Nissens Nissens skrev:
En stämma lär knappast ta ett ekonomiskt beslut utan att ha underlag… och är det ett stort beslut skall det upp till stämmobeslut med underlag. Saknas underlag ger sannolikt stämman styrelsen i uppdrag att bereda ärendet inför nytt stämmobeslut.
Jag förstår egentligen inte problemet? Man väljer ju en styrelse för att ta besluten.
Är någon missnöjd så får man då kommunicera med sina grannar och avsätta en styrelse vid en årsstämma om majoriteten är missnöjd. Är väl ganska enkelt mer än att det krävs aktiv kommunikation mellan grannar.

Passar det inte någon så får man välja annan boendeform där man bestämmer själv.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är dumt att blanda in samfälligheter i frågan då det är helt olika lagstiftning.

Ja, motioner ska tas upp på årsmötet, den kan man rekommendera att motionen avslås eller antas, med en motivering.

Om det är så att väldigt många är missnöjda med styrelsen så byter man helt enkelt ut den. Man kan tala med valberedningen eller komma med ett motförslag.

Jag har varit med om att både avsätta en befintlig styrelse (ej brf) och av rekommendera avslag på motioner. I flera föreningar har det funnits en person som kommit med 4-5 motioner till varje årsmöte, ofta dåligt skrivna motioner med oklart innehåll eller som detaljstyr saker. Dessa personer känner sig garanterat utsatta av styrelsen (känslan är lite ömsesidig), men som styrelse kan man inte ta för stor hänsyn till det. Man får analysera motionen och komma med ett svar till årsmötet. Blir svaret då en rekommendation att avslå, så blir ofta den här personen illa berörd, men så får det bli.
Som jag skrev i mitt inlägg att brf o samfällighet fungerar inte lika dant men diktatur är diktatur!
Skriver även att läsa lagen för respektive finns att läsa😉
 
Fairlane
B boped skrev:
Som jag skrev i mitt inlägg att brf o samfällighet fungerar inte lika dant men diktatur är diktatur!
Skriver även att läsa lagen för respektive finns att läsa😉
Diktaturn är diktatur, vilket det nog inte är frågan om i någondera eftersom medlemmarna faktiskt väljer styrelse.

Felet som jag ser är framförallt de konkreta sakerna om var man hittat lagen, vilka andelstal som krävs vid omröstningar etc, helt enkelt för att de inte stämmer.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
Jag har varit den enda som opponerat mig och skrivit motioner och då blivit "omyndigförklarad" av en pensionerad jurist som med hänvisning till "Lagen" tagit alla frågor till styrelsen. Alla investeringar och ändringar av yttre anordningar har fattats av styrelsen utan föregående information utom när ladduttag för elbilar kom till. Inget stämmobeslut. Plötsligt kommer bara en grävmaskin, ingen information. Nu till stämman föreslås ändring av stadgarna utan motivering varför. Det är en avgrund mellan medlemmarna och styrelsen och de flesta vänder ryggen till och vågar inte opponera, för då kommer de i onåd och kan råka illa ut.
Jag skulle gärna ta ordförandeposten och återinföra demokrati i föreningen, men baktalad blir det svårt. Styrelsen vill hindra att de tekniska fakta jag tagit fram kommer medlemmarna till del.
Ändring av stadgar kan jag troligen förklara. Ifall ni inte ändrat stadgar nyligen så måste ni justera dom av juridiska skäl. Det ändras bl a i vem som får närvara vid en föreningsstämma.
Går föreningen inte med vinst måste man även kunna förklara varför och vad det innebär för föreningen att kunna finansiera sina framtida ekonomiska åtaganden.
Det har lagts till i vad du måste söka tillstånd för att få göra med din lägenhet (§36)
Under förverkandegrunder §43. har det lagts till att om du bryter mot §36 kan din lägenhet förverkas.
Det är vad jag kommer ihåg på rak arm åtminstone. Kan vara mer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jag förstår egentligen inte problemet? Man väljer ju en styrelse för att ta besluten.
Är någon missnöjd så får man då kommunicera med sina grannar och avsätta en styrelse vid en årsstämma om majoriteten är missnöjd. Är väl ganska enkelt mer än att det krävs aktiv kommunikation mellan grannar.

Passar det inte någon så får man välja annan boendeform där man bestämmer själv.
Ok, så styrelsen tar inte upp större investeringar för beslut på föreningsstämman i din värld?

Då har vi helt olika bilder av det. De åren jag var ordförande i en Brf lyfte vi i styrelsen upp två stora frågor till olika föreningsstämmor för beslut. Den ena var förnyelse av asfaltsytor, den andra var stambyte. När det gällde asfalten beslutade stämman att lappa och laga istället för att förnya, när det gällde stambytet blev det bifall. Sedan hade styrelsen att förhålla sig till det.

Båda var tunga investeringar som påverkade ekonomin mer än obetydligt.

Det är den naturliga gången i en Brf, inget konstigt alls.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nucky skrev:
Tänker inte fortsätta jargongen med dig. Du går in på andra vägar för att rättfärdiga vad du skriver för stunden. Du har ingen aning om vad som sker eller inte kan ske på en stämma när intresset är så pass lågt för att närvara så kan vad som helst ske.
Haha, jag har varit på många stämmor. Är det för få deltagare så kan inga beslut tas, men det har du förstås koll på?

Trots alla stämmor jag varit på har jag aldrig råkat ut för det.
 
  • Gilla
Nucky
  • Laddar…
Claes Sörmland
Påminner om styrelsens lagstadgade roll i 7 kap. lagen om ekonomiska föreningar (som 9 kap 12 § bostadsrättslagen hänvisar till).

Textdokument som beskriver styrelsens uppdrag för ekonomiska föreningar enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så styrelsen tar inte upp större investeringar för beslut på föreningsstämman i din värld?

Då har vi helt olika bilder av det. De åren jag var ordförande i en Brf lyfte vi i styrelsen upp två stora frågor till olika föreningsstämmor för beslut. Den ena var förnyelse av asfaltsytor, den andra var stambyte. När det gällde asfalten beslutade stämman att lappa och laga istället för att förnya, när det gällde stambytet blev det bifall. Sedan hade styrelsen att förhålla sig till det.

Båda var tunga investeringar som påverkade ekonomin mer än obetydligt.

Det är den naturliga gången i en Brf, inget konstigt alls.
Det avgörande är inte kostnaderna utan om det är en väsentlig ändring eller ej. En relativt liten förändring kan vara en väsentlig ändring, medan rent underhåll inte är det. Styrelsen kan också välja att föra upp frågor till stämman även om det inte krävs om man anser det lämpligt, till exempel ett stambyte. Så hör skriver Bostadsrätterna angående detta.

”Om stambytet endast går ut på att byta ut gamla stammar mot nya utan att något annat ändras är stambytet att se som underhåll av huset. Formellt sett kan en styrelse besluta om sådant.

En del föreningar väljer att låta medlemmarna besluta om stambytet på en stämma då det är både en kostsam och ingripande åtgärd.”
 
Nissens
K klimt skrev:
Det avgörande är inte kostnaderna utan om det är en väsentlig ändring eller ej. En relativt liten förändring kan vara en väsentlig ändring, medan rent underhåll inte är det. Styrelsen kan också välja att föra upp frågor till stämman även om det inte krävs om man anser det lämpligt, till exempel ett stambyte. Så hör skriver Bostadsrätterna angående detta.

”Om stambytet endast går ut på att byta ut gamla stammar mot nya utan att något annat ändras är stambytet att se som underhåll av huset. Formellt sett kan en styrelse besluta om sådant.

En del föreningar väljer att låta medlemmarna besluta om stambytet på en stämma då det är både en kostsam och ingripande åtgärd.”
Ja, och förnyelse av asfaltsytor är också kostsamt. Jag skulle absolut inte vilja vara ordförande i en Brf styrelse och genomföra förnyelse av asfaltsytor för miljontals kronor och sedan undrar medlemmarna vem sjutton som drog på så stora kostnader på föreningen…

Just i det caset så hade jag definitivt förnyat asfalten istället för att lappa den om jag hade fått som jag velat. Det kändes ändå bra att ha lyft frågan, och jag hade definitivt inte fått förnyat förtroende om jag lagt ny asfalt på eget beslut.
 
Nissens Nissens skrev:
Är det för få deltagare så kan inga beslut tas, men det har du förstås koll på?
Vad är då "för få" för det har du väl koll på?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och förnyelse av asfaltsytor är också kostsamt. Jag skulle absolut inte vilja vara ordförande i en Brf styrelse och genomföra förnyelse av asfaltsytor för miljontals kronor och sedan undrar medlemmarna vem sjutton som drog på så stora kostnader på föreningen…

Just i det caset så hade jag definitivt förnyat asfalten istället för att lappa den om jag hade fått som jag velat. Det kändes ändå bra att ha lyft frågan, och jag hade definitivt inte fått förnyat förtroende om jag lagt ny asfalt på eget beslut.
Men det beslutet innebär ju inte att styrelsen i framtiden inte får besluta om förnyelse av asfalten.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är då "för få" för det har du väl koll på?
Kommer inte ihåg, men tror det skall vara tillräckligt stor andel röster med på föreningsmötet, man kan ju ha fullmakt för medlemmar som inte kan närvara också. Jag vet att vi uppmanade till att ge fullmakt till någon om de inte kunde vara med själva.
 
  • Gilla
Nucky
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kommer inte ihåg, men tror det skall vara tillräckligt stor andel röster med på föreningsmötet
En ordförande, som kan vara extern och själv föra protokollet, samt det antal justerare som stadgarna föreskriver är vad som behövs. Något annat minimikrav på antalet närvarande finns det ej några lagkrav på.

Jag vet inte om det förekommer att stadgarna föreskriver ett minsta antal deltagare för beslutsförhet. Min erfarenhet är att de inte brukar göra det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E eklov skrev:
Till stämman 2023 hade jag lämnat in motioner. Styrelsen avvisade motionerna med motiveringen att ämnena inte var för en föreningsstämma utan styrelsefrågor enligt lagen.

Ämnena gällde ändring av kod, borttagande av farlig kant, ändring av en parkeringsyta till lika utförande en annan parkeringsyta redan fått, och tre ämnen som visar att styrelsen har agerat mot bostadsrättsföreningens bästa. Jag hävdade att ingenting i lagen kan hindra att en motion döljs för medlemmarna, men det hjälpte inte. I kallelsen stod ingenting om några motioner och jag protesterade på stämman och ansåg att kallelsen var felaktig. Detta motsatte sig mötesordföranden och trots att jag lämnade en skriftlig protest så hävdades att mötet kallats korrekt.

I protokollet står ingenting om någon protest eller att mötet beslöts fortsättas.

Eftersom det gällde allvarliga och viktiga frågor och att styrelsen i flera år avvisat önskemål från medlemmar med motiveringen att då kan inte styrelsen ansvara för genomförandet, då det är emot lagen. Styrelsen har övertolkat reglerna om ansvar, så att medlemsinflytandet har reducerats till noll. Det har blivit styrelsens diktatur och någon demokrati förekommer inte alls.

Vi tvangs klandra stämman (stämma föreningen i Tingsrätten) pga. att motionerna inte togs upp på stämman. Den processen pågår ännu och nu är det ny årsstämma i veckan och ingenting syns om tvisten i någon handling inför stämman.

Nu behöver jag få råd hur vi skall göra på stämman. Jag är vilsen nu.
Läs regelverket: Om det krävs 10% (eller liknande) av medlemmarna för att avsätta styrelsen, så skall väl det vara enkel att få ihop. Träffas och prata igenom problematiken: alla har ju köpt in sig i samma skuld: få nya sunda ledamöter som vill delta i styrelse. Sammankalla en extrastämma och avsätt den gamla. Ta över det gamla arkivet och sätt igång o jobba. Det kan bli hur bra sommhelst med rätt folk. Det finns alltid kompetens om man behöver fråga eller hjälp. T o m en bok kan ge handledning.
 
Problemet är att styrelsen fattar olika beslut om samma sak utan motivering och utan hänsyn till likhetsprincipen. Vi får avslag på allt bara för att vi funnit fel i hur styrelsen (inte) agerat före garantitiden gick ut. Vi har det absolut bästa läget för vår lägenhet och vill inte ge upp det hur som. Vi har en långbänk enligt "Bostadsrättslagens 7 kap, 1§: När lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse, skall föreningen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller om inte något annat har avtalats."
Svårt att sälja också med de brister som finns. Det är därför vi tagit till motioner, då vi motarbetas. Man blir gisslan och styrelsen gör allt för att bli av med oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.