64 521 läst · 184 svar
65k läst
184 svar
Steg för steg ang fuktig krypgrund
Nej det är inte det enda som gäller Har du problem i krypgrunden idag? Ändra inte det som fungerar! Vår krypgrund under huset är snustorrt och uteluftsventilerat. Den utbyggnad jag gör blir också likadan, där kommer jag att vänta och se hur det utvecklar sig. Finns flera alternativ till avfuktare än wood's för övrigt.calle336 skrev:Har kikat igenom denna tråden nu och det enda som gäller är alltså att täta krunden lägga plast på marken och sen köpa en woods ? Sett på www.krypgrund.info där de står att man kan göra en varm grund. Dvs täta och isolera krypgrunden. Behövs även då en avfuktare ?
Vi har köpt ett hus från 37 med krypgrund och bygger nu ut huset med en ny krypgrund. på 35m2 Ska jag täta de andra ventilerna och inte ha några på den nya delen eller hur tycker ni?
Håller med Bonnier, det som diskuterats här är ingen universallösning som alltid är lämplig. Här har vi pratat om åtgärder när man har för högt RH och vad man kan ta till då. Och åtgärderna kan bli olika!
Hade min grund varit torr utan maskiner så hade det varit mycket bättre. Nu är den inte det.
Hade min grund varit torr utan maskiner så hade det varit mycket bättre. Nu är den inte det.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Jag har en fundering som är ganska Off-topic men vafasen;
Är krypgrund verkligen ett dyrare alternativ än en gjuten platta? http://www.krypgrund.info/
Jag har alltid trott att krypgrund är en billig och ganska lätt grund att göra pga markförhållanden osv
Är krypgrund verkligen ett dyrare alternativ än en gjuten platta? http://www.krypgrund.info/
Jag har alltid trott att krypgrund är en billig och ganska lätt grund att göra pga markförhållanden osv
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Tjena alla byggahus-tokar!
Tänkte visa vad jag har gjort idag med krypgrunden. Före och efterbilder!
Start 09.0, åkte och köpte tejp samt fogskumm, cellplast, byggplast och batterier till pannlampan.
Började med att rensa ut allt byggspill, isoleringsbitar och lite av jorden som innehöll några rötter och skit.
Eftersom backen var så pass ojämn kändes det inte rätt i mitt överpedanta hjärta att lägga plast på det. Och ja vad tror ni en överdrivet pedantisk man gör...? Började skotta som en tok för att slänga ut jord och bestämde mig för att avjämna marken med grus av så fin storlek som möjligt för att binda markfukten och avjämna.
Ringde och ringde för att få tag i en lastbil som omgående kunde komma med grus ( jag hade inte tänkt göra det)
Nån timme senare kommer 16 ton fiiint grus.
Börjar köra skottkärra och lasta in i krypgrunden. 27 grader ute och 15 liter svett senare har jag avjämnat marken med nytt fint grus och skottat ut oerhörda mängder jord.
Sen isoleras vattenledningen med rörisolering. Samtliga ventiler får cellplast som tätning och fogskumm i springorna.
Hängde även upp avloppsrören lite bättre.
Nu rullar vi ut plasten med lite uppvik i kanterna och rejält överlapp med tejpade skarvar. Stenar läggs i kanter för att hålla allt på plats.
22.00 kommer jag äntligen ut ur krypgrunden, toksliten efter allt krypande med hinkar av grus, skottande osv osv.
Imorgon ska jag plugga in min Woods DS15 och dra ner slangen under plasten, orkade helt enkelt inte ikväll..
Även trådlös hygrometer ska införskaffas imorgon.
Lite bilder;
Före
Efter
Tänkte visa vad jag har gjort idag med krypgrunden. Före och efterbilder!
Start 09.0, åkte och köpte tejp samt fogskumm, cellplast, byggplast och batterier till pannlampan.
Började med att rensa ut allt byggspill, isoleringsbitar och lite av jorden som innehöll några rötter och skit.
Eftersom backen var så pass ojämn kändes det inte rätt i mitt överpedanta hjärta att lägga plast på det. Och ja vad tror ni en överdrivet pedantisk man gör...? Började skotta som en tok för att slänga ut jord och bestämde mig för att avjämna marken med grus av så fin storlek som möjligt för att binda markfukten och avjämna.
Ringde och ringde för att få tag i en lastbil som omgående kunde komma med grus ( jag hade inte tänkt göra det)
Nån timme senare kommer 16 ton fiiint grus.
Börjar köra skottkärra och lasta in i krypgrunden. 27 grader ute och 15 liter svett senare har jag avjämnat marken med nytt fint grus och skottat ut oerhörda mängder jord.
Sen isoleras vattenledningen med rörisolering. Samtliga ventiler får cellplast som tätning och fogskumm i springorna.
Hängde även upp avloppsrören lite bättre.
Nu rullar vi ut plasten med lite uppvik i kanterna och rejält överlapp med tejpade skarvar. Stenar läggs i kanter för att hålla allt på plats.
22.00 kommer jag äntligen ut ur krypgrunden, toksliten efter allt krypande med hinkar av grus, skottande osv osv.
Imorgon ska jag plugga in min Woods DS15 och dra ner slangen under plasten, orkade helt enkelt inte ikväll..
Även trådlös hygrometer ska införskaffas imorgon.
Lite bilder;
Före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att du inte somnade där nere efter väl förrättat värv är mig en gåta??? Att du sedan fortfarande har energi att sätta dig vid dator och skriva lite är än mer "beundransvärt"! Du får oss andra att känna oss lite "passiva". Bra jobbat!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Tack för kommentarerna!
Kändes så rätt att lägga in bilder trots att man var rätt sliten.
Ja nog hade jag kunnat somna där nere, enda motiveringen man hade var att bli klar!
Visste jag att jag skulle få sån här träningsvärk som jag har idag, så hade jag fördelat arbetet på några dagar.... Haha!
Återkopplar med mätvärden efter att givarna är uppe.
Någon som har bild på hur ni dragit ner slangen genom plasten?
Kändes så rätt att lägga in bilder trots att man var rätt sliten.
Ja nog hade jag kunnat somna där nere, enda motiveringen man hade var att bli klar!
Visste jag att jag skulle få sån här träningsvärk som jag har idag, så hade jag fördelat arbetet på några dagar.... Haha!
Återkopplar med mätvärden efter att givarna är uppe.
Någon som har bild på hur ni dragit ner slangen genom plasten?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Slang inköpt så nu ska jag hem och koppla in Woodsen. Ställer jag den på något speciellt ställe för bästa funktion, typ nordostläge eller där det är som fuktigast? Direkt på plasten?
Undrar hur det blir med min vattenavrinning eftersom jag har jämnat av med fint grus, hoppas det rinner undan om jag bara drar ner slangen genom plasten. Sticker ni bara ner slangen eller gräver ni ner den?
Undrar hur det blir med min vattenavrinning eftersom jag har jämnat av med fint grus, hoppas det rinner undan om jag bara drar ner slangen genom plasten. Sticker ni bara ner slangen eller gräver ni ner den?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Tack så mycket! Haha jag hoppas att man slipper göra det här jobbet en gång till, men man borde kunna tjäna en bra slant på att ta sådana jobbcalle336 skrev:
Har inte tänkt isolera i nuläget, men att lägga en matta (betongtäckmatta/krypgrundsisolering) finns i tankarna. Får se hur RH utvecklar sig.
Det är stenmjöl 0-8 och lite 0-11, det var de grus jag fick tag på med 1 timmes varsel
Vilket hästjobb! Jag är imponerad.
Min slang går bara ner genom ett litet hål i plasten, det rinner undan så fint så. Avfuktaren har jag placerat på ett par lecablock så den kommer upp lite.
Min slang går bara ner genom ett litet hål i plasten, det rinner undan så fint så. Avfuktaren har jag placerat på ett par lecablock så den kommer upp lite.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Ang vattenavrinningen har jag bestämt mig för att inte släppa vattnet under plasten.
Kanske är onödigt att krångla till det men är man sjukligt pedant så känns det fel att inte få ut vattnet från grunden även om jag har en täckande plast.
Jag började lite lätt idag att gräva en kanal ut från grunden ca 2 meter lång och där blir en stenkista i miniatyr. Vattenslangen kommer att dras från avfuktaren under grunden och ner i ett rör som är isolerat och ligger på frostfritt djup.
Då känner jag mig lugn med att vattnet kommer ut från krypgrunden! Dock mkt jobb....
Kanske är onödigt att krångla till det men är man sjukligt pedant så känns det fel att inte få ut vattnet från grunden även om jag har en täckande plast.
Jag började lite lätt idag att gräva en kanal ut från grunden ca 2 meter lång och där blir en stenkista i miniatyr. Vattenslangen kommer att dras från avfuktaren under grunden och ner i ett rör som är isolerat och ligger på frostfritt djup.
Då känner jag mig lugn med att vattnet kommer ut från krypgrunden! Dock mkt jobb....