Det står på Stigas hemsida att Alarm och Bluetooth finns som tillbehör till 125/127. Nån som vet vad det skulle kosta att komplettera med det? Hittar ingen info på hemsidan... inte ens artikelnummer eller bilder.

OpiMaza
JonasQ skrev:
Det står på Stigas hemsida att Alarm och Bluetooth finns som tillbehör till 125/127. Nån som vet vad det skulle kosta att komplettera med det? Hittar ingen info på hemsidan... inte ens artikelnummer eller bilder.
Jag vore oxå intresserad av det

Jonas L skrev:
Jag och grannen gjorde gemensam sak och köpte en 325 tillsammans. Delar man på en robot så blir det ju rena Biltema-priset per hushåll. Vi har ca 1000 kvm tomt vardera men det är inkl hus, garage, osv... Själva gräsmattan uppskattas till ca 1200 kvm totalt. Det fixar den galant! Trots att vi har många buskar som delar av tomtgränsen. Fick hjälp med installationen av en bekant som jobbar åt Stiga som kom med kabelfräsen. Lade nog ut 350-400 meter kabel totalt..! Runt buskar, dammar, lekstuga och träd.

325:an är dock som tidigare sagts känslig för gropar. Min gräsmatta behöver jämnas ut rejält (misskött gräsmatta från 70-talet)! Roboten vänder om den tippar ner i en grop. Tolkar detta som ett hinder. Så den kan jobba på en liten plätt en bra stund innan den kommer vidare. Och sen kan den fastna genom att hänga upp sig på främre och bakre stödhjulen. Där är 500-serien bättre.
Men med lite justering av gräsmattan så kommer detta att bli perfekt.

Hur fungerar detta med Bluetooth?
Krävs det en speciell fjärrkontroll eller finns det mjukvara till smartphones?
Ungefär samma problematik som jag står inför :) Därav anledningen till att 520 är mer intressant. Min matta är dock betydligt mindre, men gropar finns det fullt av. Ska försöka fylla igen med jord och nya gräsfrön. Men jag vet inte om jag vågar chansa på 127 eller 325 när det som sagt verkar finnas ett säkert kort. Däremot skriver Boltis att 500 serien ev tippar bakåt betydligt lättare...

Z

Så här efter ett par dagar får jag säga att 127:an funkar bra. Den har aldrig stannat av sig själv med felmeddelande nånstans på min ganska ojämna gräsmatta. Däremot hade jag tre ganska markerade hål efter stubbfräsning jag gjort efter tre granar och där kunde den fastna och bara slira med hjulen (den verkar kunna slira hur länge som helst) så jag hällde i en säck toppdress och gräsfrö i varje hål och sen dess har den inte stannat. På nåt ställe hade jag snålat in på avståndet mellan tråden och en mur och där fastnade den så jag ökade avståndet till vad som stod i manualen och nu funkar det bra. Om tråden är för nära en vägg och maskinen rör sig nästan parallellt med tråden så slår fronten eller baken i väggen när den skall svänga. Jag borde som sagt inte snålat in på avståndet som jag gjorde.

Antar att jag får maila Stiga och fråga hur man installerar larm i den ifall man skulle vilja det och hur larmet fungerar. Just nu finns det iallafall PIN-kod på den och det är ju bra.

Mvh... /Jonas

Larmet heter 1126-9120-01 och kostar ca 1200kr inkl moms.

Bluetooth fungerar som så att man sätter i ett blåtandskort, kostnad ca en tusing. Tyvärr räcker det tyvärr inte med det utan man behöver en sk arc konsoll för att styra den. Kostar ca 4000. Se bild. Det går alltså inte i dagsläget att styra via mobil. Den funktionen fanns faktiskt för några år sedan men finns inte längre..
En annan fördel med bara själva blåtandskortet är att man kan uppdatera maskinen utan att öppna den :)

Jag har givetvis dom här grejorna och det är lite småfräckt men kanske inte värt pengarna..

• uploadfromtaptalk1369072675612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret boltis, hygglo!! Angående uppdatering... finns det ritning på kabeln så att man kan löda ihop en, eller är det en standardkabel eller über-speziale?

Förklara gärna hur larmet fungerar ifall du vet det :) Antar att vad det tillför är att den tjuter ifall man lyfter den?

Mvh... Jonas

Det är egentligen en vanlig seriellkabel, men du behöver en speciell klient för att kunna uppdatera. Och den är för åf only.

Ja, Larmet tjuter om du lyfter och vinklar roboten. Sen låter det väl inte superhögt men är rätt "stressande" om inte annat..

Var ute och fyllde gropar med kompostjord i kväll. Upptäckte att skottkärran var ett utmärkt hjälpmedel för att hitta groparna. När du kan skjuta skottkärran i en jämn rörelse utan att den skumpar så gillar 325:an jämnheten... :)

4000:- för en blåtandsfjärr! Skulle inte tro det. Finns det verkligen ingen hacker som har knäckt styrkoderna och parkopplingen? Brukar bara vara en tidsfråga för den tekniskt intresserade nörden...

Själv skulle jag vilja ha en live-stream med bild från klipparen. Typ en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-IP-kamera-D-Link-DCS930L/36-4994
Men den behöver strömförsörjning. Vet inte vilken spänning den kräver och hur mycket ström den drar...

Gimbal,
Jag har en 127'a och undrar om det är knivhastigheten(speed setting) som blir tillgänglig med r15880?

Min har r15194.

Nej det var själva gånghastigheten man kunde ändra, vill jag minnas.

boltis skrev:
Det är egentligen en vanlig seriellkabel, men du behöver en speciell klient för att kunna uppdatera. Och den är för åf only.
Hur är det med det egentligen, ÅF only alltså? Jag råkade nämligen på en länk där clienten finns att hämta, och den ligger öppet under "public" hos den italienska tillverkaren. Jag vill inte sprida länken om det är strictly verboten, men i annat fall så...

Alltid trevligt med bilder och filmer på 125/127:an!!! :)

Hej igen.....har en matta på 875 kvm. Hjälp mig? Ska jag köpa en 325:a eller räcker det med en 127:a ?

Jo, den är åf only. Ivarjefall från Stigas sida. Dom kräver att man som åf gått deras utbildning. Det är faktiskt som så att man kan ställa till med en hel del problem om man gör galet. Detta är väl den enda support jag ger er i detta ämne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.