Det är nog ytterst tveksamt om du kan få ut 1/1000 eller ens 1/100 noggrannhet med billiga grejer, bara för att instrumenten visar tusendelar betyder ju inte det att det är korrekt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
U
U ujja skrev:
Det är nog ytterst tveksamt om du kan få ut 1/1000 eller ens 1/100 noggrannhet med billiga grejer, bara för att instrumenten visar tusendelar betyder ju inte det att det är korrekt.
Instämmer, tror inte du får mer än 1/20 mm med tanke på stabilitet, glapp, toleranser på trapetser osv.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”DRO-Vägen”

Målet är bestämt och ett snabbspår dit finns men ”det blir liksom lite dyrt som Kyrkstämman sa”.
Tycks bara finnas utanför EU så med tull, moms och frakt hamnar det runt 2500kr.

Två orangea metallklämmor och två digitala däckmätare med svarta plasthöljen och blå etiketter, placerade bredvid varandra på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitala mätverktyg monterade på en svarvbädd för att konstruera digital mätning på X- och Y-axlar med flexibel placering och snabbfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital mätning av X- och Y-axlar på en svarv, med snabbfästen och flexibel placering. Visar mätvärden på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange och svart del av digital mätutrustning, fäst med skruvar och spakar, monterad på maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en orange monteringsdel med snabbtillbehör och justerskruvar, som ska användas för konstruktion av digital mätning på X och Y axlarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då återstår det att göra en egen lösning. Och det är kul!
Att fundera, testa, ifrågasätta, göra om och ta ett steg i taget mot målet är roligt.


Så här ser målbilden ut.

Konstruera digital mätning på X och Y axlarna.
Mätområde 1/100.
Enkel montering/demontering.
Snabbfästen.
Flexibel placering utanför svarvbädden av mätutrustningen.
Lägre kostnad.

Till helgen blir det start! Målgång beror på hur krokig vägen blir och ett och annat felval lär det säkert bli.
Men nästa helg borde (vers:1:1) vara klar.

Dag
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”DRO-Vägen”

Målet är bestämt och ett snabbspår dit finns men ”det blir liksom lite dyrt som Kyrkstämman sa”.
Tycks bara finnas utanför EU så med tull, moms och frakt hamnar det runt 2500kr.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Då återstår det att göra en egen lösning. Och det är kul!
Att fundera, testa, ifrågasätta, göra om och ta ett steg i taget mot målet är roligt.


Så här ser målbilden ut.

Konstruera digital mätning på X och Y axlarna.
Mätområde 1/100.
Enkel montering/demontering.
Snabbfästen.
Flexibel placering utanför svarvbädden av mätutrustningen.
Lägre kostnad.

Till helgen blir det start! Målgång beror på hur krokig vägen blir och ett och annat felval lär det säkert bli.
Men nästa helg borde (vers:1:1) vara klar.

Dag
Du får köpa några av de hånade mätprylarna på Lidl. Tycker de är långt bättre än vad ryktet säger ;)
 
  • Gilla
GEGS och 3 till
  • Laddar…
Det går bra nu! - Saker ramlar in!

Jag hittade digitalmätarna på amazon.se. Finns också österut lite billigare men med betydligt längre leveranstid.

Skärmbild av en produktsida på Amazon.se som visar en digital däckmönsterdjupsmätare från GODESON med beskrivning, pris, betyg och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma mätare som det färdiga köpesystemet förutom magnetanslutningen. Men det var lätt fixat!

Digital däcktrycksmätare med blå etikett som visar "TYRE GAUGE Automotive series" och knappar märkta med "OFF", "ON" och "ZERO".

Två digitalmätare liggande på en vit yta, en med en rund magnetisk fot och den andra med en triangelmagnetisk fot. Båda visar "0.00 mm" på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bort med extravingarna och magneter i olika former och styrka har jag gott om.
Ambitionen är att kunna ansluta både X och Y axlarnas mätklockor endast med olika magnetfästen. Då går det snabbt att placera mätarna precis där det behövs. Skapelseprocessen fortsätter i helgen!

Trevlig Helg! 🍺

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
pinec0ne och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Det går bra nu! - Saker ramlar in!

Jag hittade digitalmätarna på amazon.se. Finns också österut lite billigare men med betydligt längre leveranstid.

[bild]

Samma mätare som det färdiga köpesystemet förutom magnetanslutningen. Men det var lätt fixat!

[bild]

[bild]

Bort med extravingarna och magneter i olika former och styrka har jag gott om.
Ambitionen är att kunna ansluta både X och Y axlarnas mätklockor endast med olika magnetfästen. Då går det snabbt att placera mätarna precis där det behövs. Skapelseprocessen fortsätter i helgen!

Trevlig Helg! 🍺

Dag
Då beställer jag två uppsättningar av dig ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Då beställer jag två uppsättningar av dig ;)
Vänta tills det är klart! Det finns några oklarheter som jag måste lösa under resans gång. Sen är allt möjligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.