Immobil Immobil skrev:
I DAG är det lillemidsommarafton. :)
Vad bra!
Några ”Pelarborr” satt perfekt efter en flygplatshämtning.
Trevlig Midsommar!
Dag
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
I DAG är det lillemidsommarafton. :)
Immobil Immobil skrev:
I DAG är det lillemidsommarafton. :)

”En Dag, när vindarna bär
En Dag, står du och jag här
En Dag, när drömmen når fram
När vägarna möts, förstår vi varann”………. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
”Inte ett regn så långt ögat kan nå”

Midsommar när det är som bäst! Sol, bad och goda vänners lag.
Det är vi faktiskt värda efter några års inskränkningar av det lilla viruset som vände upp och ner på vår värld.
När jag hade firat nog och förberedde mig för dom ljuva drömmarna med 7 sorters blommor under huvudkudden gjorde jag en sista koll på BH.

@Frustrator hade ett tips i min närhet med en Ulmia bordssåg, Robland rikt/plan- hyvel och en stor spånfläkt för i stort sett inga pengar. Ulmia har alltid fascinerat mig så jag svarade på annonsen.

Nu står sakerna i Snickerboa! Så kan det gå när inte haspen är på!
Tokköp eller kanonköp? Det får framtiden utvisa. Trevlig Helg! :beer:
Dag

Ulmia bordssåg och Robland hyvelmaskin säkrade på släpkärra framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
LoweW och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Inte ett regn så långt ögat kan nå”

Midsommar när det är som bäst! Sol, bad och goda vänners lag.
Det är vi faktiskt värda efter några års inskränkningar av det lilla viruset som vände upp och ner på vår värld.
När jag hade firat nog och förberedde mig för dom ljuva drömmarna med 7 sorters blommor under huvudkudden gjorde jag en sista koll på BH.

@Frustrator hade ett tips i min närhet med en Ulmia bordssåg, Robland rikt/plan- hyvel och en stor spånfläkt för i stort sett inga pengar. Ulmia har alltid fascinerat mig så jag svarade på annonsen.

Nu står sakerna i Snickerboa! Så kan det gå när inte haspen är på!
Tokköp eller kanonköp? Det får framtiden utvisa. Trevlig Helg! :beer:
Dag

[bild]
Grattis till köpet :D ramlade in på den annonsen precis efter att den kommit upp och svor över hur långt bort den låg ;)
 
M
stigen stigen skrev:
”Villhöver tog över”

Har länge spanat lite på en Routerplane/grundkloss men oftast har dom varit restnoterade.
Gamla varianter i trä brukar hamna runt 300kr på Tradera. En ny Veritas ligger runt 2000kr.
Qiangsheng Luban Router Plane är en lite mindre variant med tre stål.
Den har varit restnoterad en längre tid.
Men plötsligt händer det! Åter i lager och då tog ”villhöverkänslan” över.
Hittade den på en finsk sida för 908kr med frakt. Finns också hos Aliexpress men med längre frakt.

[bild]

Dag
Den här har jag haft i korgen hos amazon ett tag, är det inte en sådan du är ute efter?
 
M mnils skrev:
Den här har jag haft i korgen hos amazon ett tag, är det inte en sådan du är ute efter?
Hej @mnils!

Något i den stilen har jag sökt tag. Nuhar det löst sig!
Kommer i tråden framöver.
Dag
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Grattis till köpet :D ramlade in på den annonsen precis efter att den kommit upp och svor över hur långt bort den låg ;)
Vilket var du mest intresserad av?
 
stigen stigen skrev:
Vilket var du mest intresserad av?
Sågen :)
 
Kunde inte hålla mig!

I väntan på den felande elkontakten till rikt/planhyveln så började jag slipa/putsa lite på sågbordet till Ulmia 1710S sågen. Inte så slitet! Det skall nog gå att få bra lyster på gjutjärnet efter några behandlingar till.
Dag

Delvis putsat sågbord på en Ulmia 1710S, visar jämn yta bredvid orörd del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipat gjutjärnsbord till Ulmia 1710S såg med synlig räls och mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en slipad gjutjärnsyta på Ulmia 1710S sågbord med synliga komponenter genom ett smalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 12 till
  • Laddar…
”Gröna sidan upp”

När det gäller det nya ”Ulmia projektet” så tänker jag måla om den i originalfärg när renoveringen är klar. Letade på nätet och fick fram att Ulmiagrün är RAL6011. Hittade en 2,5L burk på Amazon frånTyskland för 320kr i måndags och i dag levererade Post Nord vid dörren. Snabbare än snabbt!
Skillnaden på 1L och 2,5L var väldigt liten så det lär bli fler maskiner som får Ulmiagrün yta framöver.
Dag

2,5L färgburk med Ulmiagrün RAL6011 i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2,5L burk med Ulmiagrün RAL6011 färg för renoveringsprojekt, levererad och placerad på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 7 till
  • Laddar…
Ser ut som om burken har blivit lite misshandlad, botten ser ju inte riktigt rund ut eller är det bilden som ljuger lite?
 
R roli skrev:
Ser ut som om burken har blivit lite misshandlad, botten ser ju inte riktigt rund ut eller är det bilden som ljuger lite?
Transportföretaget har blandat färgen åt mig! (y)
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
Spånfläkten försvann som en avlöning!

Efter en dags exponering på Blocket hade jag en lista på 5 personer som ville köpa. Den förste som svarade fick den för 1500kr. Han var nöjd.
Blocket är nog det bästa stället att sälja på.

Grön spånfläkt säljs på Blocket, visas utomhus vid en bostad tillsammans med andra trädgårdstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nr:2 är på G!

Nu när spånfläkten är såld så kommer rikt/planhyveln att göras färdig för transferfönstret. Det elektriska är fixar och en ny startknapp är monterad.

Kontrollpanel av en rikt/planhyvel med ny monterad startknapp och indikation om 380V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorns bägge hastigheter fungerar perfekt.

Hyveln verkar inte ha gått så mycket om man tittar på matarrullarna. Dom ser nästan nya ut!

Översikt av en rikthyvel med fokus på matarrullarna och det rena planbordet, målad i Ulmiagrün RAL 6011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även planbordet är i fint skick. Kommer att jobba med riktborden i dag. Maskinen kommer att målas Ulmiagrün RAL 6011.
2,5 L färg räcker till mycket!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.