D Daniel 109 skrev:
Alfredo: En medlem kan begära vad den vill.
Nu dummar du dig bara!

D Daniel 109 skrev:
Styrelsen är inte tvingad att lämna ut dem, men inte heller hindrad som du tycks tro. Man kan absolut vara öppen med styrelseprotokoll.
Det är mycket man kan, men min uppfattning är att de allra flesta föreningar följer "god sed" på detta område och inte håller styrelseprotokollen regelmässigt tillgängliga för andra än styrelsens ledamöter och revisorerna.

Sen kan det av olika skäl finnas anledning att lämna ut protokollsutdrag men det är en annan sak.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det verkar som att du hittar på egna saker och sen bestämmer dig för att det är så det är.

Rent konkret "det medlemmarna och styrelse" (jag la till ett t, som jag antar du missat). Styrelsen bestämmer inget på årsmötet, det är medlemmarna (styrelseledamöter kan givetvis vara medlemmar också) som bestämmer.

Det finns lagar för vad styrelsen ska göra och vad den inte ska göra, men det är helt klart så att styrelsen inte ska göra allt årsstämman säger och det är helt klart så att styrelsen ska göra saker som inte diskuterats på årsmötet också.

Var i lagen hittar du det du påstår, har du någon källhänvisning?

Tack och lov. Mer byråkrati i form av en tillsynsmyndighet är verkligen inte önskvärt.
Däremot är det givetvis tillåtet att använda domstol om man anser att styrelsen bryter mot lagen.

Stadgar kan ändras på olika sätt, det med 2/3 är inte givet. Det är bra att försöka vara lite korrekt iallafall, om man ska tala om hur det är.

Givetvis är det ovanligt att stadgar ändras, det är högst medvetet.

Vilket inte alls var vad du skrev innan. Där skrev du att styrelsen skulle göra det medlemmarna och styrelsen kom fram till på årsmötet.
Håller med om att detta är krångligt men hur svårt är det att följa stadgarna och det som kommer fram på årsmöten!
Reglerat i lag är detta https://bolagsverket.se/forening/bo...drastadgarnaforbostadsrattsforening.1459.html
Styrelse protokoll kan en medlem begära ut utan bekymmer har gjort de själv vid flera tillfällen!

B boped skrev:
Styrelse protokoll kan en medlem begära ut utan bekymmer har gjort de själv vid flera tillfällen!
Såklart du kan, och styrelsen kan lika enkelt säga nej, och så är den saken klar.
Du kan också begära att styrelsen ska finansiera din nya pool, och lika självklart kan styrelsen säga nej då.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 6 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Ja naturligtvis kan det finnas föreningar som agerar avvikande men du hade i varje fall inte fått något styrelseprotokoll av mig.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är mycket man kan, men min uppfattning är att de allra flesta föreningar följer "god sed" på detta område och inte håller styrelseprotokollen regelmässigt tillgängliga för andra än styrelsens ledamöter och revisorerna.
Vad som är god sed finns det många uppfattningar om.

D Daniel 109 skrev:
Vad som är god sed finns det många uppfattningar om.
Det kan det nog göra men de ledande organisationerna i branschen har en uppfattning och jag delar den.

Se @klimts inlägg i #101.

Om du tycker att styrelseprotokoll i en BRF bör vara tillgängliga för medlemmarna är du naturligtvis helt fri att tycka det. Det är dock olämpligt och vilseledande att du framställer dina åsikter som om de vore representativa för hur det normalt fungerar, för de är de inte!

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Det har jag inte heller påstått att det är.

Fairlane
B boped skrev:
Håller med om att detta är krångligt men hur svårt är det att följa stadgarna och det som kommer fram på årsmöten!
Reglerat i lag är detta [länk]
Och var hittar du uppgiften om 2/3 där?

Var ser du något om att styrelsen ska göra det som årsmötet beslutar och inget annat?
Årsmötet kan ju besluta något som inte är tillåtet enligt stadgar och lagar som ett exempel på problemet med ditt synsätt.

Du kan såklart begära ut ett styrelseprotokoll om du vill och sen får styrelsen avgöra om de vill ge det till dig eller inte. De har all rätt att neka.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B boped skrev:
Normalt sett skall inte styrelseprotokoll lämnas ut. Någon har sannolikt gjort fel då.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Normalt sett skall inte styrelseprotokoll lämnas ut. Någon har sannolikt gjort fel då.
Jag anser iofs att det är mer av bör än skall, men personligen anser jag att styrelsen normalt ska avvisa önskemålet.

Jag gillar inte att man lämnar ut vissa protokoll och inte andra eller att man maskar bort saker som man inte vill att alla ska se.
Får jag ett protokoll som är rent så vet jag att styrelsen inte hanterat det känsliga ärendet som jag anmält. Får jag ett protokoll med maskad information så får jag också information som jag kanske inte ska ha.
Styrelsen måste få arbete och det är revisorns roll att verifiera att arbetet sköts som det ska, inte alla medlemmar.

Därmed inte sagt att det är förbjudet att lämna ut protokollet, men jag rekommenderar det inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Därmed inte sagt att det är förbjudet att lämna ut protokollet, men jag rekommenderar det inte.
Beroende på vad som avhandlats hävdar jag att det kan vara förbjudet. Protokollet kan exempelvis innehålla känsliga personuppgifter om medlemmar och affärshemligheter i samband med exempelvis upphandlingar. Det finns en mängd situationer där det till och med skulle kunna ses som brottsligt att yppa "protokollsuppgifter".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Beroende på vad som avhandlats hävdar jag att det kan vara förbjudet. Protokollet kan exempelvis innehålla känsliga personuppgifter om medlemmar och affärshemligheter i samband med exempelvis upphandlingar. Det finns en mängd situationer där det till och med skulle kunna ses som brottsligt att yppa "protokollsuppgifter".
Ja innehåller protokollet sådant så ska det minimum maskeras. Helst av allt lämnar man inte ut protokollet alls och inte andra protokoll heller. Att lämna ut 3 protokoll och sen inte det fjärde som har känsligt innehåll avslöjar information. Därför anser jag att det är bättre att säga nej konsekvent, även om protokollet inte innehåller något känsligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja innehåller protokollet sådant så ska det minimum maskeras. Helst av allt lämnar man inte ut protokollet alls och inte andra protokoll heller. Att lämna ut 3 protokoll och sen inte det fjärde som har känsligt innehåll avslöjar information. Därför anser jag att det är bättre att säga nej konsekvent, även om protokollet inte innehåller något känsligt.
Det är ju det jag sagt från början. Ingen utanför styrelsen förutom revisorerna har rätt att få ut styrelseprotokollen.

• Gilla
Skip6711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag anser iofs att det är mer av bör än skall, men personligen anser jag att styrelsen normalt ska avvisa önskemålet.

Jag gillar inte att man lämnar ut vissa protokoll och inte andra eller att man maskar bort saker som man inte vill att alla ska se.
Får jag ett protokoll som är rent så vet jag att styrelsen inte hanterat det känsliga ärendet som jag anmält. Får jag ett protokoll med maskad information så får jag också information som jag kanske inte ska ha.
Styrelsen måste få arbete och det är revisorns roll att verifiera att arbetet sköts som det ska, inte alla medlemmar.

Ja, jag orkar inte kolla regler/lagar kring det, men jag har aldrig lämnat ut några styrelseprotokoll, har ett vagt minne av att någon vid något tillfälle bad om dom.

Jag vet att man kan neka att lämna ut dom, men kan inte lagar/regler kring det. Det var ett tag sedan jag var med i den svängen. 😊

Nissens Nissens skrev:
Det är ju det jag sagt från början. Ingen utanför styrelsen förutom revisorerna har rätt att få ut styrelseprotokollen.
Jag tror att "vi alla" är helt överens!

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.