Jag får det inte att funka. Jag har kopplat temp regulatorn på DC control voltage tillsammans med en fläkt för att en last på regulatorn. Fläkten går upp och ner i hastighet när det blir varmare /kallare. Men jag får inte load utgången att hastighet på fläkt

• Elektronikkomponenter och en fläkt anslutna till en temperaturregulator på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är samma volt på in som på load . DC control är det lägre volt

Jag har fått det att funka. Jag var tvungen att finjustera rattarna för max / min volt ut.

Har du någon last på load när du mäter där? Du bör belasta med något - t.ex. en liten 12V glödlampa eller så. Helt utan last kan det nog bli skumma värden. Det är inte heller säkert att ett mätinstrument överhuvudtaget kan mäta rätt på load eftersom det är en sönderhackad spänning där.

Edit: Du hann före med ditt inlägg. Så bra att det funkar.

Pen Pen skrev:
Har du någon last på load när du mäter där? Du bör belasta med något - t.ex. en liten 12V glödlampa eller så. Helt utan last kan det nog bli skumma värden. Det är inte heller säkert att ett mätinstrument överhuvudtaget kan mäta rätt på load eftersom det är en sönderhackad spänning där.
Nu har jag last på både in och ut.. Och jag får båda fläktarna att öka i hastighet näe jag värmer upp sensorn... Jag hade max out volt på för högt. För då fungerade inte systemet

Vad kan man ha som last på in sidan? Tänkte kanske ha en fläkt där. Som kyler i boxen där allt sitter

Är lite osäker på om du ens behöver någon last på insidan. PWM-kretsen lastar ju lite om jag minns rätt. Minns inte schemat för temperaturkretsen riktigt. Kan kolla i morgon kanske.

Men en CPU-fläkt såsom du har det nu är ju ingen dum ide.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kör med en liten CPU-fläkt som ballast mellan de två modulerna (utgången på temperaturkortet). Det har flera fördelar:
- Fungerar som ballast
- Kyler flänsen på PWM modulen
- Bra indikation för justering

Det sista är bra när du ska trimma de två modulerna. Du kan då trimma först temperaturmodulen så att ballastfläkten fungerar bra och därefter trimma PWM-modulen så att den kraftiga fläkten beter sig lika som ballastfläkten.

Obs: Om du väljer att konfigurera temperaturmodulen så att fläkten kan stängas ner helt så ska RV1 på PWM-modulen ställas i minläge. Annars riskerar du att det finns en (icke noll) spänning ut till den kraftiga fläkten som är lägre än vad som krävs för att den ska snurra (men fortfarande värmer lindningarna). Kontrollmät för säkerhets skull.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Kör med en liten CPU-fläkt som ballast mellan de två modulerna (utgången på temperaturkortet). Det har flera fördelar:
- Fungerar som ballast
- Kyler flänsen på PWM modulen
- Bra indikation för justering

Det sista är bra när du ska trimma de två modulerna. Du kan då trimma först temperaturmodulen så att ballastfläkten fungerar bra och därefter trimma PWM-modulen så att den kraftiga fläkten beter sig lika som ballastfläkten.

Obs: Om du väljer att konfigurera temperaturmodulen så att fläkten kan stängas ner helt så ska RV1 på PWM-modulen ställas i minläge. Annars riskerar du att det finns en (icke noll) spänning ut till den kraftiga fläkten som är lägre än vad som krävs för att den ska snurra (men fortfarande värmer lindningarna). Kontrollmät för säkerhets skull.
Pen Pen skrev:
Är lite osäker på om du ens behöver någon last på insidan. PWM-kretsen lastar ju lite om jag minns rätt. Minns inte schemat för temperaturkretsen riktigt. Kan kolla i morgon kanske.

Men en CPU-fläkt såsom du har det nu är ju ingen dum ide.
Tack så mycket för all hjälp

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag installerat allt och det funkar som det ska.. Förutom att fläkten ger ifrån sig ett högfrekvent pipande ljud även fast jag vridit på rv3 . Går det att komma runt på något sätt?

Såhär ser det ut

• Kretskort monterat i svart låda med kopplade kablar och elektroniska komponenter.
    Skapa konto
  • Handvisar öppen elektronikbox med kretsar och kopplingar på träunderlag.
    Skapa konto
  • En 12V 80W svart fläktmonterad på en träyta.
    Skapa konto
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Pipet kommer bara vid låga farter . Vid full fart så försvinner pipet

Reglerprincipen som kretsen har ger upphov till en pulserande ström genom motorlindningen som tydligen är hörbar.
Tror det blir svårt att undkomma.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Reglerprincipen som kretsen har ger upphov till en pulserande ström genom motorlindningen som tydligen är hörbar.
Tror det blir svårt att undkomma.
Ah... Då ficl syftet med hela projektet motsatt effekt. Jag ville sänka hastigheten för att spara batteri och sänka ljudnivån. Om jag kopplar fläkten till lilla kretskortet . Kommer den orka dra fläkten ? På den står spec : fan current within 0.8 a

Det är nog enklare att dämpa ljudet akustiskt om man störs av det. En kort krökt luftkanal med någon form av ljuddämpande klädsel kanske kan minska det tillräckligt. Men jag är ingen akustikexpert.

Nej, temperaturkortet kan inte driva den stora fläkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.