Åtets glasbordsmotiv!

Efter några års paus på grund av pandemin har vi fått ett nytt motiv på vårt glasbord.
Som vanligt är det barnbarnen som fixar det hela. Detta är det tredje motivet.
Första glasmålningen höll några år. Den andra blev ett tekniskt fiasko.
Efter några regn började färgen ramla av. Så inför årets målning har vi ändrat på det tekniska.
Glasfärger med härdning i bastun har vi gått ifrån. Efter mycket forskande har vi gjort så här. En speciell grundspray har först sprutats på i två lager. Därefter har motivet målats med akrylatfärger. Efter ett dygns torktid har slutligen ytan fixerats med en lackspray.
Undersidan fick en omgång grundspray och därefter en vit spray.
Nu håller vi tummarna att målningen håller några år denna gången.

Dag

Rund glasbordsskiva med handmålat blommotiv, omgiven av träpanel på en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handmålad lavendel och bin på glasbord, fixerad med lack för hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
”Det som göms i snö kommer upp ..!”

Huset gästtomt sen 07.00 i morse. Fortsätter med Ulmia renoveringen. I dag står målning av stativet på schemat. Jag har funderat på var motorskyddet skulle sitta och döm av min förvåning när jag skruvade ner panelen för start/stoppknappen. Bakom den, omöjligt att nå då utrymmet är inkapslat, satt motorskyddet! Hur tänkte dom här?

Öppet grönfärgat maskinstativ med inbyggt motorskydd bakom en demonterad panel nära golv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elutrustningens insida med panel, kablar och motorskydd, som är oväntat placerat bakom panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag återmonterar bredvid start/stoppknappen i stället när målningen är klar.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
”Däckbyte”

Gårdagens beting att måla stativet klarades av men den långa torktiden gör att jag får hoppa mellan olika delmoment. Tidigare ägaren hade gjort en rullbas till sågen men dom hjulen gick inte igenom besiktningen.

Två olika hjul för rullbas, ett gammalt slitet hjul bredvid ett nytt dubbelhjul på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra dubbelhjul a’ 70kg monterades.

En nymålad rullbas med fyra dubbelhjul monterade på en av sina sidor, placerad utomhus på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis fick jag måla om rullbasen. Den skrikigt gröna färgen stämde inte med helheten.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…

”Alla goda ting är tre”


Vagnbasen är hjulbytt och målad.

Renoverad, grön målad vagnbas med hjul och genomskinligt skydd monterat ovanpå ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorskyddet är monterat i plåten på framsidan och elsystemet är färdigt att återmontera.

Nymålad grön vagnbas med monterat motorskydd och elsystem redo för återmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad grön vagnbas med hjul och motorskydd, förberedd för spånhanteringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånhanteringen är lite speciell på denna såg. Ett stort utrymmet under sågbordet med ett sluttande plan mot en brevlådeöppning där spånsugen skall anslutas. Adaptern till denna saknades så det blev till att fundera. Att själv plåta ihop en övergång till 100mm rund anslutning hade tagit oändlig tid. Och helt klart sett ut som skit. Då dök Julas spånhuv för 199kr upp som en räddande ängel! Huven monteras på en träskiva och hela paketet monterades i dom tidigare fästhålen.

Grön målad metallplatta och elsystemdelar på trägolv, relaterat till sågmaskinsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön vagnbas med nymonterat svart motorskydd och anslutning för spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat spånhuv för anslutning av spånsug på såg, monterad på grön sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det paus i ”sågfabriken”. Helgen uppbokad med trevligheter!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
”Sågreflektioner”

Snart står man där som en åsna mellan två kompetenta sågar och velar och funderar över vad som blir bästa sågen för framtiden.

Tecknad bild av en åsna stående mellan två högar av hö med ett frågetecken ovanför huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg nr 1.

Metabo PFK 254 V8 justersåg med blandning av plåt och aluminium, 155cm slaglängd och tar 254mm sågklingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min Metabo PFK 254 V8 har jag haft och trivts med ett antal år nu. Maskinen är en justersåg byggd med en blandning av plåt och aluminium med 155cm slaglängd på släden 180cm lång som ligger intill klingan. Den tar 254mm sågklingor och har aldrig haft problem med kraften oavsett vad den matats med. Sågen har även en separat ritsklinga som jag aldrig använt. Geringsanhållet hade säljaren slarvat bort när jag köpte den men jag har konvergerat ett överblivet Festoolanhåll med lite Banggood prylar som är klart stabilare än originalet.


Såg nr 2.

Grön och vit Ulmia 1710 justersåg med gjutjärnsbord, längdanslag och skyddshuv över klingan i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ulmia 1710. Spontanköpet på midsommardagens förmiddag. Jag har alltid spanat och drömt om en liten bordsåg i gjutjärn. Wadkin och Ulmia är dom som legat på radarn men dom växer inte på träd. En Wadkin som komplement till min lilla Wadkin rikthyvel hade inte varit fel. Men inte är det många som dyker upp i flödet. Prisnivån är rätt hög även för renoveringsobjekt.
Ulmiasågar är det ungefär lika dant med. Dom försvinner som en avlöning när dom hamnar på nätet.

Tack vare @Frustrator som Blocket kollar/tipsar fick jag möjlighet att köpa en Ulmin 1710 till bra pris. Tydligen hade förre ägaren inte rätt inställning till hur man sköter och underhåller en snickerimaskin. Den var i stort behov en ordentlig genomgång.
Sågen tar upp till 250mm klingor men då går det inte att sänka klingan helt under bordet. Använder jag 210mm klingor går klingan ner under bordet men jag tappar 20mm i såghöjd. Att sänka klingan helt under bordet är klart att föredra vid många sågmoment. Skall grövre ämnen klyvas får man köra två gånger. Det blir att kompromissa med såghöjd vs sågteknik.

Så valet står mellan två tyska maskiner. Aluminium vs gjutjärn. Det slutliga beslutet får komma när Ulmia sågen är färdigrenoverad och provkörd.
Givetvis en lång ”reflektionstid” med några väl kylda ”Pelarborr” kommer att krävas för att fatta rätt beslut! Ett helt klart angenämt problem!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Jag får tacka Dag för en trevlig och inspirerande titt i hans krypin :D Datorn är hämtad så nu börjar felsökningen
En öppen dator på ett arbetsbord med verktyg, omgiven av byggmaterial i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS. Jag tror jag vet vilken såg det lutar åt ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Ulmia = DIN ?

När vi tog av såg bordet på Ulmiamaskinen satt det fast med 4 bultar i stativet. Först provade vi med olika Bahco 13 hylsor men alla verkade vara för stora eller bultarna för små. Vi blev väldigt förvånade! Tysk maskin som inte följer DIN-normen? Det kändes som om man skulle dra bultskallen rund för dom satt väldigt hårt. Givetvis var det väldigt trång att komma åt och svårt att få ordentlig kraft på bulten. Som tur var hade jag en gammal Gedoresats med Imperial mått och 1/2” hylsan passade perfekt.

Två hylsor för skruvnyckel, en märkt med 1/2" och den andra med 13, på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten Gedore-hylssats med olika storlekar i öppen verktygslåda
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar är?

Är det fel bultar? Har någon bytt under årens gång? Bulten borde ha varit närmare 13 än dom 12.69 jag mätt.

Skjutmått visar måttet 12.69 mm på en maskinbult märkt ESKA 88.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byter till insex bultar när jag monterar ihop sågen igen. Dom är lättare att få kraft på när det är trångt.

En bult fastsatt med en mutter på det gröna stativet av en Ulmiamaskin, med fokus på den inte helt passande storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ulmia = DIN ?

När vi tog av såg bordet på Ulmiamaskinen satt det fast med 4 bultar i stativet. Först provade vi med olika Bahco 13 hylsor men alla verkade vara för stora eller bultarna för små. Vi blev väldigt förvånade! Tysk maskin som inte följer DIN-normen? Det kändes som om man skulle dra bultskallen rund för dom satt väldigt hårt. Givetvis var det väldigt trång att komma åt och svårt att få ordentlig kraft på bulten. Som tur var hade jag en gammal Gedoresats med Imperial mått och 1/2” hylsan passade perfekt.

[bild]

[bild]

Det jag undrar är?

Är det fel bultar? Har någon bytt under årens gång? Bulten borde ha varit närmare 13 än dom 12.69 jag mätt.

[bild]

Jag byter till insex bultar när jag monterar ihop sågen igen. Dom är lättare att få kraft på när det är trångt.

[bild]

Dag
Det är inte lätt att ha en skruv lös, så se till att du drar åt dem ordentligt.(y):beer:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Den felande länken”

Motorplattans infästning var den som spelade oss ett spratt i flera dagar då vi försökte skilja sågen. Fästet stack ut några mm för långt så bordet kunde inte lyftas av. Det satt med två bultar och muttrar på baksidan. Djävligt svåra att komma åt. Så nu har jag svetsat fast muttrarna på baksidan så att det skall bli lättare att dra fast den från andra hållet. Ingen skönsvetsning men det håller!

Infästning av svetsade muttrar på en grön motorplatta som ska förenklas för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbereder för full en ”dockningsoperation” i helgen. Då skall jag försöka få ihop bord, sågvagga, motor med stativet. Jag får trumma ihop lite fler händer. Paketet med motor väger 142kg enligt typskylten.

Typskylt på maskin med texten "ULMIA Georg Ott, Type Nr. 1710, Fabrik Nr. 2020, Baujahr 1980, Gewicht kg 142".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågens verktygstavla har blivit klar. Sitter givetvis med 4 starka magneter så att den snabbt kan lyftas bort. Nycklarna till klingan finns kvar och idag hittade jag klingflänsen för 30mm klinghålen. Sågaxeln är 20mm så en 20mm klingfläns finns också. Lite andra smådetaljer återstår att fixa innan dockningsoperationen.

Verktygstavla för cirkelsåg med röd sågklinga, klingfläns och upphängda nycklar på en grå perforerad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
”Lagt golv ligger”

I våras rev jag ut vårt 20 år gamla SPA-bad och täckte för hålet.

Nytt klinkergolv som precis har lagts, med våta områden och cementrester, intill ett trädäck synligt genom glasdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag insåg redan då att det nya golvet skulle någon annan få lägga. Knäjobb finns inte på kartan längre. I tisdags började han.
I dag var han klar. Man blir glad när man ser en riktig yrkesman jobba. Snabb, noggrann och ett väldigt flyt i arbetet. Jag hade aldrig fått till det här resultatet! Jag bugar och bockar!

Nyinstallerat grått laminatgolv i ett ljust rum med synliga skjutdörrar till uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt grått laminatgolv bredvid äldre trall, med vattenpass och korsade plastdistanser på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt ljust laminatgolv som övergår i en utomhustrall nära en glasveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ena är trall det andra är klinkers!

Nylagt grått träliknande golv i ett ljust rum med vitt väggpanel och en dekorativ spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer fredagens ”Pelarborr” :beer::beer::beer: att avnjutas!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 19 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snyggt, även om jag tycker man kunde brutit upp mönstret genom att blanda upp de delade plattorna :)
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
”Dockningen"

”Huston, we have a problem” slapp vi sända idag. Tre man styrde säkert ner stativet på plats. Inte många mm tillgodo men stativet kom på plats. Nu ser jag tydligt hur lite utrymme där är när motorplattan bli monterad. Den måste bort när sågen skall öppnas för service.

Detaljbild av sågstativets montering med knappa marginaler och angränsande grön maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på grönt sågstativ med begränsat utrymme för motorplatta, träspån synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av ett sågstativ monterat med precision, begränsat utrymme syns för motorplattans installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av ett sågstativ monterat med precision, begränsat utrymme syns för motorplattans installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på precis monterat maskinstativ med litet utrymme till övriga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stativ monterat med knapp marginal i en trång konstruktion, med spåndetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ha sågen upp och ner på arbetsbordet blir en klar ergonomisk förbättring för mig nu när alla detaljer skall monteras. Att ligga på rygg och jobba uppåt funkar inte längre.

När alla delar är monterade trummar jag ihop ”Baxargänget” på gatan så får vi välta ner sågen på rullstativet. Förhoppningsvis blir det på söndag.

Nästa vecka kan jag börja med alla linjaler, anhållet och det lilla justerbordet så att jag kan börja testsåga med maskinen. Förhoppningsvis är den klar nästa vecka.

Under tiden jag väntade på ”Baxargänget” fixade jag till en ny klyvkniv. På en tysk sida hittade jag en PDF-ritning på klyvkniven. Efter utskrift gjorde jag en modell i ett tunt trämaterial. Efter lite testande sågade jag ut en ny kniv i 2mm plåt.


Flera klyvknivar i olika material och skeden av tillverkning placerade på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite fundersam över det avlånga hålet i toppen på klyvkniven. Troligtvis har man haft ett litet klingskydd i trä monterat där. Jag avvaktar hur jag skall lösa den biten. Det medföljande klingskyddet är en otroligt kraftig rörkonstruktion med en klinghuv som skall bultas i sågstativet. Det får bli ett senare beslut.
Nu blir det invigning av det nya uterummet!

Utemöbler i rotting och ett runt, vitt bord på en veranda med öppen dörr i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pelarborren ligger för kylning!
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Invigning!

Efter en vecka med bra flyt inviger vi vårt nya uterum!
Givetvis med en immig ”Pelarborr” i glaset! :beer:

Dag

Uterum med marmorbord, ölburk, glas öl och chips, samt inredningsdetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Den snurrar!

Efter den lyckade dockningen igår så blev det monteringsarbete idag. Det var som en dröm att stå vid arbetsbordet och jobba nedåt. Otroligt trångt om utrymmet i sågen men med maskinen upp och ner gick det bra.

Nyrenoverad maskinmotor uppochnervänd med grön färg och kopplad slang, redo för arbete efter framgångsrik montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskindelar med oslipade svetsfogar nära en grön maskinkropp i behov av omarbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elmotor monterad upp och ner i en grön maskin, med synliga svetsfogar och vinkelslipningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad grovsvetsad maskinfrontlucka med oslipade svetsfogar innan montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg och en del av en maskin, med grovt svetsade plåtar och en ratchetnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Letade rätt på frontluckan som skulle målas men den såg för djävlig ut. Undrar vad som har hänt där. Grovt svetsade plåtar med oslipade svetsfogar. Det blev till att ta fram vinkelslipen och snygga upp den innan den gröna färgen kom på.

Slitet grönt och blått maskinskydd på arbetsbord med synliga svetsfogar och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten frontlucka med grova svetsfogar och repor innan slipning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad grön frontlucka till maskin, med synliga svetsfogar, ligger på ett arbetsbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provstartade motorn för första gången och den spinner på bra. Inga missljud från lagren i sågspindeln.



I morgon blir det en ny Baxarövning när sågen skall vändas och sättas ner i rullstativet. Vi behöver nog vara mer än tre då klumpen nu väger närmare 130kg

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Illustration av "Tyska hoppet" med sekvenser av ett hopp från trampolin till dyk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I kväll gäller det! :geek:
Ulmia-klumpen skall göra ”Tyska hoppet” och förhoppningsvis landa i hjulvaggan utan för mycket svall. Dagsformen är god förutom att klumpen dras med lite övervikt.
Jag har fullt förtroende för ”Älgbaxarna”!

Dag
 
  • Gilla
samlarpådetmesta och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.