35 540 läst · 120 svar
36k läst
120 svar
Stugan version 3.0 - Nybygge i mitt paradis
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Eller/och proportionalitetsprincipen. Vet inte, jag är inte jurist.T TommyC skrev:
Sen är det så att stugorna i huvudsak är från 1950-1970 tal och LS hänvisar att en prövning ska göras vid varje nytt fall.
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Det skulle den fria passagen vid stranden också vara eftersom TS blev ålagd av kommunen att avgränsa den med en häck eller ett staket.Nötegårdsgubben skrev:
Den andra sidan av passagen är naturligt avgränsad redan.
Varför kan det inte vara ett permanent krav?
Kan det istället vara ett krav för bygglov? Eftersom det finns andra hus i närheten så gissar jag att TS fastighet ligger i "sammanhållen bebyggelse" och att det därför behövs bygglov.
En tydlig avgränsning kan behövas, ja, men ett staket är väl tydligt nog?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Man kan inte tvinga växtlighet att stå kvar och det är inte heller görligt (skulle jag tro) att tvinga en fastighetsägare att för all framtid ha staket på ett visst sätt, så jag tror inte på idén att lösa saken så.
Att det hela skulle vara i sammanhållen bebyggelse ser jag inte några tydliga tecken på i det TS skrivit. Är det det kan jag hålla med om att det är lite lättare att hävda att tomterna i sig är hyfsat tydliga genom vägar och upptrampade gångstråk. Men då ingen tydligen rör sig i det aktuella stråket så är det ju ett svårt argument.
Att det hela skulle vara i sammanhållen bebyggelse ser jag inte några tydliga tecken på i det TS skrivit. Är det det kan jag hålla med om att det är lite lättare att hävda att tomterna i sig är hyfsat tydliga genom vägar och upptrampade gångstråk. Men då ingen tydligen rör sig i det aktuella stråket så är det ju ett svårt argument.
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Hej på er,
en liten uppdatering.
Jag har nu äntligen fått dispensen för strandskydd godkänd av Länsstyrelsen efter ett par mer eller mindre töntiga justeringar av ursprunget.
Känns bara positivt (trots min negativa kommentar ovan) då vi kan gå vidare och ansöka om bygglovet, ta ner skog och så småningom börja gräva.
en liten uppdatering.
Jag har nu äntligen fått dispensen för strandskydd godkänd av Länsstyrelsen efter ett par mer eller mindre töntiga justeringar av ursprunget.
Känns bara positivt (trots min negativa kommentar ovan) då vi kan gå vidare och ansöka om bygglovet, ta ner skog och så småningom börja gräva.
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Arbete pågår.
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Det här med riktskär och brytmån är inget för dig, eller?
Var försiktig om du fäller sådär stora träd. Ser lite farligt ut. 😨🙏
(Med reservation för att bilden bedrar mina ögon.)
Var försiktig om du fäller sådär stora träd. Ser lite farligt ut. 😨🙏
(Med reservation för att bilden bedrar mina ögon.)
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Tack för omtanken. jag försöker vara så försiktig jag kan och det känns säkert och kontrollerat. Men jo det läggs både brytmån och riktskär enligt instruktionsbok. Det du ser är en klabb och den avsågad trädänden som därmed är rak. Dessutom rakade jag till fällskäret innan bilden. Så du ser inget av själva fällskäretNötegårdsgubben skrev:
Det jag är dålig på är att fälla trädet så att jag möter riktskär i samma höjd. Hamnar nästan alltid antingen ovan eller under. Har även en förmåga att lägga riktskär för nära mark. Men jag försöker lära mig
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Nuså! Nu är bygglovet godkänt. Och även ett startbesked för en friggebod som jag la till för att slippa dela hus med syrran. Hade en from förhoppning att hinna bygga friggeboden innan snön kommer när jag kom på det i somras. Men ganska snabbt efter att jag börjat gräva insåg jag att det bara var att glömma. Mycket sten och en grävmaskin kan alltid vara större 😆.
Två helger med fullt fokus på att gräva, spräcka sten för att få till plintar. 🤩💪
Två helger med fullt fokus på att gräva, spräcka sten för att få till plintar. 🤩💪
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Lite skärmklipp på bygglovet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Livsnjutare
· Stockholm
· 223 inlägg
Det var en bra tanke av dig som jag inte tagit med i min riskbedömning.P pmd skrev:
Men jag tänker att det är en sommarstuga och även om det finns massa sängar inritade kommer det vara sällan alla används samtidigt och om det förändras får man lösa det då.
Som sagt tack för din tanke