P
I värsta fall får du väl installera en toalett till i teknikrummet.
Eller en kemtoa i ett skjul ute. :)

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
P pmd skrev:
I värsta fall får du väl installera en toalett till i teknikrummet.
Eller en kemtoa i ett skjul ute. :)
Ungefär precis så 😀

Långsamt långsamt framåt. Påbörjade plinthål för friggebod med hjälp av handkraft och spade efter att jag konstaterat att det är lättgrävt där friggeboden ska stå.

Men helgens stora tråkiga lärdom är att grävmaskinen jag köpt är för liten. Eller stenarna och stubbarna för stora, Lutningen på tomten för stor, vilket ger att det blir väldigt svårt att vara stabil. Så nu är jag mer eller mindre fast med stora stenar och stubbar runt mig. Möjligt att om man har mer erfarenhet av att gräva så lösar man det. men jag känner mig väldigt osäker.

Så behöver tänka om. Be en firma komma och göra jobbet, eller hyra stor maskin och fortsätta leka grävmaskinist. Jag vet vilket av alternativen som är smartast och vilket av alternativet jag vill... 😇

Eftersom det är prio på friggeboden och det var så pass lättgrävt tänker jag att jag fokuserar på det och funderar ett tag

• Ledsen
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Har fått hjälp att gjuta plintar för friggeboden. Kanske har vi väggar uppe nästa vecka.
Betongplintar i en skog för grundläggning av friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Detta blir intressant att följa.

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Såhär inför jul har vi fått upp en stomme till friggeboden. Byggstomme för en friggebod under uppförande i skogsmiljö, med snö på marken.
Skapa konto
Stomme till friggebod under byggnation i skogen, med omgivande träd och en blå presenning på marken.
Skapa konto

• Gilla
YuGi och 6 till
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Såhär inför jul har vi fått upp en stomme till friggeboden. [bild][bild]
Blir det en vinterbonad stuga?😀

• Gilla
redarn
  • Laddar…
R Ronny Johansson6 skrev:
Blir det en vinterbonad stuga?😀
Japp, den blir välisolerad med liggande panel. Nu i början kommer jag förlita mig på gasol för både uppvärmning och matlagning.

Det blir en dubbel helglasad altandörr på framsidan och en ytterdörr på kortsida, så kan jag dela upp den i ett 5m2 förråd och 10m2 sovrum om jag vill. Altandörren blev till då jag hittade en billig i andrahand, men den är egentligen i största laget.

Läser man från start av tråden vart det en diskussion med mina tre barn om att det endast var tre sovrum i huvudstugen, detta blir lösningen i framtiden.

• Gilla
Ronny Johansson6 och 2 till
  • Laddar…
Japp, den blir välisolerad med liggande panel. Nu i början kommer jag förlita mig på gasol för både uppvärmning och matlagning.

Det blir en dubbel helglasad altandörr på framsidan och en ytterdörr på kortsida, så kan jag dela upp den i ett 5m2 förråd och 10m2 sovrum om jag vill. Altandörren blev till då jag hittade en billig i andrahand, men den är egentligen i största laget.

Läser man från start av tråden vart det en diskussion med mina tre barn om att det endast var tre sovrum i huvudstugen, detta blir lösningen i framtiden.
Lycka till med ditt projekt hoppas på att få se hur det utvecklas // Önskar dig en GOD JUL🎅

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
P
Jag hade nog satsat på en större stuga och skippat friggeboden. Det vore nog mer energiekonomiskt.

Fanns det praktiska hinder mot det eller ville du ha två stugor av andra skäl?

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Hej på er,

en liten uppdatering.

Jag har nu äntligen fått dispensen för strandskydd godkänd av Länsstyrelsen efter ett par mer eller mindre töntiga justeringar av ursprunget.

Känns bara positivt (trots min negativa kommentar ovan) då vi kan gå vidare och ansöka om bygglovet, ta ner skog och så småningom börja gräva.
Det vore intressant att veta vilka dessa justeringar var för att bättre kunna förstå hur man resonerar kring strandskyddet.

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag hade nog satsat på en större stuga och skippat friggeboden. Det vore nog mer energiekonomiskt.

Fanns det praktiska hinder mot det eller ville du ha två stugor av andra skäl?
Det har du med stor sannolikhet rätt i. Anledningen är ganska enkel. Friggeboden kan jag få färdig under nästa år och har då något att bo i och förvara verktyg. Huset ser jag inte en möjlighet att få klar innan tidigast -27, mer troligt -29

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det vore intressant att veta vilka dessa justeringar var för att bättre kunna förstå hur man resonerar kring strandskyddet.
Jag kan mest gissa utifrån det jag gjorde och de samtal jag hade med dem.

Främst tror jag att flytten av infart/parkering var en stor faktor. Känslan av att det löste upp knutar i samband med telefonsamtal var påtaglig.
Men jag flyttade ju även huset 5 meter bort från tomtgräns så att det är 10 meter mellan sjö och tomtgräns och10 meter mellan tomtgräns och fasad.
Nästa detalj var att minska storlek på fönster på västra fasaden, tveksam hur stor påverkan det hade i förhållande till de övriga.

Regelverket pratar ju om att det ska vara en "fri passage" som ska upplevas privat för besökaren. I mitt fall är detta enbart en juridisk term som saknar logik då den fri passagen tar slut efter 100m då en privat tomt kommer och att terrängen är så otillgänglig att det knappt går att promenera där.

Men det leder in mig på det sista som jag tror är viktigt, och det är att acceptera regelverket och respektera att de handläggare som sitter där bara gör sitt jobb. Föra dialog, inte bli arg för att man tycker de är korkade eller så. Det är inte så enkelt som det låter när teoretisk juridik krockar med praktisk verklighet.

Det sista och det första tror jag var viktigaste punkterna.

• Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Lite nya bilder för nyåret.

Jag har hjälp av snickaren som ska sätta upp stommen för stora huset. Och utifrån det jobb han gör här är jag grymt nöjd. Bygger stomme av hus i skogen på vintern, täckt med blå presenning och snö på marken runtom.
Skapa konto
Stomme till hus under konstruktion i skog, delvis täckt av en blå presenning, omgiven av snötäckta träd i vinterlandskap.
Skapa konto
Snötäckt skog med en byggstomme täckt av en blå presenning.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Har du undersökt om det går att pumpa upp dricksvatten från sjön istället för att borra?
Är det inte ca 9 meter djupt i den viken av sjön så borde inte vara nå problem med ytvatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.