kimf
13th Marine 13th Marine skrev:
Berätta mer om högtalarna =)
Själva högtalarsystemet är designat och ritat av legendaren Siegfried Linkwitz, just den kombinationen jag kör just nu kallas LX Studio, och är egnetligen en kombination av LXmini (pelarhögtalarna) och baserna från det större systemet LX542.1.
Högtalarna byggs av slutanvändaren själv, men ritningarna köps direkt av Linkwitz.
Även om högtalarsetten inte i sig själv är "billiga", så är dem extremt prisvärda i förhållande till vad dem presterar. Läs lite recensioner om både LXmini och LX542.1 och ni finner inte bättre lovord, även i jämförelse med högtalare som kostar norr om 100 000kr.

LXmini är pelarhögtalaren, den består av avloppsrör, CNC frästa HDF-detaljer och några delar jag 3D-printat på 3D-skrivaren i mitt fall. Även om alla trädetaljer relativt enkelt kan fräsas fram själv, så valde jag att köpa dem CNC-frästa från en verkstad i tyskland. Rören är dekorerade med vinyltejp för att få dem att likna rör av bostad alu. Resten är spraylackat i matt svart.
Högtalarna kräver att man har ett aktivt delningsfilter i eller före förstärkaren, då mellanregister och diskant förstärks spearat. Rekomenderat runt 120W per element. Elementen är från Norska SEAS.

Här är lite bilder från byggprocessen av dessa.
här kläs själva röret för mellan registrelementet i vinyl
nXVsj8A.jpg
YNMTTEh.jpg
p3pU0eb.jpg

Här görs själva toppen av högtalarna där båda elementen sitter monterade, själva diskanthögtalaren är en variant av en dipolär högtalare, något diffuserad och absorberad bakom.
q50JXPq.jpg
Jag mins inte riktigt vad dessa skruvarna kallas, mer än att jag letade länge efter dem. Det är insexskruvar helt utan skalle, med först en mutter på, sedan ett pålimmat gummi huvud, själva diskanthögtalaren kläms sedan fast mellan dessa fyra skruvar. Innan detta rör kläs i nylon. Detta för att inte få några synliga skruvskallar.
WVibXfc.jpg
Kabelgenomföring inuti röret.
aCLJUIl.jpg
Även själva fästet till röret som jag 3D-printat kläddes med vinyl
M3nxdgh.jpg
n7VqPkL.jpg
Hela toppkonstruktionen limmas sedan med silikon fast i en "adapter" i gummi som normalt sätt används för att byta dimension på avlopssrör
iiVaP4b.jpg
JowBj3I.jpg
9sVmcQn.jpg
Även högtalarelementet för mellan registret skall egentligen limmas fast i hålen här, men då jag inte ville göra konstruktionen så permanent, skruvade jag fast dem med tätningslist under istället. För att kunna komma åt och göra service eller byta element i framtiden om det skulle behövas.
DmE4YJ0.jpg
5bUpQMA.jpg
sedan fästs hela toppkonstruktionen med patentband på exakt rätt höjd (höjden på långa röret är ganska viktigt för att inte få stående vågor i röret)
Sist görs kabelgenomföringen klar ut i botten på foten, och lödas i en speakonkontakt
TwPnVwQ.jpg
RIuSq2Z.jpg
J52qsAy.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
stice och 5 till
  • Laddar…
Linkwitz känner jag till =)
Visste inte att han pillat med högtalare också, men det är väl ganska naturligt när jag tänker på det.

Synd att man måste betala för ritningarna, jag var ju mest nyfiken på frekvensgång och ljudtryck.
 
kimf
Högtalarna drivs sedan av två Klass-D förstärkare med inbyggd DLCP för att kunna ställa det digitala delningsfiltret rätt.
Dessa är specialbyggda åt mig av en kille i tyskland, som utvecklat dem för just dessa högtalarna.
Baslådorna (dem jag gjort lackningen på) sörjs med 2x400W styck, totalt 800W per låda. Pelarhögtalaren sörjs med 2x180W per element, totalt 360W per pelare. Totalt är hela systemet på 2320W. Visst, dessa kan spela högre än någon orkar lyssna på i ett 64kvm vardagsrum, men det stora kraften i systemet krävs i stort för att högtalarelementen är väldigt tunga att driva.

Systemet spelar otroligt bra på alla ljudnivåer, jag och min fru älskar musik, och sitter lika gärna i soffan framför högtalarna i vardagsrummet som framför TV:n i TV-rummet en kväll. Så även om dessa kommit till mest för att mätta mitt ljudintresse. Så intalar jag mig själv att hela familjen av nytta av dem :).
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
kimf
13th Marine 13th Marine skrev:
Linkwitz känner jag till =)
Visste inte att han pillat med högtalare också, men det är väl ganska naturligt när jag tänker på det.

Synd att man måste betala för ritningarna, jag var ju mest nyfiken på frekvensgång och ljudtryck.
ritningarna kostar ett per hundralappar, kanske en tusing på sin höjd
 
Ser nu att det fanns mer information om man klickade sig runt på sidan.
Får kika lite mer någon kväll.
 
kimf
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser nu att det fanns mer information om man klickade sig runt på sidan.
Får kika lite mer någon kväll.
Varning, det kan leda till att delar av renoveringsbudgeten omallokeras i högtalarbudget istället.

Återförsäljare av färdiga byggsatser (och förstrkarna om man vill ha dem) återförsäljs av http://www.magiclx521.com i europa. Men den händige behöver egentligen bara köpa ritningen och högtalarelementen och kan göra resten själv. Själva avloppsröret är svårt att få tag på, då ritningen är anpassad för amerikanska standardmått.

Är man sugen på att bygga kan man komma relativt billigt undan med LXmini och en någorlunda kompetent förstärkare med minst 4 kanaler. MiniDSP är ett utmärkt och prisvärt alternativ som DLCP.
 
Mycket imponerande bygge och väldigt snyggt dessutom.
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
Härligt och imponerande bygge. Skoj att se det inte behövs en rikthyvel eller stämjärn för att skapa något :)
 
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
Enkelt och stilrent! Verkligen vacker ådring i almplankan.
~50 cm gäller väl till brännbart material så håll kolla så den inte kommer för nära kaminen.
 
Skånelängan Skånelängan skrev:
Enkelt och stilrent! Verkligen vacker ådring i almplankan.
~50 cm gäller väl till brännbart material så håll kolla så den inte kommer för nära kaminen.
Ja, tänk vad vacker naturen egentligen är. Har inte eldat något ännu, så vi får se hur varmt det blir mot hösten, tack för tipset!
 
S shs skrev:
Får ta och slänga upp lite skryt här då :)

[bild]
Bord i valnöt och lönn (ej helt klart :))

[bild]
Lite detaljbilder, lärde mig att knyta borst å till sladdgenomföringen :)

[bild]
Kanske inte möbelsnickeri men va f-n.. drar upp denna å

[bild]
Stege i lönn och ask

Pja, får väl fylla på med lit mer om intresse finns. Kan en lägga upp annat än just möbler å?
Wow! Imponerande som sjutton! Det där skrivbordet blev jag riktigt inspirerad av. Bra jobbat!
 
Jag är relativt ny på detta med möbelbyggande. Allt jag gör blir inte jättebra, men jag lär mig någonting nytt med varje projekt, och i slutändan har jag alltid varit nöjd med att bygga någonting själv snarare än att gå och köpa någonting massproducerat på IKEA eller överprisat på BoConcept. Känns alltid kul att använda saker som man byggt själv tycker jag.

Här är ett bord som jag byggde för inte så länge sedan med hjälp av en fyra bordsben som jag beställde från England, en skiva som någon dumpat nere i garaget samt en sex meter lång furuplanka som jag bar hem från det lokala byggvaruhuset med risk för liv och lem för alla jag mötte på vägen:

Hemmagjort bord används som TV-bänk med gröna ben, TV, högtalare, och korg med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort furubord med grön benställning används som TV-bänk med skärm och fjärrkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu används bordet som tv-bänk, men detta är antagligen bara temporärt eftersom det är lite för högt för detta ändamål. Får nog bli ett skrivbord istället när jag inhandlat en ny dator.

Bordet är behandlat med några inkletningar danish oil. Och fun fact: Det innehåller åtminstone ett borrhuvud som jag råkade bryta av när jag förborrade skruvhål och sedan inte kunde få ut igen.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Kamrater
Efter att ha fått så mycket tips och inspiration här i forumet tänkte jag dela med mig av mitt mastodontprojekt, hoppas det kan vara av intresse.

Vi renoverade för några år sedan en gammal potatiskällare med stenmurar som vi tänkte ha mest som festlokal (mancave enligt frugan). Jag vill gärna möblera med bland annat ett rejält ekbord. Så här blev resultatet:
 
  • Ekbord och trästol i renoverad potatiskällare med stenmurar och klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan Hennings och 16 till
  • Laddar…
Jag har haft ett antal 3m långa tvåtums okantade ekplank liggande sen ett antal år, men trots försiktig lufttorkning var det en hel del sprickor. I stället för att försöka dölja sprickorna och såga bort vankanten ville jag testa att ha kvar ”defekterna” i bordet. För att hålla ihop sprickorna (och som en snygg detalj) gjorde jag så kallad ”Butterfly joint” (fjärilsfog?) med några spillbitar jag tror var mahogny. Med hjälp av Youtube & nyinköpta stämjärn gjorde jag en provbit som blev helt OK.
 
  • Ekplank med spricka förbättrad med en mörkare fjärilsfog av mahogny.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kimf och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.