget kan mäta rätt på load eftersom det är en sönderhackad spänning där.
Edit: Du hann före med ditt inlägg. Så bra att det funkar.
Edit: Du hann före med ditt inlägg. Så bra att det funkar.
Nu har jag last på både in och ut.. Och jag får båda fläktarna att öka i hastighet näe jag värmer upp sensorn... Jag hade max out volt på för högt. För då fungerade inte systemetPen skrev:
Är lite osäker på om du ens behöver någon last på insidan. PWM-kretsen lastar ju lite om jag minns rätt. Minns inte schemat för temperaturkretsen riktigt. Kan kolla i morgon kanske.
Men en CPU-fläkt såsom du har det nu är ju ingen dum ide.
Men en CPU-fläkt såsom du har det nu är ju ingen dum ide.
Kör med en liten CPU-fläkt som ballast mellan de två modulerna (utgången på temperaturkortet). Det har flera fördelar:
- Fungerar som ballast
- Kyler flänsen på PWM modulen
- Bra indikation för justering
Det sista är bra när du ska trimma de två modulerna. Du kan då trimma först temperaturmodulen så att ballastfläkten fungerar bra och därefter trimma PWM-modulen så att den kraftiga fläkten beter sig lika som ballastfläkten.
Obs: Om du väljer att konfigurera temperaturmodulen så att fläkten kan stängas ner helt så ska RV1 på PWM-modulen ställas i minläge. Annars riskerar du att det finns en (icke noll) spänning ut till den kraftiga fläkten som är lägre än vad som krävs för att den ska snurra (men fortfarande värmer lindningarna). Kontrollmät för säkerhets skull.
- Fungerar som ballast
- Kyler flänsen på PWM modulen
- Bra indikation för justering
Det sista är bra när du ska trimma de två modulerna. Du kan då trimma först temperaturmodulen så att ballastfläkten fungerar bra och därefter trimma PWM-modulen så att den kraftiga fläkten beter sig lika som ballastfläkten.
Obs: Om du väljer att konfigurera temperaturmodulen så att fläkten kan stängas ner helt så ska RV1 på PWM-modulen ställas i minläge. Annars riskerar du att det finns en (icke noll) spänning ut till den kraftiga fläkten som är lägre än vad som krävs för att den ska snurra (men fortfarande värmer lindningarna). Kontrollmät för säkerhets skull.
Redigerat:
Pen skrev:Kör med en liten CPU-fläkt som ballast mellan de två modulerna (utgången på temperaturkortet). Det har flera fördelar:
- Fungerar som ballast
- Kyler flänsen på PWM modulen
- Bra indikation för justering
Det sista är bra när du ska trimma de två modulerna. Du kan då trimma först temperaturmodulen så att ballastfläkten fungerar bra och därefter trimma PWM-modulen så att den kraftiga fläkten beter sig lika som ballastfläkten.
Obs: Om du väljer att konfigurera temperaturmodulen så att fläkten kan stängas ner helt så ska RV1 på PWM-modulen ställas i minläge. Annars riskerar du att det finns en (icke noll) spänning ut till den kraftiga fläkten som är lägre än vad som krävs för att den ska snurra (men fortfarande värmer lindningarna). Kontrollmät för säkerhets skull.
Tack så mycket för all hjälpPen skrev:
Ah... Då ficl syftet med hela projektet motsatt effekt. Jag ville sänka hastigheten för att spara batteri och sänka ljudnivån. Om jag kopplar fläkten till lilla kretskortet . Kommer den orka dra fläkten ? På den står spec : fan current within 0.8 aE etompau skrev:
Det är nog enklare att dämpa ljudet akustiskt om man störs av det. En kort krökt luftkanal med någon form av ljuddämpande klädsel kanske kan minska det tillräckligt. Men jag är ingen akustikexpert.
Nej, temperaturkortet kan inte driva den stora fläkten.
Nej, temperaturkortet kan inte driva den stora fläkten.