E eklov skrev:
Svårt att sälja också med de brister som finns.
Vad handlar det om för brister? På vilket sätt bryter föreningen mot BRL 7:1?
 
E eklov skrev:
Problemet är att styrelsen fattar olika beslut om samma sak utan motivering och utan hänsyn till likhetsprincipen. Vi får avslag på allt bara för att vi funnit fel i hur styrelsen (inte) agerat före garantitiden gick ut. Vi har det absolut bästa läget för vår lägenhet och vill inte ge upp det hur som. Vi har en långbänk enligt "Bostadsrättslagens 7 kap, 1§: När lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse, skall föreningen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller om inte något annat har avtalats."
Svårt att sälja också med de brister som finns. Det är därför vi tagit till motioner, då vi motarbetas. Man blir gisslan och styrelsen gör allt för att bli av med oss.
Garantitid för ett mångmiljonersbygge är ingen liten sak. Fanns banken med i styrelsen innan den lämnades över så ska banken veta sådant. Om styrelsen agerat fel eller underlåtit agera osv, så kan stämman inte ge ansvarsfrihet. Viktigt prata med andra i föreningen så ni sätter er tillsammans på stämman och är överens i argumentationen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad handlar det om för brister? På vilket sätt bryter föreningen mot BRL 7:1?
Kan inte skriva det här. Då försvinner anonymiteten.
 
E eklov skrev:
Kan inte skriva det här. Då försvinner anonymiteten.
Förstår problemet men för oss är det svårt att ge råd när allt beskrivs i så "svepande ordalag". Jag kan tycka att det borde gå att konkretisera lite mer utan att för den skull lämna ut "personlig info".
 
F FruNilsson skrev:
Garantitid för ett mångmiljonersbygge är ingen liten sak. Fanns banken med i styrelsen innan den lämnades över så ska banken veta sådant. Om styrelsen agerat fel eller underlåtit agera osv, så kan stämman inte ge ansvarsfrihet. Viktigt prata med andra i föreningen så ni sätter er tillsammans på stämman och är överens i argumentationen.
Medlemmar är rädda för styrelsen och vågar inte skriva sitt namn under motioner, men håller med. De tror inte att det går att förändra något."Jag vill inte bråka". Andra är för styrelsen. Banken var inte med i byggstyrelsen. Däremot var KA det. Är det jäv?
 
K Klass0n skrev:
Släng in "ett väl tilltaget avstånd till grannar" så instämmer jag till fullo 😋
E eklov skrev:
Jag har varit den enda som opponerat mig och skrivit motioner och då blivit "omyndigförklarad" av en pensionerad jurist som med hänvisning till "Lagen" tagit alla frågor till styrelsen. Alla investeringar och ändringar av yttre anordningar har fattats av styrelsen utan föregående information utom när ladduttag för elbilar kom till. Inget stämmobeslut. Plötsligt kommer bara en grävmaskin, ingen information. Nu till stämman föreslås ändring av stadgarna utan motivering varför. Det är en avgrund mellan medlemmarna och styrelsen och de flesta vänder ryggen till och vågar inte opponera, för då kommer de i onåd och kan råka illa ut.
Jag skulle gärna ta ordförandeposten och återinföra demokrati i föreningen, men baktalad blir det svårt. Styrelsen vill hindra att de tekniska fakta jag tagit fram kommer medlemmarna till del.
Det är sällan enbart den enes fel när två träter.

Bortsett från sakfrågan.

Har du funderar på ditt egna beteende och framtoning.
Det brukar nämligen vara så att baktalandet fungerar bäst om man är just tvär och svår.

Att stämma den egna föreningen brukar vara det absolut bästa sättet att tappa allt inflytande och bli isolerad.

I Sverige så ser man generellt den som inte vill vara med i gruppen som ett hot och om man är bångstyrig och blandar in jurister diskvalificerar man sig stenhårt från allt framtida inflytande.

Jag vill verkligen rekommendera dig att flytta till ett boende där det är äganderätt och kanske ta hjälp av en terapeut med ditt missnöje med livet som tar sig dessa former av konfliktsökande. Du har säkert många givande år kvar i livet men dessa konflikter kommer bara göra att du får en sämre livskvalitet och kanske dör bitter.

Det är inte detta du vill lägga din tid på.

Och du. Om du står helt ensam.... Har du funderat på om du kanske rentutav har..... fel?
 
  • Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
Medlemmar är rädda för styrelsen och vågar inte skriva sitt namn under motioner, men håller med. De tror inte att det går att förändra något."Jag vill inte bråka". Andra är för styrelsen. Banken var inte med i byggstyrelsen. Däremot var KA det. Är det jäv?
Kanske det är att de helt enkelt är rädda för dig. Och "håller med" för att du ska gå iväg.

Det kanske är därför de inte vill skriva under?

De kanske helt enkelt inte håller med.
 
  • Gilla
ETQ och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så styrelsen tar inte upp större investeringar för beslut på föreningsstämman i din värld?

Då har vi helt olika bilder av det. De åren jag var ordförande i en Brf lyfte vi i styrelsen upp två stora frågor till olika föreningsstämmor för beslut. Den ena var förnyelse av asfaltsytor, den andra var stambyte. När det gällde asfalten beslutade stämman att lappa och laga istället för att förnya, när det gällde stambytet blev det bifall. Sedan hade styrelsen att förhålla sig till det.

Båda var tunga investeringar som påverkade ekonomin mer än obetydligt.

Det är den naturliga gången i en Brf, inget konstigt alls.
Nej inget konstigt alls. Men vad jag ville komma till är att en styrelse kan ju avsättas men det är då främst beroende av att föreningens medlemmar kommunicerar med varandra och väcker opinion om de vill något som styrelsen inte är intresserad av annars är det ju enkelt för en styrelse att enbart avfärda något som en enskild klagan.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Men det beslutet innebär ju inte att styrelsen i framtiden inte får besluta om förnyelse av asfalten.
Det beror ju på om styrelsen i framtiden vill förbruka det förtroende medlemarna har för den.
 
Nissens
P paralun skrev:
Nej inget konstigt alls. Men vad jag ville komma till är att en styrelse kan ju avsättas men det är då främst beroende av att föreningens medlemmar kommunicerar med varandra och väcker opinion om de vill något som styrelsen inte är intresserad av annars är det ju enkelt för en styrelse att enbart avfärda något som en enskild klagan.
Visst, och har man en väl fungerande valberedning så kan den räcka långt också.
 
Nissens
E eklov skrev:
Medlemmar är rädda för styrelsen och vågar inte skriva sitt namn under motioner, men håller med. De tror inte att det går att förändra något."Jag vill inte bråka". Andra är för styrelsen. Banken var inte med i byggstyrelsen. Däremot var KA det. Är det jäv?
Hur är det med valberedningen, fungerar den?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, och har man en väl fungerande valberedning så kan den räcka långt också.
Jo men nu brukar det räcka att styrelsen får reda på att en grupp medlemmar driver en viss fråga så blir man tvungen att ta itu med saken. Men det krävs ju då att grannar pratar med varandra och ger varandra åsikter.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu brukar det räcka att styrelsen får reda på att en grupp medlemmar driver en viss fråga så blir man tvungen att ta itu med saken. Men det krävs ju då att grannar pratar med varandra och ger varandra åsikter.
E eklov skrev:
Till stämman 2023 hade jag lämnat in motioner. Styrelsen avvisade motionerna med motiveringen att ämnena inte var för en föreningsstämma utan styrelsefrågor enligt lagen.

Ämnena gällde ändring av kod, borttagande av farlig kant, ändring av en parkeringsyta till lika utförande en annan parkeringsyta redan fått, och tre ämnen som visar att styrelsen har agerat mot bostadsrättsföreningens bästa. Jag hävdade att ingenting i lagen kan hindra att en motion döljs för medlemmarna, men det hjälpte inte. I kallelsen stod ingenting om några motioner och jag protesterade på stämman och ansåg att kallelsen var felaktig. Detta motsatte sig mötesordföranden och trots att jag lämnade en skriftlig protest så hävdades att mötet kallats korrekt.

I protokollet står ingenting om någon protest eller att mötet beslöts fortsättas.

Eftersom det gällde allvarliga och viktiga frågor och att styrelsen i flera år avvisat önskemål från medlemmar med motiveringen att då kan inte styrelsen ansvara för genomförandet, då det är emot lagen. Styrelsen har övertolkat reglerna om ansvar, så att medlemsinflytandet har reducerats till noll. Det har blivit styrelsens diktatur och någon demokrati förekommer inte alls.

Vi tvangs klandra stämman (stämma föreningen i Tingsrätten) pga. att motionerna inte togs upp på stämman. Den processen pågår ännu och nu är det ny årsstämma i veckan och ingenting syns om tvisten i någon handling inför stämman.

Nu behöver jag få råd hur vi skall göra på stämman. Jag är vilsen nu.
Det känns som att frågan om föreningens ekonomi är befogad: Är er ekonomi välskött? Görs avsättningar och sköts skatter och lån, korrekt?
Betalar alla sin avgift i tid? Är försäkringar korrekta o fullvärde?

Är styrelsen kompetent, och inte någon som gör egna uttag eller liknande.

Att köpa en bostadsrätt innebär att köpa in sig i en mycket stor skuld och det är ett stort ansvar att ratta.
Kollade du hur föreningen mådde innan du köpte… Vet inte vem du menade med KA, men har du goda relationer med någon annan i föreningen, så använd den kraften.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det känns som att frågan om föreningens ekonomi är befogad: Är er ekonomi välskött? Görs avsättningar och sköts skatter och lån, korrekt?
Betalar alla sin avgift i tid? Är försäkringar korrekta o fullvärde?

Är styrelsen kompetent, och inte någon som gör egna uttag eller liknande.

Att köpa en bostadsrätt innebär att köpa in sig i en mycket stor skuld och det är ett stort ansvar att ratta.
Kollade du hur föreningen mådde innan du köpte… Vet inte vem du menade med KA, men har du goda relationer med någon annan i föreningen, så använd den kraften.
Jo allt sådant måste man då bolla med sina grannar och höra deras åsikter. Sen måste man då engagera sig och sätta sig in i hur en BRF förening fungerar inkl en styrelse. Att sitta ensam på sin kammare med sina funderingar leder ju ingen vart.
 
Fairlane
F FruNilsson skrev:
Vet inte vem du menade med KA
TS bor i ett relativt nybyggt hus så jag tror det är kontrollansvarig som åsyftas.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.