1 689 336 läst · 3 270 svar
1689k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Jag fortsätter att skryta med min duktiga sommarjobbare! (se tidigare: https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-123#post-2700131)
I söndags var det ledig dag, men ett gäng sammanstrålade ändå i snickeriet för att öva lite med handverktyg. Jag gillar att träna även på de moment som inte så ofta är aktuella på kundjobben. Dagens övning var handgjorda dovetails i furu (långt ifrån det enklaste materialet för denna övning!!). Bitarna var upphyvlade på maskin, i övrigt gjordes allting för hand.
Då producerade 15-åringen, allra första gången han gör en dovetail, detta resultat:
Perfekt i vinkel dessutom.
I söndags var det ledig dag, men ett gäng sammanstrålade ändå i snickeriet för att öva lite med handverktyg. Jag gillar att träna även på de moment som inte så ofta är aktuella på kundjobben. Dagens övning var handgjorda dovetails i furu (långt ifrån det enklaste materialet för denna övning!!). Bitarna var upphyvlade på maskin, i övrigt gjordes allting för hand.
Då producerade 15-åringen, allra första gången han gör en dovetail, detta resultat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
De är redan i vedhögen Men du får fråga Jac om de var något att ha, han var på plats. Jag är lite för blyg för att skryta om mina egna saker tror jag. Alternativt har jag aldrig blivit så nöjd med något att jag vill ta en bild på det. Kanske en kombination.Ola C skrev:
Men kom förbi en söndag så ska du få se
Redigerat:
Helt klart imponerande, en helt annan klass än det jag lyckades producera vid samma tillfälle (iofs bara mitt fjärde försök eller så, dessutom var det nog något fel på min träbit). Mina satt visserligen ihop som de skulle men rent estetiskt så hade det nog varit en fördel att dölja det hela med en bra dos spackel och lite målarfärg.Daniel_N skrev:
Mästarens verk var det absolut inte något fel på, så snyggt tätt och tight som det bara kan bli helt enkelt. Jag tror faktiskt inte det fanns mycket utrymme för förbättringar där heller.Daniel_N skrev:
En sängram i ask. Matchande sängbord är just nu under tillverkning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Daniel_N skrev:Jag fortsätter att skryta med min duktiga sommarjobbare! (se tidigare: [länk])
[bild] [bild]
Lite sent men ändå: hälsa Jesper att om jag någonsin lyckas göra en så snygg fog kommer jag att vara så mallig att jag kommer att annonsera på helsidor i rikspressen så att alla får veta vad jag åstadkommit. Så förbannat duktig den killen är! Jätteroligt!!!
//Ronnie
Flickväns 50års-firande äger rum om 8 dagar. Hon har förbjudit mig att ta i så förbannat. Att det inte behöver vara märkvärdigt.
Det tolkar jag som en utmärkt utmaning för Thunderdoome Design Department.
Städade ihop div skräp. 3mm ekplyfa som jag fick limma ihop för att få styrsel på. Frånsåg från karmfalser till dekor.
Toppskiva av 15mm byggplyfa klädd med samma 3mm ek som ovan. Hylla/arbetsskiva i samma byggplyfa. Furustumpar uppsågade till skruvlister
Några timmars limmande och sågande senare... dags att sätta ihop
Så här blev det
Strök på det första lagret olja. Ligger jag på så hinner jag få dit två lager till. Då kommer det troligen att duga nästa lördag .
Inte ta i... jäkla uttryck.
Mvh Findus
Det tolkar jag som en utmärkt utmaning för Thunderdoome Design Department.
Städade ihop div skräp. 3mm ekplyfa som jag fick limma ihop för att få styrsel på. Frånsåg från karmfalser till dekor.
Logga in
Skapa konto
Toppskiva av 15mm byggplyfa klädd med samma 3mm ek som ovan. Hylla/arbetsskiva i samma byggplyfa. Furustumpar uppsågade till skruvlister
Logga in
Skapa konto
Några timmars limmande och sågande senare... dags att sätta ihop
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här blev det
Logga in
Skapa konto
Strök på det första lagret olja. Ligger jag på så hinner jag få dit två lager till. Då kommer det troligen att duga nästa lördag .
Logga in
Skapa konto
Inte ta i... jäkla uttryck.
Mvh Findus
Redigerat: