Hej!

Jag kan ju hålla med om att det är ju ganska primitivt att behöva trycka för att få ljus. Speciellt med dagens tekniska inovationer.
Jag har en annan lampkonstruktion på ”Gåbortsågen”. Där behövs minsann inga tryckningar för att ljuset skall flöda. Det bara tänds och släcks helt automatiskt! Magiskt! :geek:



Men det ljuset får sitt kvar på den sågen.
Ulmiasågen som är 42 år gammal idag, passar bättre med lite analoga reglage! :dizzy:
Dag
 
  • Gilla
pappel och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag kan ju hålla med om att det är ju ganska primitivt att behöva trycka för att få ljus. Speciellt med dagens tekniska inovationer.
Jag har en annan lampkonstruktion på ”Gåbortsågen”. Där behövs minsann inga tryckningar för att ljuset skall flöda. Det bara tänds och släcks helt automatiskt! Magiskt! :geek:

[video]

Men det ljuset får sitt kvar på den sågen.
Ulmiasågen som är 42 år gammal idag, passar bättre med lite analoga reglage! :dizzy:
Dag
Håller fullständigt med dej.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Fördelningspolitik”

En rykande aktuell politisk fråga både i slott och koja inför september.
I vår koja blev det en akut fråga under den gångna barnbarns helgen.
Den ena toaletten gick sönder efter 22 år användande. Det gick inte att spola ner det som samlats i skålen. Under cisternen på vår vägghängda IFÖ toalett hade grenröret som skall fördela ut vattnet till sidorna lossnat. Infästningen i plast hade spruckit. Allt vatten gick bara rakt ner och den rensande virveln uteblev. Toaletten fick stängas och nya delar för hela spolmekanismen beställdes.

Renovera toaletter är ju inget man gör så ofta så det tog lite tid att få alla delar på plats igen efter att cisternen och allt inkrom kommit på rätt plats.

Öppen vägghängd toalettcistern med synligt skadat grenrör och spolmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trasig grenrör i plast för toalettspolning, lossnad från en vägghängd IFÖ toalettcistern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Söndrig spolmekanismdel från en IFÖ toalett med en sprucken plastinfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett riktigt gympapass fick jag på köpet! Men nu virvlar den fint i skålen igen!
När toalett nummer två lägger av om någon tid så vet jag hur jag skall göra och reperationstiden blir nog betydligt snabbare.

”Man lär så länge man lever”!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Man lär så länge man lever”!
Dag
Så länge man lär lever man
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
” Nya förutsättningar”

Metabosågen hämtades idag. Nya stora ytor kom fram. Det får bli lite funderingar om hur den nya möbleringen skall bli. Det gäller att planera så att flödet bli bättre.

Verkstad med nya ytor synliga efter att en Metabosåg hämtats bort, verktyg och arbetsbänkar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sover på saken. :sleep:
Det brukar lösa dom flesta problemen.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
”Småfix”

Fullt upptagen med att fixa till alla detaljer på den nya sågen. Jag hade en bit 2mm plåt över så det blev ännu en klyvkniv men nu för 210mm klingor.

Två svarta klyvknivar i 2mm plåt för 210mm klingor, liggande på metallunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat sätta på justerbordet. Behöver justeras i både vinklar och höjd men det får bli en annan dag.

Nyinstallerat justerbord på träbearbetningssåg med klyvkniv och aluprofiler i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkligen gedigna aluprofiler i anhållen! Väldigt tungt!

Gedigen aluprofil för såg med justerbart anhåll och skalenhet i verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det långa klyvanhållet på justerbordet är verkligen långt! 2m x 1m med utdragbar förlängning!

Ett justerbart anhåll med gedigna aluminiumprofiler för 210mm sågklingor i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer inte att fungera i min tajta ”Snickerboa”. Det får bli en annan lösning.
Det får magasineras i förrådet tills vidare.
Mycket småfix men det blir nog bra ”bara det blir kalkat”!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
”Step by step”

Då den lååånga linjalen till justerbordet inte kommer att fungera i min verkstad har jag rotat runt bland mina sparade aluminiumprofiler som jag sparat under åren. Jag hittade en gammal Festoolprofil som jag inte kommer ihåg vad den använts till. Men den har rätt mått för justerbordet och påklistrad skala.

Aluminiumprofil med påklistrad skala monterad på ett justerbord i en verkstad, bredvid en kapstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumprofil med påklistrad skala används som justerbord vid en kapstation med sågblad och stoppblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På min Kapex kapstation har jag två stoppblock. En på varje sida om klingan. Den till höger använder jag aldrig utan den bara sitter där.
När jag testade så passade den exakt till aluminiumprofilen. Bingo!

Anpassad aluminiumprofil med påklistrad skala och justeringsskruvar monterad på justerbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få fästa den på justerbordet plockade jag av dom två fästplåtarna från originalskenan och gängade fyra nya fästhål i profilen. Det blev perfekt!

Justerbord i en verkstad med påmonterad aluminiumprofil och skala, bredvid en sågstation med stoppblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ena fästet har två justeringsskruvar så att linjalen kan justeras exakt 90˚ mot sågens anhåll.

Närbild av anpassad aluminiumprofil med justeringsskruv monterad på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det får jag göra först senare när hela justerbordet med sina styrlinjaler sitter rätt monterat i vinklar och höjd till sågbordet och dess anhåll.

Väldigt lätt och fin gång i justerbordet!



”Den som spar han har” tycks fortfarande gälla!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
SC Aero och 14 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Step by step”

Då den lååånga linjalen till justerbordet inte kommer att fungera i min verkstad har jag rotat runt bland mina sparade aluminiumprofiler som jag sparat under åren. Jag hittade en gammal Festoolprofil som jag inte kommer ihåg vad den använts till. Men den har rätt mått för justerbordet och påklistrad skala.

[bild]

[bild]

På min Kapex kapstation har jag två stoppblock. En på varje sida om klingan. Den till höger använder jag aldrig utan den bara sitter där.
När jag testade så passade den exakt till aluminiumprofilen. Bingo!

[bild]

För att få fästa den på justerbordet plockade jag av dom två fästplåtarna från originalskenan och gängade fyra nya fästhål i profilen. Det blev perfekt!

[bild]

Det ena fästet har två justeringsskruvar så att linjalen kan justeras exakt 90˚ mot sågens anhåll.

[bild]

Men det får jag göra först senare när hela justerbordet med sina styrlinjaler sitter rätt monterat i vinklar och höjd till sågbordet och dess anhåll.

Väldigt lätt och fin gång i justerbordet!

[video]

”Den som spar han har” tycks fortfarande gälla!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
"Den som letar den söker" eller "Även en blind höna kan hitta ett guldkorn".
Välj själv!;)(y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
"Den som letar den söker" eller "Även en blind höna kan hitta ett guldkorn".
Välj själv!;)(y)
Enkelt val!
Den blinde hönan kan ju inte passa in på mig?
Jag är ju tuppen i hönsgården! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
:beer: ”Reflektioner” :beer:

I dag har det varit barnbarnskalas. Ingen verkstadstid men huvudet fullt av tankar om hur 42-åringen (Ulmia 1710) skall kunna uppgraderas med dagens olika tekniska möjligheter.

Ett extra utmatningsbord hade inte varit fel. På originalet kunde man välja ett extra bord på 60cm X 50cm. Då det är nästan omöjligt att få tag på detta numera så får det bli en egen konstruktion.

Att integrera en laserlinje på sågen för klingan skulle också vara trevligt.
Finns färdiga att köpa men det är roligare att själv knåpa ihop en sådan.
Material är beställt och kommer under veckan. Det blir spännande att lösa dom utmaningarna dom kommande veckorna!

Dag
 
  • Gilla
Plåtbob och 8 till
  • Laddar…
Härligt Dag!
Håll oss uppdaterade, det där med laserlinjen låter intressant.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
”Bryggcirkus”

Ingen ”Trallcirkus” i sommar men idag körde vi en ”Bryggcirkus” vid stranden!
Större delen av AEG-18 maskinerna fick åter göra en insats för att lösa uppgiften vid vår gemensamma strand.

Personer står på en nyförstärkt brygga vid en sjö medan en person arbetar på konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktionen på den badflotte som vi fick till skänks för några år sedan var väl inte optimal att göra om till en brygga. Ramen var egentligen alldeles för klen att ansluta en landgång till. Allting höll på att rämna. Den yttersta rambräden började spricka. Vi plockade bort trallen och förstärkte den svaga ramen med lager/ramar av kraftiga reglar. Med fyra rostfria gängstänger och dubbla reglar mellan flotten landgången fixade vi det hela. Nu kan hela ”Promenadorkestern” samtidigt gå ut på flotten utan att det sviktar!

Efter avslutat jobb östes alla maskiner och verktyg in i ”Snickerboa” igen så veckan får bli att få tillbaka ordningen och balansen igen. Ordning och reda är ett måste i en alltför för liten kostym.

Dag

PS. Alla i bakgrunden fick jobba aktivt som ”ballast” för att slippa jobba i vattnet!
 
Redigerat:
  • Gilla
john.h och 10 till
  • Laddar…
Städningen i förrådet fortsätter!
Sågskydd, troligtvis till en Ejca eller liknande såg bortskänkes.
Bara att komma och hämta.
Skall den skickas tillkommer porto.
Dag

Sågskydd med en metallbåge och svart borste, troligtvis för Ejca-såg, på ett svart golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
”Förlängningbordet”

Förlängningsbordet börjar ta form. Jag har valt att göra bordet med kraftiga rullar i stället för en plan skiva. Plana ytor har en tendens att bli avställningsplatser för allehanda ting. D.v.s skitsamlare!

Hemmagjorda rullbanerör och komponenter på träyta, del i projektet för förlängningsbord med rullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en hantillverkad rullbana med träram och centrerad lådknopp för förlängningsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort förlängningsbord med kraftiga rullar under konstruktion i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjort förlängningsbord i en verkstad med metallskenor, träram och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rullarna har jag själv tillverkat. Två galvade maströr 38mm från Biltema delades och blev med hjälp av rörproppar och centrerad gamla lådknoppar kompletta rullbanerör. Knopparna är 12mm så 13mm hål borrades i ramen som också kommer från ”bra och ha” hörnan. Massiva ekbitar från ett skrotat soffbord. Innan saker åker på tippen brukar jag rensa dom på ” bra att ha” delar.

I helgen skall allting justeras och få lite Ulmia färg så det harmonierar med sågen. Förhoppningsvis klart på söndag men det hänger på färgens torktid. Minst 24h mellan varje strykning.

Laserprojektet väntar på delar från Fjärran Östern så det går på sparlåga. Men det finns så mycket annat som behöver åtgärdas i en verkstad som ständigt förändras. Förhoppningsvis till det bättre!

Dag
 
  • Gilla
pjgb och 10 till
  • Laddar…
Snyggt! Helt säker på att det går balansera saker även på rullarna! Börjar du balansera en lämplig skiva går det lättare att balansera annat uppe på den sen! (y)
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.