Ett stycke maskinskruvstycke

Jag har kollat runt lite efter något mindre maskinskruvstycke till den nya fräsenheten. Hittade två på Tradera men priserna skenade iväg som det lätt gör där. Egentligen var det ena något nummer för stort också. Så det fick bli nätet. På amazon.se hittade jag ett som såg bra ut och storleken perfekt. Priset var en positiv överraskning!
Klicka och beställde. Fyra veckors leverans från Ching Chong. Det tog bara 12 dagar! Trevligt!

Verkar vara en liten gedigen klump men så klart kunde jag inte hålla fingrarna i styr. Insexbulten med Ikea-nyckel kändes inte bekväm att spänna med så jag ersatte den med ett litet vred från ”braochhalådan”. Nu slipper jag en lös nyckel som skall försvinna hela tiden.

Maskinskruvstycke på en arbetsbänk, ersatt insexbult med ett vred. Används för att säkra föremål vid bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet maskinskruvstycke med ett vred monterat, placerat på en sliten arbetsbänk.
Skapa konto

Maskinskruvstycke i metall med nytt handtag ovanpå en grå yta.
Skapa konto

Givetvis blev det ett klämtest med en ”Pelarborr”!

Maskinskruvstycke med en Arboga-ölburk placerad i det och en insexnyckel liggande på ett arbetsbord.
Skapa konto

Någon test av svarven denna veckan har det inte blivit. Saker som är betydligt viktigare har kommit emellan så jag har inte haft tid att kolla på den fina länken från @OverAndOut.

https://youtube.com/playlist?list=PLY67-4BrEae9Ad91LPRIhcLJM9fO-HJyN&si=1_Sr5T-iCUIm6Gq0

Det får bli lite Youtube i helgen så man inte hittar på några dumheter.

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Metallisk maskinskruvstycke med insexskruv och vred, placerad på en metallbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
Ser trevligt ut, du råkar inte ha en länk eller artikelnummer till den?

Hur fäster man det i maskinen?

• Gilla
stinky747
  • Laddar…
Du får skaffa en klämsats eller smida till lämpliga delar på egen hand.
(De behöver inte vara trappstegsformade som på bilden.)

• Delar av en klämsats med en trappstegsformad komponent och andra tillbehör, inklusive en gradskiva.
    Skapa konto
Rickard.
M matsa60 skrev:
Hur fäster man det i maskinen?
Finns många olika sätt men sånna här är vanliga tillsammans med T-mutter och skruv.
Svart fästjärn ST med ett cirkulärt hål i mitten, vanligt för användning med T-mutter och skruv.
Skapa konto

• Gilla
stigen
  • Laddar…
På tradera är det ett emco litet maskinskruvstycke om du vill ha orginal till din svarv.

Hej @sweden!

Tack för tipset!
Jag har koll på det lilla Emco maskinskruvstycket men det lär hamna på samma pris eller över vad jag gav för det på amazon.
Utefter bilderna så är nog det jag köpte klart bättre.
Dag
Maskinskruvstycke från Emco med mått: 75mm max öppning, 50mm bredd, 45mm höjd, 142mm längd.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Man skall inte ropa hej……….

För någon vecka sedan tyckte jag att svarven var klar men det var innan jag hade börjat kolla på svarvlänken som @OverAndOut tipsade om.

https://youtube.com/playlist?list=PLY67-4BrEae9Ad91LPRIhcLJM9fO-HJyN&si=1_Sr5T-iCUIm6Gq0

Där finns tips om betydligt smartare saker att komplettera med som kommer att underlätta inlärningen.

Vid köpet av svarven ingick det 4 fästen för stålen. När jag började kolla på dom video som jag fick tips om insåg jag att dom stålfästena var ”old school”. Att behöva chimsa varje stål mot zero när man ville byta kändes väldigt omständigt. Verktygsfäste med utbytbara backar är tydligen modellen. Det fanns bara en sak att göra. Ut på nätet och forska! Forskningen resulterade i att ett nytt verktygsfäste med utbytbara backar hamnade i ”Snickerboa”. Dom 4 gamla fästen försvann som en avlöning på Tradera.

Det kvadratiska fästet har två fästpunkter på två sidor. Med spaken i centrum låses stålfästet med expander. Dom medföljande fästbultarna var för grova så det blev att tillverka en egen. I min VVS-låda hittade jag mässingsbit som blev perfekt som centrumstyrning av den lite tunnare bulten.

Verktygsfäste med spak och utbytbara delar inklusive bultar och metallbitar för svarv, placerat på en vit yta.
Skapa konto

Metallsvarv med justerbart verktygsfäste, aluminiumplåtsskydd och handtag monterat på arbetsbänk.
Skapa konto

I och med detta så fick förvaringen av stålen göras om. Nu är alla dom vanligaste stålen monterade och nollade mot svarvcentrum. Dom lösa huvudena är fästa med små kardborrebitar i underkant. Nu går det betydligt snabbare att byta stål!

En svarv med flera verktygsfästen på ett bord, visar en uppsättning för svarvning med justerbara verktygshållare och expanderlåsning.
Skapa konto

På många videos som jag kollat ser man att metallflisorna sprätter omkring högt och lågt och tyvärr hamnar många på svarvens planade bädd och matarskruven. I längden ökar det nog slitaget på delarna. Så det fick bli en ny tankerunda om hur man skulle undvika detta.
Resultatet blev ett litet skydd med en bockad aluminiumplåt, gummibit och en ekbit.
Givetvis använde jag en stark infälld magnet för att fästa det hela!

Skydd med bockad aluminiumplåt, svart gummibit och träbit, fäst med magnet, designat för att följa svarvens rörelse och skydda mot metallflisor.
Skapa konto

Litet skydd för svarv med bockad aluminiumplåt, gummibit och ekbit, fäst med stark magnet för att följa tvärslidens rörelse och skydda mot metallflisor.
Skapa konto

Metall- och gummibaserat skydd för svarv, designat för att skydda från metallflisor, med böjd aluminiumplåt och stark magnet för fästning.
Skapa konto

Nu följer skyddet med tvärslidens rörelse fram och bakåt.

Svarven kommer att köras på mitt MFT-bord och som skydd för bordet hittade jag en liten gummimatta på amazon. Egentligen avsedd att användas för husdjurens matplats.

Bild av en svarv uppgraderad med nytt verktygsfäste, mätinstrument och skydd. Svarven står på ett perforerat arbetsbord.
Skapa konto

En svarv med uppgraderat verktygsfäste och digital mätare, omgiven av verktyg och tillbehör, inklusive chuck och insexnyckel, på ett arbetsbord.
Skapa konto

Verktygshållare med svarvverktyg, olika bits och skruvmejsel monterad på en svarv med digital avläsning.
Skapa konto

Nu skulle man kunna säga att svarven är klar, men det gör jag inte. När väl provkörningen startar dyker det säkert upp saker som måste ändras på. Nästa vecka blir det provkörning. Hela helgen är bokad med barnbarnen från ”Framsidan” som kommer i kväll. Då gäller det att hänga med!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Vårens projekt!

En granne har köpt en ny båt. Betram 28 Fly.

En vit Bertram 28 Fly-båt ligger förankrad vid vattnet vid solnedgång, speglad i det stilla vattnet.
Skapa konto

Det stora akterdäcket med 3,5m bredd skall få en inredning i någon form av trä som tål att stå ute.
Det blir något att sätta tänderna i!
Dag

• Gilla
john.h och 7 till
  • Laddar…
Jag har en Uttern 375, kan du inreda den också?
🤔😉😂👏

37,5 fot lång verkar vara lite för stort jobb för mig. 😜

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
37,5 fot lång verkar vara lite för stort jobb för mig. 😜
Men måttet är i centimeter. 😂

• Gilla
  • Wow
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ok!
Nu fattar jag!
En ”halv böj” lång båt i flaska!

Liten modell av en segelbåt inuti en glasflaska, placerad på en repbas.
Skapa konto

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Omprioritering

Det fina höstvädret innebär att utesäsongen har blivit längre. Tack vare det så har jag lyckats städa av två dåliga samveten.

Ordningen i mina två uteförråd, även kallade ”fyndhörnor”, har länge varit under all kritik. Golven belamrade med olika saker och svårt att hitta vad man letar efter.

Nu går det att enkelt gå in i dom och snabbt hitta vad man letar efter. En klar förbättring inför vintern!
Nu gäller det bara att disciplinera sig i fortsättningen. Får jämföra med filmerna nästa höst när det är dags.

I morgon blir det premiärsvarvning! Har fått ett jobb av ”Regeringen”. Det blir en mjukstart. 3 korta ben i trä är beställt.
Kanske lika bra att börja med lite mjukare material än metall. Hinner nog med lite metallsvarvning också.
”Jag har ju hela helgen på mig”! 🤓

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.