”Första svarvjobbet”

Första testet av den nyrenoverade lilla Unimat 3 metallsvarven blev ett träjobb!
Tre ben i hårdträ var beställningen. Utgick från ett målat runt sängben med diametern 5cm där färgen skulle bort.
Jag tror det var nyttigt att starta med en träbit. Stor skillnad mot min gamla Solberga svarv! Här gick det inte att avverka så mycket åt gången. Så det blev ett antal körningar. Skönt med den automatiska matningen.
Intressant att se hur mitt lilla skydd för bädden och matarskruven fungerade. Helt enligt plan!

Testade också med en slang från spånsugen och då blev det ännu bättre! Får knåpa ihop en liten följsam adapter till nästa gång.

Innan leverans till ”Regeringskansliet” gjorde jag så klart det obligatoriska belastningstestet. Klart godkänt!

Ölburk och ljus på ett lågt träbord upphöjt med svarvade ben i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
Anderscurl och 19 till
  • Laddar…
”Vårt Galleri har vi inga galler i”…….

Den kreativa utvecklingen är viktig i ung ålder!
Våra barnbarn har nu fått en egen hörna där man kan följa deras utveckling.
Det blir till att köpa fler tavellister framöver! ❤️

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
T
*köpa* ??

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Förstår ditt frågetecken!
Erbjöd en leverans från ”Snickerboa” men någon ville ha det klart på stuts!
Sen måste jag erkänna att målningsarbeten inte är en av mina bättre grenar.
Jag ser det som en ”Win - Win” lösning! 🍺

• Haha
trycklös
  • Laddar…
T
Ja att slippa måla är alltid ett plus :) , och med tanke på vad såna lister kostar på tex Ikea så är det svårt att räkna hem det om man gör det själv.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
”Skarpt läge”

Jag märkte när jag svarvade dom tre små benen i trä att en roterande motdubb hade varit bra att ha till ”Hushållssvarven”.
Hittade en i England som såg ut att passa. Dessutom stod det i annonsen Unimat 3-4.

Live-centrum från RDG Tools med text "RDG", avsett för Emco Unimat-svarvar, visas med pris på annonsen.
Skapa konto

Men väl på plats var den inte rätt! Troligtvis är det till den äldre SL-modellen. Skaftet är alldeles för smalt!
Skicka tillbaka? Alldeles för krångligt för dom pengarna.

Efter några dagars funderande har jag kommit fram till en plan. Jag har ju en liten metallsvarv numera så det blir att svarva ner det koniska fästet till rätt mått inne vid chucken.

Två motdubbar i metall med koniskt fäste ligger på ett papper med skisser och måttangivelser.
Skapa konto

Vad kan gå fel? Allt! Men friskt vågat är hälften vunnet! Samtidigt får jag ju ett ypperligt tillfälle att testa metallsvarvning!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag har ju en liten metallsvarv numera så det blir att svarva ner det koniska fästet till rätt mått inne vid chucken.
Blir det inte väldigt kort sträcka att hålla den på sen?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Rickard.
Är den av någotsånär kvalité bör konan vara härdad, killgissningsvis någon form av induktionshärdning som knappast är särskilt trevlig att svarva genom.

Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dagens resultat!

”Operationen gick bra men patienten dog”. Så kan man nog sammanfatta resultatet!
Svarvade först bort falsen på dubben för att få lite mer anläggningsyta.

Svarvspets på en maskinbänk med verktygshållare i metall och gul spets.
Skapa konto

Svarv och metallbit i närbild under svarvning. Verktyget har skapat spånor, men centreringsproblem syns, vilket orsakade projektfel.
Skapa konto

Därefter försökte jag förlänga den konade delen in mot dubben.

Närbild av en metallsvarvprocess där en arborrad cylinder är fastspänd i en chuck och bearbetas med ett skärverktyg.
Skapa konto

Så långt var det glada miner.

Metallspetsverktyg med konad topp och svart kropp med bokstäverna "RDC". Används i svarvning, dock med problem enligt beskrivningen.
Skapa konto

Men när jag tyckte det såg klart ut och provade så var det SBS!

Dubben var absolut inte centrerad! Kastade upp/ner och det såg för dj-igt ut! Ren ut sagt skit!
Men ”Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge”, blir dagens visdomsord.

Nu blir det ”Pelarborr” och reflektion. Jag skall försöka komma på vad som gick fel och därefter en plan B att testa i morgon. Tur att det finns många bokstäver i alfabetet!

Trevlig kväll! 🍺🍺
Dag

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Blir det inte väldigt kort sträcka att hålla den på sen?
Hej @Ola C!

Precis! Du såg det men jag trodde annat!
”Learning by doing” lär det bli framöver!

Dag

Rickard. Rickard. skrev:
Är den av någotsånär kvalité bör konan vara härdad, killgissningsvis någon form av induktionshärdning som knappast är särskilt trevlig att svarva genom.
Helt rätt @Richard!

Väldigt hårt och inte många hundradelar åt gången. Tid tog det och resultatet blev inte bra.
Nu fnular jag på en Plan B!

Dag

stigen stigen skrev:
Helt rätt @Richard!

Väldigt hårt och inte många hundradelar åt gången. Tid tog det och resultatet blev inte bra.
Nu fnular jag på en Plan B!

Dag
Hur gjorde du när du spände upp den?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag spände fast den i den stora chucken.

stigen stigen skrev:
Jag spände fast den i den stora chucken.
Men inget i andra änden? Tänker att du vill spänna fast sen i chucken samtidigt som du möter upp den med din motdubb för att se att båda ändarna ligger i centrum

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Men inget i andra änden? Tänker att du vill spänna fast sen i chucken samtidigt som du möter upp den med din motdubb för att se att båda ändarna ligger i centrum
Det skulle jag nog ha gjort. Läropengar!
Men nu har jag en Plan B på gång!

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.