Jag undrar samma sak. Jag bara snabbkollade tidigare trådar och bristen på svar och uppföljning tycker inte jag tyder på att man verkligen vill ha konstruktiva lösningar. Att flytta eller engagera sig i styrelsen vore för mig det enda rimliga, men vi har som vanligt bara ensa sidans bild.
 
Appendix Appendix skrev:
@eklov Jag ser på dina tidigare trådar att du är missnöjd med föreningen som helhet.

Har du engagerat dig i att bli vald till styrelsen eller har du bara klagat (och stämt densamma)

Vad tycker övriga medlemmar i föreningen? Hur många är ni som driver detta?
Jag har varit den enda som opponerat mig och skrivit motioner och då blivit "omyndigförklarad" av en pensionerad jurist som med hänvisning till "Lagen" tagit alla frågor till styrelsen. Alla investeringar och ändringar av yttre anordningar har fattats av styrelsen utan föregående information utom när ladduttag för elbilar kom till. Inget stämmobeslut. Plötsligt kommer bara en grävmaskin, ingen information. Nu till stämman föreslås ändring av stadgarna utan motivering varför. Det är en avgrund mellan medlemmarna och styrelsen och de flesta vänder ryggen till och vågar inte opponera, för då kommer de i onåd och kan råka illa ut.
Jag skulle gärna ta ordförandeposten och återinföra demokrati i föreningen, men baktalad blir det svårt. Styrelsen vill hindra att de tekniska fakta jag tagit fram kommer medlemmarna till del.
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Och då är väl det enda rimliga att flytta?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Bilda opinion i föreningen. Knacka på hos grannar och presentera de tekniska fakta som du besitter och som du menar styrelsen vägrar dem att ta del av.
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jag föreslår att du köper en bostad med äganderätt, alltså radhus, parhus - eller helst en villa med avstånd till eventuella grannar.

Då kan du ändra allt precis så som du vill ha det helt på egen hand. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag föreslår att du köper en bostad med äganderätt, alltså radhus, parhus - eller helst en villa. Då kan du ändra allt precis så som du vill ha det helt på egen hand. 😊
Släng in "ett väl tilltaget avstånd till grannar" så instämmer jag till fullo 😋
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Nissens
K Klass0n skrev:
Släng in "ett väl tilltaget avstånd till grannar" så instämmer jag till fullo 😋
Har uppdaterat lite. 😊
 
  • Haha
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
Jag har varit den enda som opponerat mig och skrivit motioner och då blivit "omyndigförklarad" av en pensionerad jurist som med hänvisning till "Lagen" tagit alla frågor till styrelsen. Alla investeringar och ändringar av yttre anordningar har fattats av styrelsen utan föregående information utom när ladduttag för elbilar kom till. Inget stämmobeslut. Plötsligt kommer bara en grävmaskin, ingen information. Nu till stämman föreslås ändring av stadgarna utan motivering varför. Det är en avgrund mellan medlemmarna och styrelsen och de flesta vänder ryggen till och vågar inte opponera, för då kommer de i onåd och kan råka illa ut.
Jag skulle gärna ta ordförandeposten och återinföra demokrati i föreningen, men baktalad blir det svårt. Styrelsen vill hindra att de tekniska fakta jag tagit fram kommer medlemmarna till del.
De flesta föreningar tog beslut om att ändra stadgarna under förra året och man bör då även besluta om det en andra gång för att dessa ska gälla. Detta görs pga att anpassa stadgarna till gällande lagar som förändrats.

Till samtliga motioner och ändringar bör ni ha fått bilagor och dagordningen bör framgå vad som ska avhandlas.

Däremot har du vill rätt att skicka in en motion om i princip vad som helst för stämman att besluta om. Du kan ju skicka in en motion om att klippa gräsmattan en gång i veckan. Styrelsen har ingen rätt att ta bort din motion.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tyvärr så tror många styrelser att de äger rätten att bestämma, tips är att du läser lagen tror du finner detta på lantmäteriet!!
Har själv varit utsatt för liknande händelser i en samfällighet men skillnaden är att en samfällighet äger medlemmarna till 100% och styrelsen där skall utföra uppdraget åt medlemmarna!
I en bostadsrätts förening så är det mer som om man köper en andel i bostadsföreningen!
Oavsett så har många sådana föreningar en diktatur som tror att de har rätt att bestämma vilket är helt fel!
Det är medlemmarna som ska bestämma o styrelsen skall utföra dessa uppdrag inget annat de får ansvaret att sköta föreningen o vad som kommer fram på årsmötena!
De du kan göra är bla att begära votering var gång ni skall rösta tex stora beslut skall ha 2/3 utav majoriteten och det gäller även när stadgar skall ändras alltid 2/3 utav rösterna och igenom votering så kan de inte använda handuppräckning utan räkna alla röster o protokoll föra dessa med namn de skall även införas i protokollet!
 
Fairlane
B boped skrev:
Tyvärr så tror många styrelser att de äger rätten att bestämma, tips är att du läser lagen tror du finner detta på lantmäteriet!!
Har själv varit utsatt för liknande händelser i en samfällighet men skillnaden är att en samfällighet äger medlemmarna till 100% och styrelsen där skall utföra uppdraget åt medlemmarna!
I en bostadsrätts förening så är det mer som om man köper en andel i bostadsföreningen!
Oavsett så har många sådana föreningar en diktatur som tror att de har rätt att bestämma vilket är helt fel!
Det är medlemmarna som ska bestämma o styrelsen skall utföra dessa uppdrag inget annat de får ansvaret att sköta föreningen o vad som kommer fram på årsmötena!
De du kan göra är bla att begära votering var gång ni skall rösta tex stora beslut skall ha 2/3 utav majoriteten och det gäller även när stadgar skall ändras alltid 2/3 utav rösterna och igenom votering så kan de inte använda handuppräckning utan räkna alla röster o protokoll föra dessa med namn de skall även införas i protokollet!
Det är dumt att blanda in samfälligheter i frågan då det är helt olika lagstiftning.

Ja, motioner ska tas upp på årsmötet, den kan man rekommendera att motionen avslås eller antas, med en motivering.

Om det är så att väldigt många är missnöjda med styrelsen så byter man helt enkelt ut den. Man kan tala med valberedningen eller komma med ett motförslag.

Jag har varit med om att både avsätta en befintlig styrelse (ej brf) och av rekommendera avslag på motioner. I flera föreningar har det funnits en person som kommit med 4-5 motioner till varje årsmöte, ofta dåligt skrivna motioner med oklart innehåll eller som detaljstyr saker. Dessa personer känner sig garanterat utsatta av styrelsen (känslan är lite ömsesidig), men som styrelse kan man inte ta för stor hänsyn till det. Man får analysera motionen och komma med ett svar till årsmötet. Blir svaret då en rekommendation att avslå, så blir ofta den här personen illa berörd, men så får det bli.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 12 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag föreslår att du köper en bostad med äganderätt, alltså radhus, parhus - eller helst en villa med avstånd till eventuella grannar.
Fast då kan man få samma problem med en samfällighet, vägförening eller liknande.
 
Nissens
Staffan_V Staffan_V skrev:
Fast då kan man få samma problem med en samfällighet, vägförening eller liknande.
Ja, riskfritt är det inte, men kontaktytan blir betydligt mer begränsad jämfört med en Brf tänker jag. Kanske kan ts hitta ett hus med utfart direkt ut på en allmän väg, och det skall väl helst vara eget vatten o avlopp… 😊
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Tyvärr så tror många styrelser att de äger rätten att bestämma, tips är att du läser lagen tror du finner detta på lantmäteriet!!
Har själv varit utsatt för liknande händelser i en samfällighet men skillnaden är att en samfällighet äger medlemmarna till 100% och styrelsen där skall utföra uppdraget åt medlemmarna!
I en bostadsrätts förening så är det mer som om man köper en andel i bostadsföreningen!
Oavsett så har många sådana föreningar en diktatur som tror att de har rätt att bestämma vilket är helt fel!
Det är medlemmarna som ska bestämma o styrelsen skall utföra dessa uppdrag inget annat de får ansvaret att sköta föreningen o vad som kommer fram på årsmötena!
De du kan göra är bla att begära votering var gång ni skall rösta tex stora beslut skall ha 2/3 utav majoriteten och det gäller även när stadgar skall ändras alltid 2/3 utav rösterna och igenom votering så kan de inte använda handuppräckning utan räkna alla röster o protokoll föra dessa med namn de skall även införas i protokollet!
Den lagstiftning som gäller är lagen om ekonomisk föreningar och bostadsrättslagen. Där beskrivs ansvar för styrelse respektive föreningsstämma. Styrelsen har ett omfattande svar för hanteringen av föreningen.

4 § Styrelsen ska
1. ansvara för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter,
2. fortlöpande bedöma föreningens och, om föreningen är en moderförening, koncernens ekonomiska situation, och
3. se till att föreningens organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och föreningens ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Styrelsen ansvarar för föreningens skötsel. För vissa typer av beslut (väsentliga förändringar) hr styrelsen inte mandat, utan dessa ska fattas vid en föreningsstämma.
[K9]15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna.

De frågor som angivits som exempel i denna tråd (koder, parkeringsytor med mera) är frågor som faller inom styrelsens mandat. Medlemmar får ta upp sådana frågor, men en klok styrelse gör som någon skrev ovan och föreslår att det inte behandlas i sak då det faller inom styrelsens mandat. Man ska givetvis behandla motionen formellt genom ett avslag även om den anses behandla en fråga som faller inom styrelsens mandat.

Uppdelningen av ansvar finns med ett syfte. Om alla detaljer ska behandlas vid en stämma blir det tidskrävande. Man skulle troligen få svårt att få till en styrelse om den inte har mandat att agera inom en vanlig styrelses befogenhet. Medlemmar som är missnöjda med styrelsens agerande kan se till att en annan styrelse väljs vid nästa årsstämma eller begära en extra stämma om frågan är akut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att styrelsen har mandat betyder inte att det är olämpligt att saker behandlas på föreningsmöten. Däremot bör man inte ta bort mandat från styrelsen. Beslut tagna på föreningsmöten där styrelsen har mandat ska fortfarande kunna ändras av styrelsen.
Men man ska inte vara rädd för att ta beslut på föreningsmöten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Beslut tagna på föreningsmöten där styrelsen har mandat ska fortfarande kunna ändras av styrelsen.
Men man ska inte vara rädd för att ta beslut på föreningsmöten.
Fast här säger du i princip: ”Besluta gärna på stämman men styrelsen bestämmer ändå i slutändan där de kan”. 😉
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.