J Jeppeeng skrev:
Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Tillverkat i björk och ek, vi kämpade och la ner ganska mycket tid men tycker att det blev ganska gulligt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vilken fantastisk present vilket hantverk lyckliga Otto

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
J Jeppeeng skrev:
Lägger upp min första post här i skryttråden. Jag och sambon gjorde en doppresent till hennes brorsbarn. Pappan är snickare så vi tyckte det passade bra att även pojken skulle få sin första snickarväska.
Tillverkat i björk och ek, vi kämpade och la ner ganska mycket tid men tycker att det blev ganska gulligt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Väldigt gediget hantverk. Riktigt snyggt! …men. Borde inte hammaren varit tvärt om med träslagen? 😉 Alla andra har ju eken i ”handtaget”.

Otto kommer älska er för evigt!

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Första försöket med Kintsugi ... 5 stycken ärvda 1700-talstallrikar i golvet ... egentligen dotters test (men jag deltager intensivt och mentalt) och ser fram emot den dag vi kan duka för hela släkten.
[bild]
Kintsugi-talrik med sprickor reparerade med guldfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otroligt hårt porslin. Vi får införskaffa liten slip - kanterna går inte att slipa med sandpapper.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Julklapp till en bilfrälst 3-åring. Hjulen är snurrbara.
Röd bilformad hylla med leksaksbilar, designad som en karaktär med stora ögon. Perfekt present till en bilälskande 3-åring, hjulen är snurrbara.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 14 till
  • Laddar…
V violapalimo77 skrev:
Väldigt gediget hantverk. Riktigt snyggt! …men. Borde inte hammaren varit tvärt om med träslagen? 😉 Alla andra har ju eken i ”handtaget”.

Otto kommer älska er för evigt!
Hahah inte tänkt på det men du har såklart rätt det hade varit bättre om hammaren haft ek som handtag som dom övriga 😁

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel
  • Laddar…
J Jeppeeng skrev:
Hahah inte tänkt på det men du har såklart rätt det hade varit bättre om hammaren haft ek som handtag som dom övriga 😁
Ek är lite väl stumt för hammarskaft så om någon frågar så är det därför.

Snyggt jobb och en riktigt bra present.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Dessutom ska ju huvudet vara hårt på hammaren.

kashieda kashieda skrev:
Dessutom ska ju huvudet vara hårt på hammaren.
Inte när det gäller barnverktyg 😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Fulkemisten
J Jeppeeng skrev:
Bra med inspiration. Behöver också fixa en doppresent typ. Slängde ihop en skiftnyckel, får försöka komma på lite fler varianter. Fult att kopiera rakt av ju.
Träskiftnyckel handgjord som kreativ doppresent.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Skrivbord i aningen vit-tonad ask. Ådringsmatchad front, halfblind dovetails o lite annat lyx såsom egensvarvad knopp i ebenholz. Undermonterad lådbotten för att maxa invändiga låddjupet. Det blev väl bra, tog ganska lång tid då jag bestämde mig för att göra byggvideo(s) av hela kalaset + att det var en del tester med ådringsmatchade fronten o att hålla styr på dom långa tunna partierna över o under lådan. Ville gå så tunt som möjligt här för att få någon sorts användbar lådhöjd utan att sargen skulle bli för tjock. Efter lite spånande med @Daniel_N så landade jag i infrästa solida 15x15mm stålprofiler inifrån, dessa syns på bild 5, höjden över o under lådan är 18mm så det är bara 1.5mm trä utanför metallprofilen. Rätt nöjd med lådstopern som är infälld i baksargen i bakre läget, kostar varken lådhöjd eller djup alls (bild 6 och 7)
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Alltid värt att väcka det här snygga bygget. Fast nu är det oljan jag är nyfiken på.
@Ola C Lust att berätta om olja och metod?

Hep Hep skrev:
Alltid värt att väcka det här snygga bygget. Fast nu är det oljan jag är nyfiken på.
@Ola C Lust att berätta om olja och metod?
Jag går igenom det ganska bra vid 25 minuter i filmen. Men....ska jag jämföra alla metoder jag testat på ask tycker jag nog vit lövträlut o sen osmo natur gett bäst resultat sett till målbild och hur lätt det är att få det bra. Denna kombo visar jag i slutet av bygget i den här byggtråden. https://www.byggahus.se/forum/threa...pp-som-vanligt-manga-bilder-och-video.304695/

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.