Ölburkar speglade i en yta, textspel med "Speglad bild på ölburk med texten 'Reflektion är viktig'
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reflektion är viktigt för att projektet skall bli bra!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
[bild]
Reflektion är viktigt för att projektet skall bli bra!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Tycker nog det står Åbro..
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Brytningsfel!
Tydligen dags att boka tid för en undersökning! :geek:
 
Vi kan låna dig en röd ring från humortråden om du inte ser Åbro i spegeln. Fast känner jag den här tråden rätt har du en egen sån i bra-att-ha-lådan. ;)


Att det inte faktiskt står Åbro utan Arbo vet vi också.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Den kom, den synades, den reklamerades

Leverans av ett nytt marmorbord idag blev en besvikelse. :(
Tydlig transportskada på emballaget. :mad:

Emballage med tydlig transportskada där ett nytt marmorbord levererats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny marmorbordsskiva med synlig spricka i öppen kartong omgiven av skumplast på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr hade skivan en tydlig genomgående spricka från kanten in mot centrum. :cry:

Närbild på marmorbord med tydlig spricka som sträcker sig från kanten mot mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett samtal till leverantören räckte. Ny skiva kommer. Den skadade skivan fick vi behålla och själv slänga. Det kallar jag kundsupport! :D

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den kom, den synades, den reklamerades

Leverans av ett nytt marmorbord idag blev en besvikelse. :(
Tydlig transportskada på emballaget. :mad:

[bild]

[bild]
Tyvärr hade skivan en tydlig genomgående spricka från kanten in mot centrum. :cry:

[bild]
Ett samtal till leverantören räckte. Ny skiva kommer. Den skadade skivan fick vi behålla och själv slänga. Det kallar jag kundsupport! :D

Dag
Användbar!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Det är mänskligt att saker händer.

Det är hur man hanterar det som avgör om det är en bra eller dålig leverantör :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Torktid = Fixartid

Första strykningen ligger för tork. Då blir det tid till lite annat småfix som också skall göras.

Nymålade gröna trälister ligger på ett arbetsbord och torkar i en verkstad med diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla Inca verktyget fick en ny styrlist av ek. Fungerar bra att såga tappar med.

Verktyg med ny ekstyrlist i skruvstycke på arbetsbänk, förberett för tappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för hantverk, Inca-såg utrustad med ny ekstyrlist, använd för att såga trä i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En renoverad grön Inca bandsåg med en ny styrlist av ek för att såga tappar, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett gammalt Inca verktyg med en ny styrlist av ek, och tandsågens blad med målade blå tänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom målade bitarna får ligga tills i morgon annars blir det bara kladd om jag forcerar.
DAGS! :beer:
 
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi kan låna dig en röd ring från humortråden om du inte ser Åbro i spegeln. Fast känner jag den här tråden rätt har du en egen sån i bra-att-ha-lådan. ;)


Att det inte faktiskt står Åbro utan Arbo vet vi också.

Spännande!
Med en lånad röd ring från ”Humorhörnan” blir det ett ”palindrom”! :surprised:
 
”I väntan på Godot”

Det kliar i fingrarna att lösa ”Den röda linjen”!

Bordssåg med pågående uppställning av en röd laserlinje för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delarna ligger i transfer men det tar nog några veckor innan dom kommer fram.

Skärmdump av två onlinebeställningar med lasermoduler som väntar på leverans, prissatta i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir intressant att lösa infästningen.
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Skrev, trevlig helg imorse men det verkar försvunnit på vägen! :oops:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Skrev, trevlig helg imorse men det verkar försvunnit på vägen! :oops:
Inga problem! Ny bordsskiva fixad. Torktider på Ulmiafärgen är väl det som stör mest. Jag vill ju kunna montera ihop bordsförlängningen och bli klar med delmålet. Både jag och färgen får väl sova på saken!
I morgon hoppas jag lägga på lager två av färgen.
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
”Ett steg fram - Tre steg tillbaka”

I helgen hade jag räknat med att bli klar med förlängningsbordet och slutmontera justerbordet och dess linjaler så att alla höjder och vinklar stämde.
Men jag stötte på problem. Den nedre aluminiumprofilen som bordets ena kullager vilar på passade inte in med luckan på plats. Justerbordet gick inte att få i rätt läge mot sågbordet.

Närbild på del av justerbord med aluminiumprofil och kullager som inte passar med sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av äldre ASEA-sågmotor med synliga fläktblad och sågspånsspill, inskjutet under arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ASEA motorns fläns och märkplatta, vilken har inneburit anpassningsproblem vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy av en sågmotors fäktkåpa täckt med sågspån, vilket indikerar problemet med att sågspån tränger in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå ASEA motor för såg, visande fläkt och del av fästet, med sågspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora vinklade luckan, (stämmer inte med originalluckan) med dom fula svetsskarvarna hindrade aluminiumlisten att monteras på rätt sätt. Luckans nya utformning blockerade infästningen av linjalen. Någon tycks ha mätt fel när den nya luckan gjordes.

Färgsliten och rostig vinkelstyrd lucka liggande på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en grovt svetsad och sliten vinklad maskinlucka med rester av blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plötsligt insåg jag vad som var felet och varför den fula luckan såg ut som den gjorde. Sågmotorn är utbytt till en betydligt modernare ASEA motor.
Troligtvis är denna motor större i omfång och det är därför man har försökt att göra luckan större än originalet. Tydligen misslyckades detta försök och det förklarar också varför luckan inte var monterad på sågen när jag köpte den och hela innanmätet var fullt av sågspån. Sågvaggans konstruktion gör att när sågklingan lutas 45˚ vid gering svänger motorns bakre del ut i det hål som luckan skall täcka.

Så nu blir det att tänka nytt. En lucka måste jag ha. Annars fungerar inte spånupptagningen. Det blir till att plocka bort styrlinjalerna och luckan igen. Tilta klingan så mycket det går, mäta och tillverka en ny lucka där motorändan och justerbordslinjalerna inte stör varandra. Verkar vara väldigt små marginaler att få till det hela. Om jag tar bort motorns fäktkåpa vinner jag 30mm på längden. Har det någon större betydelse för motorn gång? Det kommer ju in sågspån genom flänsarna ändå?

Dag
 
  • ASEA-motor på såg med aluminiumlinjal i bakgrunden, problem med plats för motor vid anpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
”Lång Dags färd mot Natt”

Det tog lååång tid att justera in den undre linjalen. Det ena fästet satt som berg med två rostiga kontramuttrar. Jag fick förlänga den ena skiftnyckeln med ett rör för att få kraft nog att lossa dom. Fästpunkterna är lite speciella. Cirka 30 stycken brickor är trädda efter varandra. Genom att minska/öka antalet brickor flyttas linjalen och justerbordet vinklas olika mot sågbordet. Fästpunkterna var helt felaktiga.

Justerskruv med rostiga kontramuttrar och brickor för finjustering av sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostig bult med muttrar och brickor ordnade i följd, använd för finjustering av maskinutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många, många gånger fick jag testmontera med olika antal brickor, linjalen och justerbordet. Till slut efter många om och men låg bordet ganska bra. Då kunde jag utnyttja det fjädrande mellanrummen mellan brickorna och fininställa med hjälp av muttern i infästningen till sågen. Lång tid tog det men det blev bra till slut.

När justerbordet löpte lätt och rätt testade jag den felande luckan igen. Döm av min förvåning så gick det att återanvända den!
Jag förstorade skruvhålen i plåten betydligt så det gick lättare att justera den på plats. Nu sitter den där!

Verkstadslokalsinteriör med justerat linjalmontage på grönmålat Ulma sågbord, klar skyddsglasögon och dammutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsinteriör med grönt ULNIA sågbord och justerbord med linjaler och brickor för fininställning, plus verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt snickeriverktyg, sannolikt en bordssåg, med ett nyinställt förlängningsbord och hjulförsedda justerbara ben i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justerbart utmatningsbord på såg, med linjaler och kontramuttrar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förlängningsbordet är klart! Med avfuktare och lite värmefläkt reducerades torktiden av dom målade bitarna så slutmonteringen kunde göras. Känns väldigt stabilt och funktionellt och luftigt. Passar bra under det tomma utrymmet under planhyveln Jag valde att montera två hjulförsedda justerbara IKEA-ben som jag monterade i dom yttre hörnen i stället för att konstruera två diagonalstag mot sågchassiet. Bordet följer lätt med när sågen flyttas.

Verkstadsinredning med ett justerbart IKEA-ben med hjul, i en verkstadsmiljö med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justerratt på metalllinjal ovanpå ett grönmålat justerbord med ett rött underlag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis har jag gjort det obligatoriska ”Pelarborrtestet”.
Utmatningsbordet sviktade inte ett dugg av tyngden från ”Pelarborren”!

Ölburk på grönt justerbart arbetsbord i verkstad, suddig bakgrund med arbetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två stora delmål är avklarade i helgen. Det känns skönt.
Nu blir det reflektionstid! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Bläsa och 17 till
  • Laddar…
En riktig arbetsseger, snyggt genomförd renovering Dag!

Där har du en riktig kanonsåg.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.