110 784 läst · 351 svar
111k läst
351 svar
Stiga Autoclip 2013
Den är inställd på sekundär zon och det var så den tog sig dit. Jag skulle nästan påstå att det är en 'bugg' det här med sensorerna. När den följer linan medsols (till min zon 1) så går den med vänsterhjulen 10 cm utanför slingan. Däremot, när den går motsols så går den på exakt samma sätt dvs vänsterhjulen 10 cm innanför slingan och resterande (30 cm?) UTANFÖR slingan. Där stöter den naturligtvis på fler hinder eftersom man vill ha slingan så långt ut mot kanten som möjligt.lage skrev:
Så som svar på Gimbal - har man den smala passagen MEDSOLS kan man säkert klara smalare passager - dock ej motsols.
Nu minns jag inte riktigt, när den går moturs på slingan, backar den ur laddaren och fortsätter längs slingan baklänges, eller vänder den runt när den lämnat laddaren?
Om den vänder runt är det inte mycket man kan göra, men om den "backar" moturs så skulle den äventyrlige kunna prova att flytta bakre slingsensorn till andra sidan stödhjulet så att de inte längre sitter diagonalt. Om det är möjligt att flytta dem vill säga, minns inte hur de sitter fast.
Å andra sidan kanske de ser detta som en finess, hjulspåren ut ur laddaren hamnar inte på exakt samma ställe som när den kör in.
Om den vänder runt är det inte mycket man kan göra, men om den "backar" moturs så skulle den äventyrlige kunna prova att flytta bakre slingsensorn till andra sidan stödhjulet så att de inte längre sitter diagonalt. Om det är möjligt att flytta dem vill säga, minns inte hur de sitter fast.
Å andra sidan kanske de ser detta som en finess, hjulspåren ut ur laddaren hamnar inte på exakt samma ställe som när den kör in.
Nu är jag nog dock uppe i närmare 30 säckar med toppdress.Patrik N skrev:
Den är väldigt känslig för små gropar. Så jag förstår den som var sugen på att sälja sin autoclip:are.
Dock så vill jag inte ge upp än, fortsätter ett tag till att fylla i mina små gropar.
Men det börjar bli frustrerande att se den fastna gång på gång.. Jag börjar fundera på att svarva av "stödhjulen" som sitter fram och bak, så den inte hänger sig lika lätt.
Sen har jag ett par funderingar. Kanske Boltis kan svara?
Angående spiralmönstret, jag skulle vilja kunna ställa in att den skall bränna av en spiral, ända tills den stöter emot ett hinder eller begränsningsslingan. Går detta att göra i servicemenyn?
Och angående det här när klipparen ska ta sig till sekundärt område. Ställer man den på att gå moturs, så backar den ut ur laddaren. Sen vänder den, och kör med ena hjulet ca 30cm utanför slingan.
Dock slår den inte på kniven. Det skulle ju vara klockrent ifall den åker till sekundärt område med kniven på, då får man en riktigt bra kantklippning. Går detta att ställa in i serviceemnyn?
Som JonasQ redan sagt. Det påverkar inte ett dugg.Gimbal skrev:
Har som tidigare sagts, en 325, som guppar minst lika mycket som JonasQ klippare, och det syns absolut ingenting av detta.
Patrik N: Jag var nog uppe i 50 säckar innan jag gav upp, det tar aldrig slut. Jag har gått över till att platta till och jämna ut ojämnheter med gummiklubba, det fungerar, framförallt när marken är blöt och speciellt om man har mkt mossa.
Att klippningen skulle bli ojämn p.g.a. att klipparen guppar är verkligen inget att oroa sig för. Kniven snurrar med 50-60 varv/sekund och har fyra egg som är 5-7 cm långa, klipparen rör sig med 0,5 m/s som mest. Det blir väldigt jämnt helt enkelt.
Guppandet reduceras dessutom när klipphöjden sänks, knivskyddet går som en kam genom gräset.
Att klippningen skulle bli ojämn p.g.a. att klipparen guppar är verkligen inget att oroa sig för. Kniven snurrar med 50-60 varv/sekund och har fyra egg som är 5-7 cm långa, klipparen rör sig med 0,5 m/s som mest. Det blir väldigt jämnt helt enkelt.
Guppandet reduceras dessutom när klipphöjden sänks, knivskyddet går som en kam genom gräset.
Redigerat:
Kolla så att hjulen sitter fast!
Min klippare började att knaka och braka när den svängde höger och vände tvärt. Det visade sig att hjulens taggar tog i plastflärparna som ska skrapa av gräs från hjulen. Hjulet glappade i sidled. Efter en snabb koll så insåg jag att hjulet satt fast på axeln som det skulle men innanför satt det löst!
Skruvade alltså bort centrumskruven och tog loss hjulet. Där innanför sitter 4 st försänkta skruvar som håller hela motorpaktet på plats. Två av dessa satt helt löst och de andra två gick att dra åt ett kvarts varv. Måndagsexemplar? Vem vet? På andra hjulet gick de också att dra åt.
Efter montering så blev allt stabilt igen, men jag passade på att klippa upp jacken i plastflärparna så att de blev ett lite längre avstånd till hjulen. Det var bara 1-2mm frigång från fabrik.En enkel sak att fixa med en avbitartång när hjulet ändå var demonterat.
Min klippare började att knaka och braka när den svängde höger och vände tvärt. Det visade sig att hjulens taggar tog i plastflärparna som ska skrapa av gräs från hjulen. Hjulet glappade i sidled. Efter en snabb koll så insåg jag att hjulet satt fast på axeln som det skulle men innanför satt det löst!
Skruvade alltså bort centrumskruven och tog loss hjulet. Där innanför sitter 4 st försänkta skruvar som håller hela motorpaktet på plats. Två av dessa satt helt löst och de andra två gick att dra åt ett kvarts varv. Måndagsexemplar? Vem vet? På andra hjulet gick de också att dra åt.
Efter montering så blev allt stabilt igen, men jag passade på att klippa upp jacken i plastflärparna så att de blev ett lite längre avstånd till hjulen. Det var bara 1-2mm frigång från fabrik.En enkel sak att fixa med en avbitartång när hjulet ändå var demonterat.