snuttekudden skrev:
Tackar! Det fungerar bra, men jag kanske borde ha gjort den lite högre (eller lådan lite mindre), för jag kan inte få in större sågar än dom jag har.

Jag köpte elfas hängbeslag. Dom fanns online. På bygghemma har jag för mig, det var dock ett tag sedan jag köpte dom, så jag kan minnas fel. Dom var ganska dyra dock.

[bild]
Smart!

• Gilla
Grillo
  • Laddar…
Slängde ihop denna lite halvsnabbt. Det är en brev/prylsamlare.
Gjort av en torkad fururegel som jag klyvt ner på bandsågen och sedan planhyvlat! Botten är 6mm björkplywood som ligger i ett spår. Även rundstavarna är gjorda av samma regel i min hemmagjorda "dowelmaker".

Hemgjord brev/prylsamlare av torkad furu med botten av björkplywood och rundstavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av hörnet på en handgjord brev/prylsamlare i furu med synliga fingerjointer och botten av björkplywood.
Skapa konto

Hemmagjord brev/prylsamlare av furu med björkplywoodbotten och rundstavar, närbild på träslöjd och hantverk.
Skapa konto

• Gilla
Chargerman och 11 till
  • Laddar…
Snyggt!

Jag behöver hjälp!

Stol i Gustaviansk stil med avsmalnande ben och medaljong-dekorerade hörn på en trägolvbakgrund.
Skapa konto

Jag gjorde den här för en lång tid sen...
Tanken är att det skall vara lite Gustaviansk stil med avsmalnande ben och medaljonger.

Jag hittade då fina skåpknoppar som jag sågade av halsen på och gängade och skruvade fast.
Nu tänkte jag sätta igång och göra några till men nu finns inte handtagen längre.
Skulle funka med en snygg bricka i mässing och en mässingkullerskruv igenom.
Men jag hittar inget som jag blir nöjd med.
Är det någon som kan tipsa mig?

Tack!

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Krillew skrev:
Jag behöver hjälp!

[bild]

Jag gjorde den här för en lång tid sen...
Tanken är att det skall vara lite Gustaviansk stil med avsmalnande ben och medaljonger.

Jag hittade då fina skåpknoppar som jag sågade av halsen på och gängade och skruvade fast.
Nu tänkte jag sätta igång och göra några till men nu finns inte handtagen längre.
Skulle funka med en snygg bricka i mässing och en mässingkullerskruv igenom.
Men jag hittar inget som jag blir nöjd med.
Är det någon som kan tipsa mig?

Tack!
Jag hade kikat in hos, eller ringt något av de två företagen som jag länkar till nedan. De har hjälpt mig tidigare med besvärliga porthandtag. Lyckas de inte fram exakt samma knoppar åt dig så är dom i alla fall väldigt lika.

http://www.lundell-zetterberg.se
https://www.specialbeslag.se

Jo Lundell hade dom tidigare men jag tror att fabriken i Italien brann upp.
Men du menar att dom finns igen?

Nej, det var ett förslag på företag som kanske skulle kunna hjälpa dig. Om dom har dom nu kan jag inte svara på.

Fick tag i en limfogskiva i ek och slöjdade ihop ett par hållare till öl och bag in box, nästa projekt tänkte jag tillverka några serveringsbrödor i massiv skiva.
Två hemgjorda träbärare för ölflaskor, med inbyggda kapsylöppnare, snyggt snidade från eklimfogskiva.
Skapa konto

Eklimfogskiva omvandlad till hållare för öl/bag in box bredvid ett glas vin.
Skapa konto

Handtillverkad hållare i ek för öl och bag in box med rep-handtag och logotyp.
Skapa konto

• Gilla
Holidaay och 23 till
  • Laddar…
Snygga!
Hur har du målat trycket och var köpte du detaljerna som ölöppnaren och nitarna/pikarna?

Skånelängan skrev:
Snygga!
Hur har du målat trycket och var köpte du detaljerna som ölöppnaren och nitarna/pikarna?
Tack, trycket är en schablon jag gör i vinylskäraren sån jag sedan sprayar svart.
Kapsylöppnaren är från eBay. Spikarna är norsk båtspik som jag hittade på jobbet.

• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Riktigt snygga!

I helgen fick jag nog, å då inte bara av värmen utan två problem jag har/haft i min verkstad.
När jag gör något projekt så åker en massa verktyg fram och ligger ivägen på bänken. Det andra problemet är att jag ibland måste få med mig lite lagom verktyg för att fixa något på huset, typiskt slutar det med att man springer fram och tillbaka för att inte händer räcker till😀
Det blev ett utmärkt tillfälle att träna och göra en handjagad låda och fälla in en gänga och svarva en pinne som passar till arbetsbänkens hål. På detta sätt finns lådan en liten bit upp från bänken, förhoppningsvis lagom stor/liten så den inte fylls med pryttlar... Avslutningsvis oljades den in med lite Danish oil.

Handjagad träverktygslåda med verktyg i en verkstad, infälld gänga och pinne för arbetsbänk, oljad med Danish oil.
Skapa konto

Nybyggd träverktygslåda oljad med Danish oil i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Lite suddat, tillbaka till skrytet!

//mod

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Handgjord träbricka i ask med Danish oil finish på ett bord på en veranda.
Skapa konto

Bricka i ask. Finish med 4 lager Danish oil. Present till mor o far som numer är pensionerade.

• Gilla
Hemmakatten och 12 till
  • Laddar…
Snygg! Tung?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.