482 744 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
”Nått annat joligt”
Det är ett vanligt uttryck när barnbarnen är på besök och ständigt vill hitta på något!
I dag gör jag ”nått annat joligt” i Snickerboa. Den senaste tiden har all ledig tid lagts på renoveringen av Ulmiasågen. Nu börjar den bli klar och det är hög tid att kolla upp en del av Blocket fynden som trillat in under tiden.
I dag har jag bekantat mig med AEG stativet som har integrerat koordinatbord.
Verkligen kraftigt bygge! Borrpelaren är betydligt stabilare än min Bosch PBD 40 pelarborr. Massiv stång!
Gejdrarna går enkelt att justera.
Maskinfästet som kan fjäderbelastas för retur kan också ställas i olika vinklar.
När jag behöver borra 90˚ i en större skiva vänder man pelaren enkelt med en skruv. Det har jag saknat!
Givetvis var jag tvungen att kolla fräsmöjligheten med koordinatbordet. Väldigt nöjd med resultatet! Koordinatbordet är väldigt stumt och frässtålet går exakt som önskat när jag snurrar på rattarna.
Borrmaskinen som följde med är på 1050w verkar stark som en oxe men spinner som en katt!
Basplattan har jag snyggat till och fräst en liten radie på. Två 20mm hål som passar i MFT- bordet gör arbetet med maskinen stabilt och enkelt.
När jag ändå höll på att prova så körde jag en bit aluminium också.
Klart godkänt!
Nya möjligheter öppnar sig!
Så sammanfattningsvis är det bara att konstatera. Vilket kap för 400kr!
Det är joligt!
Dag
Det är ett vanligt uttryck när barnbarnen är på besök och ständigt vill hitta på något!
I dag gör jag ”nått annat joligt” i Snickerboa. Den senaste tiden har all ledig tid lagts på renoveringen av Ulmiasågen. Nu börjar den bli klar och det är hög tid att kolla upp en del av Blocket fynden som trillat in under tiden.
I dag har jag bekantat mig med AEG stativet som har integrerat koordinatbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen kraftigt bygge! Borrpelaren är betydligt stabilare än min Bosch PBD 40 pelarborr. Massiv stång!
Logga in
Skapa konto
Gejdrarna går enkelt att justera.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maskinfästet som kan fjäderbelastas för retur kan också ställas i olika vinklar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag behöver borra 90˚ i en större skiva vänder man pelaren enkelt med en skruv. Det har jag saknat!
Logga in
Skapa konto
Givetvis var jag tvungen att kolla fräsmöjligheten med koordinatbordet. Väldigt nöjd med resultatet! Koordinatbordet är väldigt stumt och frässtålet går exakt som önskat när jag snurrar på rattarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borrmaskinen som följde med är på 1050w verkar stark som en oxe men spinner som en katt!
Basplattan har jag snyggat till och fräst en liten radie på. Två 20mm hål som passar i MFT- bordet gör arbetet med maskinen stabilt och enkelt.
Logga in
Skapa konto
När jag ändå höll på att prova så körde jag en bit aluminium också.
Klart godkänt!
Nya möjligheter öppnar sig!
Logga in
Skapa konto
Så sammanfattningsvis är det bara att konstatera. Vilket kap för 400kr!
Det är joligt!
Dag
Redigerat:
”En - Två -Tre”
Under sommaren har jag lyckats få tag på några grundklossar/kärringtänder som komplement till min egentillverkade.
Den första är min egentillverkade där järnen kommer från Rali Shark smarta stämjärns serie. Snabbt byte till 3 olika skärbredder på samma skaft.
Den andra är en mycket liten Luban med 4 olika stål.
Den tredje är en lite grövre klassisk modell med 3 olika stål.
Nu behöver jag nog inte fler!
Dag
Under sommaren har jag lyckats få tag på några grundklossar/kärringtänder som komplement till min egentillverkade.
Logga in
Skapa konto
Den första är min egentillverkade där järnen kommer från Rali Shark smarta stämjärns serie. Snabbt byte till 3 olika skärbredder på samma skaft.
Logga in
Skapa konto
Den andra är en mycket liten Luban med 4 olika stål.
Logga in
Skapa konto
Den tredje är en lite grövre klassisk modell med 3 olika stål.
Logga in
Skapa konto
Nu behöver jag nog inte fler!
Dag
Hej!K Krux skrev:
Du hade rätt!
Kollade och testa borrstativets olika möjligheter igår. Väldigt stabilt och mångsidigt borrstativ. Fick genast en idé om att jag nog ”villhöver” ännu en maskin att använda i stativet. När jag fräste med bormaskinen (3000 rpm) blev resultat ganska bra men hur mycket bättre skulle det bli om jag kunde köra frässtålet 9 gånger snabbare?
3000 rpm vs 2700 rpm borde nog bli ännu bättre! Forskning/spaning påbörjad! Det finns några alternativ. Vi får vard det slutar med.
Dag
”Grundklossens vecka”
Numera är det vanligt att produkter/saker får en speciell dag/vecka för att öka intresset.
Tydligen är det Grundklossen/Kärringtandens tur denna veckan!
På Tradera finns just nu fyra stycken av klassisk modell för försäljning!
Vecka 35 får vi numera kallas ”Grundklossen & Kärringtandens vecka”!
Dag
Numera är det vanligt att produkter/saker får en speciell dag/vecka för att öka intresset.
Tydligen är det Grundklossen/Kärringtandens tur denna veckan!
På Tradera finns just nu fyra stycken av klassisk modell för försäljning!
Logga in
Skapa konto
Vecka 35 får vi numera kallas ”Grundklossen & Kärringtandens vecka”!
Dag
Kul kul! Såg gediget ut på bilder roligt att det levererade det tror jag kommer bli bättre då 3000 är rätt lågt varv för att få fina skär. Absolut fungerande med 3000 men inte optimalt då min erfarenhet är att man vill åka rätt fort i trä. Sen är ju frågan hur fort sen varierade ju mellan träslag så hade inte varit fel att kunna reglera rpm. Är ju metallarbetare men laborerat en hel del med trä och använt kunskaper från metall där medstigen skrev:Hej!
Du hade rätt!
Kollade och testa borrstativets olika möjligheter igår. Väldigt stabilt och mångsidigt borrstativ. Fick genast en idé om att jag nog ”villhöver” ännu en maskin att använda i stativet. När jag fräste med bormaskinen (3000 rpm) blev resultat ganska bra men hur mycket bättre skulle det bli om jag kunde köra frässtålet 9 gånger snabbare?
3000 rpm vs 2700 rpm borde nog bli ännu bättre! Forskning/spaning påbörjad! Det finns några alternativ. Vi får vard det slutar med.
Dag
Trend T4 verkar vara ett bra alternativ. Fräsmotorn kan kopplas loss och har 43mm i halsen. Ställbar hastighet 11500rpm - 32000rpm och levereras med hylsor 6mm, 1/4’ samt 8mm.K Krux skrev:Kul kul! Såg gediget ut på bilder roligt att det levererade det tror jag kommer bli bättre då 3000 är rätt lågt varv för att få fina skär. Absolut fungerande med 3000 men inte optimalt då min erfarenhet är att man vill åka rätt fort i trä. Sen är ju frågan hur fort sen varierade ju mellan träslag så hade inte varit fel att kunna reglera rpm. Är ju metallarbetare men laborerat en hel del med trä och använt kunskaper från metall där med
Logga in
Skapa konto
Bosch har också några modeller men dom tar bara 6mm hylsor.
8mm stål är väl det som man har flest av.
Just nu inte så högprioriterat men det är bra att veta vad man skall spana efter.
Dag
Ju större skaft desto bättre så 8 är ju att föredra absolut!stigen skrev:Trend T4 verkar vara ett bra alternativ. Fräsmotorn kan kopplas loss och har 43mm i halsen. Ställbar hastighet 11500rpm - 32000rpm och levereras med hylsor 6mm, 1/4’ samt 8mm.
[bild]
Bosch har också några modeller men dom tar bara 6mm hylsor.
8mm stål är väl det som man har flest av.
Just nu inte så högprioriterat men det är bra att veta vad man skall spana efter.
Dag
Den ser fin fin ut
Där tror jag du har något bra på g
Efter en underbar helg på ”Framsidan” med barnbarn och efter en heldag på landets finaste nöjespark bär det åter hem till ”Snickerboa”!
Spännande paket väntar på Posten för att avsluta Ulmia renoveringen.
Dag
PS. Vädret var som vanligt helt underbart när vi gästar ”Framsidan”!
Spännande paket väntar på Posten för att avsluta Ulmia renoveringen.
Dag
PS. Vädret var som vanligt helt underbart när vi gästar ”Framsidan”!
”Träff” mitt i prick!
Min spaning efter en högvarvig liten fräs med 43mm hals gav resultat!
Funderade ett tag på att köpa en Trend T4 men så dök denna upp!
Hittade den på Marketplace för 250kr. Med frakt blev det 400kr.
Den lilla fräsen snurrar 9 gånger snabbare (27000 rpm) än borrmaskinen som jag testade med. Det får bli lite helgarbete och prova den men först skall jag få ihop ”The Red Line” till Ulmiasågen. Den sista pusselbiten kom idag.
Så förhoppningsvis blir det en trevlig helg i ”Snickerboa”!
Dag
Min spaning efter en högvarvig liten fräs med 43mm hals gav resultat!
Funderade ett tag på att köpa en Trend T4 men så dök denna upp!
Logga in
Skapa konto
Hittade den på Marketplace för 250kr. Med frakt blev det 400kr.
Den lilla fräsen snurrar 9 gånger snabbare (27000 rpm) än borrmaskinen som jag testade med. Det får bli lite helgarbete och prova den men först skall jag få ihop ”The Red Line” till Ulmiasågen. Den sista pusselbiten kom idag.
Logga in
Skapa konto
Så förhoppningsvis blir det en trevlig helg i ”Snickerboa”!
Dag
”The Red Line”
Mycket pill och många lappkast innan lasern kom på plats. Först hade jag tänkt att den skulle sitta inne i plasthuven men det blev inte bra. Vissa delar av plasthuven bröt laserstrålen helt fel. Så det blev att göra om och göra om och göra om.
Det här lösningen blev ganska bra. Lasern sitter väldigt stabilt i huven och ändrar inte sin position när jag varierar höjden på skyddet. Laserlinjen syns bra även då belysningen över klingan är tänd. Kabelhärvan är väl ingen skönhet men det blir nog en lösning på det också.
Lasern kommer nog mest att användas vid frisågning utan sågens anhållet.
För kostnaden ca. 250kr tycker jag ett det blev ett bra komplement till sågen.
Nu blir det reflektion och tankearbete hur bandsågens laser skall monteras. Jag köpte faktiskt två olika fästen och två lasrar för att kunna ha lite olika möjligheter vid monteringen.
Men det får bli i morgon. Dagens mål är nått.
Trevlig Helg!
Dag
Mycket pill och många lappkast innan lasern kom på plats. Först hade jag tänkt att den skulle sitta inne i plasthuven men det blev inte bra. Vissa delar av plasthuven bröt laserstrålen helt fel. Så det blev att göra om och göra om och göra om.
Det här lösningen blev ganska bra. Lasern sitter väldigt stabilt i huven och ändrar inte sin position när jag varierar höjden på skyddet. Laserlinjen syns bra även då belysningen över klingan är tänd. Kabelhärvan är väl ingen skönhet men det blir nog en lösning på det också.
Lasern kommer nog mest att användas vid frisågning utan sågens anhållet.
För kostnaden ca. 250kr tycker jag ett det blev ett bra komplement till sågen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det reflektion och tankearbete hur bandsågens laser skall monteras. Jag köpte faktiskt två olika fästen och två lasrar för att kunna ha lite olika möjligheter vid monteringen.
Men det får bli i morgon. Dagens mål är nått.
Trevlig Helg!
Dag
”Förvandling”
Utflykten till ”Framsiden” förra helgen innebar också lite jobb.
Bänkskivan på diskbänken behövdes åtgärdas. Stavlimmad ek som fått förfalla.
Jag hade med alla mina olika slipmaskiner och dammsugare.
Natureken oljades in efter noggrann slipning i en kraftig svart pigmenteringsolja. Därefter har tre lager Osmo hårdvaxolja gjort ytan funktionell. Betydligt enklare och billigare än att byta skivan.
Det är bättre att återvinna än att slänga!
Dag
Utflykten till ”Framsiden” förra helgen innebar också lite jobb.
Bänkskivan på diskbänken behövdes åtgärdas. Stavlimmad ek som fått förfalla.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade med alla mina olika slipmaskiner och dammsugare.
Natureken oljades in efter noggrann slipning i en kraftig svart pigmenteringsolja. Därefter har tre lager Osmo hårdvaxolja gjort ytan funktionell. Betydligt enklare och billigare än att byta skivan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är bättre att återvinna än att slänga!
Dag
Laser 2 klar
Gårdagens kabelhärva på Ulmia sågen fixades till med lite bockad aluminium.
Nu ser det bättre ut.
Sen var det dags att montera den andra lasern på bandsågen. Monterade hela systemet på en bit plywood som sedan fästes med två skruvar i bandsågen. Även här blev det en liten bit aluminium som täcker kabelkopplingen.
Precis som på justersågen blir det nog mest vid frihandssågning som lasern kommer att användas.
Två dagar - två lasrar monterade. Dags att stänga butiken.
”Nått annat joligt” är på ingång. En liten lokförare kommer snart så frässtativet och den nya lilla Boschfräsen får vänta tills i morgon.
Trevlig Helg!
Dag
Gårdagens kabelhärva på Ulmia sågen fixades till med lite bockad aluminium.
Logga in
Skapa konto
Nu ser det bättre ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen var det dags att montera den andra lasern på bandsågen. Monterade hela systemet på en bit plywood som sedan fästes med två skruvar i bandsågen. Även här blev det en liten bit aluminium som täcker kabelkopplingen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Precis som på justersågen blir det nog mest vid frihandssågning som lasern kommer att användas.
Två dagar - två lasrar monterade. Dags att stänga butiken.
”Nått annat joligt” är på ingång. En liten lokförare kommer snart så frässtativet och den nya lilla Boschfräsen får vänta tills i morgon.
Trevlig Helg!
Dag