Ja, ser du något problem med det?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Att styrelsen har mandat betyder inte att det är olämpligt att saker behandlas på föreningsmöten. Däremot bör man inte ta bort mandat från styrelsen. Beslut tagna på föreningsmöten där styrelsen har mandat ska fortfarande kunna ändras av styrelsen.
Men man ska inte vara rädd för att ta beslut på föreningsmöten.
Du verkar inte ha koll på beslutsordningen. Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i en Brf. Om du menar att styrelsen kan gå emot beslut tagna på föreningsstämman så är du fel ute…

Redigerat:
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja faktiskt. Varför ska något hänskjutas till stämman om styrelsen ändå gör som den vill? Att styrelsen i vissa fall måste gå emot beslut på stämman är en sak, men det normala ska vara att styrelsen verkställer de beslut stämman tar!

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För många beslut krävs ett omfattande underlag. Enligt min erfarenhet finns det sällan tillgängligt i motioner vid föreningsmöten. Om det senare tas fram underlag och styrelsen kommer till en annan bedömning så riskerar det att skapa problem av den typen som tycks finnas i TS förening. Det gäller särskilt om det får ekonomiska konsekvenser. Ett förslag läggs utan kostnadsbedömning kanske dör styrelsen gör en utredning och kommer fram till att det blir så dyrt att det kräver ökad belåning och höjda avgifter. Styrelsen kan då bli tvungen att verkställa ett beslut som inte är lämpligt men där styrelsen inte kan gå mot ett stämmobeslut. Styrelsens möjlighet är då att avgå.

Därför ser jag fördelar med att hålla sig till lagstiftningen, men man kan givetvis tycka olika. Jag tror det blir svårt att få till en styrelse om det är så att föreningsstämman ska detaljstyra, men det finns inget formellt hinder, så om det fungerar är det ok.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte ha koll på beslutsordningen. Årsstämman är det högst beslutande organet i en Brf. Om du menar att styrelsen kan gå emot beslut tagna på årsstämman så är du fel ute…
Om området ligger inom det som styrelsen har mandat att besluta så kan styrelsen ta nya beslut. Fördelen med att ta beslutet på stämman är att gnällspikar inte kan gnälla på styrelsen. Det är ju medlemmarna som tagit beslutet.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja faktiskt. Varför ska något hänskjutas till stämman om styrelsen ändå gör som den vill? Att styrelsen i vissa fall måste gå emot beslut på stämman är en sak, men det normala ska vara att styrelsen verkställer de beslut stämman tar!
Om styrelsen inte accepterar stämmans beslut bör den kanske avgå. Fördelen med att ta beslut på stämman är att det blir tydligt att stämman står bakom beslutet.
Det är vanligt att man gör så med större eller omdiskuterade beslut som styrelsen har mandat att ta, me än man vill undvika framtida tjafs.

K klimt skrev:
För många beslut krävs ett omfattande underlag. Enligt min erfarenhet finns det sällan tillgängligt i motioner vid föreningsmöten. Om det senare tas fram underlag och styrelsen kommer till en annan bedömning så riskerar det att skapa problem av den typen som tycks finnas i TS förening. Det gäller särskilt om det får ekonomiska konsekvenser. Ett förslag läggs utan kostnadsbedömning kanske dör styrelsen gör en utredning och kommer fram till att det blir så dyrt att det kräver ökad belåning och höjda avgifter.
När det gäller den typen av beslut är det bättre att besluta att styrelsen ska ta fram den typen av underlag.

Större beslut behöver som sagt i allmänhet bättre underlag än en motion.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fördelen med att ta beslut på stämman är att det blir tydligt att stämman står bakom beslutet.
Ja så långt är vi överens men du skrev:
D Daniel 109 skrev:
Beslut tagna på föreningsmöten där styrelsen har mandat ska fortfarande kunna ändras av styrelsen.
Och jag fick här intrycket att du såg detta som något normalt, vilket jag inte gör. Att det kan (måste) ske i vissa fall är en sak men som jag ser det är det normala att styrelsen verkställer stämmans beslut.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Om området ligger inom det som styrelsen har mandat att besluta så kan styrelsen ta nya beslut. Fördelen med att ta beslutet på stämman är att gnällspikar inte kan gnälla på styrelsen. Det är ju medlemmarna som tagit beslutet.

Om styrelsen inte accepterar stämmans beslut bör den kanske avgå. Fördelen med att ta beslut på stämman är att det blir tydligt att stämman står bakom beslutet.
Det är vanligt att man gör så med större eller omdiskuterade beslut som styrelsen har mandat att ta, me än man vill undvika framtida tjafs.

När det gäller den typen av beslut är det bättre att besluta att styrelsen ska ta fram den typen av underlag.

Större beslut behöver som sagt i allmänhet bättre underlag än en motion.
Styrelsen får inte gå emot stämmans beslut. De kan kalla till en extrastämma om de vill ompröva ett tidigare stämmobeslut, alternativt ta upp det på nästa ordinarie stämma.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Nej, men styrelsen kan ta nya beslut inom områden de har mandat att ta beslut.

Nissens Nissens skrev:
Styrelsen får inte gå emot stämmans beslut.
D Daniel 109 skrev:
Och vad menar du då gäller om det nya beslutet går emot stämmans beslut? För gör det inte det finns väl ingen anledning till ett nytt beslut?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och vad menar du då gäller om det nya beslutet går emot stämmans beslut? För gör det inte det finns väl ingen anledning till ett nytt beslut?
@Nissens och @Daniel 109 är inte samma person. 😉

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Inte om det är beslutat på en föreningsstämma.

Nissens Nissens skrev:
@Nissens och @Daniel 109 är inte samma person. 😉
Nej det är jag naturligtvis fullt medveten om. Förstår inte riktigt vad du menar.

Du skrev "Styrelsen får inte gå emot stämmans beslut." varpå @Daniel 109 svarade "Nej, men styrelsen kan ta nya beslut inom områden de har mandat att ta beslut." och då frågade jag honom vad han menade med det genom att skriva "Och vad menar du då gäller om det nya beslutet går emot stämmans beslut? För gör det inte det finns väl ingen anledning till ett nytt beslut?"

Nissens: Så du menar att alla områden där det tas beslut på en stämma automatiskt tas bort från styrelsens mandat. Om man tror det så förstår jag varför man inte vill att beslut tas där. Jag är inte av den uppfattningen.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Inte om det är beslutat på en föreningsstämma.
Ibland måste styrelsen det. Styrelsen kan inte genomföra beslut som strider mot lag, stadgar eller av andra liknande skäl inte går att genomföra.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så du menar
Citera karl! Oklart vem "du" är här!

Edit: Tack! 😀

Redigerat:
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.