Och angående ström i handtaget så känns det bara när man är barfota och klipparen laddar. Men ingen hög spänning eller ström. Lite kittel i handen bara. (Eller så är jag ovanligt konduktiv. Dålig egenskap som elektriker...)
 
Hej!
Någon som vet hur man ändrar frekvens på en 125'a?
Det enda som står i manualen är att man måste ändra både på sändaren och mottagaren, inte HUR man gör detta...
Tacksam för hjälp!
/Henrik
 
Det sitter två små dip-switchar på motagarkortet i klipparen. Lossa 4 skruvar under och lyft av kåpan så ser du ett litet kretskort som är monterat på ett lite större. Det lite mindre är mottagarkortet med switcharna. Jag har inte ändrat på min, men jag antar att det bara är att byta "kod" på mottagarkortet och att det finns motsvarande inställning i boxen i laddaren.
 
Jonas L skrev:
Det sitter två små dip-switchar på motagarkortet i klipparen. Lossa 4 skruvar under och lyft av kåpan så ser du ett litet kretskort som är monterat på ett lite större. Det lite mindre är mottagarkortet med switcharna. Jag har inte ändrat på min, men jag antar att det bara är att byta "kod" på mottagarkortet och att det finns motsvarande inställning i boxen i laddaren.
Hej!
Tack för tipset!
Någon som kan bekräfta detta innan jag börjar ändra?

/Henrik
 
Hej jag köpte en Autoclip för tre veckor sedan. Jag tycker det är väldigt störande att den gnisslar, inte direkt utan efter en tids körande.
Känns nästan pinsamt när grannarna hör hur den "gnisslar".

Har även jag haft bort drivhjulen och mycket riktigt satt skruvarna lösa drog åt alla åtta. Har även lossat stödhjulen utan att förstå vart gnisslet kommer ifrån.
Tänkte häromdan att det verkar som gnisslet kommer från drivhjulen och efter en tids körande, så verkar det som gnisslet kommer när drivhjulsmotorerna blir varma och dom är väl lagrade?

Fick ett nummer av ÅF till en service-tekniker, så det blir att ringa han.

För övrigt så klipper den väldigt fint och jämt.

För er som är intresserade så sitter det ett 6001-2RS1 lager i stödhjulen.
 
Hej Blackline

Har inte så mkt feedback om just ditt problem för min Autoclip 127 har inte gnisslat sedan jag skaffade den för en dryg månad sedan. Däremot hade jag först ett dovt smattrande ljud när jag först startade den vilket berodde på att hjultaggarna nuddade vid plastdetaljerna som är till för att avlägsna skräp från hjulen. Jag skruvade loss hjulet och placerade en 2mm tjock bricka mellan hjulet och axeln vilket fick hjulet att passa bättre i skräpavlägsnarens profil. Dessutom märkte jag som redan skrivits i tråden tidigare att de 4 försänkta skruvarna satt löst så jag spände åt dem på båda sidor.

Förutom det så har faktiskt min 127:a fungerat bra. Ett par ställen på gräsmattan var för ojämna så den fastnade gärna där. Några säckar toppdress och gräsfrön verkar ha fixat det. Sedan så läste jag inte manualen först och råkade glömma gränskabeldetaljen innan laddstationen som kallas för "infångaren" så jag fick ställa om 127:ans hitta laddstationen-procedur till "följa kabeln" istället. Nu har jag dock fixat en "infångare" och ställt om till orginalinställningen vilket förutom snabbare transport till laddstationen dessutom minskar risken för hjulspår längs gränskabeln.

Är jag nöjd med mitt köp? Det får man nog säga. Kvalitetskontrollen kunde iofs vara bättre (tänker på att ena hjulet smattrade innan jag satte dit en bricka samt de lösa försänkta skruvarna) men jag har inte upplevt de problem som användare av vissa billigare märken rapporterat såsom problem med krock- och lyftsensorer eller "rymningar". Däremot så har jag ju faktiskt haft problem med att den fastnar vid för kraftiga ojämnheter i gräsmattan (vilket några säckar toppdress åtgärdade). Husqvarnas modeller verkar såvitt jag förstår inte vara lika känsliga för ojämnheter så hade de bara sänkt sina priser en sisådär 3-4 tusen så hade jag övervägt HQ istället, men just nu är de för dyra för min budget så jag kan inte annat än konstatera att jag är supernöjd med min robusta Autoclip 127. (PS. Jag jobbar inte med gräsklippare utan försöker bara hjälpa till)

Mvh... /Jonas
 
Redigerat:
Angående guppande och vändande.

Ett tips till er som upplever samma irritation som jag, angående att klipparen vänder för att den guppar till.
I väntan på att jag skall byta till en 520, så var jag in i service menyn och kikade igår. I paus-läge, tryck charge, +, -
Jag ändrade hastigheten från Medium, till Slow.
Genast gick klipparen betydligt bättre i hänseende till guppande/vändande.
Så istället för att den håller på och vänder var annan eller 3e meter så har den gått hela längden av gräsmattan fler gånger nu.

Autoclip 325:an hade 4 hastigheter. "Very slow" / "Slow" / "Medium" och "Fast"
 
Nu har min 325:a ballat ur helt. För någon vecka sedan så stannade den med meddelandet "BLOCKERAD" och där förblev den låst. Efter lite krånglande så hoppade den igång igen. Men nu går den som vanligt med lysdioden för STOP lysande. När man trycker stopp och dioden slocknar så är den låst. Det är tvärtom mot vad det borde vara va?

Men sen har den fungerat (om än med omvänd stop-funktion...)

Idag hittade jag den ståendes mitt på gräsmattan. Blockerad igen. Reagerar inte på annat än stora stop-knappen.
Då startar den om och jag får mata in koden. Sen låser den sig med meddelandet "BUS ERROR D". Och så står den nu.

Min lokala Stigabutik där den är köpt hänvisar till deras serviceställe, en oljig mekare i 60-årsåldern som nog är expert på förgasare och röjsågsklingor, men någon robot hade han aldrig skruvat med.
- Jaha. En sån där. (Stor suck!) Ja, man måste väl börja skruva med de där också...
Känns inte så stabilt att lämna den på reparation där och jag vill ju inte vara utan klippare i flera veckor.

Någon som vet hur man kan resetta och komma ur detta låsta läge?
 
Verkar vara en fantastiskt sk stigabutik (läs butik som säljer stiga) du handlat hos som inte ens tar ansvar för sina produkter. Vad är det för butik du handlat hos?

Bus error d betyder att maskinen har problem att kommunicera med displaykortet.


Edit: ber om ursäkt för att mitt inlägg verkar vara rejält kritiskt, men är bara så jäkla trött på butiker inom vitvarubranchen, stormarknader, byggmarknader som ska sälja dessa produkter och som sen bara hänvisar supporten vidare till "serviceverkstad / fackhandeln. Ofta till någon som inte ens vill/kan serva dessa maskiner. Och nu pratar jag inte bara om stiga. Gäller även övriga märken. Just robotar kräver dessutom en hel del utbildning, kompetens och intresse för att kunna underhålla och det struntar dessa butiker i. I min mening får man skylla sig lite själv om man köper produkter i butiker som inte håller egen support och verkstad.
 
Redigerat:
Nja. Det är nog kanske inte så illa som det låter med min butik som säljer Stiga. Jag kan nog få hjälp och service av dem, men killen som äger butiken och har lite koll på robotarna var inte där idag. Det är en sk yrkesbutik som egentligen säljer mest till företagare. Jag förstår att det krävs en del specialkompetens för att serva och reparera robotarna. De är ju mer som hemelektronik än som gamla trädgårdsmaskiner (som har sett lika ut sen 50-talet).

Om den inte fungerar före måndag så får de fixa den. Hur de gör bryr jag mig inte om. De får gärna ge mig en 520 istället!
 
Låter nästan märkligare att dom som fackhandel hänvisar till någon annan, men strunt i det.

Felet i sig har jag inte råkat ut för tidigare, men det kan vara så enkelt som att en kabel inte sitter i sin den ska, eller så är displayen defekt eller tappat programmeringen.
 
Hej,

Min granne har en 520 och jag har precis köpt en 127. Min störs ut av grannens och jag ska försöka byta frekvens, läste i forumet att man kan göra det själv på 127 men jag förstår inte hur, på sändarkortet finns en switch med 1,2,3,4 på mottagarkortet (antog att det var det lilla kortet) finns 1,2.

Kan någon förklara hur man ändrar frekvens i detalj så vore jag väldigt tacksam! :)

Dessutom såg jag att flera klagat på att den fastnar mycket men min är tillverkad i juni i år och den har inte stödhjulen på samma ställe som de tidigare, stödhjulen sitter båda på samma sida och väldigt tätt framför och bakom ena drivhjulet. Kanske är för att minska risken att den fastnar, inte vet jag :)
 
erkca skrev:
Dessutom såg jag att flera klagat på att den fastnar mycket men min är tillverkad i juni i år och den har inte stödhjulen på samma ställe som de tidigare, stödhjulen sitter båda på samma sida och väldigt tätt framför och bakom ena drivhjulet. Kanske är för att minska risken att den fastnar, inte vet jag :)
?? Du har möjligen inte en bild på detta?
 
Här kommer bilden Gimbal, där stödhjulen sitter på det "nya" sättet. Fast jag är mest intresserad av om någon kan visa mig hur man ändrar frekvensen så jag kan använda min robot =(

Får ursäkta gräset på bilden, har testkört den på andra sidan trädgården, där den fungerar.
2013-07-13 20.16.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noisek79 och 3 till
  • Laddar…
Tack för bilden... intressant! Känns som att Stiga ångrar designen av sin robot och kommer med en nödlösning. Visserligen funkar min 127:a OK men det har krävt några säckar toppdress för att få den att göra det... jag har inte läst att andra klippare är så känsliga för ojämnheter.

Lustigt att det bara finnns stödhjul på ena sidan och inte den andra... ser ju lite asymmetriskt ut. Man blir nästan lite sugen på att modda lite. Har du möjlighet att ta nåt foto till på hur stödhjulen sitter fast?

Mvh... /Jonas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.