Lennart Lind skrev:
Fint bygge.. vad för träslag är detta? Satte du ihop lådan med kex och lim?
Det är ett barrträ. Det är ingen låda, det är 45x95 limmade sida vid sida. Jag måste väga bordet, det väger säkert mer än 40 kg.
Jag använde kex bara för att vara säker på att bitarna skulle passa exakt.

"Var hittar man azobe? Och... får man kapa det med skärbrännare, typ?

Jag fick tag i det via en lokal skidtillverkare. Dom använder det till underlag till deras skidor. http://tegsnas.se/

Nja, inte skärbrännare kanske, men det tar hårt på såg och hyvelblad. Inte så att man måste undvika att hyvla eller såga det,
men det tar hårt, liksom ek eller annat hårt virke. Och det är ett fantastiskt vackert virke.

Ett försök till Moxon vise. Gjord med några överblina bitar från egna träd, asp och alm.

Hemmagjord Moxon vise av asp och alm med snickarverktyg på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet har fått en egen plats i verkstan men går också enkelt att flytta till annan plats...

Hemmagjord Moxon skruvstycke i verkstad, tillverkad av asp och alm, med verktyg på arbetsbänken.
Skapa konto

• Gilla
stice och 6 till
  • Laddar…
Cool, det är lite familjen flinta över dom där rattarna:) Är det M-gänga direkt i ratten?

Ola C skrev:
Cool, det är lite familjen flinta över dom där rattarna:) Är det M-gänga direkt i ratten?
Jag tycker nog att jag är lite modernare än stenåldern 😎 men visst, något hundratal år sedan hade man väl liknande hjälpmedel...

Jag tror det var M24 gängstång och muttrar jag hittade.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Sängbord. Vet varför skivan ser skev ut på bilden..vår tvungen att gå upp och kontrollera den när jag såg bilden men ovanskivan är rak enligt min rätskiva..

Vit sängbord med rak ovansida mot en vägg med blommig tapet i ett rum med trägolv.
Skapa konto

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Sängbord. Vet varför skivan ser skev ut på bilden..vår tvungen att gå upp och kontrollera den när jag såg bilden men ovanskivan är rak enligt min rätskiva..

[bild]
Fint bord! Vad är det för tapet?

Idag avslutade vi svarvkursen vi haft inom "Slöjdföreningen" Jag svarvade en träklubba i björk. Hade ett par 2 meters stockar liggandes i garaget, så jag kapade av en bit på c:a 60 cm. Diametern var c:a 15 cm. Den skalades av på huggkubben med yxa för att ta bort all bark. Tog den till föreningslokalen och frågade våran kurslärare tillika min gamla slöjdlärare i mellanstadiet, om jag kunde sätta upp den i svarven. Jodå, det gick bra, bara jag lät honom börja svarvningen. Den var väldigt ojämn. Allt gick bra och jag började svarva. Synd bara att jag inte tänkte på att fota den INNAN vi satte den i svarven.
Resultatet blev ganska bra tycker jag. Och en MASSA svarvspån på golvet. Till slut stod jag på en matta av svarvspån. ;-)

Nysvarvad träklubba i björk med slät yta och jämn diameter mot en träbakgrund.
Skapa konto

Tidigare i veckan svarvade jag ett nytt skaft till en grillspade.

Ett nysvarvat trähandtag till en grillspade mot en marmorerad bakgrund.
Skapa konto

Svarvning är KUUUL!!!

• Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
Har börjat lära mig svetsa. Insett att jag är tvungen som stålbåtsägare.
Veckans övning... en lasthållare till motorcykeln.
Svetsad lasthållare med metallram på ett verkstadsgolv, tillverkad för fastsättning på motorcykel.
Skapa konto

Svetsad lasthållare monterad på baksidan av en svart motorcykel med sidoväska och bakdäck i fokus.
Skapa konto

Nu återstår att komma på ett behändigt sätt att fästa sadelväskorna.

Mvh Findus

• Gilla
amatörsmurf och 6 till
  • Laddar…
@Findus42

Tja, ser ut som att du övat färdigt, det där kan du uppenbarligen.

Kanske ska prova på knyppling istället? ;)

//Ronnie

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Tja, ser ut som att du övat färdigt, det där kan du uppenbarligen.
//Ronnie
Långt ifrån. Har bara nosat lite på tekniken och materialet. Fattar inget om materialutvidgdning eller vilka ekektroder som skall vara till vad. Det funkar när en smed sätter grejerna i händerna på mig.

I tisdags em gick jag in till smedbasen på grannfirman med en skiss. Han sade att det nog skulle fungera men att jag borde rita upp det i fullskala på en plyfaskiva. Sagt och gjort. En timme senare visade jag upp utslaget. Tänkte att det skulle gå att köpa loss lite spill och stå på lediga stunder och såga till bitar.

Shit no... Fem minuter senare hade han klippt upp några pinnar. Så att säga visat mig hur man gör. Visat en liten behändig vik. Och pekat ut maskinen som var lämplig för att slipa in bitarna.
-Nu klarar du dig själv.

Han är lugn och sävlig, men en jäkel på att sätta folk i arbete :).

När jag gjort det fann jag mig vid en svetsstation :O.
Samma snabba genomgång. Svetsa, knacka, slipa, fyll i och gör om tills det blir bra.

Roligt är det :D. Kul att kunna göra saker i metall.
Åsså... Måste köpa en gigantisk låda Anton Berg choklad att ge till firman på måndag. Det är ju hela firman jag stör med hobbyprojekten.

Mvh Findus

• Gilla
Kilensnickare och 7 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Långt ifrån. Har bara nosat lite på tekniken och materialet. Fattar inget om materialutvidgdning eller vilka ekektroder som skall vara till vad. Det funkar när en smed sätter grejerna i händerna på mig.

I tisdags em gick jag in till smedbasen på grannfirman med en skiss. Han sade att det nog skulle fungera men att jag borde rita upp det i fullskala på en plyfaskiva. Sagt och gjort. En timme senare visade jag upp utslaget. Tänkte att det skulle gå att köpa loss lite spill och stå på lediga stunder och såga till bitar.

Shit no... Fem minuter senare hade han klippt upp några pinnar. Så att säga visat mig hur man gör. Visat en liten behändig vik. Och pekat ut maskinen som var lämplig för att slipa in bitarna.
-Nu klarar du dig själv.

Han är lugn och sävlig, men en jäkel på att sätta folk i arbete :).

När jag gjort det fann jag mig vid en svetsstation :O.
Samma snabba genomgång. Svetsa, knacka, slipa, fyll i och gör om tills det blir bra.

Roligt är det :D. Kul att kunna göra saker i metall.
Åsså... Måste köpa en gigantisk låda Anton Berg choklad att ge till firman på måndag. Det är ju hela firman jag stör med hobbyprojekten.

Mvh Findus
Mycket snyggt! Jag är mycket intresserad av att börja jobba med rostfritt. Var det en pinnsvets du använde?

Dalbotös skrev:
Fint bord! Vad är det för tapet?
Tack

Boråstapet Flora

Nästan färdigt :)
Har byggt och målat garderob till dottern. Litet rum med snedtak kräver speciallösningar :)
Bara knoppar och någon list kvar (y)

Nybyggd och målad garderob under snedtak i ett litet rum.
Skapa konto

• Gilla
amatörsmurf och 18 till
  • Laddar…
j.sjodelius skrev:
Nästan färdigt :)
Har byggt och målat garderob till dottern. Litet rum med snedtak kräver speciallösningar :)
Bara knoppar och någon list kvar (y)

[bild]
Gillas! Hur har du byggt garderobsdörrarna? Fler bilder på allt :)

Snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.