lage skrev:
Tog den sig upp pga att du angett en sekundär zon bortom passagen, eller gjorde den det på egen hand?
Den är inställd på sekundär zon och det var så den tog sig dit. Jag skulle nästan påstå att det är en 'bugg' det här med sensorerna. När den följer linan medsols (till min zon 1) så går den med vänsterhjulen 10 cm utanför slingan. Däremot, när den går motsols så går den på exakt samma sätt dvs vänsterhjulen 10 cm innanför slingan och resterande (30 cm?) UTANFÖR slingan. Där stöter den naturligtvis på fler hinder eftersom man vill ha slingan så långt ut mot kanten som möjligt.

Så som svar på Gimbal - har man den smala passagen MEDSOLS kan man säkert klara smalare passager - dock ej motsols. :)

• Gilla
Dave R
  • Laddar…
Nu minns jag inte riktigt, när den går moturs på slingan, backar den ur laddaren och fortsätter längs slingan baklänges, eller vänder den runt när den lämnat laddaren?

Om den vänder runt är det inte mycket man kan göra, men om den "backar" moturs så skulle den äventyrlige kunna prova att flytta bakre slingsensorn till andra sidan stödhjulet så att de inte längre sitter diagonalt. Om det är möjligt att flytta dem vill säga, minns inte hur de sitter fast.

Å andra sidan kanske de ser detta som en finess, hjulspåren ut ur laddaren hamnar inte på exakt samma ställe som när den kör in.

Jag står i begrepp att ge upp med min Stiga 127, p.g.a. gräsmattans många ojämnheter, någon som är intresserad av att köpa en obetydligt begagnad robotklippare med 25 timmar `"på mätaren"?

Den kan du sälja utan problem då Stiga själva inte kan få fram några för en slutet på Juli :)
Dave R skrev:
Jag står i begrepp att ge upp med min Stiga 127, p.g.a. gräsmattans många ojämnheter, någon som är intresserad av att köpa en obetydligt begagnad robotklippare med 25 timmar `"på mätaren"?

Lägger upp en liten filmsnutt på när min 127:a gör jobbet medans jag dricker öl :beer:

[video=youtube_share;7sdQXOw5lVo]http://youtu.be/7sdQXOw5lVo[/video]

Mvh...

• Gilla
vedex83
  • Laddar…
Den ser ut att guppa fram och tillbaka när den kör. Påverkar inte det klippresultatet?

Det trodde jag också först men det verkar inte påverka alls... gräsmattan är faktisk jämnare klippt än den någonsin varit förut :)

vedex83 skrev:
Den ser ut att guppa fram och tillbaka när den kör. Påverkar inte det klippresultatet?
Det borde påverka några mm upp och ner, men så länge marken under gräset inte är ett perfekt salsgolv så kvittar det kanske.

INDEGO skrev:
Den kan du sälja utan problem då Stiga själva inte kan få fram några för en slutet på Juli :)
Dålig planering av de åf som inte har de hemma.. ;) Kan inte alltid lita på att leverantören har på lager....

Patrik N skrev:
Har hittils spridit ut 7 säckar toppdress på gräsmattan, och nu finns det snart inga gropar kvar att fastna i.
Nu är jag nog dock uppe i närmare 30 säckar med toppdress.
Den är väldigt känslig för små gropar. Så jag förstår den som var sugen på att sälja sin autoclip:are.
Dock så vill jag inte ge upp än, fortsätter ett tag till att fylla i mina små gropar.
Men det börjar bli frustrerande att se den fastna gång på gång.. Jag börjar fundera på att svarva av "stödhjulen" som sitter fram och bak, så den inte hänger sig lika lätt.

Sen har jag ett par funderingar. Kanske Boltis kan svara?
Angående spiralmönstret, jag skulle vilja kunna ställa in att den skall bränna av en spiral, ända tills den stöter emot ett hinder eller begränsningsslingan. Går detta att göra i servicemenyn?

Och angående det här när klipparen ska ta sig till sekundärt område. Ställer man den på att gå moturs, så backar den ut ur laddaren. Sen vänder den, och kör med ena hjulet ca 30cm utanför slingan.
Dock slår den inte på kniven. Det skulle ju vara klockrent ifall den åker till sekundärt område med kniven på, då får man en riktigt bra kantklippning. Går detta att ställa in i serviceemnyn?

• Gilla
noisek79
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Det borde påverka några mm upp och ner, men så länge marken under gräset inte är ett perfekt salsgolv så kvittar det kanske.
Som JonasQ redan sagt. Det påverkar inte ett dugg.
Har som tidigare sagts, en 325, som guppar minst lika mycket som JonasQ klippare, och det syns absolut ingenting av detta.

boltis skrev:
Dålig planering av de åf som inte har de hemma.. ;) Kan inte alltid lita på att leverantören har på lager....
Just det...vi kan inte lita på Stiga som är både tillverkare och leverantör. Vore tragiskt om Stiga har satt i system med att bygga upp sitt lager hos återförsäljarna!

En film på 325:an som skumpar fram på min grästuvsmatta...
Jag har redan fyllt en hel del gropar med sand och jord, men här behövs fler åtgärder. :D
[video=youtube_share;7nxPJwC48_M]http://youtu.be/7nxPJwC48_M[/video]

Patrik N: Jag var nog uppe i 50 säckar innan jag gav upp, det tar aldrig slut. Jag har gått över till att platta till och jämna ut ojämnheter med gummiklubba, det fungerar, framförallt när marken är blöt och speciellt om man har mkt mossa.

Att klippningen skulle bli ojämn p.g.a. att klipparen guppar är verkligen inget att oroa sig för. Kniven snurrar med 50-60 varv/sekund och har fyra egg som är 5-7 cm långa, klipparen rör sig med 0,5 m/s som mest. Det blir väldigt jämnt helt enkelt.
Guppandet reduceras dessutom när klipphöjden sänks, knivskyddet går som en kam genom gräset.

Redigerat:
Kolla så att hjulen sitter fast!

Min klippare började att knaka och braka när den svängde höger och vände tvärt. Det visade sig att hjulens taggar tog i plastflärparna som ska skrapa av gräs från hjulen. Hjulet glappade i sidled. Efter en snabb koll så insåg jag att hjulet satt fast på axeln som det skulle men innanför satt det löst!

Skruvade alltså bort centrumskruven och tog loss hjulet. Där innanför sitter 4 st försänkta skruvar som håller hela motorpaktet på plats. Två av dessa satt helt löst och de andra två gick att dra åt ett kvarts varv. Måndagsexemplar? Vem vet? På andra hjulet gick de också att dra åt.

Efter montering så blev allt stabilt igen, men jag passade på att klippa upp jacken i plastflärparna så att de blev ett lite längre avstånd till hjulen. Det var bara 1-2mm frigång från fabrik.En enkel sak att fixa med en avbitartång när hjulet ändå var demonterat.

• Gilla
JonasQ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.