P Pysslarn skrev:
En riktig arbetsseger, snyggt genomförd renovering Dag!

Där har du en riktig kanonsåg.
//Ronnie
Tack Ronnie!

Nu väntar jag bara på delarna från Fjärran Östern så ”den röda linjen” kan bli klar.
Dag
 
”Nått annat joligt”

Det är ett vanligt uttryck när barnbarnen är på besök och ständigt vill hitta på något!
I dag gör jag ”nått annat joligt” i Snickerboa. Den senaste tiden har all ledig tid lagts på renoveringen av Ulmiasågen. Nu börjar den bli klar och det är hög tid att kolla upp en del av Blocket fynden som trillat in under tiden.
I dag har jag bekantat mig med AEG stativet som har integrerat koordinatbord.

En AEG borrmaskin monterad på ett kraftigt koordinatbord i en verkstad, med justerbara gejdrar och integrerade rattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkligen kraftigt bygge! Borrpelaren är betydligt stabilare än min Bosch PBD 40 pelarborr. Massiv stång!

Arbetsbord med borrmaskinstativ och integrerat koordinatbord, visar närbild på gejdrarna och maskinfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gejdrarna går enkelt att justera.

Närbild på en AEG pelarborrstativdel med integrerat koordinatbord som håller en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad AEG borrmaskin på koordinatbord med justerbart maskinfäste och fräsradie på basplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinfästet som kan fjäderbelastas för retur kan också ställas i olika vinklar.

Närbild på en AEG stativ för borrmaskin med integrerat koordinatbord i en verkstadssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrchuck på pelarborrmaskin över träbit med fräst radie och borrhål på koordinatbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag behöver borra 90˚ i en större skiva vänder man pelaren enkelt med en skruv. Det har jag saknat!

Borrpelare med frässtål monterad på koordinatbord, precis färdig med bearbetning av material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis var jag tvungen att kolla fräsmöjligheten med koordinatbordet. Väldigt nöjd med resultatet! Koordinatbordet är väldigt stumt och frässtålet går exakt som önskat när jag snurrar på rattarna.

Borrställ med träblock i klämfästen ovanpå grått koordinatbord som är fastskruvat på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrspets i närbild som fräser en radie i träskiva, med synliga spån och hål på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrmaskinen som följde med är på 1050w verkar stark som en oxe men spinner som en katt!
Basplattan har jag snyggat till och fräst en liten radie på. Två 20mm hål som passar i MFT- bordet gör arbetet med maskinen stabilt och enkelt.

Del av ett AEG stativ med integrerat koordinatbord monterat på träbasplatta med väljusterade gejdrar och frästa hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå höll på att prova så körde jag en bit aluminium också.
Klart godkänt!
Nya möjligheter öppnar sig!

Närborrmaskin i arbete med att borra genom ett koordinatbord i metall, visar maskinens precision och byggkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så sammanfattningsvis är det bara att konstatera. Vilket kap för 400kr!
Det är joligt! :love:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 18 till
  • Laddar…
”En - Två -Tre”

Under sommaren har jag lyckats få tag på några grundklossar/kärringtänder som komplement till min egentillverkade.

Tre olika typer av handplan, en egenbyggd Rali Shark, en liten Luban, och en större klassisk modell uppställda på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första är min egentillverkade där järnen kommer från Rali Shark smarta stämjärns serie. Snabbt byte till 3 olika skärbredder på samma skaft.

Egentillverkad trähandtag till stämjärn med Rali Shark skär och snabbt byte av skärbredder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra är en mycket liten Luban med 4 olika stål.

Handgjort stämjärn med utbytbara skär och trähandtag, samt två extra skär vid sidan, på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tredje är en lite grövre klassisk modell med 3 olika stål.

Egentillverkad trähandtag med RALI Shark-stämjärn för snabba byten av skärbredder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behöver jag nog inte fler!
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
J
behöver borra 90˚ i en större skiva vänder man pelaren enkelt med en skruv. Det har jag saknat!

[bild]
Detta går ju även utmärkt att göra med den klassiska Bosch PBD40. :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
J johmi skrev:
Detta går ju även utmärkt att göra med den klassiska Bosch PBD40. :)
Visst, men betydligt omständigare då min Bosch PBD 40 sitter fastskruvad på väggen. :geek:
 
K Krux skrev:
Det där stativet med kordinatbord såg ju riktigt trevligt ut! Där gjorde du nog ett fynd!
Hej!

Du hade rätt!
Kollade och testa borrstativets olika möjligheter igår. Väldigt stabilt och mångsidigt borrstativ. Fick genast en idé om att jag nog ”villhöver” ännu en maskin att använda i stativet. När jag fräste med bormaskinen (3000 rpm) blev resultat ganska bra men hur mycket bättre skulle det bli om jag kunde köra frässtålet 9 gånger snabbare?
3000 rpm vs 2700 rpm borde nog bli ännu bättre! Forskning/spaning påbörjad! Det finns några alternativ. Vi får vard det slutar med.
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
”Grundklossens vecka”

Numera är det vanligt att produkter/saker får en speciell dag/vecka för att öka intresset. :geek:
Tydligen är det Grundklossen/Kärringtandens tur denna veckan!
På Tradera finns just nu fyra stycken av klassisk modell för försäljning!

Fyra annonser på Tradera för grundhyvlar i olika modeller och skick, med pris och budinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vecka 35 får vi numera kallas ”Grundklossen & Kärringtandens vecka”! :love:
Dag
 
K
stigen stigen skrev:
Hej!

Du hade rätt!
Kollade och testa borrstativets olika möjligheter igår. Väldigt stabilt och mångsidigt borrstativ. Fick genast en idé om att jag nog ”villhöver” ännu en maskin att använda i stativet. När jag fräste med bormaskinen (3000 rpm) blev resultat ganska bra men hur mycket bättre skulle det bli om jag kunde köra frässtålet 9 gånger snabbare?
3000 rpm vs 2700 rpm borde nog bli ännu bättre! Forskning/spaning påbörjad! Det finns några alternativ. Vi får vard det slutar med.
Dag
Kul kul! Såg gediget ut på bilder roligt att det levererade :) det tror jag kommer bli bättre då 3000 är rätt lågt varv för att få fina skär. Absolut fungerande med 3000 men inte optimalt då min erfarenhet är att man vill åka rätt fort i trä. Sen är ju frågan hur fort :) sen varierade ju mellan träslag så hade inte varit fel att kunna reglera rpm:). Är ju metallarbetare men laborerat en hel del med trä och använt kunskaper från metall där med
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K Krux skrev:
Kul kul! Såg gediget ut på bilder roligt att det levererade :) det tror jag kommer bli bättre då 3000 är rätt lågt varv för att få fina skär. Absolut fungerande med 3000 men inte optimalt då min erfarenhet är att man vill åka rätt fort i trä. Sen är ju frågan hur fort :) sen varierade ju mellan träslag så hade inte varit fel att kunna reglera rpm:). Är ju metallarbetare men laborerat en hel del med trä och använt kunskaper från metall där med
Trend T4 verkar vara ett bra alternativ. Fräsmotorn kan kopplas loss och har 43mm i halsen. Ställbar hastighet 11500rpm - 32000rpm och levereras med hylsor 6mm, 1/4’ samt 8mm.

Bild på Trend T4 router med tillbehör och förpackning som beskriver produktens egenskaper och priset 1300 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch har också några modeller men dom tar bara 6mm hylsor.
8mm stål är väl det som man har flest av.
Just nu inte så högprioriterat men det är bra att veta vad man skall spana efter. :geek:
Dag
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Trend T4 verkar vara ett bra alternativ. Fräsmotorn kan kopplas loss och har 43mm i halsen. Ställbar hastighet 11500rpm - 32000rpm och levereras med hylsor 6mm, 1/4’ samt 8mm.

[bild]

Bosch har också några modeller men dom tar bara 6mm hylsor.
8mm stål är väl det som man har flest av.
Just nu inte så högprioriterat men det är bra att veta vad man skall spana efter. :geek:
Dag
Ju större skaft desto bättre så 8 är ju att föredra absolut!
Den ser fin fin ut :)
Där tror jag du har något bra på g :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Efter en underbar helg på ”Framsidan” med barnbarn och efter en heldag på landets finaste nöjespark bär det åter hem till ”Snickerboa”!



Spännande paket väntar på Posten för att avsluta Ulmia renoveringen.

Dag


PS. Vädret var som vanligt helt underbart när vi gästar ”Framsidan”!
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
”Träff” mitt i prick!

Min spaning efter en högvarvig liten fräs med 43mm hals gav resultat!
Funderade ett tag på att köpa en Trend T4 men så dök denna upp!

Nyinköpt Bosch överhandsfräs i oöppnad förpackning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade den på Marketplace för 250kr. Med frakt blev det 400kr.
Den lilla fräsen snurrar 9 gånger snabbare (27000 rpm) än borrmaskinen som jag testade med. Det får bli lite helgarbete och prova den men först skall jag få ihop ”The Red Line” till Ulmiasågen. Den sista pusselbiten kom idag.

Metallfäste för lasersystem med måtten 35x37x28 mm och en 12 mm öppning visas på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så förhoppningsvis blir det en trevlig helg i ”Snickerboa”! :D :beer: :p
Dag
 
  • Gilla
Huzzbutt och 7 till
  • Laddar…
”The Red Line”

Mycket pill och många lappkast innan lasern kom på plats. Först hade jag tänkt att den skulle sitta inne i plasthuven men det blev inte bra. Vissa delar av plasthuven bröt laserstrålen helt fel. Så det blev att göra om och göra om och göra om.
Det här lösningen blev ganska bra. Lasern sitter väldigt stabilt i huven och ändrar inte sin position när jag varierar höjden på skyddet. Laserlinjen syns bra även då belysningen över klingan är tänd. Kabelhärvan är väl ingen skönhet men det blir nog en lösning på det också.
Lasern kommer nog mest att användas vid frisågning utan sågens anhållet.
För kostnaden ca. 250kr tycker jag ett det blev ett bra komplement till sågen.

Röd laserlinje löper över sågklingans yta, visar precisionsjustering för frisågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stabil monterad laser i plasthuven som projicerar en röd linje på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En cirkelsåg med en installerad röd laserlinje som visar sågningens riktning på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lasersågeguide med röd laserlinje som projiceras på ett vitt ark på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laser monterad på sågskydd med synliga kablar och plasthuvar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laserlinje på sågbord markerar snittlinje, plasthuven modifierad för lasermontage, stabil laserposition och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det reflektion och tankearbete hur bandsågens laser skall monteras. Jag köpte faktiskt två olika fästen och två lasrar för att kunna ha lite olika möjligheter vid monteringen.
Men det får bli i morgon. Dagens mål är nått.

Trevlig Helg! :beer::beer::beer:
Dag
 
  • Gilla
Anderscurl och 14 till
  • Laddar…
”Förvandling”

Utflykten till ”Framsiden” förra helgen innebar också lite jobb.
Bänkskivan på diskbänken behövdes åtgärdas. Stavlimmad ek som fått förfalla.

Stavlimmad ek-bänkskiva före och efter renovering med svart pigmenterad olja och hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten stavlimmad ekbänkskiva med skador och slitage kring en kökskran, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade med alla mina olika slipmaskiner och dammsugare.
Natureken oljades in efter noggrann slipning i en kraftig svart pigmenteringsolja. Därefter har tre lager Osmo hårdvaxolja gjort ytan funktionell. Betydligt enklare och billigare än att byta skivan.

Renoverad köksbänk med svartpigmenterad oljad ek och vit köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad stavlimmad ekbänkskiva med svart pigmenteringsolja och Osmo hårdvaxolja, vid diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad stavlimmad ek bänkskiva behandlad med svart pigmentolja och hårdvaxolja mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är bättre att återvinna än att slänga!
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
erikssonjorgen och 25 till
  • Laddar…
Laser 2 klar

Gårdagens kabelhärva på Ulmia sågen fixades till med lite bockad aluminium.

Laser monterad på bandsåg med aluminiumskydd för kabelkopplingar, mot en bakgrund av verktyg och verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det bättre ut.

En nyinstallerad laser på en bandsåg med en synlig röd laserlinje och aluminiumdetaljer som täcker kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd laserstråle på en sågbänk markerar såglinjen på ett arbetsstycke med en tumstock bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att montera den andra lasern på bandsågen. Monterade hela systemet på en bit plywood som sedan fästes med två skruvar i bandsågen. Även här blev det en liten bit aluminium som täcker kabelkopplingen.

Monterad laserpekare med aluminiumtäckning för kabelkopplingen på en bandsågsstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsåg med monterad laser som projicerar en röd linje på en plywoodskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis som på justersågen blir det nog mest vid frihandssågning som lasern kommer att användas.
Två dagar - två lasrar monterade. Dags att stänga butiken.
”Nått annat joligt” är på ingång. En liten lokförare kommer snart så frässtativet och den nya lilla Boschfräsen får vänta tills i morgon.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.