stigen stigen skrev:
Ulmia resan har börjat!

Jag har börjat plocka isär sågen. Klyvkniv saknas men som tur är finns fästet kvar. Funderade lite på att själv ta fram en klyvkniv men hittade denna med huv på Amazon för 320kr.

[bild]

Ser helt OK. ut.
Den kör vi på.
Dag
Ser fin ut, bra med utsug ovanifrån. Nackdelen med en sån är väl dock att det inte går göra ej genomgående spår.
 
J JFrisk skrev:
Ser fin ut, bra med utsug ovanifrån. Nackdelen med en sån är väl dock att det inte går göra ej genomgående spår.
Hej!

Jak kommer att modifiera den. Toppen av plåtbiten kommer att ligga några millimeter under klingtänderna. Samtidigt kommer jag att öppna upp i bakkanten av plåten så att huven snabbt kan tas av. Men det kommer i uppbyggnadsfasen. Nu är jag inne i rivningsmode. Sågbordet planerar jag att lyfta av så det blir lättare fixa insidan. Där finns två styrtappar i bordet så det hamnar i rätt position vid återmonteringen.

Del av ett sågbord med synlig styrtapp och öppning i plåten för modifiering.
Men det kommer nog att ta sin tid. Sitter och väntar på ”spontanbesökare” från Sydkusten söder om 108:an. Det skall bli jättetrevligt!

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jak kommer att modifiera den. Toppen av plåtbiten kommer att ligga några millimeter under klingtänderna. Samtidigt kommer jag att öppna upp i bakkanten av plåten så att huven snabbt kan tas av. Men det kommer i uppbyggnadsfasen. Nu är jag inne i rivningsmode. Sågbordet planerar jag att lyfta av så det blir lättare fixa insidan. Där finns två styrtappar i bordet så det hamnar i rätt position vid återmonteringen.

[bild]
Men det kommer nog att ta sin tid. Sitter och väntar på ”spontanbesökare” från Sydkusten söder om 108:an. Det skall bli jättetrevligt!

Dag
Tappar du inte ganska mycket "såghöjd med klingskydd på" då? Skyddet bygger ju ett par cm ner från infästningspunkten, vilken ju hamnar under klingan efter du kapat klyvkniven. Sågen kanske har gott om såghöjd så detta aldrig blir nåt problem.
 
Ola C Ola C skrev:
Tappar du inte ganska mycket "såghöjd med klingskydd på" då? Skyddet bygger ju ett par cm ner från infästningspunkten, vilken ju hamnar under klingan efter du kapat klyvkniven. Sågen kanske har gott om såghöjd så detta aldrig blir nåt problem.
Hej Ola!

Sågen tar 250mm klingor men då tror jag inte att hela klingan kan sänkas under bordet. Jag vet inte säkert. Vill inte hålla på att skruva upp/ner innan allting är rengjort och sågen uppsmord . Det följer med ett traditionellt Suva klingskydd för montering ovanför klingan gjort av grova rör. Verkar vara ett original skydd. Jag får se när jag kommer in i nästa fas.
Dag
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
K
Spännande att se denna renoverings resa !! Jag själv är allergisk mot klingskydd så dem åker alltid bort och kommer aldrig tillbaka
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K Krux skrev:
Spännande att se denna renoverings resa !! Jag själv är allergisk mot klingskydd så dem åker alltid bort och kommer aldrig tillbaka
Klyvkniv, absolut, men vad gör klingskyddet för nytta?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Klyvkniv, absolut, men vad gör klingskyddet för nytta?
Det är, trots namnet, till för att skydda dig från klingan.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
K
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Klyvkniv, absolut, men vad gör klingskyddet för nytta?
Klyvkniven sitter kvar den skulle jag aldrig ta bort. Klingskyddet är alltid vägen eller får det att hänga sig när man sågar så det går bort. Men tanken är att man inte ska lyckas komma åt klingan enkelt av olyckshändelse
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Ulmia - Klyvning”

Började så smått med att plocka ner den nygamla Ulmia1710 sågen.
Min kompis från Sydkusten som är uppe just nu hjälpte gärna till. Tur var det!
Det tog oss nästan två dagar att separera sågbordet med spindelvaggan från stativet. Troligtvis har vi plockat ner betydligt mer än vad som behövts för att dela på sakerna. Men det är inte lätt att förstå hur konstruktören har tänkt en gång i tiden. Det dök hela tiden upp ett nytt problem när vi löste dom andra efter hand.

Närbild på en del av en demonterad Ulmia 1710 såg, med fokus på en smutsig kugghjulsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedmonterad del av Ulmia 1710 sågbord med synlig axel och spindelvagga mot grönt stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedplockat sågbord och spindelvagga från en Ulmia 1710 såg under renoveringsprocessen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på del av en nedmonterad Ulmia 1710 såg, visande sågbord och spindelvagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en demonterad grön Ulmia 1710 såg med synliga metallkomponenter och spånsavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre del av en demonterad Ulmia 1710-såg med synliga komponenter som sågspindel och lagringsenheter i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det mesta delat på och uppbyggnadsfasen börjar. Skall kolla/mäta lagren i sågspindeln. Troligtvis bytes även dom nu när maskinen är nedplockad.
Fortsättning följer…………
Dag
 
  • Gilla
kingen101 och 12 till
  • Laddar…
richardtenggren
Klassikern är ju att optimera monteringen med så få fästelement som möjligt ;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Återuppbyggnad”

Efter några dagars rivande av sågen blev det äntligen dags att sätta ihop igen.
För att byta lagren kräver ett ännu större delande av sågvaggan så jag beslöt att testa om det var något oljud eller kast i axeln.

Insida av en såg med fokus på axellagret i gjutjärnsvaggan under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagren kändes bra och snurrar lätt utan missljud. Jag mätte upp kastet på sågspindeln med mätklockan och det verkade ok.



Jag beslutade mig för att köra med dom gamla lagren. Sågvaggan lutas i två gedigna gjutjärnsvaggor. Efter lite upputsning och insmörjning glider det fint nu.



Nu är det för varmt i ”Snickerboa” så en skuggig plats blir nästa mål.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
”Liten tuva välta stort lass”

När jag smorde upp och monterade vinkeldrevet till klingans höj/sänkningen kändes det inte riktigt bra när jag vevade. Mjukheten i ratten ville inte infinna sig. Något hackigt kan man säga att det kändes. Det kändes inte bra. Det blev till att ta sig en funderare. När jag städade av golvet där vi hade skilt sågen hittade jag en liten stålhylsa. Det var den delande länken! Med den monterad mellan växelhuset och plattjärnet så fick den tredje skruven rätt avstånd och allting hamnade på rätt plats och den sköna känslan i veven infann sig.

Mekanisk närbild av ett vinkeldrev med stålhylsa mellan axel och skruvförband på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kunde bli så?
Vi var två som delade och skruvade. Logistiken hade klart missat att hylsan skulle vara med. Som ursäkt skedde allt skruvande upp och ner. Nu gör jag tvärt om. Sågbordet ligger med arbetsytan ner och all montering sker från topp till botten.
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Gevalia eller?

Plötsligt efter 22.00 går larmet i vår telefonkedja! Någon i en Volvo XC40 har varit inne i en carport i området för att kolla på ”utsikten” där det står en häftig Porsche! Gatan är en återvändsgränd.
Bilägarens kameror har registrerat det hela. Bilägaren är inte hemma. Vi får stopp på bilen när den kör tillbaka.
15 grannar varav en polis är där på 2 minuter. Kollar bilen och där finns inget. Men var det en rekonstruktion inför natten?

Det hela slutar lugnt. Men vad var meningen?

Grannsämjan fungerar! Det känns skönt!

Dag :sleep:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Gevalia eller?

Plötsligt efter 22.00 går larmet i vår telefonkedja! Någon i en Volvo XC40 har varit inne i en carport i området för att kolla på ”utsikten” där det står en häftig Porsche! Gatan är en återvändsgränd.
Bilägarens kameror har registrerat det hela. Bilägaren är inte hemma. Vi får stopp på bilen när den kör tillbaka.
15 grannar varav en polis är där på 2 minuter. Kollar bilen och där finns inget. Men var det en rekonstruktion inför natten?

Det hela slutar lugnt. Men vad var meningen?

Grannsämjan fungerar! Det känns skönt!

Dag :sleep:
XC40?

Det "ska ju vara" vita ruggslitna skåpbilar...;)

Skämt åsido, skönt att det verkar gått bra, så här långt!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Med anledning av gårdagskvällens incident har det besökta huset på gatan fått ett nytt namn.

Text "Utsiktshuset" inom citattecken med en fundersam emoji till höger.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.