46 285 läst · 248 svar
46k läst
248 svar
”Stigens verkstadstråd 2024”
”Hushållssvarven”
Första försöket att skaffa en ”hushållssvarv” slutade med en flopp på Blocket.
Trots godkänt köp och betalning ”bidde det en fingertutt”.
Men i stället för att gråta över ”spilld mjölk” så blev det nya tag och nu står det en Emco Unimat 3 utrustning i ”Snickerboa”! Det är ju så att när ”villhöverkänslan” har fastnat så finns det bara en lösning. Fixa!
Så förra veckans besök på ”Framsidan” kombinerades med en upphämtning av svarven.
Denna lilla svarv har rätt storlek och funktioner för att få plats i verkstaden. En större maskin skulle innebär att något annat hade behövts avyttras och där är jag inte idag.
Den här maskinen är lite omgjord om man jämför med originalet.
I stället för en motor att flytta mellan svarv/fräs-funktionen har denna två motorer. Svarven har en elektronisk varvtalsreglering monterad och fräspelaren har en motor där hastigheten regleras med rem. Tillbehören som kom med var ett antal stålhållare, längdmatnings modul, olika skärstål, chuckar, nycklar, remmar, shimsbitar samt några handböcker.
För många år sedan hade jag en Solberga träsvarv och svarvade en hel del men efter hand så svalnade intresset med att snurra träbitar. Att nu börja utforska en ny teknik, metallsvarvning, skall bli spännande!
Men först skall det forskas och jag vet redan att ett DRO mätsystem på X/Y axlarna skulle underlätta när ”novisen skall stå vid spisen”. Sen har jag också lite planer på att använda fräsfunktionen på ett lite annorlunda sätt. Så helgen kommer gå i skaparmod med mycket forskande och tänkande på olika idéer och lösningar.
En och annan ”Pelarborr” lär nog slinka ner och det gör ju inte helgen sämre!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Första försöket att skaffa en ”hushållssvarv” slutade med en flopp på Blocket.
Trots godkänt köp och betalning ”bidde det en fingertutt”.
Men i stället för att gråta över ”spilld mjölk” så blev det nya tag och nu står det en Emco Unimat 3 utrustning i ”Snickerboa”! Det är ju så att när ”villhöverkänslan” har fastnat så finns det bara en lösning. Fixa!
Så förra veckans besök på ”Framsidan” kombinerades med en upphämtning av svarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna lilla svarv har rätt storlek och funktioner för att få plats i verkstaden. En större maskin skulle innebär att något annat hade behövts avyttras och där är jag inte idag.
Den här maskinen är lite omgjord om man jämför med originalet.
I stället för en motor att flytta mellan svarv/fräs-funktionen har denna två motorer. Svarven har en elektronisk varvtalsreglering monterad och fräspelaren har en motor där hastigheten regleras med rem. Tillbehören som kom med var ett antal stålhållare, längdmatnings modul, olika skärstål, chuckar, nycklar, remmar, shimsbitar samt några handböcker.
För många år sedan hade jag en Solberga träsvarv och svarvade en hel del men efter hand så svalnade intresset med att snurra träbitar. Att nu börja utforska en ny teknik, metallsvarvning, skall bli spännande!
Men först skall det forskas och jag vet redan att ett DRO mätsystem på X/Y axlarna skulle underlätta när ”novisen skall stå vid spisen”. Sen har jag också lite planer på att använda fräsfunktionen på ett lite annorlunda sätt. Så helgen kommer gå i skaparmod med mycket forskande och tänkande på olika idéer och lösningar.
En och annan ”Pelarborr” lär nog slinka ner och det gör ju inte helgen sämre!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket tjusigt! Misstänker det bara låg en i paketet? Hade kunnat vara spekulant på en om det råkade ligga två i
Också lite sugen på en liten metallsvarv i behändigt format, någon stor kan jag, liksom du, inte prioritera på tillgänglig yta. Men med lite ökad struktur kanske mer yta kan bli tillgängligt... Samtidigt är det mest små saker jag ser behov av att svarva som det är idag.
Också lite sugen på en liten metallsvarv i behändigt format, någon stor kan jag, liksom du, inte prioritera på tillgänglig yta. Men med lite ökad struktur kanske mer yta kan bli tillgängligt... Samtidigt är det mest små saker jag ser behov av att svarva som det är idag.
Tyvärr, ”The one and only”.J JFrisk skrev:Mycket tjusigt! Misstänker det bara låg en i paketet? Hade kunnat vara spekulant på en om det råkade ligga två i
”Unimat 3” vs ”Pelarborr”
Under gårdagens reflektionstid stöttes och blöttes många idéer. Testade också hur stora arbetsstycken som den lilla hushållssvarven kunde ta. Den sväljer en hel ”Pelarborr”!
Imponerande kapacitet för en sådan liten maskin!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Under gårdagens reflektionstid stöttes och blöttes många idéer. Testade också hur stora arbetsstycken som den lilla hushållssvarven kunde ta. Den sväljer en hel ”Pelarborr”!
Imponerande kapacitet för en sådan liten maskin!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Intressant tanke!
Men att höja fuktnivån i ”Snickerboa” på detta sätt känns inte helt rätt.
Givetvis var det en tomburk i filmen. Svarvens kapacitet var det viktigaste.
Att använda svarven som en spridarstation var inte syftet.
Men en intressant tanke är det! 🍺
Dag
Men att höja fuktnivån i ”Snickerboa” på detta sätt känns inte helt rätt.
Givetvis var det en tomburk i filmen. Svarvens kapacitet var det viktigaste.
Att använda svarven som en spridarstation var inte syftet.
Men en intressant tanke är det! 🍺
Dag
Kanske kan dubbla som vattenspridare? Bör undersökas! Ju flera användningsområden per m2 desto större villhöverfaktor!stigen skrev:
Den där svarven är tillverkad i Österrike, då rekomenderas en Egger ljus lager inte en Arboga som passar utmärkt till pelarborren!
”DRO”
Helgens forskning om att skaffa någon form av Digital Read Out till hushållssvarven har givit några idéer.
Dom enklaste modellerna klarar att mäta 1/100. Nästa mätgräns är 1/1000.
Men ärligt talat. Behöver man noggrannheten 1/1000 på en ”hushållssvarv”?
En annan faktor är att systemet får inte vara för stort. Där är inte mycket utrymma att laborera med. Sen är det också en kostnadsfråga.
Här är lite olika modeller som jag hittat.
Forskningen fortsätter……….
Dag
Helgens forskning om att skaffa någon form av Digital Read Out till hushållssvarven har givit några idéer.
Dom enklaste modellerna klarar att mäta 1/100. Nästa mätgräns är 1/1000.
Men ärligt talat. Behöver man noggrannheten 1/1000 på en ”hushållssvarv”?
En annan faktor är att systemet får inte vara för stort. Där är inte mycket utrymma att laborera med. Sen är det också en kostnadsfråga.
Här är lite olika modeller som jag hittat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Forskningen fortsätter……….
Dag
Hjälp!
Letar efter ett mindre maskinskruvstycke som skulle kunna passa till fräsfunktionen med den nya ”hushållssvarven”. Finns det några mindre som har bra kvalitet eller måste man gå upp i storlek? Det måste ju greppa ordentligt om man skall fräsa i metall.
Dag
Letar efter ett mindre maskinskruvstycke som skulle kunna passa till fräsfunktionen med den nya ”hushållssvarven”. Finns det några mindre som har bra kvalitet eller måste man gå upp i storlek? Det måste ju greppa ordentligt om man skall fräsa i metall.
Dag
Kolla på OTD Toolsstigen skrev:
Där finns båda maskinskruvstrycken och precision skruvstycke i olika priser