”The Eagle has landed”

Grön ULMIA cirkelsåg i verkstad med inställningsskala och nödstopp, redo för justering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra raska gossar fixade lätt det ”Tyska hoppet” med sågen.
Nästa vecka blir det till att montera/justera linjaler och det lilla justerbordet. Många småbitar är det att putsa och måla.
När man gör något kan man ju lika bra göra det ordentligt.
Målet är att börja provsåga till nästa helg.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
”Investering”

Förra veckan hade slaktaren ”von Lidl” bra pris på 210mm hårdmetallklingor.
42, 60 och 80 tänders fanns det. Jag gjorde en investering.
Tre stycken av varje = 9 stycken = 450kr.

Tre olika 210mm hårdmetallklingor med 42, 60 och 80 tänder för såg på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


210mm innebär att klingan försvinner under sågbordet och såghöjden blir 55mm.
När klingorna är slut blir det återvinningscentralen!
Tre nya Freud-klingor 250mm kommer också att hänga på sågen när större såghöjd 75mm behövs.

Dag
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Många småbitar!

I dag skiljer jag på det mesta. Linjalerna och anhållen har väldigt många små delar.

Översikt av en sorteringslåda med flera fack innehållande rostiga och smutsiga sågdelar inklusive knoppar, bultar och anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsdelar uppdelade i låda, inklusive anhåll och linjaler med synlig smuts och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smutsigt och lite rost här och var. Mycket småpyssel! Men gör jag inte vid det nu så lär det inte bli framöver när sågen används.
Före och efterbilder.

Före-och-efterbild av två metallföremål, ett rostigt och smutsigt och det andra nymålat och restaurerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjord och rostig metallbricka sida vid sida på en grå bakgrund, som del av en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt har jag hängt ut lite olika smådelar som har fått sig ett nytt lager färg. Väldigt fint torkväder ut idag! Det tar nog en dag till att gå igenom och rätta till alla smådelar. Torsdag hoppas jag kunna börja med slutmonteringen.
Dag
 
  • Gilla
p.lundgren och 12 till
  • Laddar…
Alltid kul att följa din projekt Dag :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Alltid kul att följa din projekt Dag :D
Tack Henrik!
 
”Ändrade planer”

Det blir ingen provsågning av Ulmia sågen till helgen. För det har jag gjort idag!
I går bestämdes det att det blir långhelg med barbarnen. Då tog jag ett beslut att göra klart sågbordet med linjaler och anhåll samt att lägga undan alla dom delar som tillhör justerbordet. Justerbordet har inte högsta prioritet och jag tror att det kommer nog att ta lite tid innan allting är rätt inpassat.

Hur uppförde då sig sågen? Klart godkänt! Inga som helst problem att klyva 50mm ek. Den verkar vara väldigt stabil och gedigen. Så jag har bestämt mig.
Jag behåller Ulmia-sågen och sätter ut Metabo juster/format sågen på Blocket så fort som möjligt. Det är ganska trångt i ”Snickerboa” just nu!

Bilder kommer senare. Nu blir det hämtning i fotbollsskolan av ett barnbarn.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Jag är den glade vandraren…………

Lite, lite verkstadstid på morgonen sedan blev det vandring mest hela dagen i det vackra vädret. När man vandrar hinner man tänka på många saker som snurrar i huvudet. Mestadels små detaljer men dom är också viktiga för helheten. Det brukar bli bättre lösningar när man tar det lite lugnt eller sover på saken.

Tanke 1:
Min ”gåbortfräs” som jag gjorde för några år sedan av min gamla ClasOlle fräs för att passa den dåvarande Bosch GTS 10 XC sågen har mest stått i en hörna och samlat damm. Visst har den varit uppe på MFT-bordet då och då men oftast har jag dragit mig för att plocka fram den. Ställtider är inte roliga.

Verktyg och utrustning i en verkstad med fokus på en anpassad gåbortfräs på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad träfräsmonterad på sågbord i verkstaden med diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad verkstadsmatning med träkanter och eluttag bakom sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu upptäckte jag att med några små justeringar passar den alldeles utmärkt som bordsutfyllnad bakom sågbordet.

Verkstadsbild med fräsmontering anpassad som bordsutfyllnad bakom ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två flugor på en gång! Jag får montera in ett extra dubbelt eluttag på sågen så att den alltid är kopplad. En liten avrundningsfräs för snabbt brytande av kanter blir bra att ha där.

Tanke 2:
Den gamla såghuven över klingan fungerar säkert bra men jag skall testa med det nya skyddet som är helt genomskinligt.

Sågbord med grönt sågskydd och synlig cirkelsågklinga, verktygsbord och regulatorer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomskinligt sågskydd monterat på sågbord förbättrar sikt och säkerhet, med integrerat uttag för sugslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelen med det är att det enkelt går att få till belysning över arbetsområdet och klingan. Dessutom har skyddet redan ett uttag för en sugslang. Att fäst skyddet i den befintliga ställningen skall inte vara några problem.

Nästa vecka får jag lösa det hela praktiskt. Barnbarnen kommer tidigt i morgon. Det blir en rolig helg!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
”Hela havet stormar”

Barnbarnshelg innebär fullt ös!
Hela vardagsrummet svämmar över. Märklin tågbana, Lego duplo, smålego och lite konstnärsmålande blandat i en allsköns röra med allt som hittas i gömmorna.

Vardagsrum fullt av leksaker: Märklin tågbana, Lego, och målarartiklar med barn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbrott för bad och godisinköp. Man inser att man inte är 28 längre.
Men efter två års Covid restriktioner underbart! Liv och rörelse!
På måndag kommer vardagen tillbaka.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

PS. Det är tyst i ”Snickerboa”.
 
  • Gilla
  • Älska
p.lundgren och 22 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Hela havet stormar”

Barnbarnshelg innebär fullt ös!
Hela vardagsrummet svämmar över. Märklin tågbana, Lego duplo, smålego och lite konstnärsmålande blandat i en allsköns röra med allt som hittas i gömmorna.

[bild]

Avbrott för bad och godisinköp. Man inser att man inte är 28 längre.
Men efter två års Covid restriktioner underbart! Liv och rörelse!
På måndag kommer vardagen tillbaka.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

PS. Det är tyst i ”Snickerboa”.
Man kan riktigt känna glädjen i dina inlägg Dag! :heart:
Ha en bra helg med barnbarnen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
”Bondpermis”

Uppe med tuppen och hämtade hem några Blocket prylar.
Ett Kraftigt AEG borrstativ med koordinatbord. I det satt en Cotech borrmaskin.

AEG borrstativ med koordinatbord och Cotech borrmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cotech borrmaskin på ett borrstativ med koordinatbord, använd för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En låda med Cotech kraftigaste fräs. 3 spännhylsor, 6, 8 och 12mm. Väldigt bra skick! Flest fräsar vinner!

Överblick av ett AEG borrstativ med koordinatbord och Cotech borrmaskin i en verkstadsmiljö, inköpt via Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cotech borrmaskin monterad i ett AEG borrstativ med koordinatbord, visar fräsar och spännhylsor på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


800kr för allt tycker jag var ett bra pris!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
K
Det där stativet med kordinatbord såg ju riktigt trevligt ut! Där gjorde du nog ett fynd!
 
K Krux skrev:
Det där stativet med kordinatbord såg ju riktigt trevligt ut! Där gjorde du nog ett fynd!
Tack!
Det tror nog jag också. Får kolla riktigt på det när barnbarns helgen är över.
Dag
 
K
stigen stigen skrev:
Tack!
Det tror nog jag också. Får kolla riktigt på det när barnbarns helgen är över.
Dag
Ser fram emot och höra mer om detta ! Men nu får du ta tillvara på kvalitetstiden med barnbarnen :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Pickelhuvan av”

Jag har bytt ut det gamla klingskyddet som liknar en äldre stålhjälm.

Det ny i plast som jag hittade på Amazon gick lätt att få dit. Använder samma fäste som den gamla. En enkel LED-belysning från Lidel som sitter klämd runt skyddet ger bra ljus. Det är en klar förbättring att kunna se sågsnittet.

En LED-belysningsarmatur monterad på ett sågskydd, belyst med två lysdioder och central strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-belysning installerad på klingskydd för såg, ger förbättrad sikt för sågsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-belysning klämd runt ett sågskydd för att förbättra sikt över sågsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-belysning klämd på klingskydd, ersättning till gammal "pickelhuva", enkel att tända och släcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man bara trycker på lampan så tänds/släcks den.



Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Man bara trycker på lampan så tänds/släcks den.
Det känns alldeles för primitivt. Du måste automatisera det på något vis.
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.