488 783 läst · 2 312 svar
489k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
stigen skrev:”Cirkus Sigtuna klart”
Vid förra årets poolbygge blev det en liten hörna kvar att få ordning på.
Nu är det klart men varken jag eller svärsonen har gjort det.
Svärsonen går med kryckor efter en svår halkolycka i vintras. Jag själv har helt slutat med knäarbete. En lokal snickare har gjort ett mycket gott arbete. Årets sommar får bli återhämtning.
Dag
Hej! Ja tack gärna ,fabrikat,tankstorlek mm. Köpte en gasoldriven till sonen ,men den är inte vacker och krävs nåon inbyggnad för att inte förfula så det blir inget montage av den
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
stigen skrev:
Hej @carl fabian!
Här kommer ett svar från svärsonen.
Han har använt sin under en säsong och dom är fem i familjen.
Dag
”Den fungerar riktigt bra. Är det sol så blir det varmt. Räcker för behovet att duscha före och efter bad. Demerx Sunny 40 tror jag det är. Runt 2500-3000 har jag för mig!”
Här kommer ett svar från svärsonen.
Han har använt sin under en säsong och dom är fem i familjen.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Den fungerar riktigt bra. Är det sol så blir det varmt. Räcker för behovet att duscha före och efter bad. Demerx Sunny 40 tror jag det är. Runt 2500-3000 har jag för mig!”
Redigerat:
Tack Dag ! Nu får jag kolla upp marknadenstigen skrev:
”Det kostar att ligga på topp!”
Provmonterade det nya skruvstycket. Metallklumpen sticker faktiskt ut 21cm från arbetsbänken. Det avståndet är fixerat. Den inre backen är den som flyttar på sig.
Passagen mellan ”Gåbortsågen” och skruvstycket blir då bara 50cm.
Googlade fram ett roterande fäste från tillverkaren men det blir nog lite dyrt tycker ”Kyrkstämman”.
Verkar vara dyra grejer det här. Nya utbytesbackar ligger runt 1000kr.
Så nu blir det till att komma på något bra sätt att få det nya skruvstädet på plats utan att det inkräktar för mycket på omgivningen. Brainstorming pågår.
Dag
Provmonterade det nya skruvstycket. Metallklumpen sticker faktiskt ut 21cm från arbetsbänken. Det avståndet är fixerat. Den inre backen är den som flyttar på sig.
Logga in
Skapa konto
Passagen mellan ”Gåbortsågen” och skruvstycket blir då bara 50cm.
Logga in
Skapa konto
Googlade fram ett roterande fäste från tillverkaren men det blir nog lite dyrt tycker ”Kyrkstämman”.
Logga in
Skapa konto
Verkar vara dyra grejer det här. Nya utbytesbackar ligger runt 1000kr.
Så nu blir det till att komma på något bra sätt att få det nya skruvstädet på plats utan att det inkräktar för mycket på omgivningen. Brainstorming pågår.
Dag
”Spår 1”
Då originalvridplattan verkar vara väldigt dyr skall jag försöka tillverka en egen av trä och någon form av vridplatta i metall. Den här vridplattan för båtstolar hittade jag hos Biltema.
Ställbar låsning med spak i olika lägen. Verkar nästan för bra! Undrar hur hårt den låser? Det blir till att köpa ett exemplar och testa.
Fortsättning följer………….
Dag
Då originalvridplattan verkar vara väldigt dyr skall jag försöka tillverka en egen av trä och någon form av vridplatta i metall. Den här vridplattan för båtstolar hittade jag hos Biltema.
Logga in
Skapa konto
Ställbar låsning med spak i olika lägen. Verkar nästan för bra! Undrar hur hårt den låser? Det blir till att köpa ett exemplar och testa.
Fortsättning följer………….
Dag
Tack @Peri30!Peri30 skrev:
Intressant film med många bra tips. Att fälla ner det under bordet fungerar tyvärr inte med mitt MFT-bord.
Mitt främsta mål är att kunna vrida undan skruvstycket för att få mer plats och att inte barnbarnen slår huvudet i järnklumpen.
Dag
”Nu är Leinen i linje”!
Vridplattan från Biltema kändes väldigt tight och stabil så den byggde jag vidare på.
Låsningen är väl inget att hurra för men jag har låtit mekanismen vara kvar och bara kortat låspinnen.
Basen i det hela är en bit 25mm björkbit som är fäst i 4 av MFT- bordets hål.
Sedan är snurrplattan fäst med 4 st. M6 bultar till basen.
Plattan för skruvstycket är också gjort av 25mm björk och fäst med 8 st. montageskruvar med stor skalle.
Slutligen sitter skruvstycket med 3 Jumboskruvar.
Plattan för skruvstycket har fått en extra triangel på ena sidan så att man kan låsa fast skruvstycket med ett vred och en rampamuff när jag jobbar med det.
I viloläget sticker det inte ut några delar som inkräktar på utrymmet runt bordet samt barnbarnen kan passera utan att slå i huvudena
Nu blir det en lätt avstädning i Snickerboa inför Midsommar. Fullt hus är annonserat!
När festligheterna lagt sig skall jag olja björkbitarna samt fräscha upp skruvstycket så det blir som nytt!
Trevlig Midsommar önskar Stigen/Dag!
Vridplattan från Biltema kändes väldigt tight och stabil så den byggde jag vidare på.
Låsningen är väl inget att hurra för men jag har låtit mekanismen vara kvar och bara kortat låspinnen.
Basen i det hela är en bit 25mm björkbit som är fäst i 4 av MFT- bordets hål.
Logga in
Skapa konto
Sedan är snurrplattan fäst med 4 st. M6 bultar till basen.
Logga in
Skapa konto
Plattan för skruvstycket är också gjort av 25mm björk och fäst med 8 st. montageskruvar med stor skalle.
Logga in
Skapa konto
Slutligen sitter skruvstycket med 3 Jumboskruvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plattan för skruvstycket har fått en extra triangel på ena sidan så att man kan låsa fast skruvstycket med ett vred och en rampamuff när jag jobbar med det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I viloläget sticker det inte ut några delar som inkräktar på utrymmet runt bordet samt barnbarnen kan passera utan att slå i huvudena
Nu blir det en lätt avstädning i Snickerboa inför Midsommar. Fullt hus är annonserat!
När festligheterna lagt sig skall jag olja björkbitarna samt fräscha upp skruvstycket så det blir som nytt!
Trevlig Midsommar önskar Stigen/Dag!
Lästips i sommar!
Om du har appen ”Readly” installerad och är intresserad av att fixa och dona så finns det några magasin på den internationella sidan som kan vara av intresse.
Trevlig läsning!
Dag
Om du har appen ”Readly” installerad och är intresserad av att fixa och dona så finns det några magasin på den internationella sidan som kan vara av intresse.
Trevlig läsning!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in