Har gjort exakt detta jobb på mitt hus under vintern 2013 och våren 2014.

Jag började med att läsa på. Ringde därefter Ljungby Fuktkontroll o Sanering. Fick mycket bra hjälp där ifrån.

Köpte trådlösa givare för att verifiera och följa upp den relativa luftfuktigheten (RH) från samma firma.

Jag och min blivande sambo städa ur allt organiskt material och avslutade det steget med att hyra en industridammsugare för att få bort all jord i sprickor mm då min flickvän störs av ljudlukten lättare än jag.

Nästa steg sprutades singel in för att jämna ut nivåerna så byggplasten (åldersbeständig) kunde läggas ut utan allt för mycket luftsfickor.

Plasten överlappades och tejpades i skarvarna och veks upp 15-20cm på väggarna där de limmades fast.

Nästa steg lades en isoleringsmatta (ser ut som liggunderlag) ut för att isolera kylan fr
 
Har gjort exakt detta jobb på mitt hus under vintern 2013 och våren 2014.

Jag började med att läsa på. Ringde därefter Ljungby Fuktkontroll o Sanering. Fick mycket bra hjälp där ifrån.

Köpte trådlösa givare för att verifiera och följa upp den relativa luftfuktigheten (RH) från samma firma.

Jag och min blivande sambo städa ur allt organiskt material och avslutade det steget med att hyra en industridammsugare för att få bort all jord i sprickor mm då min flickvän störs av ljudlukten lättare än jag.

Nästa steg sprutades singel in för att jämna ut nivåerna så byggplasten (åldersbeständig) kunde läggas ut utan allt för mycket luftsfickor.

Plasten överlappades och tejpades i skarvarna och veks upp 15-20cm på väggarna där de limmades fast.

Nästa steg lades en isoleringsmatta (ser ut som liggunderlag) ut för att isolera kylan från berget sommartid och höja tempen vintertid.

När detta var klart avvaktade vi för att se om detta räckte som åtgärd. Vilket det tyvärr inte gjorde. Vi låg fortfarande på RH 84-86% på fuktigaste stället efter 5 veckor.

Sista steget, som löste problemet, blev att köpa en mindre sorptionsavfuktare för 11 000kr och installera själv. När detta steg gjordes tätades alla ventiler. Man bör INTE täta dem för än man har en åtgärd som sänker RH.

Installationen var enkel och några 35 000kr måste det inte kosta bara man är lite händig.

Avfuktaren köptes även den från Ljungby Fuktkontroll och Sanering.

Lycka till!
// Niklas
 
Tackar enormt mycket för alla svar!

Riktigt givande att få höra hur alla har gjort och dessutom se att ni får bra resultat av era lösningar! Det gör att allt känns lite lättare när man själv håller på =)

Det är ju många som kör med Woods DS15 avfuktare, hur gör ni med vattnet? Pluggar alla sina ventilationshål här? Skapar ni också undertryck eller går det ändå?
 
Har ni några bilder på era installationer? Både på sorbtions och ex woods?
 
Har gjort exakt detta jobb på mitt hus under vintern 2013 och våren 2014.

Jag började med att läsa på. Ringde därefter Ljungby Fuktkontroll o Sanering. Fick mycket bra hjälp där ifrån.

Köpte trådlösa givare för att verifiera och följa upp den relativa luftfuktigheten (RH) från samma firma.

Jag och min blivande sambo städa ur allt organiskt material och avslutade det steget med att hyra en industridammsugare för att få bort all jord i sprickor mm då min flickvän störs av ljudlukten lättare än jag.

Nästa steg sprutades singel in för att jämna ut nivåerna så byggplasten (åldersbeständig) kunde läggas ut utan allt för mycket luftsfickor.

Plasten överlappades och tejpades i skarvarna och veks upp 15-20cm på väggarna där de limmades fast.

Nästa steg lades en isoleringsmatta (ser ut som liggunderlag) ut för att isolera kylan från berget sommartid och höja tempen vintertid.

När detta var klart avvaktade vi för att se om detta räckte som åtgärd. Vilket det tyvärr inte gjorde. Vi låg fortfarande på RH 84-86% på fuktigaste stället efter 5 veckor.

Sista steget, som löste problemet, blev att köpa en mindre sorptionsavfuktare för 11 000kr och installera själv. När detta steg gjordes tätades alla ventiler. Man bör INTE täta dem för än man har en åtgärd som sänker RH.

Installationen var enkel och några 35 000kr måste det inte kosta bara man är lite händig.

Avfuktaren köptes även den från Ljungby Fuktkontroll och Sanering.

Lycka till!
// Niklas
 
Här är min avfuktare plus dess avlopp (hålet i grundmuren användes tidigare för signalkablar till avloppstanken.)
 
  • IMGP0897.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0898.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fryser inte vattenslagnen på vintern? Alltså där den vetter ut på utsidan?
 
Ang. dräneringen från avfuktaren, så har jag grävt ner en upp-och-ner-vänd 10L hink under plasten, där jag borrat ett hål i botten & trätt igenom slangen från avfuktaren. Jag har ingen möjlighet att få ut vattnet annars, utan att behöva ha en länspump. Detta har fungerat utan konstigheter i snart två år.
 
holmberg87 skrev:
Fryser inte vattenslagnen på vintern? Alltså där den vetter ut på utsidan?
Inte vad jag märkt. Nu är ju detta Göteborg och tjälen går inte så långt ner. Hålet man ser är kanske 50 cm under markytan. Röret där går bort till avloppstankarna som aldrig frös vintertid såvitt jag kan minnas.

Sedan är det så att vintertid går väl avfuktaren 50% som mest och samlar nog inte upp några stora mängder vatten. Kallare än 6 plusgrader i krypgrunden har jag inte haft. - Men i andra krypgrunder kan det se annorlunda ut. Man får mäta sig fram.
 
Redigerat:
Om du minskat ventilationen radikalt tror ja att du sluppit köpa avfuktare. Så länge du har kraftig ventilation (alltså byter temp. varm dag/kall natt, kallnatt/varm dag temp. Luft som sänks mer än ca. 6 gr fäller kondens=höjer fukthalten ordäntligt.) men det betyder inte att du skall ta bort all ventilation, luften skall få röra sig, men inte i den takt att snabb tempväxling sker, förövrigt har du gjort allt rätt och kommer att få en s.k varmgrund. Om du vill effektivisera varmgrunden kan du isolera grunden ytterligare och minska isoleringen i bjälklaget, då värms grunden ytterligare och säkerställer fukthalten till den absolut mest optimala för att förhindra fuktproblem. Ha de bra.
 
Citerade tyvärr fel, skall vara “frav” som jag instämmer med, no affence, björkrisvägen ;-(

Nåväl, vattnet från kondensavfuktaren, jag har helt enkelt bara stoppat slangen in under byggplasten som täcker marken. Enkla lösningar är ibland väldigt effektiva! Har inte gjort undertryck i krypgrunden utan tror att om man inte har haft problem med lukt/mögel och därefter håller RH inom rätt gränser så tror jag inte undertryck behövs.

I vårt fall har vi grundvattennivån ca 0,5m under byggplasten vilket är lite ruggigt men det är bara sand överallt så det rinner undan rätt bra även vid skyfall!

Jag loggar RH och temp kontinuerligt så jag har järnkoll på hur klimatet i grunden blir efter skyfall och värmeböljor samt hur det funkar på vintern.

Min Woods står i ena ändan och blåser så att luften roterar i krypgrunden. Mätning av RH gör jag i andra ändan av krypgrunden så att man får ett jämnare men också lite mer tillförlitigt resultat.

Väljer man till slut en kondensavfuktare och det är kallt i grunden vintertid så kan man fundera på att komplettera med en frostvakt (värmeelement) som höjer temperaturen bara några få grader. Dvs att höja från 0 till 5°C kostar normalt inte så mycket och den mesta av tillskottsvärmen går upp i rummet ovanför (om nu grunden inte är otät?!).

Men återigen, förutsättningarna skiljer väldigt mycket åt för olika krypgrunder, norrlands inland vs västsverige, eller, krypgrund på en väldränerad torr bergstopp vs en lerig vattensjuk åker, isolerad vs oisolerad grundmur, … det finns en mängd variationer på vad som kan passa dig bäst! Det finns sällan någon standardlösning. Om man själv mäter och loggar hur det är där nere så har man en bra ”grund” att stå på!!!

Med mina förhållanden så verkar tätade ventiler, med enkel byggplast på mark samt kondensavfuktare som snurrar på sommaren/tidig höst vara ypperligt, enkelt och billigt istället för den sorptionsavfuktare som tidigare ägare installerade för dyra pengar….

Med dina funderingar/prioriteringar:

1. Mät RH och temperatur kontinuerligt
2. Städa ut all bråte och organiskt material
3. Lägg åldersbeständig plast med överlapp men spara inte en öppning i kanterna. Om det är risk att plasten förstörs när du kryper därnere så kan det vara bra att avjämna, inte annars. Det är dock ingen kris om det blir något hål i plasten. Skulle det bli vatten i källaren så är det bra om vattnet inte samplas i pölar ovanpå plasten! Man kan förebyggande faktiskt sticka hål på plasten i lägsta svackorna.
4. Kallvattenledningen isolerar du med rörisolering, inte minst för frysrisken.
5. Alt en matta tex som trygghetsvakten säljer. Vilken är att föredra? Värmeisolerande matta behövs bara om du vill höja temperaturen i krypgrunden, annars inte.
6. Täta ventiler = installera avfuktare. Dvs om du tätar ventilerna så är det väldigt, väldigt troligt att du behöver en avfuktare! Du kan börja med en kondensavfuktare och se om den gör jobbet. Jag ställde bara ner min för att se… och, det fungerade ypperligt för bara 3000kr. Det motsvarar 1,5års driftskostnad år för sorbtionsavfuktaren!

Klokare?
 
Hänger på tråden. Har i samband med dragning av PEM till vatten i krypgrunden satt upp två trådlösa fukt och temperaturmätare. Har krypgrund under drygt en tredjedel av huset.

Såg ingen fukt, såg lite vitt pulverliknande material på några brädor i trossbotten. Mäter nu mellan 75 och 90% (har bara varit igång i tolv timmar) så det känns som att vi borde göra något åt det.

Det finns en ventil (förmodligen har det funnits två tidigare innan huset byggdes ut, utbygget är platta på mark). Markmaterialet är grus och mestadels lera.

Har tänkt att sätta upp en avfuktare, antingen en Woods DS12 el DS15 eller en Acetec PD-150.

Problemen med att lägga ut plast är att det är så otroligt lågt "i tak". På vissa ställen kan jag bara pressa mig fram om jag ligger på rygg och drar in magen och ålar mig fram. Ser inte fram emot att tillbringa många timmar på så sätt. Hela ytan är öppen och jag kan dra ut en slang till avlopp om det blir en Woods.

Hur viktig är plasten?
 
Plasten får väl anses viktig för att hindra avdunstningen från marken.

Om du väljer mellan Woods DS12 & DS15 , ta då DS 15 då den har bättre luftflöde.
 
Först en liten kommentar till mitt tidigare svar: Att skapa litet undertryck är extremt bra om man har radonläckage från marken. (Men det är en annan tråd som inte bör diskuteras här.)

Fredl: Luftfuktighet kommer ofta från avdunstning från intilliggande ytor, med plast så minskas ofta denna yta med 70-80% och fukt kan då nästan bara komma från grundmuren som kanske inte suger upp så mycket vatten eftersom den ofta står på en bädd av makadam. Så den absolut mesta fukten i luften kommer från marken. Detta resonemang bygger på att ingen fuktig luft kommer in via ventiler eller dörrar. Dvs utan marktäckning så får du mycket mer vatten som du måste avfukta bort, kostar mycket mer och kapaciteten på avfuktaren kanske inte räcker. Det kan dock funka ändå men beror på hur mycket vatten marken tillför.

Man behöver ofta inte gör det för avancerat och det kan räcka med att rulla ut plasten och sedan putta ut lite mindre stenar som ser till att överlappen är OK. Kan du klippa till lämpliga plastbitar utomhus och sedan putta ut dem på plats med nån lång stör så kanske du slipper fastna med magen! Barnarbetare skall man dock inte använda även om det kan vara lockande att slippa själv.

Det behöver inte bli perfekt, och all yta ”måste” inte bli täckt men ju mer desto bättre. Min far täckte drygt halva sin yta och kombinerade det med en 80cm grävd brunn med dränkbar pump. Han har en liten sluttning på tomten och vid mycket regn sommartid så stiger vattnet i marken och det blir mycket mer avdunstning från marken. Med pumpen håller han nivån lägre och markduken tillsammans med en kondensavfuktare tar hand om resten. Där funkar det, kan gå hos dig men prova dig fram. Täck så mycket du kan är ett bra tips, plasten kostar inget i drift!
 
  • Gilla
pettson
  • Laddar…
Kostar det mer att avfukta X liter vatten med en sorptionsavfuktare än med kondensavfuktare (såg någon använda detta som argument för kondensfuktare)?

Det mest ekonomiska är naturligtvis om man slipper ta till åtgärder som kräver ström. Men det viktigaste torde vara att få till en miljö så mögel mm inte växer.

Vid vilket RH mögel KAN växa varierar med temperaturen. Vid lägre temp. "tål" trä högre RH utan att mögeltillväxt kan ske. Att då ha en avfuktare (OM en sådan krävs) som tar hänsyn till detta minskar naturligtvis energiåtgången och blir billigare. Jag köpte en sådan.

En åtgärd jag också gjorde, men som jag glömde skriva, är att jag behandlade blindbotten med mögelfri (en produkt som motsvarar Boracol men som är mindre hälsofarlig). Skälet till detta var att jag hade lätt påväxt (vita fläckar) på några träkonstruktioner i grunden.

Pga brist på åtkomst lyckades jag tyvärr inte täcka hela ytan med plast och isolering. Genomsnittshöjden i min grund var ca 60 cm och maxhöjd 80cm. På flera ställen bara 40cm men vid ena hörnan (tyvärr i riktning NO) så trångt att jag inte kom åt.

Jag har lagt plast och isolering på ca 90% av ytan. Och allt jobb är gjort själv förutom att spruta in ca 6 kbm singel. Slitsamt men mest tidskrävande. Fast nu sover både jag och min flickvän gott.

// Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.