32 319 läst · 65 svar
32k läst
65 svar
Större attefallshus om du bygger med källare
Vi skickade in ritningar som tyvärr inte godkändes trots att vi använde oss av ritningsfirma och medelmarknivån inte blev högre än fyra meter. De nekade bygglovet då de menade på att attefallshuset ska byggas utan källare vilket inte stämmer. Vi kommer att ta fram nya ritningar men verkar vara godtyckligt och lite beroende av tur vem man får som handläggare och vad som släpps igenom.N Nybygge_vid_kusten skrev:
Du ska inte ha något bygglov till ett attefallshus.
Då är det inget attefallshus längre.
Medlem
· västerbotten
· 10 inlägg
Jag har byggt flera attefallshus med källare. Det enda som är viktigt är vad som faktiskt står i regelverket. Vad dom tycker spelar ingen roll.
Det låter konstigt. https://www.boverket.se/sv/om-bover...jag-bygga-en-kallare-under-mitt-attefallshus/B BellaF skrev:
Det är väl främst om det är olämpligt ur geoteknisk synvinkel som det inte ska vara ok och då är det ju inte det med vanligt hus heller gissar jag. Jag hade bett dem motivera detta och hänvisat till Boverket.
En till fundering. Vid ökad boyta behöver tillgängligheten anpassas efter den ökade boyta. T.ex. ett separat sovrum alt vardagsrum i samma plan som entréplanet där kök och badrum finns. Känns som att det blir ett väldigt litet sovrum och det kommer inte följa minsta mått på sovrum. Hur kommer man undan det?
En källare är inte boyta.
Det är just komplementbostadshus jag önskar göra och ej komplemenbyggnad i och med att man ej får bo året runt i en komplementbyggnad. Det är just att det blir soutteräng som gör att det blir boendeyta. Är kanske enklast att lämna in för komplementbyggnad och ej komplementbostad i två plan.N Nybygge_vid_kusten skrev: