1 699 530 läst · 3 280 svar
1700k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Husägare
· September 1979
· 44 inlägg
Vilken fantastisk present vilket hantverk lyckliga OttoJ Jeppeeng skrev:Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Tillverkat i björk och ek, vi kämpade och la ner ganska mycket tid men tycker att det blev ganska gulligt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Väldigt gediget hantverk. Riktigt snyggt! …men. Borde inte hammaren varit tvärt om med träslagen? 😉 Alla andra har ju eken i ”handtaget”.J Jeppeeng skrev:Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Tillverkat i björk och ek, vi kämpade och la ner ganska mycket tid men tycker att det blev ganska gulligt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Otto kommer älska er för evigt!
Hahah inte tänkt på det men du har såklart rätt det hade varit bättre om hammaren haft ek som handtag som dom övriga 😁V violapalimo77 skrev:
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 427 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 427 inlägg
Bra med inspiration. Behöver också fixa en doppresent typ. Slängde ihop en skiftnyckel, får försöka komma på lite fler varianter. Fult att kopiera rakt av ju.J Jeppeeng skrev:Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid värt att väcka det här snygga bygget. Fast nu är det oljan jag är nyfiken på.Ola C skrev:Skrivbord i aningen vit-tonad ask. Ådringsmatchad front, halfblind dovetails o lite annat lyx såsom egensvarvad knopp i ebenholz. Undermonterad lådbotten för att maxa invändiga låddjupet. Det blev väl bra, tog ganska lång tid då jag bestämde mig för att göra byggvideo(s) av hela kalaset + att det var en del tester med ådringsmatchade fronten o att hålla styr på dom långa tunna partierna över o under lådan. Ville gå så tunt som möjligt här för att få någon sorts användbar lådhöjd utan att sargen skulle bli för tjock. Efter lite spånande med @Daniel_N så landade jag i infrästa solida 15x15mm stålprofiler inifrån, dessa syns på bild 5, höjden över o under lådan är 18mm så det är bara 1.5mm trä utanför metallprofilen. Rätt nöjd med lådstopern som är infälld i baksargen i bakre läget, kostar varken lådhöjd eller djup alls (bild 6 och 7)
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
@Ola C Lust att berätta om olja och metod?
Jag går igenom det ganska bra vid 25 minuter i filmen. Men....ska jag jämföra alla metoder jag testat på ask tycker jag nog vit lövträlut o sen osmo natur gett bäst resultat sett till målbild och hur lätt det är att få det bra. Denna kombo visar jag i slutet av bygget i den här byggtråden. https://www.byggahus.se/forum/threa...pp-som-vanligt-manga-bilder-och-video.304695/Hep skrev:
Liknande trådar
-
Störande ljud från 30tals högspolande toalett - vad kan vara orsaken?
Badrum -
Förstora bef fönster - hur stämpa bärande vägg?
Byggnadsfysik -
Prisvärd CNC fräs för stora MDF skivor för en "fattig" 17-åring?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Den stora golvtråden. 3-stavs parkett.
Golv -
Kirai/Bangkirai - hur rengöra med någon slags maskin utan att förstöra?
Altan & Uteplats