Roggan79 skrev:
Hej igen.....har en matta på 875 kvm. Hjälp mig? Ska jag köpa en 325:a eller räcker det med en 127:a ?
Räcker gott med en 127, men har du en gropig/tuvig gräsmatta, det gäller särskilt i kombination med sluttningar/lutningar, så skulle jag rekommendera en annan klippare, en modell med ett hjul i varje hörn och som driver på bakhjulen.

Någon som kan ta kort på ett batteri på 127? Även mäta storleken! Hade varit tacksam för detta....

Hej.
Jag har en fråga om zoner.
Hanterar stigas klippare flera zoner på samma sätt som husqvarnas gör?
Jag har 2 gräsamttor som delas av en väg, och vill att klipparen skall transportera sig själv över vägen och fortsätta klippa på andra sidan.
Såg att zoner nämdes tidigare i tråden, men har inte hittat nån info i manualen.

Du kan förutom att börja klippa direkt vid laddstationen ange två andra ställen längs slingan att börja klippa på. Då anger du antal meter den ska gå med/motsols längs slingan innan den så att säga börjar klippa på allvar.
Sen finns det inget som håller kvar klipparen i zonen när den väl släppt slingan, förutom möjligen smala passager, konstgjorda eller verkliga. Men det gäller ju alla klippare.

Hej
Jag funderar på en 127:a. Var hos en ÅF idag för att klämma lite. Det jag blir lite skeptisk till är placeringen av "stödhjulen" som sitter fram och bak. Den kan säkert klara lutningar på 45% men jag ser en stor risk med att den kommer att hänga sig när backen startar.
Jag har en tomt med tre etapper på baksidan så den måste kunna klättra lite för att ta si mellan etapperna
Jag skickar med en bild så det är lättare att förstå. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Ska jag titta efter en annan modell? Tomten har 650 m2 gräsmatta
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vedex83: Att klipparen fastnar i början av backen är inget problem, det den har svårt med är ojämnheter, både på plant men framförallt i kombination med lutande underlag. Du ser som sagt ut att ha en jämn gräsmatta utan gropar och med mjuka, rundade slänter, det kommer inte vara några problem. Problemet är som sagt ojämnheter.

• Gilla
Magnus Olsson
  • Laddar…
Hej jag inhandlade en 127 idag och när plokade upp den ur katogen så låg det en skruv i klipparen och rasslade.
När jag öppnade klipparen så såg jag även en flatkabel med kontakt som inte var kopplad är den till för extrautrustning såsom larm mm????:eek:

boltis skrev:
Din sändare är defekt. Finns ett servicemeddelande angående detta. Garanti.

Sändaren har följande artikelnummer om din åf inte har koll på detta :
1126-1269-01
Ringde och berättade detta för min återförsäljare.
Han hade inte koll på att det gått ut ett servicemeddelande. Och han hade inte koll på artikelnumret.
Han beställde tyvärr den inte förrens måndag eftermiddag, vilket ledde till att den kom hem igår, onsdag.
Men det tog typ 5 minuter att byta sändaren. Sen hem och koppla in allt igen.

Allt är nu frid och fröjd. Nu klipper den för fullt :)

Har hittils spridit ut 7 säckar toppdress på gräsmattan, och nu finns det snart inga gropar kvar att fastna i.

• Gilla
Roggan79
  • Laddar…
Jag tycker att finns väldigt lite videoklipp på Stiga Autoclip att ta del av på nätet. Lägg gärna upp klipp på era robotar så vi får se hur dom beter sig i verkligheten.

• Gilla
Roggan79
  • Laddar…
Patrik N skrev:
Ringde och berättade detta för min återförsäljare.
Han hade inte koll på att det gått ut ett servicemeddelande. Och han hade inte koll på artikelnumret.
Han beställde tyvärr den inte förrens måndag eftermiddag, vilket ledde till att den kom hem igår, onsdag.
Men det tog typ 5 minuter att byta sändaren. Sen hem och koppla in allt igen.

Allt är nu frid och fröjd. Nu klipper den för fullt :)

Har hittils spridit ut 7 säckar toppdress på gräsmattan, och nu finns det snart inga gropar kvar att fastna i.
Jag ska åka o skälla på min säljare idag, de fick tillbaka roboten förra måndagen o har inte hört av sig än, nu får de då ta o fixa en ny station annars så häver jag köpet o åker o köper nån annan modell.

vedex83 skrev:
Jag tycker att finns väldigt lite videoklipp på Stiga Autoclip att ta del av på nätet. Lägg gärna upp klipp på era robotar så vi får se hur dom beter sig i verkligheten.
Du är som sagt välkommen att se den live, PMa om du är intresserad.

Gimbal skrev:
Du kan förutom att börja klippa direkt vid laddstationen ange två andra ställen längs slingan att börja klippa på. Då anger du antal meter den ska gå med/motsols längs slingan innan den så att säga börjar klippa på allvar.
Sen finns det inget som håller kvar klipparen i zonen när den väl släppt slingan, förutom möjligen smala passager, konstgjorda eller verkliga. Men det gäller ju alla klippare.
Går det att få den att följa slingan in i ett stängt område, dvs <70cm mellan trådarna, och börja klippa där? Jag har som sagt en trafikerad väg mellan gräsmattorna, och vill att den skall kila över vägen och börja klippa där, utan att försöka klippa asfalten på vägen och bli överkörd...

lage skrev:
Går det att få den att följa slingan in i ett stängt område, dvs <70cm mellan trådarna, och börja klippa där? Jag har som sagt en trafikerad väg mellan gräsmattorna, och vill att den skall kila över vägen och börja klippa där, utan att försöka klippa asfalten på vägen och bli överkörd...
Jag hör till dom som känner att man borde ta bilder/filmer och ladda upp. Jag har en passage som är 80 cm bred mellan slipers och stenmur. Kunde just - via webcam se - att klipparen tog sig upp för slänten på egen hand (för första gången, efter gårdagens justeringar). Men som det gick tidigare, att lägga slingorna 20 cm ifrån varandra (då sensorerna satt fram och bak) kan man glömma. Nu ligger slingorna ca 50 cm ifrån varann med den 'bortre' i kanten och 'följelinan' mot mitten. Närmre varann än så - så vänder klipparen när den kommer för nära motsatt slinga.

noisek79 skrev:
Jag hör till dom som känner att man borde ta bilder/filmer och ladda upp. Jag har en passage som är 80 cm bred mellan slipers och stenmur. Kunde just - via webcam se - att klipparen tog sig upp för slänten på egen hand (för första gången, efter gårdagens justeringar). Men som det gick tidigare, att lägga slingorna 20 cm ifrån varandra (då sensorerna satt fram och bak) kan man glömma. Nu ligger slingorna ca 50 cm ifrån varann med den 'bortre' i kanten och 'följelinan' mot mitten. Närmre varann än så - så vänder klipparen när den kommer för nära motsatt slinga.
Tog den sig upp pga att du angett en sekundär zon bortom passagen, eller gjorde den det på egen hand?

lage skrev:
Ja det går bra, men hur tätt man kan lägga slingorna är kanske beroende på modell. 500-serien har bara en slingsensor i mitten och då kan man lägga slingorna väldigt tätt. Vet ej hur tätt man kan lägga på nya 100 serien som har två slingsensorer sittandes diagonalt, en höger fram och en vänster bak (eller om det var tvärtom). Kanske behöver man någon extra dm pga det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.