1 671 961 läst · 3 215 svar
1672k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Så dags för bordsskivan. Tvåtums ek är tungt och oförlåtande! Planhyveln var för smal och bitarna var helt enkelt för tunga att hantera på rikthyveln, så det slutade med att jag tog ett par av de rakaste planken, snyggade till kanterna med handcirkelsåg & hyvel varefter jag limmade ihop det. Eftersom jag eftersträvade ett rustikt utseende gjorde det mig inte så mycket att det inte var millimeterpassning. Åtminstone tröstade jag mig med det... Sen var det dags för hyvling och putsning av skivan, vilket tog sin tid . Varför gjorde jag den inte i furu?
Dags för stativet. Jag rotade fram en gammal sextums ekbjälke som fick tjänstgöra som material för ben. Med hjälp av bandsåg, cirkelsåg och stämjärn gjorde jag tappar & tapphål och fick till slut ihop det hela tillfredsställande . PU-lim och skruvförband håller ihop hela härligheten. Tvärslåarna, som både stabiliserar bordet och är dekorativa, knackade jag ihop med 10 mm träplugg som passades in med hjälp av styrstift. Fasning av kanterna gjordes för hand med en gammal spånhyvel, gick förvånansvärt bra!
Ytbehandlingen gjordes med Osmo hårdvaxolja. Riktigt trevlig produkt att jobba med, jag lade mycket tunna lager och jobbade in oljan med penseln.
Med hjälp av några kompisar baxade vi stativ och bordsskiva på plats, uppskattar totalvikten till ca 140-150 kg! Mitt nästa projekt blir nog i balsaträ...
Med hjälp av några kompisar baxade vi stativ och bordsskiva på plats, uppskattar totalvikten till ca 140-150 kg! Mitt nästa projekt blir nog i balsaträ...
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Snyggt!
Fantastisk bord @Teletubbie ! Jag umgås med liknande planer och blir rejält inspirerad. Några frågor: Vad blev totalmåtten på skivan? Slog sig skivan något när du limmat den? Vilken Osmo, ofärgad? Hur har du fäst skivan i underredet?
Redigerat:
Kul att du gillade det! Jag plankade måtten från IKEA's Norden-bord, så skivan blev ca 220 X 90/95 cm. Än har det inte slagit sig men jag körde med PU-lim så det borde hålla. Jag använde den ofärgade oljan. /T
Byggde mig ett bord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 386 inlägg
En tallriksputs gjord av sånt jag hade hemma .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Mycket snyggt! Det enda jag skulle irritera mig på är att man inte kan sitta vid kortsidorna på bordet. Om du bygger två bord till skulle jag föreslå att göra bordsskivan utstick så djupt att en person kan sitta och äta där.J JS80 skrev: