1 671 916 läst · 3 215 svar
1672k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Snyggt Dennis men farligt nära ändträet för genomgående tapp...farligt nära för en vanlig tapp också men du brukar man göra styrklackDennisCA skrev:
Nu är det ju inga belastningar att tala om så länge ungarna inte börjar klättra på tavlan.
Ja de är dekorativa, tyckte det såg finare ut än girade hörn, och så är det ju limmat så sidorna av tappen hålls mot sidorna av tapphålet så ingen egentlig påfrestning borde förekomma på den biten längst ut.
Finish var annars en hemmagjord variant av Osmo. Linolja, tungolja, bivax, carnaubavax och lacknafta. Olikt det jag sett av Osmo så är min gul i färgen, deras är genomskinlig. Gissar det är bivaxet och kanske dom använder annan sorts olja.
Finish var annars en hemmagjord variant av Osmo. Linolja, tungolja, bivax, carnaubavax och lacknafta. Olikt det jag sett av Osmo så är min gul i färgen, deras är genomskinlig. Gissar det är bivaxet och kanske dom använder annan sorts olja.
När nu eldningssäsongen är i annalkande så tappade jag tålamodet med bristen på vedförvaring inomhus för kakelugnen. Med alldeles för många andra projekt på gång så fick det bli en tillfällig lösning som tog totalt någon timme att designa och färdigställa.
Med hjälp av en uppochnervänd tegelpall, spillvirke från fönstertillverkningen, skruvar som inte passade och ett brinnande designintresse så blev resultatet denna skapelse:
Platsar verkligen inte i en skryttråd...men kostnaden var ca 1 kr för skruvarna, vedklabbarna ligger hjälpligt stilla nära kakelugnen och jag slipper springa ut och hämta, samt elda med, fuktigt virke från vedbon inför varje eldning!
Med hjälp av en uppochnervänd tegelpall, spillvirke från fönstertillverkningen, skruvar som inte passade och ett brinnande designintresse så blev resultatet denna skapelse:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsar verkligen inte i en skryttråd...men kostnaden var ca 1 kr för skruvarna, vedklabbarna ligger hjälpligt stilla nära kakelugnen och jag slipper springa ut och hämta, samt elda med, fuktigt virke från vedbon inför varje eldning!
Här kommer några bilder från när jag byggde en skjutdörr i förra helgen.
Hyvlade ner reglarna till 30mm
Tog ut ett spår i botten på de stående reglarna.
Limma fast på 6 mm MDF
Fräste ett spår i bottenregeln för styrskenan som ska sitta i golvet.
Limmade fast 30mm frigolit mellan skivorna.
Skruvade och limmade fast nästa skiva. (Stekspaden mm är från medhjälparen ).
Upphängning. Sen ska jag bygga för skenan på nåt sätt. Spackling och målning av dörren och montage av handtag kommer framöver.
Logga in
Skapa konto
Hyvlade ner reglarna till 30mm
Logga in
Skapa konto
Tog ut ett spår i botten på de stående reglarna.
Logga in
Skapa konto
Limma fast på 6 mm MDF
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fräste ett spår i bottenregeln för styrskenan som ska sitta i golvet.
Logga in
Skapa konto
Limmade fast 30mm frigolit mellan skivorna.
Logga in
Skapa konto
Skruvade och limmade fast nästa skiva. (Stekspaden mm är från medhjälparen ).
Logga in
Skapa konto
Upphängning. Sen ska jag bygga för skenan på nåt sätt. Spackling och målning av dörren och montage av handtag kommer framöver.
Tack!
Skenan från Fredells och handtag tänkte jag https://www.byggfabriken.com/beslag...eslag/info/product/542-215-skjutdorrshandtag/
Skenan från Fredells och handtag tänkte jag https://www.byggfabriken.com/beslag...eslag/info/product/542-215-skjutdorrshandtag/