Stämmer bra. Du kan ha hur många våningar som helst under mark inom den projicerade byggytan utav 25 kvm... endast plånboken sätter stopp...

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Angående trappen, kan man inte ha som till en vind, sån där ihopvikbar. Skulle jag skaffa Attefall skulle det vara antingen gäst/för grabben/hobby-hus.

Hur ställer de sig till att man först höjer marken säg 2år innan (för att det ska se naturligt ut), för att sen bygga Attefall med källare och sen gräva ur 50cm för att ha fönster uppe vid taket och få in ljus.

G
I vårt fall går det inte.
På detaljplanen står det ej källare till husen.

Attefalkshus styrs väl inte av detaljplanen?

• Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Det stämmer. Spännande vad som då gäller för grunden. Kommunen kan ju krångla och inte godkänna bygganmälan såklart.

Tycker att det är en bra finess med källaren, faktum är om man bara ska bo så är ju 25 plus loft ett ganska trevligt compact living hus/stuga. Kan man lösa förvaring, garderober, tvättstuga, pannan mm i källaren så får man ju en mycket mer renodlad bostadsyta i själva huset. Gillar iden.
Däremot känns det ju helt fel att beskriva källaren som boyta. Den frigör ju dock boyta uppe i huset.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, synd att man inte får bygga endast attefallare och friggebod på tomten, utan att man måste ha en bostad där innan också för att få bygga dem. Finns det något sätt att trixa runt de reglerna också tro?
Ibland dyker det upp objekt där husen är mer eller mindre rivningsfärdiga och där det egentligen är tomten man köper. Men de husen borde väl kunna räknas som huvudbyggnad? Är det förbjudet att riva sin huvudbyggnad? Man kan ju ha tröttnat på huset :)

Kan det funka?

P
J Jerpa skrev:
Angående trappen, kan man inte ha som till en vind, sån där ihopvikbar. Skulle jag skaffa Attefall skulle det vara antingen gäst/för grabben/hobby-hus.

Hur ställer de sig till att man först höjer marken säg 2år innan (för att det ska se naturligt ut), för att sen bygga Attefall med källare och sen gräva ur 50cm för att ha fönster uppe vid taket och få in ljus.
Min tanke har varit att höja marken runt där huset skall ligga med 0.5 m som man får lov att göra utan tillstånd. Sedan bygga huset i denna kulle 0,5 m ner, då får man möjlighet att bygga i två plan med skaplig takhöjd.

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått ett attefallshus godkänt från kommunen med tre våningar på 2.4 höjd. Identifierade den del av tomten med högst höjdskillnad och drog bort 0,5m i framkant och lade till 0,5 m i bakkant. I framkant låg våningen 1,7m under mark förutom precis vid dörren där jag fick ok att spränga så att man kunde gå rakt in.

Dessutom är utkragande byggnadsdelar ett koncept fler borde kolla in. 0,5m är inte mätvärt. Är det mer än 3m från underkant utkragande byggnadsdel till underliggande mark kan man kraga ut 1,5m. Ger rätt intressanta möjligheter på en tomt med stor höjdskillnad.

• Gilla
Missad och 5 till
  • Laddar…
Mycket intressant! Har själv en brant del på tomten där jag skulle vilja bygga ett fritidshus. Förstår inte riktigt hur ditt hus ser ut. Har du någon bild eller skiss som visar hur du gjort?

Arkitektoniska fasadritningar av ett hus från olika vinklar med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Admiral Benson och 4 till
  • Laddar…
Det ska dock tilläggas att vi ändrade placering av byggnaden och hamnade med bara två fullhöjdsvåningar med 50cm utkragning.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Det ska dock tilläggas att vi ändrade placering av byggnaden och hamnade med bara två fullhöjdsvåningar med 50cm utkragning.
Spännande - finns det några planritningar du kan dela med dig av är jag mycket intresserad?

/Krille

[bild]
Fint! Tack!

Jag har fått ett attefallshus godkänt från kommunen med tre våningar på 2.4 höjd. Identifierade den del av tomten med högst höjdskillnad och drog bort 0,5m i framkant och lade till 0,5 m i bakkant. I framkant låg våningen 1,7m under mark förutom precis vid dörren där jag fick ok att spränga så att man kunde gå rakt in.

Dessutom är utkragande byggnadsdelar ett koncept fler borde kolla in. 0,5m är inte mätvärt. Är det mer än 3m från underkant utkragande byggnadsdel till underliggande mark kan man kraga ut 1,5m. Ger rätt intressanta möjligheter på en tomt med stor höjdskillnad.
Nybygge vid kusten. Är intresserad av vem som rengjorde dina ritningar och skickade till kommunen. Har du kontaktuppgifterna kvar? Är du nöjd med den invändiga planlösningen?

• Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.