Dagens fråga. Vad heter färgen?

Efter en månad med nattgäster blev det åter tyst i huset. Underbar månad med barn, barnbarn och gäster. Under denna månad har det inte blivit så mycket verkstadstid så där ligger många projekt och väntar.

Först måste jag renovera Roblandhyveln så den kan säljas vidare och frigöra plats i Snickerboa. Väldigt sugen på att börja med Ulmia sågen men den får vänta.

Roblandhyveln är nu nymålad och börjar bli klar. Jag skall bara posta stålen i kuttern. Två vändstål i kuttern så det lär nog inte bli några svårigheter.

Nymålad grönmelerad Roblandhyvel i ett snickeri med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad Roblandhyvel i grönt i en verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad grön Roblandhyvel i ett snickeri med verktyg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad Roblandhyvel i grönt med arbetsmaterial i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad Roblandhyvel i verkstad med gultonade och gröna delar och snickeriredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad Roblandhyvel med nymålade gröna och gula detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10 omgångar stål är det med maskinen!

Långhålsborrtillsatsen har jag plockat isär och putsar/målar den så att den kan pryda sin plats på hyveln. En borrchucksnyckel S3 16mm är beställd för den fattas. Spännanordningen på långhålsbordet fattas som vanligt men det får bli någon lösning med snabbspännare.

Nymålad grönt skruvstycke av märket Leinen monterat på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad grön skruvstycke Leinen D100 monterad på en vridplatta i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad grönt skruvstycke modell Leinen D100 monterat på vridplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya skruvstycket Leinen D100 har rengjorts, målats och monterats på vridplattan som har fått en omgång hårdvaxolja.

Till nästa helg hoppas jag att hyveln är helt klar så den kan ut på marknaden.
Dag

:thinking: Vad heter nu färgen?
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Hyveln blev ju jättefin. Lite märklig konstruktion kan jag dock tycka med den stora klumpen på framsidan, behöver man orangutangarmar för att hyvla eller klumpen är inte så mycket i vägen som det ser ut?
 
Ola C Ola C skrev:
Hyveln blev ju jättefin. Lite märklig konstruktion kan jag dock tycka med den stora klumpen på framsidan, behöver man orangutangarmar för att hyvla eller klumpen är inte så mycket i vägen som det ser ut?
Hej Ola!

Jag är faktiskt nöjd med resultatet. Hade gärna behållit den men kombimaskin är inte min melodi. Det har jag haft några genom åren. Min lilla Wadkin rikthyvel och Metabo planhyvel är en kombination som jag trivs med.
Den övre lådan på klumpen är matarsystemet för valsarna. Jag tror att den undre delen av stativet är samma som på dom kombimaskiner med såg som såldes samtidigt. Därav klumpen. Jag skall provhyvla när stålen är postade. Jag misstänker att det har suttit någon form av fällbar spånhuv på maskinen som har haft en dubbelfunktion när man rikt/plan-hyvlade.
Jag gör två separata huvar så slipper man lyfta borden när man använder spånsug. Jag tror jag använder 30kg magneter för att hålla dom på plats. Det blir enklast så.
Det blir mycket småfix innan allt är klart. Jag vill att maskinen är helt i ordning när nästa tar över.
Dag .
 
  • Gilla
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
Till Helgen!

Flitens lampa lyser i Snickerboa. Målet att få ut Robland hyveln till försäljning i helgen ser ut att nås.
Hyvelstålen är postade. En blocknyckel 7mm var det enda som behövdes. Smart system har dom fått till där! Det var bara att fästa stålen i hållarna så hamnade dom på samma höjd bägge två. Nästan för enkelt!

Hyvelborden är justerade men behöver kollas efter flytten. En ny chucknyckel S3 som ofta brukar fattas är inköpt.

Närbild av Robland hyvelmaskin del med justerade hyvelstål och blocknyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännanordningen för långhålsbordet fattades. En 25mm axel med en tving, liknande modell som dom flesta kap/gersågarna levereras med lyste också med sin frånvaro. Rotade igenom BOH-lådan med metall i och hittade den felande länken! En kromad 25mm liten axelbit hittades. Den blev över när jag delade upp min skivstång för några år sedan till mitt Moxon bygge.
Den som spar- han har. En större skruvtving slaktades och så var det problemet löst.

Verktygsdelar på arbetsbänk: kromad axel, skruvtving och blocknyckel mot svart perforerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista biten som fattas är spånlådan men den är under konstruktion. Hoppas på provkörning i morgon!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
j.erkers
Jag vill ha hyveln men jag förmodar att den är dyrare än vad jag är villig att lägga på något som står långt ner på listan...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Blocket - Catwalk - Robland

Maskinen är klar. Provhyvlingen och testsugningen av spån med den nya huven fungerade bra.
Samma huv används till både rikt och plan. Vid rikthyvling låses huven mot matarrullarna som är avstängningsbara. När man planhyvlar fästes spånhuven med två 30kg magneter i riktborden. Snabbt och smidigt att slippa lyfta riktborden varje gång.
Långhålsaggregatet är monterat i planbordet. Lite bökigt att få på plats men känns väldigt stabilt när det väl sitter där. Det får nog sitta kvar när man väl monterat det.
Trots att hyveln är riktigt tung så går den faktiskt lätt att flytta omkring med dom fyra dubbla låsbara länkhjulen.

Vad skall man då ta för en sådan här liten skönhet? Dom billigast hyvlarna ligger runt 4000kr i nypris. Mycket plåt, plast och aluminium i konstruktionerna. Fick med en sådan hyvel för några år sedan när jag köpte min bandsåg och lite andra maskiner. Kändes som en ”leksak”. Sålde den för 1000kr.

Collage av tre olika rikt- och planhyvlar med priser och märkeslogotyper, varav en har rabattmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall man ha gjutjärn så hamnar man lite dyrare. Runt 15000kr kostar en ”kinamaskin” som oftast har en hyvelbredd runt 25cm - 26cm. Väldigt likartade maskiner med lite olika namn och klistermärken. Ett långhålsaggregat till en sådan ligger runt 5000kr.

Skärmdump av tre olika rikt- och planhyvlar med prisinformation från olika webbutiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så frågan kvarstår.
Vad skall Roblandmaskinen med 21cm hyvelbredd, byggd som en stridsvagn i gjutjärn med hyvlade bord, troligtvis väldigt lite använd med tanke på hur inmatningsvalsen och borden ser ut och extrautrustad med 12 kompletta stålbyten och lånhålsborr kosta?

Trästycke som genomgår rikthyvling med Robland snickerimaskin, synligt skärverktyg och hyvlade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på Robland kombinerad rikt- och planhyvel med synlig inmatningsvals och justerat riktbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Robland kombinationsmaskin för träbearbetning i verkstadsmiljö med spånsug och hjul för flyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Robland kombinerad rikthyvel och planhyvelmaskin i verkstadsmiljö med märkesplåt från Sernbrandts Maskin AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul och grön Robland hyvelmaskin med ny spånhuv, riktbord och låsbara länkhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul spånhuv för rikthyvling och planhyvling på en Robland hyvelmaskin, med synliga lås och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Robland kombinerad rikt- och planhyvelmaskin i verkstad med påmonterat långhålsborraggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Robland kombinerad rikt- och planhyvelmaskin i verkstadsmiljö med extra långhålsaggregat och låsbara länkhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastlåda med etiketter och verktyg för Robland Rikt/planhyvel, inklusive vändskär och drivrem för maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsväska med låsklämmor, hylsnyckelsats och blå förvaringslåda för borrtillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av Robland hyvelmaskin med grön grund och gula detaljer, inklusive den justerbara spånhuven monterad på matarbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det får nog bli lite ”Pelarborr reflektion” :beer::beer: på den frågan innan Catwalken börjar.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hyveln blev ju jättefin. Lite märklig konstruktion kan jag dock tycka med den stora klumpen på framsidan, behöver man orangutangarmar för att hyvla eller klumpen är inte så mycket i vägen som det ser ut?
Hej Ola!

Nu har jag provhyvlat. Klumpen är inte i vägen och stör. Det enda om känns konstigt är start/stopp knappen som sitter på fel sida när man rikthyvlar.
Man det är nog bara en vanesak.
Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
”Fyra minuter underbart är kort, alldeles för kort”………

Stämmer ganska bra in på när Roblandmaskinen gick på Blocket Catwalk igår.

Robland kombinerad rikt- och planhyvel i ett verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den förste som hörde av sig vann med 8 minuter tillgodo på tvåan. Hade jag haft några till hade dom också gått!
Nu blir det hämtning under dagen av en mycket nöjd ny ägare.
På midsommardagen hade jag tre maskiner på släpet.
Nu är där en kvar.
Ulmia 1710 sågen!
Det var den jag ville ha! Dom andra två tog jag bara för att förenkla affären. Köparen ville bli av med allt på en gång. Ibland får man offra sig!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
McHolm och 14 till
  • Laddar…
”Klimatanpassing”

Dom varma perioderna på somrarna blir längre och varmare. Sovrummen på ovanvåningen blir väldigt varma och när den tropiska natten >20˚ infinner sig blir det svårt att sova.
Det enda sättet att få ner temperaturen är att använda en AC.
Det fungerar bra förutom den grova tjocka slangen som skall hänga ut genom fönstret. Den varma luften som blåses ut kommer tillbaka genom den stora springan i fönstret. Det finns olika flexlösningar på marknaden men jag vill ha något mer robust. Montera på våren och ta bort på hösten.

Så jag har i vanlig ordning gjort en prototyp av skitvirke för att testa fram ett fungerande system.

Den här prototypen fungerar väldigt bra. Varmluften åker ut och fönsterspringorna är tätade.

Utsikt från ett fönster på ovanvåningen med en prototyp av ett AC-utblåsningssystem tätat mot fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av anordning för att leda ut varmluft från AC i fönster, tätningsarbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En prototyp av en AC-utblåsningsinstallation i ett fönster, med en cirkulär utblåsningsventil och en träbräda som täter springor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en fönsterkant med tätad springa som hemmagjord lösning för att leda ut varmluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kylan sänker sig i rummet och sömnen blir god. :sleep:

Testar några veckor till sen blir det att göra på riktigt till andra rum och barnens hus.

Dag
 
  • Gilla
Anderscurl och 10 till
  • Laddar…
Jag borde göra något liknande. Vart har Du fått tag på den vita stosen med lock ?
 
ClasOlle AC. Följde med i paketet.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Fundera på om den varma luften eventuellt skadar färgen på bågen med en sån liten springa. Tycker luften blir väldigt varm efter ett tag. :thinking:
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Fundera på om den varma luften eventuellt skadar färgen på bågen med en sån liten springa. Tycker luften blir väldigt varm efter ett tag. :thinking:
Hej!

Har haft samma fundering själv. Troligtvis tar det lite tid innan det dyker upp i så fall. Problemet är enkelt löst om man förlänger med en slangstump en bit ut.
Dah
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Fyra minuter underbart är kort, alldeles för kort”………

Stämmer ganska bra in på när Roblandmaskinen gick på Blocket Catwalk igår.

[bild]

Den förste som hörde av sig vann med 8 minuter tillgodo på tvåan. Hade jag haft några till hade dom också gått!
Nu blir det hämtning under dagen av en mycket nöjd ny ägare.
På midsommardagen hade jag tre maskiner på släpet.
Nu är där en kvar.
Ulmia 1710 sågen!
Det var den jag ville ha! Dom andra två tog jag bara för att förenkla affären. Köparen ville bli av med allt på en gång. Ibland får man offra sig!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Hyveln hämtad!
Nu står Ulmiasågen på tur.
Verkar vara betydligt mer att åtgärda. Dom närmaste månaderna får vi se om det är en fågel eller fisk.
Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ulmia resan har börjat!

Jag har börjat plocka isär sågen. Klyvkniv saknas men som tur är finns fästet kvar. Funderade lite på att själv ta fram en klyvkniv men hittade denna med huv på Amazon för 320kr.

Klyvkniv med genomskinligt skyddshuv hittad på Amazon ligger på en smutsig vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser helt OK. ut.
Den kör vi på.
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.