Fast det är två helt olika tekniker de använder, 520 har ett rörligt (i viss mån) skal som trycker in mekaniska givare medan 325 har ett fast skal och använder accelerometrar för att detektera krockar.
 
r15194 är från februari, frågan är om Stiga har någon nyare version (man tycker ju att de borde ha det då de tillhör samma familj i botten, men...) å andra sidan tycks Elite modellen vara ytterligare mer påkostad med borstlösa motorer.
 
Edit
Filmen ja länka till va utan ljud och låg på fel håll
 
Redigerat:
Hej!

Köpte mig en Autoclip 325 för ett par veckor sen. Tycker det är sjukt störande att den stoppar och byter riktning för att den "vaggat" för mycket. Blir ju att kanterna i trädgården blir sämre klippta då den ofta stoppat och bytt riktning innan den nått slingan.

Läste även om skruvarna bakom hjulen som kunde vara lösa så jag var tvungen att skruva bort hjulen och kolla. Och mycket riktigt så var nästan alla skruvar lösa. Kan även hålla med att den gnisslar en del. Antagligen då stödhjulen.

För övrigt så klipper den väldigt fint och jämnt och den klarar min trädgårds slänter som är ganska krävande. Nästan hela tomten lutar.

Så kommer det någon uppdatering som kan minska stoppen så vore det ju kanon! Skulle även vilja ha en funktion att den klipper när den går tillbaka till laddning.
 
Ikväll provade jag och kompisen som även han har en 325:a att ta bort drivhjulen för att kontrollera skruvarna innanför.
På hans klippare satt alla 8st löst.
På min satt 7st av 8 löst. Varav 2st hade skruvat ut sig flertalet varv.
Tog ur alla och hade på loctite och skruvade tillbaks dom.

Provade även att ta bort stödhjulen och öppna dessa för att kunna smörja på lagren.
Man får itu hjulet, men själva lagringen sitter ju fastpressad i hjulet. Så det går inte att komma åt för att smörja.
I det ena hjulet rann det ut lite vatten från lagret.... Kändes inte så bra.
Så tyvärr blev jag inte av med gnisslet.

En glad nyhet var att under dagens 2a arbetspass så fastnade den ingenting. Dock så håller den på att klippa ner gräsmattan från 42mm till 35mm. Vilket gör att den gör mycket cirklar och går ofta sakta.

Den är nu ute på dagens trejde pass och kämpar på med en fuktig gräsmatta. Den har inte fastnat än.

Kanske att den inte kommer fastna lika ofta när jag sänkt klipphöjden, och dragit åt skruvarna innanför drivhjulen. Men detta är för tidigt att säga än så länge. Hoppas går ju (y)
 
Då har vi kollat mjukvaran på min 325:a. Den hade som sagt r15194 från fabrik och det är tydligen den senaste enligt Stigas uppdateringsprogram. Så ingen framgång där. Programvaran rapporterade att maskinen var "up to date".

Angående gnisslet. Kommer det verkligen från stödhjulen? Jag tycker mer att det kommer från drivhjulen.
 
Det är kanske inte stödhjulen som gnisslar. Jag har mest antagit det. Får undersöka saken närmare. Är det inte stödhjulen så är det ju verkligen inte bra.
 
När er klippare står i laddaren och ni tar i handtaget på översidan: Får ni växelspänning i handen då?
Det får jag. Inte så hög, men det kittlas lite väl mycket för att det ska kännas helt säkert. Ryckte till ordentligt när jag ställde in den i laddstationen idag efter en rengöring (utan vatten...). Så har det nog inte varit tidigare. Inte så att jag har tänkt på det i alla fall. Jag blir så trött på den här...
 
Handtagen på wiperns motsvarighet (som iofs ser helt annorlunda ut) är elektriskt kopplade till klipparen, det är för att den ska upptäcka när någon tar i den och då stoppa kniven. En svag spänning finns alltså, den borde dock vara löjligt låg och inte kännbar, tycker man.
 
Jonas L skrev:
När er klippare står i laddaren och ni tar i handtaget på översidan: Får ni växelspänning i handen då?
Det får jag. Inte så hög, men det kittlas lite väl mycket för att det ska kännas helt säkert. Ryckte till ordentligt när jag ställde in den i laddstationen idag efter en rengöring (utan vatten...). Så har det nog inte varit tidigare. Inte så att jag har tänkt på det i alla fall. Jag blir så trött på den här...
Det har jag inte märkt något av. Verkar väldigt lurigt....
 
När det regnade ute och man var bra jordad i marken så kände jag med små kittlingar av att det leder i handtaget. Men som Gimbal säger är det för att stoppa knivarna. Inget farligt och inget man känner i torrt väder. Kollar ni på den går det in kablar båda sidor om handtaget samt att det är en plastring på mitten.
 
Ja, det är stödhjulen som låter på min ivf. Det låter ingenting när den har fastnat och står o slirar.
Den har fastnat mindre sen ja sänkte klipphöjden på den.

Angående ström i handtaget, ingenting jag har känt. Varken vid sol eller regn.
 
Så här låter min när den står still och gräver. Gnissel som kommer från drivhjulen. Fast det blev inte så bra ljud med telefonen.
[video=youtube_share;G0Ns7SCJeG4]http://youtu.be/G0Ns7SCJeG4[/video]
 
Det lär vara drivhjulen som låter, inte stödhjulen. Hade samma fenomen på min numera sålda 127a. De gnisslade framförallt i nerförsbacke, d.v.s. när den "motorbromsade". Gick även att frambringa när man snurrade manuellt på drivhjulen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.