48 465 läst · 264 svar
48k läst
264 svar
”Stigens verkstadstråd 2024”
”Första svarvjobbet”
Första testet av den nyrenoverade lilla Unimat 3 metallsvarven blev ett träjobb!
Tre ben i hårdträ var beställningen. Utgick från ett målat runt sängben med diametern 5cm där färgen skulle bort.
Jag tror det var nyttigt att starta med en träbit. Stor skillnad mot min gamla Solberga svarv! Här gick det inte att avverka så mycket åt gången. Så det blev ett antal körningar. Skönt med den automatiska matningen.
Intressant att se hur mitt lilla skydd för bädden och matarskruven fungerade. Helt enligt plan!
Testade också med en slang från spånsugen och då blev det ännu bättre! Får knåpa ihop en liten följsam adapter till nästa gång.
Innan leverans till ”Regeringskansliet” gjorde jag så klart det obligatoriska belastningstestet. Klart godkänt!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Första testet av den nyrenoverade lilla Unimat 3 metallsvarven blev ett träjobb!
Tre ben i hårdträ var beställningen. Utgick från ett målat runt sängben med diametern 5cm där färgen skulle bort.
Jag tror det var nyttigt att starta med en träbit. Stor skillnad mot min gamla Solberga svarv! Här gick det inte att avverka så mycket åt gången. Så det blev ett antal körningar. Skönt med den automatiska matningen.
Intressant att se hur mitt lilla skydd för bädden och matarskruven fungerade. Helt enligt plan!
Testade också med en slang från spånsugen och då blev det ännu bättre! Får knåpa ihop en liten följsam adapter till nästa gång.
Innan leverans till ”Regeringskansliet” gjorde jag så klart det obligatoriska belastningstestet. Klart godkänt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig Helg! 🍺
Dag
”Vårt Galleri har vi inga galler i”…….
Den kreativa utvecklingen är viktig i ung ålder!
Våra barnbarn har nu fått en egen hörna där man kan följa deras utveckling.
Det blir till att köpa fler tavellister framöver! ❤️
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Den kreativa utvecklingen är viktig i ung ålder!
Våra barnbarn har nu fått en egen hörna där man kan följa deras utveckling.
Det blir till att köpa fler tavellister framöver! ❤️
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Förstår ditt frågetecken!
Erbjöd en leverans från ”Snickerboa” men någon ville ha det klart på stuts!
Sen måste jag erkänna att målningsarbeten inte är en av mina bättre grenar.
Jag ser det som en ”Win - Win” lösning! 🍺
Erbjöd en leverans från ”Snickerboa” men någon ville ha det klart på stuts!
Sen måste jag erkänna att målningsarbeten inte är en av mina bättre grenar.
Jag ser det som en ”Win - Win” lösning! 🍺
”Skarpt läge”
Jag märkte när jag svarvade dom tre små benen i trä att en roterande motdubb hade varit bra att ha till ”Hushållssvarven”.
Hittade en i England som såg ut att passa. Dessutom stod det i annonsen Unimat 3-4.
Men väl på plats var den inte rätt! Troligtvis är det till den äldre SL-modellen. Skaftet är alldeles för smalt!
Skicka tillbaka? Alldeles för krångligt för dom pengarna.
Efter några dagars funderande har jag kommit fram till en plan. Jag har ju en liten metallsvarv numera så det blir att svarva ner det koniska fästet till rätt mått inne vid chucken.
Vad kan gå fel? Allt! Men friskt vågat är hälften vunnet! Samtidigt får jag ju ett ypperligt tillfälle att testa metallsvarvning!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Jag märkte när jag svarvade dom tre små benen i trä att en roterande motdubb hade varit bra att ha till ”Hushållssvarven”.
Hittade en i England som såg ut att passa. Dessutom stod det i annonsen Unimat 3-4.
Logga in
Skapa konto
Men väl på plats var den inte rätt! Troligtvis är det till den äldre SL-modellen. Skaftet är alldeles för smalt!
Skicka tillbaka? Alldeles för krångligt för dom pengarna.
Efter några dagars funderande har jag kommit fram till en plan. Jag har ju en liten metallsvarv numera så det blir att svarva ner det koniska fästet till rätt mått inne vid chucken.
Logga in
Skapa konto
Vad kan gå fel? Allt! Men friskt vågat är hälften vunnet! Samtidigt får jag ju ett ypperligt tillfälle att testa metallsvarvning!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Dagens resultat!
”Operationen gick bra men patienten dog”. Så kan man nog sammanfatta resultatet!
Svarvade först bort falsen på dubben för att få lite mer anläggningsyta.
Därefter försökte jag förlänga den konade delen in mot dubben.
Så långt var det glada miner.
Men när jag tyckte det såg klart ut och provade så var det SBS!
Dubben var absolut inte centrerad! Kastade upp/ner och det såg för dj-igt ut! Ren ut sagt skit!
Men ”Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge”, blir dagens visdomsord.
Nu blir det ”Pelarborr” och reflektion. Jag skall försöka komma på vad som gick fel och därefter en plan B att testa i morgon. Tur att det finns många bokstäver i alfabetet!
Trevlig kväll! 🍺🍺
Dag
”Operationen gick bra men patienten dog”. Så kan man nog sammanfatta resultatet!
Svarvade först bort falsen på dubben för att få lite mer anläggningsyta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Därefter försökte jag förlänga den konade delen in mot dubben.
Logga in
Skapa konto
Så långt var det glada miner.
Logga in
Skapa konto
Men när jag tyckte det såg klart ut och provade så var det SBS!
Dubben var absolut inte centrerad! Kastade upp/ner och det såg för dj-igt ut! Ren ut sagt skit!
Men ”Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge”, blir dagens visdomsord.
Nu blir det ”Pelarborr” och reflektion. Jag skall försöka komma på vad som gick fel och därefter en plan B att testa i morgon. Tur att det finns många bokstäver i alfabetet!
Trevlig kväll! 🍺🍺
Dag
Helt rätt @Richard!Rickard. skrev:
Väldigt hårt och inte många hundradelar åt gången. Tid tog det och resultatet blev inte bra.
Nu fnular jag på en Plan B!
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg